Calvin Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Har nyligen stått vakt för FM räkning och håller nu på att försöka rodda i ersätningar. Min fråga: ni som stått vakt i HV uniform på Regementets uppdrag. Hur har ni varit anstälda? vad har ersättnings nivån baserats på? Hur har ni varit försäkrade osv Calvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Jag har alltid skrivit anställnings kontrakt med MB när det varit sådant här. Försäkringar är som vid vilken anstälning i FM som helst. Betalningen har dock varit lite olika :P En gång fick man 3000kr för 24h och en annan gång fick man 125kr timmen. Så vet ifan hur dom sätter lönerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 De kankse bara är jag men jag får 3000 / 24 till 125 så jag antar att det är 125 kronor i timmen som gäller isf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 125kr/h är vad jag förstått standard. Betänk dock att det inte är något som helst ob heller. Dock så brukar det lukta lite "svart" då man knappast kan skylla dom chefer jag haft för att ha någon som helst form utav arbetstidsreglering heller. DXL, som gjort 48+h skift som skyddsvakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 (edited) Nu är det väl så att man får betalt för det man jobbar och inte vila/sova? för det var ju inte 24h vaktande :P Det var snarare 8h vakt 8h ledigt, 8h vakt Nej OB eller liknande fins ju inte så det kan ju bli lite lustigt. Har gjort 9 dygn i rad i tjänst på annan ort där sömn/vila bestod av ett liggunderlag på ett kallt golv med 20 andra snarkande vakter så ja det är ju lite som det är. sista 4 dygnen var också konstant tjänst (aka vi fick betalt för 96h gånger 125kr) Det var bra 9 dagar för övrigt :P total arbets tid var 150h ungefär... Edited November 27, 2007 by Hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Men det är väl så att när du är på vila så är du ändå beredd ifall någe skulle hända asså typ jour kan man säga. Det räknas jue att man jobbar då så. 24 timmar arbetstid skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Nu är det väl så att man får betalt för det man jobbar och inte vila/sova? för det var ju inte 24h vaktande :P Det var snarare 8h vakt 8h ledigt, 8h vakt Jag har fått för den "totala" tiden ibland och ibland inte, FM är ju sådär härligt inkonsekvent som bara en myndighet kan vara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paratus Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 (edited) hej, 125 "kronan" kommer från den ersättning som erhålles vid civil insats. "Hemvärnssoldater, hemvärnsmän och avtalspersonal, får vid medverkan i samhällets räddningstjänst samma ersättning som deltidsbrandmän. Ersättningen är för första timmen 186:- och därefter 125:- per timme. (gäller från 1 mars 2006 till 30 juni 2007 ) Under helger och nätter höjs beloppen med 50 %. " (Källa http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=15032) Regelmässigt får man inte ersättning för 24 tim/dygn då vila ej skall räknas in i tiden (har ej exakt fördelning i huvudet). Men som några skriver, ibland får man mer och om det sedan beror på inkonsekvens eller på en bra motivering varför ersättning skall utgå för fler timmar är en annan sak. Det är trots allt i viss mån en förhandlingsfråga om myndigheten kommer och ber om hjälp, men har man inte klarat ut villkoren innan skall man inte bli besviken om man inte får erättning för varje timme. Edit: ändrat föraglig länk som ej behagade fungerade. Mer info finns på http://www.hemvarnet.mil.se Edited November 27, 2007 by paratus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Enligt gällande arbetstidslag är jour detsamma som arbetstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Enligt gällande arbetstidslag är jour detsamma som arbetstid. Jag är inte hundra procent säker men om det inte händer något på jouren så räknas det inte exakt på samma sätt? Om det inte händer något på jouren så kan man börja jobba 11 h efter att den ordinarie arbetstiden tagit slut, händer det något så räknas vilan från när jourjobbet tagit slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Enligt gällande arbetstidslag är jour detsamma som arbetstid. Jag är inte hundra procent säker men om det inte händer något på jouren så räknas det inte exakt på samma sätt? Om det inte händer något på jouren så kan man börja jobba 11 h efter att den ordinarie arbetstiden tagit slut, händer det något så räknas vilan från när jourjobbet tagit slut. Stämmer till del, dock så ställs det motkrav i form av att "jouren" skall vara av sådan typ att det finns inställelse tid och motsv.. Mao så skall du kunna ha jouren i hemmet, kunna sova i din egen säng osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 (edited) Enligt gällande arbetstidslag är jour detsamma som arbetstid. Jag är inte hundra procent säker men om det inte händer något på jouren så räknas det inte exakt på samma sätt? Om det inte händer något på jouren så kan man börja jobba 11 h efter att den ordinarie arbetstiden tagit slut, händer det något så räknas vilan från när jourjobbet tagit slut. Stämmer till del, dock så ställs det motkrav i form av att "jouren" skall vara av sådan typ att det finns inställelse tid och motsv.. Mao så skall du kunna ha jouren i hemmet, kunna sova i din egen säng osv.. Arbetar mkt med just arbetstider o så kontra ATL(Arbetstidslagen) Där är det så att vissa branscher=yrken är undantagna de "normala" arbetstidsreglerna med 11 h dygnsvila osv. Där hittar vi FM, båtbesättningar, Polis(?)samt vissa andra samhällsnyttiga funktioner. Hela FM är ett stort undantag i detta fallet..de styrs inte av samma arbetstidsregler som vi andra dödliga. Edited November 28, 2007 by Psson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
capio Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 I somras var vi insatta för att bevaka ett skyddsobjekt. I efterhand ville de endast ersätta oss för 16 h per dygn med hänvisning till att vi vilade 8 h. Efter lite protester backade de och vi fick för dygnets alla timmar. Dock gäller det framöver att vid vila utbetalas jourersättning mot ett visst belopp som jag inte har koll på just nu. Å andra sidan........ Om de vågar sätta mig som MIC fler gånger så kommer jag att byta ut personalen efter 16 timmar så att de får åka hem och ersätta dem med ny personal som har betalt under tiden som de vilar. Vad tjänar myndigheten på det då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikky Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Vad gäller vid skyddsvaktsabrete under helger såsom jul m.m ? Får man extra OB-tilllägg då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Vette 17 hur man räknar i samband med "skarpa uppdrag". Deltog i ett eftersök i augusti (17.30 tor e.m. - 06.30 fre) och i september ramlade det in 2700 på kontot. Jag ifrågasatte beloppet efter "bara en natt", men personen på ekonomiavdelningen (motsvarande) hävdade att altt var i sin ordning. Tack svarade jag och loggade in på Recons webshop... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts