Johan ES Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag äger nu en Berghaus Vulcan men undrar samtidigt vilken ni skulle rekommendera som efterföljare. Det finns lite olika alternativ att välja på, nämligen: 1. En ny Berghaus Vulcan 2. PLCE (från militaryshop.se) 3. FJS Original 3. En helt annan ryggsäck Kom med förslag, för/nackdelar på de olika alternativen samt övriga tips. De kanske rent av finns någon som har testat alla tre ovanstående ryggsäckar. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag har bara varit i kontakt med Berghaus Trident, men den är ju nästan identisk med Vulcan ( några små men obetydliga skillnader ), så jag får väl rekomendera Vulcan då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Beror kanske lite på vad du ska med den till...min Vulcan räcker till och blir över till det mesta. Men (det finns ju alltid ett sådant), när det gäller militär verksamhet föredrar jag ramsäckar (ni vet ju själva hur mycket som ska med...radios, bumpor, ammo, mask.nät, presenningar, osv, osv..), gud vet hur många gånger jag har förbannat Tridenten för att den saknade ram och större lock..!! En PLCE med ram vore ingen dum idé!! Vidare har iofs FJS Org en bra lösning medlocket som stridssäck. När det smäller vill jag bara kunna dumpa trossen och fort knäppa loss NU'n. För övrigt tycker jag Berghausens sidfickor är för små, tunga och sladdriga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Jag är hemskt nöjd med min Vulcan, den har hängt med på många olika aktiviteter (främst vandring och jakt) i blandad väderlek. I nuläget är jag mest inne på en ny Vulcan med sidofickor från en PLCE. Sidofickorna är lite sladdriga och ger dålig stabilitet om de är olika tungt packade eller inte fullt packade. PLCE-sidofickorna verkar ha ett mer utvecklat bärsystem som åtminstone ser bra ut på bild. Mitt främsta användningsområde kommer att vara jakt, vandring och friluftsliv i största allmänhet. Hur är bärsystemen på de olika säckarna om man jämför? /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Old No.7 Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Någon som har en länk till dessa som ovan nämns ? med bilder och lite specs ? Vet att det är lat att inte leta själv men för denna ggn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 PLCE och Berghaus Vulcan: www.militaryshop.se/rygga.html FJS Orginal: www.sacci.se /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Jag skulle vilja slå ett slag för den civila delen av ryggsäcksvärlden (jo, jag lovar, det finns en sådan också) Varför inte köpa en rygga för runt 1000 lappen i lite diskreta färger, skaffa impregneringsmedel och lite sprayfärg och vips så blev den grön och kanske lite svart. Enligt min erfarenhet så avråder jag alla från att köpa pcle:n Hemsk.... *dåligt avbärarbälte (sladdrigt) *dålig ryggtavla *krångligt och dåligt sys. till fickorna när man bara vill bära dem. dock ett plus = den rymmer mkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Hur tungt ska du bära? För jag tror att LK100 är den av de som nämnts på forumet som klarar störst vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 (edited) I enliten ryggsäck får det plats lite onödiga prylar, i en stor får det plats .........;-/ Edited February 20, 2003 by heiho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Jag är hemskt nöjd med min Vulcan, den har hängt med på många olika aktiviteter (främst vandring och jakt) i blandad väderlek. I nuläget är jag mest inne på en ny Vulcan med sidofickor från en PLCE. Sidofickorna är lite sladdriga och ger dålig stabilitet om de är olika tungt packade eller inte fullt packade. PLCE-sidofickorna verkar ha ett mer utvecklat bärsystem som åtminstone ser bra ut på bild. Mitt främsta användningsområde kommer att vara jakt, vandring och friluftsliv i största allmänhet. Hur är bärsystemen på de olika säckarna om man jämför? /Johan ES kan man köpa PLCE-sidofikorna löst?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 (edited) Norröna http://www.norrona.no Edited August 7, 2003 by KattenJansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Jag har provat de flesta stora ryggor på marknaden och tycker följande: Berghaus Trident Har mest erfarenhet av denna säck och tycker att den är bra, funktionel men kan förbättras på flera punkter. Det jag retar mig mest på är att jag upplever den som svårpackad och att literangivelsen inte stämmer. Det känns som LK70 rymmer mer. Sidofickorna håller inte som NU packning och är svårare att packa än tex stridsäck jägare. Fördelar är enkelt bärsystem utan massa lull samt väldigt stark konstruktion på grundsäcken. PLCE Som en sämre Berghaus FJS orginal Använder man säcken med en separat stridsäck så är den så nära perfektion man kan komma om man vill ha en stor militär ryggsäck. Det jag inte gillar är främst avbärarbältet och det skulle finnas PALS på sidorna för att fästa olika fickor. Norröna Har bra ryggsäckar men jag vet kompisar som har haft problem med kvaliteten på Para Ranger. Man känner att säckaran är desigande för militärt bruk med tex hål för radio antenn. Jag kan dock inte tycka att de är värda 5000kr när man kan få en Berghaus för nästan halva priset. Klättermusen Kan man lära sig att ställa in bärsystemet och få det att behålla inställningarna så är det en väldigt bra ryggsäck. Även om den är dyr så känns det som att man får mer för pengarna än med Norröna. Klättermusen passar mig bra eftersom de är "rena", diskreta och tåliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Skälv kör jag med en Mounten Partrol och den är bra faktist om man inte skall ha en packning över +30 Kg för då har den en tendens för att kunna gå sönder och det gjorde min,den släppte i bär remmen.. Men har provat en PLCE 120L och den är visseligen för stor för mig men jäkligt go att gå i. Berghausen är ett alternativ för dom som har en packning upp till 60Kg som oxå är max vikten för vad breghausen är rekomenderad för att klara.. Men det är kanon go att gå med har ett bra bärsystem så den skall jag skaffa nu vid nästa köp i alle fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patroels Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Kolla den här: http://www.northwestsupplies.co.uk/product...t=6&w_page=9999 Denna är det danske jægerkorps tidigare rygg'an, nu har dom den nyare versionen: Saracen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Norröna http://www.norrona.no hittar inte, var på sidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 (edited) Jag är hemskt nöjd med min Vulcan, den har hängt med på många olika aktiviteter (främst vandring och jakt) i blandad väderlek. I nuläget är jag mest inne på en ny Vulcan med sidofickor från en PLCE. Sidofickorna är lite sladdriga och ger dålig stabilitet om de är olika tungt packade eller inte fullt packade. PLCE-sidofickorna verkar ha ett mer utvecklat bärsystem som åtminstone ser bra ut på bild. Mitt främsta användningsområde kommer att vara jakt, vandring och friluftsliv i största allmänhet. Hur är bärsystemen på de olika säckarna om man jämför? /Johan ES Hur går det, har det blivit nåt nytt? Jag har på senare tid börjat nyttja Alice Pack Large (som Ssk Hv behöver man sällan 110lit Berghaus, däremot ramsäck med massor av fickor) På den saknar jag snölås (på fickorna + huvudsäck) och möjlighet till patrullsäck, och jag skulle aldrig lasta den lika tungt som min Berghaus (som nu har PLCE-fickor, funkar klockrent) samt ett större lock (modell LK70) och lite kraftigare tyg skulle inte skada. Däremot gillar jag att det är en ramsäck, dvs man kan mellan ramen och säcken spänna fast radio, bumpor, ammo eller vad man nu känner för - plus att det bildas en bra luftspalt så man inte blir så jäkla svettig på ryggen! Plus också för alla utanpå-liggande fickor och div. möjligheter att fästa mtrl. Det verkar inte som det finns några genvägar till den perfekta tross-säcken... Edited August 7, 2003 by Gotcha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Gotcha: Synd att vi inte bor i USA. Då hade du kunnat skicka den till HSGI för modifikation. Hade blivit en helt annan säck. Moddad alicepack large Kan säkert skicka från Sverige men kostar säkert skjortan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Gotcha: Synd att vi inte bor i USA. Då hade du kunnat skicka den till HSGI för modifikation.Hade blivit en helt annan säck. Moddad alicepack large Kan säkert skicka från Sverige men kostar säkert skjortan. Shit pommes frites..! Har sett den där förr, den är hyfsat 1337 i mina ögon!! "Ja tack, gärna!!" B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Jag har en Madden Mountaineering Condor, som är en av de bästa stora softpacks som någonsin tillverkats. Jag är mycket nöjd med den, men trots detta skulle jag, om jag i dag skulle köpa en ny stor vandringssäck, köpa en ramsäck. Skälet till detta är att en softpack aldrig kan slå en bra ramsäck vad gäller stabilitet när du ska bära tungt och mycket. Mitt val i dag skulle bli någon av Norröna Para Ranger eller Sacci FJS original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted August 8, 2003 Report Share Posted August 8, 2003 kan man köpa PLCE-sidofikorna löst?? http://www.silvermans.co.uk/ Säljer PLCE Fickorna (£ 34.99) och Sele (£ 24.99) löst. Sök upp PLCE ryggsäckarna klicka på knappen "view extra details" Mvh Andy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted August 8, 2003 Report Share Posted August 8, 2003 i dag har jag köpt en Berghus ...ypie!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanS Posted August 8, 2003 Report Share Posted August 8, 2003 Då är det bara att säga grattis till ett bra köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smølf Posted August 8, 2003 Report Share Posted August 8, 2003 (edited) Hej Alle Jeg kan varmt anbefale Norrønasports' Para Ranger. Jeg bruger den selv og har gjort det i snart 4 år nu. http://www.norrona.com/web/web.nsf/web/dansk.html Hilsen Smølf Edited August 8, 2003 by Smølf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted August 9, 2003 Report Share Posted August 9, 2003 (edited) Haglöfs verkar vara ett väldigt underskattat märke bland kungens soldater. Själv har jag en Alaska vilken jag verkligen kan rekomendera. Haglöfs Edited August 9, 2003 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted August 9, 2003 Report Share Posted August 9, 2003 Jo men de flesta modeller från Haglöfs kommer ju i flashiga färger, typ lila/röd Den du nämnde är väl en av dom få som dom har i grönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted August 9, 2003 Report Share Posted August 9, 2003 Tjo! Kan man via militaryshop köpa PLCE sidofickorna?? Eller nånstans i sverige? Vore ju saftigt smidigt. Blev sugen nu när jag fick reda på utav er att man kunde byta...får man nåra liter till =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 9, 2003 Report Share Posted August 9, 2003 Tjo! Kan man via militaryshop köpa PLCE sidofickorna?? Eller nånstans i sverige? Vore ju saftigt smidigt. Blev sugen nu när jag fick reda på utav er att man kunde byta...får man nåra liter till =) Ett bra tips är att kolla direkt med militaryshop... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sg Joker Posted August 11, 2003 Report Share Posted August 11, 2003 Jag såg för något år sedan en rygga med 2 "fallskärmsutlösningsmekanism-liknande" flärpar på axelremmarna. Man drar i utlösaren när det smäller och VIPS! så är man av med trossen! Kvar på kroppen är bärsystemet. Vad var detta för rygga?? Misstänker att det är från USA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smølf Posted August 11, 2003 Report Share Posted August 11, 2003 hej Sg Joker Der findes flere modeler (fra forskellige producenter) der har det du taler om. Jeg skal sørger for at sende dig nogle link (skal lige have overstået ferien) men så snart jeg møder på arbejde skal jeg sende dem. Med venlig hilsen Smølf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sg Joker Posted August 11, 2003 Report Share Posted August 11, 2003 Tackar för det smölf! Ser fram emot dina bilder/länkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts