Jump to content

Fler svenskar till konfliktområden- ...

Koskela

Recommended Posts

P1:s program Konflikt handlade om "Hur väl förberedda är soldaterna på de situationer och hot de kommer att möta? Är det svenska samhället redo? På senare tid har flera politiska beslut fattats som kan komma att kosta svenska liv."

Linky:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1300

/K

Det intressanta är att det är först nu när alla beslut är tagena och förband redan är insatta ,som journalisterna börjar ta upp ämnet.

Desto mer konflikter vi skickar soldater till så ökar våra chanser att vi råkar ut för bakslag i form av dödade och skadade soldater.

I vårt närområde som vi mångt och mycket känner rätt bra, kan vi göra bra bedömningar av läget. Men konflikter i fjärran länder är mycket svårare att göra en korrekt bedömning av, vi känner inte områdets dynamik, de olika grupperingars målsättning och motiv, Vi möter folkgrupper och kulturer som vi inte tidigare hört talas om, Vårt sätt att resonera är fjärran deras.

I sådana lägen är det normalt att missbedöma situationer.

Ska vi ta risken, enligt mitt tycke ja helt klart!

Men man ska vara medveten om att en lokalbefolkning kan uppfatta oss som en främmande makt en fiende som kommer och inkräktar på deras rätt att styra sig själv.

Cuiusvis hominis est errare

Charlie Spartan

Jag håller med Charlie Spartan men tror faktiskt att risken att vi skall missuppfatta den lokala kulturen, dynamiken eller deras sätt att resonera är ganska liten.

Sverige har under en mängd år haft förband i nästan alla världsdelar. Mig veterligen har vi lyckats bra i princip överallt. Jag tror, i den svenska självgodhetens tecken ;-) , att vi är ganska bra på att ha förståelse för lokalbefolkningen och inte tvinga på dem vårat synsätt.

Dels så är utbildningen innan mission rätt proffsig vad det gäller att lära ut lite om landet man ska till, därtill är de flesta svenskar som åker iväg ganska sansade och vettiga och förstående för lokalbefolkningen, alla fall var det så på "min tid" för nått tiotal år sedan.

Självklart har vi svenskar missbedömt många situationer och kommer att fortsätt att göra det i framtiden MEN jag tror att vi är rätt bra på att undvika missförstånd och lyssna på de lokala krafterna och se vad vi kan bidra till.

(Oj vad vi svenskar är bra... och duktiga.. och ja så bäst...) :-P

Att svenska folket inte har en hög mental beredsakp för ökade förluster i utlandsstyrkan må vara hänt, tråkigt men tyvärr svårt att ändra på just nu.

Att FM och den politiska nivån inte heller är ordentligt förberedda det är en liten skandal i vardande. det kommer dock inte att bli en skandal förrens det redan har hänt.