BQ2 Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Hej! tänkte kolla med er här i forumet om nån vet var man kan få tag på en permissions unifrom ifrån flottan. gjorde min GU i flottan och skulle vilja ha den permis uniform(o menar då inte "kalle anka" uniformen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A E Neuman Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Vilken uniform menar du då? Jag gjorde också lumpen i flottan och jag såg då aldrig till någon annan permisuniform (för vpl) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Vilken grad har du BQ2? För daglig dräkt gäller: Sergeant och uppåt = dubbelknäppt kavaj överfurir och neråt = Kalle anka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BQ2 Posted November 14, 2007 Author Report Share Posted November 14, 2007 Vilken uniform menar du då?Jag gjorde också lumpen i flottan och jag såg då aldrig till någon annan permisuniform (för vpl) jag har fänriks grad så det är den dubbelknäppta kavajen jag e på jakt efter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Vilken uniform menar du då?Jag gjorde också lumpen i flottan och jag såg då aldrig till någon annan permisuniform (för vpl) jag har fänriks grad så det är den dubbelknäppta kavajen jag e på jakt efter Fänriks grad efter GU eller via HV? Om hv så är det den gråa som gäller. Om GU fänrik från flottan så är du mycket mycket ovanlig och borde veta själv. Är du yrkes eller RO så borde du också veta... Tillhör du SVK så bör du kunna få ut. MEA eller tradera är de ställen där du kan hitta. Dock ställer jag mig starkt tvivlande till att gifta sig i uiform som civil, dvs icke yrkesofficer eller yrkessoldat. Känns tacky... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 (edited) Är du inte stam eller reservofficer så får du nog vackert vara civil, annars blir det lite patetiskt och pinsamt, speciellt om det finns "riktiga officerare" där. Sy upp en M/48 kostar ca 6-8000kr hos Mea, Monty's eller Ernst Nyman. Kommiskavajerna kan man knappt visa sig bland folk i pga det usla tyget och dåliga passformen Edited November 14, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 Psilander varför skulle inte HV få gifta sig i uniform ??? Sen om han bör använda m48 är en annan femma, är det så att han bara har graden Fk i HV och inte i flottan så skall han såklart inte bära m48 med fänriksgrader på. Om han har en lägre grad i flottan (ex sergant) så borde han teoretiskt få välja vilken uniform han bär m48 med sergantsgrader eller m87 grå med fänriksgrader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 Psilander varför skulle inte HV få gifta sig i uniform ??? Sen om han bör använda m48 är en annan femma, är det så att han bara har graden Fk i HV och inte i flottan så skall han såklart inte bära m48 med fänriksgrader på. Om han har en lägre grad i flottan (ex sergant) så borde han teoretiskt få välja vilken uniform han bär m48 med sergantsgrader eller m87 grå med fänriksgrader. Därför jag anser att bära uniform privat/ vid privata officella tillställningar är förbehållet i första hand officerare, utnämnda vid officersakademi på stat, pensionerad, har slutat i FM eller på reservstat eller fast anställt manskap, i vissa fall värnpliktiga under grundutbildning eller i utlandsstyrkan. I mina ögon försöker andra kategorier "snylta" på officersstatusen, i mina ögon är de helt enkelt inte riktiga officerare. Om han är HV personal så är det en hobby han har, jag tycker det känns ganska fånigt att stå och låtsas vara militär/ soldat ännu mer sådär officellt. Har inte hans traditionsofficer sagt nej redan? (Nu har jag säkert gjort mig ovän med alla HV knektar och andra frivilliga i FM, men jag ringaktar inte det ni gör, men jag har lite svårt att se frivilligrörelsen som annat än en hobby rörelse, annat vore om de utvecklades till riktiga reservister, med samma standard och krav på mtrl etc som övriga FM) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 (edited) Som före detta anstält manskap och för nuvarande anstäld i US och med 15 år i frivilligheten har jag bara en kommentar till Psilander Hear hear !!! Stående ovationer. Tummen upp ! MAO håller helt med. GMY Peregrinus Edited November 15, 2007 by Sgt 1cl HuggyBear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 19, 2007 Report Share Posted November 19, 2007 (---)Om hv så är det den gråa som gäller. (---) Den gråa? Enlighten me, please. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 19, 2007 Report Share Posted November 19, 2007 (---)Om hv så är det den gråa som gäller. (---) Den gråa? Enlighten me, please. M/87A. Arméns uniform. http://www.hemvarnet.mil.se/photo.php?id=1...3&nid=39510 I den stilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts