Jump to content

Gränsjägarna / Järvhugg 1984


Guest Olle Thoors

Recommended Posts

Guest Olle Thoors

Jag gjorde ett repmöte med gränsjägarna i Pajala vintern 1984. Manövern hette Järvhugg.

Finns det någon som vet var man kan hitta fakta och information om just denna övning?

Tacksam för tips och kommentarer från dom som ev var med.

/ Olle Thoors, Skellefteå :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Mats Norrström

Hej Olle ! Märkligt att du inte fått något svar på 4 år. Jag var med på övningen i artilleriet som signalist och förare.

Har också försökt hitta info om övningen. Bla fick vi veta under övn att en dödsolycka skett med helikopter som jag sen aldrig hörde talas om.

Er jägare såg vi nog aldrig vi låg ju några kilometer bakom "fronten" för ge er eldunderstöd.

 

Mats Norrström Sthlm/Vällingby

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra med helikoptertolyckan iaf, 840302 så välte en HKP6 under landning för tankning i Männikkö.

 

Dom hade skottat upp en 2,5x3m ficka i snön och helikoptern fastnade med ena skidplattan och välte, varvid rotorbladen slog in i kabinen. Färdmekanikern omkom.

 

Helikoptern lagades och användes sen (Reg 06268/Z68 tillverkningsnummer 8085)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Anders Bernhardsson

Där var man med , och understödde med rbs70 . Och gränsjägarna understödde med extra spetsat lappkaffe , kokat över öppen eld. Anders lv6 Göteborg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Westersund

Hej !
Jodå. De flög oss upp med Hercules från Stockholm och jag var baserad i Svappavaara som B-platsbiträde. I princip fungerade ingenting och på sista uppställningen så bad befälen oss om ursäkt. Fick med mig den värsta maginfluensan någonsin hem till familjen. Blev sedermera krigsplacerad hos arbetsgivare. Till min oändliga lycka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Fältjägare från I5

Fältjägarna från I5 i Östersund transporterades med godståg till Gällivare. Urlastning en tidig, mörk och svinkall morgon. Vi möttes av Lottakåren som serverade köttgryta till frukost. Efter en lång färd med bandvagn var det dags att ta fram Vita blixten och skida vidare. Under de följande veckorna rörde vi oss över stora områden mest i ett helt obebott vinterlandskap. Ibland hörde vi gränsjägarna på sina snöskotrar. Någon natt blev gjorde ett gäng fallskärmsjägare ett överfall på vår förläggning. Det som gjorde att vi överlevde i kylan och mörkret var en fantastisk sammanhållning bland soldaterna och duktiga befäl. Annars övade vi mest eldöverfall och ibland större anfall med bataljonen. Men jag stod aldrig någonsin i en skyttegrav och väntade, som en författare om Kalixlinjen beskrivit i en bok att vi fältjägare gjorde. Han visste verkligen inte vår uppgift.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest andahl04/ Anders

JÄRVHUGG 84 var en fo-gruppsövning med förband ur Fo66 placerade trakten av PAJALLA och JOUNOSUANDO. DEt gränsjägarförband som deltog var 4.gjkomp (org 67/69), dvs utan bv på gjplut. Vidare deltog 69.jkomp (org 69) från Fo67. 15.nskbat F från I5 samt en av två fördhaubbat 15.5 F ur Fo 66 utbildade på A8. Den sisenare med så lite inkalad personal att övningen var svår att genomföra. Själv ledde jag strisskjutningar och var FBI på övningen åt olika förband.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...