Jump to content

Snyggaste medaljen?

lebos

Recommended Posts

Från vänster till höger är det armén, flottan/marinkåren/kustbevakningen i krigstid, flygvapnet. Kustbevakningen sägs ha en egen MoH i fredstid, ingen vet hur den ser ut. :banana

Edited by Gerle

Jag tycker överlag att det är dåligt med instiftade medaljer i Sverige.

Jag håller inte med om det. I vårt arbete med http://www.medalj.nu har vi hittills identifierat inte mindre än 577 svenska ordnar, dekorationer och medaljer med bärandetillstånd till svensk uniform. Några av dessa delas förstås inte ut längre men det tillkommer ett antal ännu ej definerade samt den enorma flora av föreningsmedaljer, ordenssällskaps dekorationer samt andra organisationer belöningsmedel som visserligen inte får bäras till uniform men bör has i åtanke ändå. Det är många jämfört med de allra flesta andra nationer.

Vi har enligt min uppfattning en mycket väl utvecklad medaljapparat i Sverige. De enda bristerna jag ser idag är att:

* våra statsordnar ej tilldelas svenska medborgare

* några av statsordnarna är vilande

* det saknas en medalj enkom för sårade eller fallna i strid. FMGM/SM eller FMintSM/GM känns inte helt lämpliga för en sårad/stupad om denne inte samtidigt utfört stordåd.

* floran av minnesmedaljer är absurt stor. Den bör i mitt tycke införas i en egen grupp (ex. kallad "Grupp M") så att de hamnar efter förtjänstmedaljer i grupp L. Idag är de likställna vilket känns mycket fel.

/P

P.S. Tänk på att trådens skapare bad om nomineringar på medaljer, inte på ordenstecken eller dekorationer. Ett ordenskors är ju av naturen ofta mer påkostad än en medalj och tävlingen blir ganska ojämn. Att vissa minnesmedaljer tillåtits anta ordenslik utformning med emaljering och korsform tycker jag är ytterst olyckligt. Det sänder ut fel signaler oavsett hur estetiska de än må vara. D.S.

Edited by Lt P

P.S. Tänk på att trådens skapare bad om nomineringar på medaljer, inte på ordenstecken eller dekorationer. Ett ordenskors är ju av naturen ofta mer påkostad än en medalj och tävlingen blir ganska ojämn.

Så du menar att svärdsmedaljen och svärdsmedaljens hederstecken kvalar in i tävlingen, men inte svärdsorden?

Visserligen vettigt, men jag tror att många har svårt att förstå skillnaden.

P.S. Tänk på att trådens skapare bad om nomineringar på medaljer, inte på ordenstecken eller dekorationer. Ett ordenskors är ju av naturen ofta mer påkostad än en medalj och tävlingen blir ganska ojämn.

Så du menar att svärdsmedaljen och svärdsmedaljens hederstecken kvalar in i tävlingen, men inte svärdsorden?

Visserligen vettigt, men jag tror att många har svårt att förstå skillnaden.

Exakt så. Det blir en ojämn kamp om emaljerade halskors med krona och svärd och briljanter skall kämpa mot en enkel, men ack så vacker, förtjänstmedalj i silver.

/P

Edited by Lt P

• 1 month later...