Koskela Posted November 19, 2007 Report Share Posted November 19, 2007 (edited) Istället för att befläcka iKV-91 tråden med info om de andra infanterikanonvagnarna, tänkte jag i denna efterlysa information om dessa i denna tråd. De är lite grann före min tid i det gröna så min kunskap om dem är minimal. Vad var det för skapelser egentligen? Ikv72 http://sv.wikipedia.org/wiki/Infanterikanonvagn_72 Ikv103 http://www.foreningenp5.com/sv/fordon/ikv_103/ikv_103.htm /K edit: google är min vän och jag lägger därför till lite info Edited November 19, 2007 by Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 19, 2007 Report Share Posted November 19, 2007 Som vanligt när det gäller svenskt pansar rekommenderar jag ett besök till pansarmuseet i Axvall. Kan man inte ta sig dit personligen fungerar deras hemsida ypperligt. IKV 73 IKV 72-102-103 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted November 19, 2007 Author Report Share Posted November 19, 2007 Tack för snabba puckar! Men en sak som jag inte förstår, eller har jag väntat för länge för att äta middag, var IKV 73 helt enkelt en "nedvärderad" strv m/42? Från sidan om IKV73 Denna vagn är målad som en strv m/42, men är ombyggd till ikv 73. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 19, 2007 Report Share Posted November 19, 2007 Ja, det kan man säga. När Centurion gjorde sitt intåg och huvuddelen av strv m/42 blev ombyggda till strv 74 gjordes några om till infanterikanonvagnar. Från museets hemsida: Alla med Volvomotor utom en, blev ikv 73, som skiljer sig från strv m/42 genom mindre ändringar, ksp till höger om förare borttagen, en låda med reservdelar till bandet finns där i stället. Centralt på fronten sätts en mörkläggningsstrålkastare i ett kort rör med lucka. Höger bärhjul på tornet blir ersatt av en kabelrulle för fjärrbetjäning av radio. Ommålning till helgrön färg, det var inte längre modernt att vara fläckig. Denna ombyggnad skedde omkr 1957. De ursprungliga "kattögonen" har bytts ut mot rektangulära reflexer, en mittmonterad strålkastare med positionslyktor på sidorna har ersatt de båda strålkastarna. Den lilla lådan för kolsyreeldsläckare på höger stänkskärm borttagen m fl mindre ändringar. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts