tinhead Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Ibland undrar jag över prioriteringar? Eller varför dom drar sig för att ta in resurser såsom Hemvärnet? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1238655.ab – Det börjar bli kris på sina håll. Vi har exempelvis en skolklass som suttit fast i en buss sedan halv tre i eftermiddag, säger Lars-Åke Stevelind insatschef på räddningstjänsten. Man har bland annat diskuterat att be militären om hjälp. Vid 22-tiden var dock beskedet att man främst skulle använda sig av egna, civila bandvagnar samt lätta motorcyklar med släpvagn. Men militären är varskodd och beredd att rycka in om läget skulle förvärras. Är det kostnaden som gör att dom inte vågar begära hjälp, eller bara "vi kan bäst" stolthet? Att vuxna sitter still är en sak, men barn, i över 7 timmar? Jag hoppas verkligen att dom får iväg dom till något vettigare ställe än en buss om det inte går att lösa så dom kommer hem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Militär hjälp till Södertörn Vice brandchef på Södertörns brandförsvarsförbund bad under kvällen regementet Amf 1 i Berga söder om Stockholm om att få tillgång till bandvagnar för att kunna söka igenom de fordon som i tungt snöfall korkat igen riksväg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 13, 2007 Author Report Share Posted November 13, 2007 Tidigare hade räddningstjänsten kontakt med militären för att begära hjälp, men den planen övergavs. - De militära bandvagnarna skulle inte få plats, säger Lars-Göran Uddholm. Finns det inte diken efter den vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 (edited) DN har skrivit om artikeln och bytt rubriken efter att jag lagt in länken här. Edited November 13, 2007 by Tikkanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Tidigare hade räddningstjänsten kontakt med militären för att begära hjälp, men den planen övergavs. - De militära bandvagnarna skulle inte få plats, säger Lars-Göran Uddholm. Finns det inte diken efter den vägen? Förstår ni nu varför vi gav bort alla våra bandvagnar till baltikum? De får helt enkelt inte plats på våra vägar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Lars-Åke Stevelind är KUNG i alla lägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 (edited) Hur svårt kan det vara att få bort några nedfallna träd? Om Räddningstjänsten ringt till HV kanske det varit löst på ingen tid alls. Det lokala HV hade dragit ut med motorsågar och fyrhjulingar och fixat alltihop. Det är inte bara nedskärningen av Vägverkets resurser som orsakar detta. I en artikel sades det att det skulle ta för lång tid att kalla in militären. Ursäkta, men finns det inga militära enheter närmare än åtta timmar från Stockholm? Nu pratar vi om att röja en väg fem mil från Stockholm, inte om att göra en Medivac i Afghanistan. På åtta timmar kan du köra en STRV122 från Skövde. Skolbarn sitter fast i hur många timmar som helst, lastbilsförarna lämnar sina bilar (vilket borde ge dem rejäla straff) och folk kör som idioter. Om detta varit på den gamla goda tiden så hade ett infanteriregemente grävt rent vägen för hand på en timma. Det vore mycket intressant att se rapporten på denna insats, vem gjorde vad, hur lång tid tog det och vilka resurser kunde satts in snabbare. Det går alltså inte fixa bort problemet men man kan mata de som sitter i bilkön med kexchoklad. Katastrof. Edited November 14, 2007 by sgt Odh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Hur svårt kan det vara att få bort några nedfallna träd? Om Räddningstjänsten ringt till HV kanske det varit löst på ingen tid alls. Det lokala HV hade dragit ut med motorsågar och fyrhjulingar och fixat alltihop. Det är inte bara nedskärningen av Vägverkets resurser som orsakar detta. I en artikel sades det att det skulle ta för lång tid att kalla in militären. Ursäkta, men finns det inga militära enheter närmare än åtta timmar från Stockholm? Nu pratar vi om att röja en väg fem mil från Stockholm, inte om att göra en Medivac i Afghanistan. På åtta timmar kan du köra en STRV122 från Skövde. Skolbarn sitter fast i hur många timmar som helst, lastbilsförarna lämnar sina bilar (vilket borde ge dem rejäla straff) och folk kör som idioter. Om detta varit på den gamla goda tiden så hade ett infanteriregemente grävt rent vägen för hand på en timma. Det vore mycket intressant att se rapporten på denna insats, vem gjorde vad, hur lång tid tog det och vilka resurser kunde satts in snabbare. Det går alltså inte fixa bort problemet men man kan mata de som sitter i bilkön med kexchoklad. Katastrof. En lite undran bara: har HV fyrhjulingar? Hur många har förarbevis på motorsåg i HV? (Enligt upppgift tar det 14 dagars utbildning för att få manövrera motorsåg i det militära?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Mig veterligen har fyrhjulingar bara används på K3/Fjs. Och K3 har gått ifrån fyrhjulingarna mot ltgv som definitivt bara finns på K3. Och förarbevis mototsåg är en riktigt gedigen utbildning på ett par veckor som nästa kan jämnställas med de flesta fordonsutbildningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 ett par veckor... Min motorsågsutbildning var på 4dagar...Instruktörskursen på "motorhandsåg" är två veckor. Sådär kanske åter till Topic istället för att prata om utbildningslängd för olika förarbevis? Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Nu blandar ni ihop äpplen och päron. Att vi medelålders, 20-timmars hemvärnsmän äger motorsåg (på miitäriska heter det kedjesåg) och hanterar sådan i vår ägandes skog och på vedbacke varje vecka har inget med att göra ifall Hemvärnet kan hantera situationen med nedfallna träd. Hemvärnet kan det INTE, ty där lyder man under militär logik. Jag minns bestämt att jag läste i tidningarna hur hemvärnsmännen under stormen Gudrun fick ta av uniformen innan de drog igång motorsågarna... vi hade det uppe till diskussion på plutonsmötet. Väntar nu på standardsvaren: 'Jamen tänk på säkerheten', 'försäkringar', 'man måste veta att folk kan', 'vi skall vara ett stridande förband...' Får jag köra motorsåg för min mamma, bör ingen fänrik hindra mig. Jag kan ta med mig en lapp från henne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Kan inte reglerna för detta, men i ett läge som detta om bonden som hugger i skogen varje vinter och är HV-soldat startar upp motorsågen tror jag inte någon klagar på.. Här kan det gälla liv. Då vi inte vet vilka som sitter fast i bilarna. Sedan om HV inte har några fyrhjulinger så kanske det finns nån bonde eller nån med traktor och kedjor eller nåt. HV kanske inte har tilldelade resurser, men vi kan nog ganska snabbt skrapa samman civil utrustning som kan användas i sådana här lägen. Men det är otroligt att det samma sker varje år när snön kommer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Nu blandar ni ihop äpplen och päron.Att vi medelålders, 20-timmars hemvärnsmän äger motorsåg (på miitäriska heter det kedjesåg) och hanterar sådan i vår ägandes skog och på vedbacke varje vecka har inget med att göra ifall Hemvärnet kan hantera situationen med nedfallna träd. Hemvärnet kan det INTE, ty där lyder man under militär logik. Jag minns bestämt att jag läste i tidningarna hur hemvärnsmännen under stormen Gudrun fick ta av uniformen innan de drog igång motorsågarna... vi hade det uppe till diskussion på plutonsmötet. Väntar nu på standardsvaren: 'Jamen tänk på säkerheten', 'försäkringar', 'man måste veta att folk kan', 'vi skall vara ett stridande förband...' Får jag köra motorsåg för min mamma, bör ingen fänrik hindra mig. Jag kan ta med mig en lapp från henne? Finns något som heter arbetsgivaransvar. Det ansvaret är att tillse att varje individ som skall hantera något på arbetsplatsen har korrekt utbildning för det som den skall hantera. Detta regleras inte av FM utan i Arbetsmiljölagen. Skulle en chef sätta en motorsåg i handen på dig utan att du enl arbetsgivaren har korrekt utbildning på den och du skadas kommer ansvarig chef (förbandschef dvs regementschefen) att bli ansvarig för olyckan och kan då få ett fängelsestraff. Så vad din mamma anser eller inte anser är en för fänriken ungefär lika intressant som vad texas guvennör tycker om knivutbildningen i svenska försvarsmakten... Sedan detta med att ta av uniformen och sedan köra motorsåg som civil är troligen inte något som kommer att lyfta bort arbetsgivaransvaret vid en eventuell rättegång, dock så känner jag inte till om det är prövat någon gång. Så skall motorhandsåg nyttjas av hemvärnet skall det vara individer med förarbevis. Sedan att vissa tycker att förarbeviset för motorsåg är lika fjantigt som förarbevis på minibuss struntar iaf jag i när jag står där som MIC. Inget militärtförarbevis på motorsåg liktydigt med att motorsågen inte nyttjas. Sedan är det upp till enskild soldat, befäl och MIC att inrapportera brister och ge förslag på utbildningar. Kan inte reglerna för detta, men i ett läge som detta om bonden som hugger i skogen varje vinter och är HV-soldat startar upp motorsågen tror jag inte någon klagar på.. Här kan det gälla liv. Då vi inte vet vilka som sitter fast i bilarna. Kan man inte reglerna kanske man inte heller skall uttala sig. RL har stor makt vid räddningstjänst... och han kan ta mycket kraftfulla beslut för att rädda liv och egendom. Men han kan inte kommendera militärpersonal att nyttja utrustning som de inte har utbildning på. Däremot kan RL på andra sätt lösa saker och ting... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Eftersom det var jag som startade debatten om motorsågsutbildningen vill jag för tydlighetens skull lägga till att om det är fråga om ett direkt nödläge så får man naturligtvis bruka motorsåg utan utbildning. Men nödläge är alltså ett akutläge för att rädda liv. Någon som fryser eller är hungrig i en bil är knappast ett nödläge i den bemärkelsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Eftersom det var jag som startade debatten om motorsågsutbildningen vill jag för tydlighetens skull lägga till att om det är fråga om ett direkt nödläge så får man naturligtvis bruka motorsåg utan utbildning. Men nödläge är alltså ett akutläge för att rädda liv. Någon som fryser eller är hungrig i en bil är knappast ett nödläge i den bemärkelsen Jupp, och att ett sådant nödläge skall uppstå är inget man kan planera för. Jmf händelse är när en vpl högg av sin kamrats ben med en yxa. när kamraten var fastklämd i en tgb och bilen brann. Men ett samhälle i nöd är intressant. och det är RL som tillsammans med PIC och MIC bär ett mycket stort ansvar vid dessa händelser. Samt att det finns bra beskrivet i lag om när/var/hur Försvarsmaktens utrustning får nyttjas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Jag nöjer mig med att konstatera att om ett sketet snöfall kan få oss att tala om nöd ovs så är något fullständigt fel.. Blir lika förbannad varje år när man på nyheterna säger att bilisterna överraskades av halkan eller snöfallet. Urbana bilister är och förblir puckon... Om det snöar och ligger bilar i diket så kör man bara inte i 110. Det slutar med att trafiken stoppas upp, köer uppstår och vägbanan riskerar att bli oframkomlig.. Nä, nöden är bristen på vettigt folk i trafiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kapi Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Då kan vi även dra det vidare... Är det ett nödläge om någon sitter i en kall bil och fryser? Ja det beror på hur nerkyld personen i frågan är och inget annat! Varför nu detta tänker en del då... det finns en enkel sak som kallas för nerkylning i munnen på många som innebär att man riskerar medvetslöshet, koma, DÖD! och ja det kallar jag då verkligen för en livsfara. Och hur länge tror ni ett barn i tex åldern 9 år klarar sig i kylan? börjar bli lite kallt när man suttit där i sju timmar. Satt själv fast i 1,5 timmar i fredags och då hade jag komplett uniform och ta mig fan att det blev förbannat kallt tillslut. Och sen då andra exemplet som var hunger. Ja hur länge sen var det personen i fråga åt? kan vara någon som har anorexia som sitter fast där och åter igen så är vi där med att det faktiskt är en livs- fara för personen. Så att det inte skulle vara någon livsfara kan ni glömma för allt beror på hur personen är förberedd på att fastna där i snön. Är man inte förberedd och bilen dör så är det direkt problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Jag nöjer mig med att konstatera att om ett sketet snöfall kan få oss att tala om nöd ovs så är något fullständigt fel.. Blir lika förbannad varje år när man på nyheterna säger att bilisterna överraskades av halkan eller snöfallet. Urbana bilister är och förblir puckon... Om det snöar och ligger bilar i diket så kör man bara inte i 110. Det slutar med att trafiken stoppas upp, köer uppstår och vägbanan riskerar att bli oframkomlig.. Nä, nöden är bristen på vettigt folk i trafiken... Nu är det ju kanske inte just urbana bilister som är det enda problemet. De är säkerligen inte sämre förare än några andra, snarare bättre (iallafall i stadstrafik). Problemet ligger snarare i mängden trafikanter som påverkas inom ett område. Man kan inte riktigt jämföra trafiktrycket och därmed framkomligheten vid dåligt väglag mellan en väg i stockholmsområdet med en väg i storumanområdet. Samtidigt är det sällan bilförarnas fel att det ligger skrot i form av träd och annat skit i vägen. Men, samtidigt finns det med all säkerhet folk som inte orkat kränga på vinterdäcken, men envisas ändå med att ta sig ut i snöblasket, och det är nog en större del stadstrafikanter än landsortsbor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 "Någon som fryser eller är hungrig i en bil är knappast ett nödläge i den bemärkelsen" hur vet du att det enbart sitter människor som fryser och är hungriga i bilarna? Kan mkt väl vara personer med någon sjukdom eller andra åkommer som far mkt illa vid sådana situationer som just kyla och brist på mat (nej man svälter inte ihjäl på 8 timmar, men tex diabetiker kan fara illa). Jag tänker spädbarn, äldre sjuka, havande mödrar i långt gångna graviditeter osv. Alla som färdas på vägarna är inte fullt friska 25 åringar med god fysik. @Fk. Satan. Du kanske kan säga hur en RL kan lösa problemet med nerfallna träd när HV gruppens framryckning längs vägen stoppas av nedfallet träd? Det hade liksom varit bättre än att avsluta det hela än på det sätt du gjorde med "punkt punkt". Jag utgår ifrån att situationen är extrem då HV kallats in, eftersom vi inte ens nämns i kommunens plan for sådna situationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 (edited) Det ska nog mycket till innan du fryser ihjäl i en bil på en svensk landsväg. Visst, kanske hamnar du i koma.. Men dö? Det tar lång, lång tid innan du dör till följd av hypotermi, lång lång tid. Därför man inte dörförklarar människor som man hittar hypotermiska med kroppstemperaturer som närmar sig nollstrecket. Generellt så är det även så att barn (och även gravida om jag inte minns helt fel) får mindre skador av kyla och klarar sig längre i kyla... Att säga att man närmar sig döden när man sitter och huttrar i sin bil är ju bara löjligt. Ja visst kan man vara sjuk och gammal och kass i kroppen.. Men då är det inte kylan som dödar dig. edit: ja Edited November 14, 2007 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Nu var det några träd som blåste ner och någon lastbil som vält. Oavsett så skall det inte ta nästan ett halvt dygn att röja upp. Någon har uppenbarligen klickat i kombinationen kompetens - resurser. Det fanns uppenbarligen inte utrustning och kompetens att få bort/eller putta undan en vält lastbil och få bort några träd men man hade initiativförmågan att uppfinna en ny variant på "Drive Through". Ingår det i räddningstjänstens uppdrag att leverera kexchoklad till folket? Det kan ju leda till ganska komiska saker vid nästa olycka. "Sorry, vi kan inte hitta vår klippklo för att få loss dig, men om fem minuter så är korven färdig, vill du ha ketchup och senap?. Äntligen kommer kronans gamla kokvagnar till nytta. Man hänger en bakom brandbilen och utfodrar olycksoffren i väntan på avtransport/lossklippning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Att dela ut choklad och annat är väl psykologiskt viktigt? Man får en bekräftelse på att de vet var jag är "jag ¨jag är inte glömd, de kommer och räddar mig" (låter dramatiskt men för den ängsliga kan detta vara av vikt), RL får samtidigt bättre koll läget i bilkön så tex sjuka kan prioriteras i räddningsarbetet. Sedan kan lite choklad vara riktigt moralhöjande. Det har säkert fler än mig erfarit när allting bara är skit, man fryser, är våt, hungrig och hatar allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvm Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Problemet var att ett flertal långtradare från öststaterna hade landstigit i Nynäs. Med sina fordon med blankslitna sommardäck och inga pengar på fickan så blev de stående lite överallt. Därav delar av kaoset. En kommande invasion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 (edited) Jag tänker spädbarn, äldre sjuka, havande mödrar i långt gångna graviditeter osv. Alla som färdas på vägarna är inte fullt friska 25 åringar med god fysik.Jag utgår ifrån att situationen är extrem då HV kallats in, eftersom vi inte ens nämns i kommunens plan for sådna situationer. @Proto Tja här uppe i norrland så brukar det lösa sig självt, min syrra har tre ungar som samtliga är födda i bilen på väg till BB Men som vanligt handlar det om att nyttja ordet förtänksamhet och det tror jag är många som missar idag, man förbereder sig inte ordentligt med att ha utrustning i sina bilar samtidigt så kanske man ska göra den bedömningen att det kanske inte är absolut nödvändigt att ge sig ut på vägarna alla gånger. Konstigt att man inte kallade in FRG då många vill nyttja dem istället för HV. II63 Edit: stavfel Edited November 14, 2007 by II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Lite OT...... det har pratats om RL PIC MIC så jag tänkte bara sägaatt det finns 2 till som är viktiga vad det gäller iaf prioitering och inventering om vi nu skall tala om skadade och det är medicinskt ansvarig och sjukvårdsledaren....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Jag tänker spädbarn, äldre sjuka, havande mödrar i långt gångna graviditeter osv. Alla som färdas på vägarna är inte fullt friska 25 åringar med god fysik.Jag utgår ifrån att situationen är extrem då HV kallats in, eftersom vi inte ens nämns i kommunens plan for sådna situationer. @Proto Tja här uppe i norrland så brukar det lösa sig självt, min syrra har tre ungar som samtliga är födda i bilen på väg till BB Men som vanligt handlar det om att nyttja ordet förtänksamhet och det tror jag är många som missar idag, man förbereder sig inte ordentligt med att ha utrustning i sina bilar samtidigt så kanske man ska göra den bedömningen att det kanske inte är absolut nödvändigt att ge sig ut på vägarna alla gånger. Konstigt att man inte kallade in FRG då många vill nyttja dem istället för HV. II63 Edit: stavfel Jo en förlossning i bilen utan komplikationer går nog fint. Men en födsel är ändå en risk, för moder såväl som för barnet. Sedan har du riskfödslar, tex tvillingar, barn som kommer med rumpan först osv. Trodde själv i några minuter att jag förlorat min ena flicka innan de fick henne att andas. (tvillingar födda 8 veckor för tidigt genom akut kejsarsnitt) Hon hade definetivt inte överlevt om jag fastnat i bilkö i flera timmar efter att vattnet gått.. Ovanligt? Ja, men "Nyfödd Intensiv avdelningen" var full på sjukhuset så helt ovanligt är det inte med liknande problem. Annars enig med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas P Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 Problemet var att ett flertal långtradare från öststaterna hade landstigit i Nynäs.Med sina fordon med blankslitna sommardäck och inga pengar på fickan så blev de stående lite överallt. Blankslitna sommardäck? Är förbjudet med dubbdäck på lastbilar. Men vi kanske skulle införa som i Norge att det är obligatiorisk med kättting vissa perioder på året? Skulle vara intressant att höra reaktionen när det börjar köra runt lastbilar i 40 km/h med kätting på däcken runt huvudstaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 Problemet var att ett flertal långtradare från öststaterna hade landstigit i Nynäs.Med sina fordon med blankslitna sommardäck och inga pengar på fickan så blev de stående lite överallt. Blankslitna sommardäck? Är förbjudet med dubbdäck på lastbilar. Men vi kanske skulle införa som i Norge att det är obligatiorisk med kättting vissa perioder på året? Skulle vara intressant att höra reaktionen när det börjar köra runt lastbilar i 40 km/h med kätting på däcken runt huvudstaden. Vinterdäck behöver inte vara dubbade. Många åkerier och bussbolag skiter i att byta då det tar tid och tid kostar pengar och deras sommardäck "oftast" har tillräckligt bra mönstrdjup för att gå som vinterdäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 @Vesku gäller inte samma regler för bil och lastbil dvs att det inte bara är mönsterdjupet som avgör om det är sommar eller vinterdäck. På bil så skall vinterdäck vara godkända/klassade som vinterdäck och dessutom ha ett visst mönsterdjup. Dina sommardäck får ha hur djupt mönsterdjup som helst, de är fortfarande inte vinterdäck för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finkel Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 En stor skillnad mellan sommar och vinterdäck är att det är olika recept på gummit i däcken. Sommardäcken är anpassade för högre temperaturer och blir hårdare/stelare när det blir kallare ute och om jag inte minns fel så är det även stor risk att däcken spricker. Vinterdäcken å andra sidan är ju som man kan höra på namnet anpassade för vinterklimat. De har grövre mönster och större mönsterdjup men är även tillverkade av ett gummi som klarar av lägre temperaturer, bland annat bättre friktion mot underlaget. Nackdelen är att gummit i vinterdäcken slits ner mycket fortare vid högre temperaturer som på sommaren vilket resulterar i att det finns två olika huvudkategorier däck: sommar och vinterdäck. Slut OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts