Jump to content

Däcksbytartider


Vildmannen

Recommended Posts

Det är fint sörrö, mer knalleffekter och sprängämne åt folket. :lol:

 

 

Apropå det där med hjulbultar ja, jag har sett effekterna av hur det går när man först tar bort ena bakhjulet på en traktor inne i ett garage, pallar med en rehäl vedkuts och sen tar bort det andra bakhjulet också,,,,,,,,,,,,,, :lala:

Traktorn var stor så väggen höll inte när traktorn föll åt sidan. Väggen la sig över ett växthus, två fyrhjulingar och en swimmingpool,,,,,,,,,,,,,,på granntomten. :)

 

Är huvet dumt får bankkontot lida. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites
för dem som inte vet så ska man lyssna på bosse bildoktor. Kopparpasta är ett måste vid däckbyten.

 

Bosse bildoktorn ja.. Tror det var i tidningen "Street`n Stripp" som menade att kopparpasta och aluminium inte gick så bra ihop. Det skall tydligen kunna bli en reaktion som liknar en svets om det blir för mkt värme eller om det var friktion(?). (friktion ger ju värme iofs) Nu är inte bultarna i alu men ni rengör och smörjer väl också upp centrumnavet som fälgen centreras runt? Har du då alu fälg rekomenderas det alupasta i stället för kopparpasta.

 

Nu skall det sägas att jag använt kopparpasta ihop med alu i 10 år utan problem så något jätteproblem är det nog inte.

Link to post
Share on other sites

För de som verkligen vill byta däck med stil finns en hillbilly-metod som involverar en sprayburk,

och en ask tändstickor. Praktiseras under fältmässiga förhållanden. Man kränger på däcket

så gott det går på en fälg. Fyller med lite butan eller dylikt, kastar in en tändare och poff

så sitter därcket som gjutet på fälgen. Har skrivit mycket om detta på Off Roadforum då det

är en praktisk och fäälltmässig metod när man står utan verktyg i malasyas djungel.

Dock bör man vara försiktig och delvis veta vad man gör!?

 

 

/martinator

Link to post
Share on other sites
För de som verkligen vill byta däck med stil finns en hillbilly-metod som involverar en sprayburk,

och en ask tändstickor. Praktiseras under fältmässiga förhållanden. Man kränger på däcket

så gott det går på en fälg. Fyller med lite butan eller dylikt, kastar in en tändare och poff

så sitter därcket som gjutet på fälgen. Har skrivit mycket om detta på Off Roadforum då det

är en praktisk och fäälltmässig metod när man står utan verktyg i malasyas djungel.

Dock bör man vara försiktig och delvis veta vad man gör!?

 

 

/martinator

 

Har själv gjort användande av denna högst vetenskapliga metod på en volvo 360 som hade krängt av sig däcket. Fyllde med startgas och satte eld med en tändare. POOoofffff. Och så satt däcket där på plats :)

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...