Jump to content

Recommended Posts

Hej allihop

Har nyligen gått med i FBU och har endast gått en lokal LABC kurs (4 timmars) men har sökt och kommit in på Överlevnad - barmark vecka 33 i Väddö. Jag har dock lite frågor. ???

1. Är det något speciellt jag bör tänka på, ta med mig på en veckokurs och då speciellt denna kurs (har ingen tidigare utbildning i detta ämne).

2. Vad kan vara viktigt att läsa på innan kursen och träna praktiskt, hur fysisk är denna kurs.

3. Man erbjuds busstransport från Klarabergsviadukten (Stockholms Central) till Väddö så i biljettbetällningspapperen skall jag då ange busstiderna och tar man hänsyn till att det kanske tar en norrläning lite tid att hitta i "nollåtteland".

4. I papperet om dagpenning skall man fylla i "Tillhör frivilligorganisation" är det bara att fylla i FBU eller skall dom ha vilket lokalförbund man är med i.

Okej jag vet att fråga 3-4 är dumma men hellre det än att det blir fel på plats eller hur.

Tack på förhand

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 months later...

Jag tycker FM borde informera alla värnpliktiga om FBU och HV innan de muckar. Eftersom det är färre som gör värnplikten och repövningar är mer eller mindre avskaffade borde det vara i FMs intresse att så många som möjligt fortsätter i nån form av militär organisation efter muck för att upprätthålla stridsvärdet.

När jag gjorde lumpen sa dom inte ett ord om andra organisationer och det var mest en en slump att jag kom i kontakt med HV.

Om dom lade en dag på att informera om dessa tror jag vi skulle se fler engagera sig efter muck

Jag håller med, men det förutsätter en ganska positiv instlllning till HV och frivilligförsvar hos befälet för att det ska bli bra. Många officerare jag träffat har en ganska negativ inställning till frivillig försvarsverksamhet. Kommentarer om vapengalningar, militärt överintresse odyl är tyvärr inte ovanliga. Jag förstår det inte riktigt vad det går ut på, jag menar kan man vara mer militärt överintresserad än att man arbetar med det som yrkesofficer? Alla borde väl jobba mot samma mål, men en del officerare verkar känna sig hotade av "amatörerna".

Inte för att jag är så intresserad men vad är HV?

Sen så har jag vissa fördomar mot FBU och så men det är väl många som är med där här så jag får väl hålla det som fördomar.

Jag hade fördomar mot Hv och FBU, nu är jag aktiv i båda :D

Det som sägs om HV stämmer ibland, jag har dock stött på många kunniga och drivande människor inom Hv.

FBU hade jag stora fördomar mot. Men ack så fel jag hade, idiotskaran är i verkligheten inte så stor som jag trodde. Har träffat många trevliga och kunniga människor...

Tyvärr har mina fördomar baserats på de individer jag har träffat ifrån respektive organisation....

Undrar hur många det finns ute i landet som enbart har stött på de dåliga individerna ifrån organisationerna? ???

Hv= Hemvärnet

På F7, K3 och P4/T2 har det hållits informationsmöten där HV har presenterat sig. Soldater från HV visar utrustning och infromerar om HV. Dessa möten har varit mycket uppskattade opch mång var förvånade över att HV har ny utrustning och inte gammal skit. Flera vpl var intresserade av att gå med i Hv.

Sådana här möten tycker jag borde hållas på alla regementen.

http://www.mds.mil.se/skarabo....id=7106

Guest Hanfot

Jag har hållit i info för både vpl och kadetter på MHS här i Halmstad. Jag hoppas att det gått vägen. Men det skall ju inte jag tala om. Jag bara hoppas att nga av de jag talat för nappar och kanske tar sig en närmare titt på de olika frivilligorg.

Ca 5-10% kom iaf fram till mig efteråt med en hel del seriösa frågor och lite funderingar över fördommar etc.

Jag tycker att jag var klok som svarade så ärligt jag kunde även om det innebar att jag besannade nga av dem.

Jag har iaf kommit fram till att det är inte värt att vissa upp ngn annan utr förutom ev ak4 eftersom i stort sett resten har de redan sett, (beroende på befattning).

Är det ngn anna som har nga bra förslag på hur man ger bra info till vpl?

• 2 months later...

Har tänkt att till sommaren genomföra en FBU-kurs. Undrar lite angående uniformen. Får man kvittera ut en sådan direkt när man går med i ett FBU-förbund, och sedan ser man till att medföra uniformen vid kurs?

Jag vet iaf att ungdomar :) inte får ut den med en gång.

Inte hos oss iaf. Här skall de vara medlemmar ett antal veckor först så att vi ser vilka som vekligen vill gå med.

Sen om du skulle råka glömma nåt till ngn kurs så borde det inte vara ngn större fara. Det finns ju förråd ;)

Fast man kanske känner sig lite skamsen :D

Ok, tror inte jag betraktas som ungdom (född -81). Fallet är det att jag tänkte genomföra en sommarkurs. Då kan jag ju lika bra gå med i ett FBU-förbund redan nu, så har jag iaf det avklarat. Frågan är då om jag får ut uniformen nu eller om jag måste vänta till sommaren? Några veckor mer eller mindre är ju strunt samma, men inom nån månad iaf?

Du får ut ett kit med uniform, LK35, kängor, ja basic-utrustningen. Jag har inte varit med på speciellt många kurser, men det går förmodligen att låna utrustning på stället på många av de större (centrala) kurserna. I somras var det flera stycken som lånade ALLT på plats när jag var på kurs i Grubbnäsudden.

• 1 month later...

Hej!

Jag undrar vilken ålder deltagarna på FBU-kurser brukar hålla sig kring. Är själv född 81 och intresserad av en prova en FBU-kurs, men det är ingen höjdare om övriga deltagare är 45 år och har familjen med sig..

• 2 months later...

Ännu en gradfråga...Någon som har stenkoll på hur det funkar med utb i HV resp FBU...har precis blivit Tf. GrpCh och ska gå utb då jag bara är menig, det jag undrar är:

är HV GB och FBU GB utb likvärdiga? HV är 4x2dagar medan FBU är 5x1vecka+KFÖ!! tala om skillnad för att bli samma grad (Furir) ?!

Det jag har hört är att det inte ska vara någon skillnad men att t.ex. SWEDINT gör skillnad och räknar HV GB som menig (om man var menig innan utb:n) och räknar FBU GB som "riktig" GB om man t.ex. söker en tjänst som kräver furirsgrad

Klurigt det där...hoppas någon har koll

/JOR :rocketl:

Det är riktigt att den grad du får i hemvärnet bara gäller där. Den korta utbildningstiden kan förklaras med att du ska vidareutbilda dig i din befattning, därav den extra kontraktstiden(34 timmar för befäl).

Jag tycker du ska gå HV gb utbildning också, den är specialinriktad på dom uppgifter vi har i hemvärnet.

Många MD grupper kräver också att du går deras befälskurser innan du förordnas i befattning.

Ja jag går gärna båda...bara jag har tid...mina befäl gillade dock tanken att jag skulle gå i FBU (mer utb/övning = bättre soldat/chef =))

Tycker dock det e konstigt att man skulle vara tvungen att gå båda...uppgiften i vår HVplut (SäkJaktPlut i marina HV) är ju ändå inte som "vanliga" HV och i FBU går du ju 2veckor av utb:n i form av kurser som din chef väljer...typ "Skyddande av infallsport" + en

/JOR - i en ovanlig HVplut ;)

Edited by 113JOR

• 2 months later...

Sökte kursen i 1:a hand men kom inte med :D

vilket betyder att det är många som har sökt iallafall.

men eftersom jag har sökt kan jag ligga å lura på reservplatser som brukar uppstå når dar före den börjar.

Liten fråga bara, den kanske hör hemma någon annanstans men när ämnet ändå diskuteras så.

Kan vem som helst söka dessa kurser? Eller måste man vara medlem och åka på massa övningar?

Vore ju bra om man bara kunde plocka nån kurs som låter intressant. Funderar ev på att läsa upp graderna lite.