Särimner Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Vet inte riktigt om tråden ska vara här eller i markan, men den är ju flyttbar om hr Blå-gul så anser. Min fråga är riktad till de som är med/har varit med/ska gå med i Hemvärnet och lyder helt enkelt - varför? Själv gick jag med under tiden jag låg inne på GU så jag bar så att säga uniform hela veckan lång under några månaders tid (hääärliga tider \ ) På något sätt hade ju förstås det militära intresset vaknat under lumpen-tiden och kände väl dessutom att jag skulle sakna jargongen och kamratskapet inom plutonen/gruppen efter muck. Hamnade i en suverän grupp i HV och vi hade förbannat kul tillsammans och detta märktes också på antalet timmar som vår grupp gjorde. När det var som intensivast hade vi i gruppen omkring 250 timmar var, det mesta förstås gjort på frivillig basis och som b-styrka åt grannplutonerna. Måste nog säga att vi blev ganska duktiga på det vi skulle göra. Till slut blev det lite för mycket - vår grupp förväntades alltid ställa upp med full styrka, vår grupp fick i princip dra runt plutonen och så vidare. Man började tröttna lite grann... Sedan började i mitten av 90-talet med rally och helt plötsligt började den sporten att gå oväntat bra, vilket fick till följd att vi beslöt att satsa på det ett par år. Som pricken över i träffade jag min nuvarande fru -97 och då fanns det helt enkelt inte tid längre. 1999-05-24 lämnade jag in mina prylar med blandade känslor. Men så i augusti 2001 träffade jag min gamla gruppchef på en fest och vi började snacka om "den gamla goda tiden" och han fick mig att lova att ta en funderare om det inte skulle vara läge att hoppa på igen. I samma veva fick vår dåvarande rallybil närkontakt med en tall och såldes som reservdelsobjekt. När min kollega kom inrusande i min lektionssal vid tre-tiden på eftermiddagen den 11 september 2001 och ropade att USA var anfallet bestämde jag mig definitivt för att hoppa på igen. Anmälde mig en halvtimma senare på nätet. Nu hade jag dessutom en fru och en liten tjej på 3 år som på något sätt fick mig att plocka fram mina grottmansinstinkter och vilja skydda mina nära och kära. Så, för att göra ett onödigt långt inlägg lite kortare: Jag gick själv med i HV av följande anledningar 1. Militärt intresse 2. Kamratskapet i gruppen och plutonen 3. Om något händer - kunna göra en insats för att försvara min familj och mina grannar. Hur är/var det med er andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 (edited) Mina skäl är/var - ett allmänt militärt intresse. - en önskan om att bibehålla och utveckla de kunskaper som värnplikten givet en. - ser mig själv som realist och är hellre förbered än oförbered, just in case off..... - det är förbannat kul att "kriga till det".. mm, det är nog huvudskälen skulle jag tro..... Edited February 12, 2003 by Fu Gson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 möp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Hrm...MÖP jag med. Skämt åsido så ville jag använda mina kunskaper från lumpen så då hamnade jag i hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 En vilja att försvara de sina... Bättre vara före än efter... Kamratskapen.. Sen att man har en sambo som är lika involverad i HV, gör ju saker lättare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Själv blev jag tvångsvärvad... Vaknade upp med en rejäl baksmälla, en tatuering och ett underskrivet hv-kontrakt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Själv blev jag tvångsvärvad...Vaknade upp med en rejäl baksmälla, en tatuering och ett underskrivet hv-kontrakt... LOL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Hmm.. Jag gick med 1989,fanns flera anledningar.. -Warsavapakten började knaka i fogarna,var lite skrämmande.. -Bildade familj då,ville kunna försvara dem.. -Efter mitt sista repmöte var jag så j-vla tröötttt på att åka iväg.. Jag gjorde 2 möten första på 22 dar och andra på 19 dar med 3 års mellanrum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag ville springa runt i skogen och skrika könsord manglandes Kulspruta 58....... Skämt och sido.....Jag saknade det militära från min tid som Yoff och ville göra nåt vettigt på min fritid. Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Har alltid varit MIP (eller MÖP om ni så vill) Hv har givit mig väldigt mycket, även sådant som har varit mycket användbart i civila sammanhang. Grpch i Hv-Ber pluton passar som handen i handsken, Pltch var liiiite att ta i. Med fru, hus och barn är grpch lagom. Man slipper de flesta möten man egentligen undrar varför man är med på men är med på det "roliga" i alla fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Gick med därför att jag kände ett stort behov av att komma bort från kontoret och göra något annat. Fk Klinken har vidare lärt mig en del nya ord... Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag gick med i hemvärnet för att jag inte kan släppa taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daan Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag gick med i HV för jag saknade det militära. När dom lade ner mitt förband (IB 2, R.I.P) gjorde inte saken roligare. Jag skrev på 2001 "Ångrar du dig att du gick med?" frågade min Kompanichef vid min första övning. "Ja, att jag inte gick med tidigare" blev svaret. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag ville springa runt i skogen och skrika könsord manglandes Kulspruta 58....... Skämt och sido.....Jag saknade det militära från min tid som Yoff och ville göra nåt vettigt på min fritid. Fridens liljor // Fk Klinken Haha! Det gör man ju på varje övning ändå! (undrar varför dom skickar hem mej innan vi är klara? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 "All of the above" \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Ja allt man tycker har redan sagts... - komplettera min mesiga Vpl-utb (då strid/vapen m.m. e ett stort intresse) - Gör något nyttigt på fritiden - Hjälpa samhället i tid av kris (krig) - saknar det militära ...det jag retar mig på är att jag redan efter lumpen (95) tänkte på att gå med men det tog 7år (!) innan tillfälle gavs (jädra massa jobb o sånt)...men jag borde gått med 95...det ångrar jag /JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Andersson Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Med en arbetskamrat som stf plutch är det inte lätt att slippa gå med. Han tjatade hål i huvudet på mig tills jag skrev på och jag ångrar det inte . Det e ju trots allt skit kul å va ute i skogen med 58an. Att man saknar de militära livet var ju oxå en bidragande orsak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag gick med för att jag tycker om att spränga saker och för att jag vill bli en effektiv mördarmaskin. Det gäller att vara förberedd när kriget kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Efter att ha sett vilket elände maktfullkomliga män med vapen kan åstadkomma i världen vill jag att någon ska kunna försvara min familj och hembygd. I dag är det bara Hv som kan göra det med kort varsel så därför måste några hålla det flytande. Fast i lugna tider känns det lugnande att ett stort antal Hv-män snabbt kan leta reda på (mina) bortsprungna barn om det kniper. Sen är jag även av den åsikten att Sverige måste vara beredd att som en del av den civilicerade världen vara beredd att skapa fred med vapen i hand, så därför är jag med i IA 03. Själv är jag stabspersonal eftersom jag knappt kan skjuta rakt (och inte orkar fara runt i skogen som grabbarna i insatsplutonen) så jag stöttar så gott jag kan. Fast jag blev med i Hv när jag kommit över ett komplett fältkok från Civilförsvaret och gav min polare som var Hv-kvm. Han tog emot det om jag blev kokgrpchef så då blev jag med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Min fd nya bat c ringde och presenterade sig (ja nu har vi en ny igen har jag hört) och sa att det blir ingen Kfö. Gå med i HV och håll dina kunskaper vid liv, vi kommer behövas snabbare än vi tror. Sagt och gjort! Har nu kommit till insikt att jag borde gjort det tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Jag föddes till bli hemvärnare ;) /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flygbasjägarn Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Blev tillfrågad en gång om jag ville vara B-styrka åt Hemvärnet. Så blev det, och det var då jag insåg att man kan vara civil på veckorna och militär på helgerna- Klockrent !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hv-sjukvårdarn Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Blev tillfrågad en gång om jag ville vara B-styrka åt Hemvärnet. Så blev det, och det var då jag insåg att man kan vara civil på veckorna och militär på helgerna- Klockrent !! Vattenfestivalen i Kungsträdgården i Stockholm 1995. Jag klev in i tältet som hv-sjv hade och kände lukten....det luktar så gott...spänning och adrenalin. Kom på att jag borde fräscha upp min akutsjukvård efter som jag arbetat med dementa sedan 1984. Men funderade i 9 månader innan jag kastade in min anmälan 2 dagar innan kursstart. Hade ingen aning om hemvärnet, jag gjorde fel hela tiden med uniformen...fick ställa mig sist i ledet hela tiden, blev hånad.Jag grät hela nätterna av rädsla för morgondagen. Men lärde mig så in i bomben mycket under dessa intensiva 10 dygn. Hamnade lite i fältkoma, så när jag kom hem fick jag en rak höger av första tanten på jobbet. På kursen hade de ju inte slagit på riktigt...... Min första övning med hv så exploderar bussdäcket under vår uppställning. Jag stod närmast, alla trodde att jag skjutit??? Mina knän vek sig av tryckvågen och jag hade nylonstrumpor!!!som brände fast på benen av småsten och glassplitter. Fick dra ner byxor och mina blommiga!!!långkalsonger inför gubbsen för syning av sjvbefälet. Jag trodde att jag skulle dö. Men nu har man väl blivit aningen grönare och har lämnat dessa vackra attributer hemma. Utom den gången jag var figurant i svarta nätstrumpor...gissa om skyddsvisiteringen tog lång tid nedanför midjan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ronil Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Gick med 94 efter några år i det civila mörkret. Kunde inte hålla mig borta efter att ha gått i grönkläder sen 15 års åldern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 ...cause I get to blow shit up! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Jag vill gå med för att.. 1: varför bara vara med i FBU ? 2: Hålla kunskaperna från vpl fräscha (inte genomfört än men...) 3: Kunna hjälpa till vid diverse kriser 4: gemenskapen (den torde vara lika god som i FBU) 5: Vara ute i skogen och röra på sig Finns säkert många fler skäl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Det är nog av samma anledning som många andra man har militärt intresse,det är bra kamratskap+ att man vill göra en insats för samhället om det behövs. Tycker att man har väldigt trevliga och bra kamrater som man kan räkna med i vått och torrt och stark gemenskap, det tar mycket fritid men det är ju nått man är intresserad av+att man får lär sig mycket som man kan ha användningav i det civila livet. Gjorde själv ca 300timmar ifjol. mvh Karlsson ske-å insatsplut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Välkommen till forumet "RaVeN" !!! Tänkte på en sak angående HV. Kan en Yoff vara med i HV & FBU ? Alltså rent tekniskt. Han/hon jobbar med det militäriska en hel del ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Det är inget problem för YOFF att gå med i FBU men hemvärnet...nja..de har ju redan en krigsbefattning (no sh-t sherlock) och man kan inte ha två. Nu kommer säkert en massa människor att säga: jodå, hos oss går det ! Det är möjligt att det går, men det borde inte gå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Det är väl så att en yoff inte kan bli ordinarie HV-man då det innebär att han ska bli krigsplacerad i HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts