Jump to content

Ett eget träningsschema


Polisbil

Recommended Posts

Har tänkt börja träna lite nu innan mönstringen som jag har hört kommer att ske någon gång mellan oktober och november nästa år (2008)

Nu när det är vinter och kallt ute så är jag lite mer passiv men kör gym nån dag i veckan, men har tänkt börja på ett eget litet träningschema när snön smält och det blir lite varmare.

 

Måndag: Distanslöpning 7,4-10,0 kilometer

Tisdag: Styrke enligt madeinlumpens program (10 rep 3 set per övning, träning med den egna kroppsvikten dårå)

Onsdag: Intervall, springa upp och ner för slalombacken :unsure:

Torsdag: Distans 7,4-10,0

Fredag: Styrke

 

Lördag: Vila

Söndag: Vila

 

Vill gärna ha åsikter och synpunkter samt rekommendationer på hur man bäst kan utföra sitt träningschema, vill satsa på en uthållig styrka och kondition men ändå klara mönstringen bra :/

 

Så säg vad ni vill, ordet är fritt!

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för svaren, fler tips är fortfarande välkomna.

 

och ja, det är nog smartare att ta en vila mitt i veckan också, tack för det!

 

Blir nog också att skaffa sig en ordentlig cykel också så man kan ta några turer för att variera lite.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart en vila mitt i veckan!

 

Måndag: Distanslöpning 7,4-10,0 kilometer

Tisdag: Styrke enligt madeinlumpens program (10 rep 3 set per övning, träning med den egna kroppsvikten dårå)

Onsdag: Intervall, springa upp och ner för slalombacken

Torsdag: Vila

Fredag: Distans 7,4-10,0

 

Lördag: Styrke

Söndag: Vila

 

Så tror jag det vore bra. Är dock ingen expert... Men känns som att det skulle bli väldigt köttigt att köra milen dagen efter en rejäl backträning...

Link to comment
Share on other sites

Aah, ser perfekt ut. Nu är det bara att vänta till snön smälter. Nån som har fler synpunkter på schemat eller några tips på saker man kan träna på när det är kallt och snöigt ute?

Löpa när det är snö funkar utmärkt, halkar du runt och har pengar i plånboken kan du skaffa icebugskor..

Tycker dock det funkar bra att löpa ändå på plogade vägar om det inte är för mycket is, annars har du ju skidor!

Link to comment
Share on other sites

Min spontana reaktion var att det kanske är lite och ta i att börja träna 5 dagar i veckan, av vilka 3 är hyfsat påfrestande löppass (7-10 km resp. backlöpning). Uppfattade det som att du inte hade någon vidare träningsbakgrund när du skrev "Har tänkt börja träna lite nu innan mönstringen..." och om så är fallet tror jag alla här kan hålla med om att det finns en betydlig risk för skador.

 

Det faktum att jag inte är någon expert samt att vissa klarar mer belastning än andra, gör att programmet visst kan passa dig bra. Dessutom spelar andra faktorer in som exempelvis hur hårt du går ut i löppassen; kör du långdistanspassen i någorlunda lugnt tempo minskar ju skaderisken avsevärt.

 

Vill ändå mena att gå från knappt någon träning alls till träning 5 dagar i sträck är att öka för snabbt, förutsatt att intensiteten av varje träning inte är skamligt låg. Sen tror jag du absolut ska splitta den där 5 dagarsperioden genom att lägga in ett vilopass mitt i veckan som någon nämnde.

Link to comment
Share on other sites

Squaddy - aah du kan ha rätt, tack för remindern.

Jag har tidigare under förra sommaren sprungit mer eller mindre regelbundet på sträcker på 5,4 - 7,4 km och det har gått hur bra som helst. Testade milen en gång och jag klarade den med n bra känsla i kroppen. Men 7,4 är då inga problem, men att ta ett lugnt tempo i början och arbeta sig uppåt är nog en bra idé. Vill vara i så bra form som möjligt till mönstring ,O

 

Munin: Kanske det kanske, fast jag har ingen simhall i närheten där inte småbarn får leka hur dom vill.

 

Spook: Men lördagsgodis är ju jättegott :( Äh! Finns ju popcorn >:-(

Link to comment
Share on other sites

Om du vill få bra resultat på mönstringen, dvs. på styrke- och konditionstesten, så kan det vara bra om du kompletterar med lite väldigt tung träningscykling, 10-20min, ett par dagar i veckan, samt ett tungt styrketräningspass i veckan med främst övningar som marklyft, militärpress och knäböj.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill få bra resultat på mönstringen, dvs. på styrke- och konditionstesten, så kan det vara bra om du kompletterar med lite väldigt tung träningscykling, 10-20min, ett par dagar i veckan, samt ett tungt styrketräningspass i veckan med främst övningar som marklyft, militärpress och knäböj.

 

Vad är marklyft, militärpress och knäböj för övningar?

 

Låter vettigt att ta ett eller annat cykelpass också, skaffa cykel till sommaren, ja ja. Nån som vet ungefär när man brukar få mönstra?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill få bra resultat på mönstringen, dvs. på styrke- och konditionstesten, så kan det vara bra om du kompletterar med lite väldigt tung träningscykling, 10-20min, ett par dagar i veckan, samt ett tungt styrketräningspass i veckan med främst övningar som marklyft, militärpress och knäböj.

 

Vad är marklyft, militärpress och knäböj för övningar?

 

Låter vettigt att ta ett eller annat cykelpass också, skaffa cykel till sommaren, ja ja. Nån som vet ungefär när man brukar få mönstra?

Man brukar väl få mönstra någon gång efter man fyllt 18 typ :)

 

Springa upp och ner för slalombacken-passet skulle jag vara skitförsiktig med i början. Jag körde lite backe när jag inte var helt tränad ett år, gick sönder helt fantastiskt efter tre rejs i backen. (som inte var av slalomkaraktär)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...