Jump to content

Kompass Internationellt

Gulo-Gulo

Recommended Posts

Fråga till er som har internationell erfarenhet eller ni som är insatta i ämnet.

Vad jag förstår så har Sverige 6300 streck på kompassen (för X antal år sedan) och Internationellt så är det 6400 streck

Hur fungerar detta internationella samanhang (alltså vid ett samanslagen insatts, )eller har man anpassat sig ?

Vet inte vilken tråd detta hör hemma, men blågul får väl meddela om det är fel.

Edited by Gulo-Gulo

Idag är det 6400 miles som gäller både i och utanför sverige. Vi har fått anpassa oss efter den internationella standarden. Sedan att 6400 mils kompasser är lite svåra att få tag på är en annan sak. Därför är det viktigt när man rapporterar att ange om man rapportera i streck eller mils. Men det blir inte en allt för stor skillnad mellan mils och sträck.... Dock är den skillnanden inte alltid försumbar...

Efter att ha konsulterat Wikipedia och Merriam-Webster kan jag med någorlunda trygghet vara messerbisser och påpeka att det heter "mil" och uttalas ungefär som "(saw-)mill".

Ber om ursäkt för petimetrandet men jag har hört olika varianter på sistone och började fundera... :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Angular_mil

http://www.m-w.com/dictionary/mil

http://www.m-w.com/cgi-bin/audio.pl?mil00001.wav=mil

Edited by LeadHead

Lite onödigt vetande... Mils uppfanns av den Schweiziske artilleriofficeren Kn Charles Daupe. En mil motsvarar en meter på en km (såklart!?). En äkta mil är 6283. Alla inom NATO använder inte 6400 mils, US Marine Corps håller sig till 6283 mils. I utkanterna av NATO så har Fransmännen åtminstone kört med 6280. Ryssarna har kört med 6000. Om man kan ge sitt artilleri uppgiften förrinta så är några procent felmarginal per streck säkert inget att bry sig om :Malaj:

Edited by wedin

och tittar man på Pi radianer så är mils ganska likt detta. Och det kan finnas någon form av matematik bakom detta som är lite enklare att räkna med än grader.

Sedan om 1sträck (eller mils) är 1 meter på 1000meter. Då blir formeln för att få fram antalet sträck eller 2*pi*1000 som råkar just ge 6283. Jmf med 2*pi*1 som ger antalet pi-radianer. Detta går att grotta ned sig ganska djupt... Men det har en viss enkelhet att ha 6400 jmf med 6300, eller 6283. Men det är bara min personliga åsikt.

Personligen anser jag att det är lättare att tänka riktning i mils och utgår man från en streckkompass

så blir skillnaden inte så våldsamt stor åtminstone inte i min verksamhet.

8-ans tabell gäller ju och går man clockwise varvet runt så...

0800 NÖ

1600 Ö

2400 SÖ

3200 S

4000 SV

4800 V

5600 NV

6400 (0000) N

Karta, kompass, M21 och 8-ans tabell. Allt du behöver... :Malaj:

• 3 weeks later...