Jump to content

INFO: Kombinera träning och värnplikt

Recommended Posts

I denna tråd eftersöker jag personer som har legat inne som Luftburen Soldat vid LBB på K3. Ni som har genomfört utbildningen kan förhoppningsvis svara på mina frågor.

Det är nämligen så att jag är väldigt sugen på att söka just den utbildningen men samtidigt tränar jag ishockey vid sidan om på hög nivå och hoppas på en karriär inom det i framtiden. Det betyder att jag inte kan lägga skridskorna på hyllan i 11 månader utan måste underhålla min teknik. Styrkan är inte något som jag oroar mig så mycket över eftersom det inte lär påverkas i slutänden.

Jag har mailat till informationschefen på K3 och frågat honom om mina möjligheter att träna ca 2 ispass i veckan med Tibro Ishockeyklubb som ligger ca 30min med buss från Karlsborg. Han säger att det ska funka bra men jag misstänker att utbildningen är så hård att jag varken kommer orka eller vilja träna på kvällarna under GSUn iaf. Vad tror ni? Kommer det finnas tid och ork över en bit in i utbildningen eller är tempot konstant högt rakt igenom?

Jag gjorde inte lumpen på LBB utan Und.bat men utbildningarna är ganska snarlika (GSU'n är nog mer eller mindre identisk) och utbildningstempot skulle jag säga ligger på samma nivå. Enligt min erfarenhet hinner man inte med mycket mer än tjänst och sömn under GSU. Sedan blir det lite mer tid men generellt har man ledigt en kväll i veckan (ingen i fält). Du ska nog ställa in dig på att attityden på K3 är att den lediga tid du får ska du vila på eftersom det ofta är väldigt krävande tjänst.

Visst skulle det nog kunna gå men jag tror inte att du skulle vara på hugget på träningarna och du skulle också göra sämre ifrån dig i tjänsten. Sen är det inte en speciellt bra miljö för att bygga en bra fysik (ofta lite mat och dålig sömn i fält som är klart nedbrytande för kroppen. Tro det eller ej men de flesta tappade en hel del muskelmassa i lumpen. Biff-kroppen är helt enkelt inte kompatibel med tjänsten).

Vi hade flera i plutonen som hade varit riktigt duktiga inom olika idrotter men vad jag vet gjorde de mer eller mindre uppehåll under lumpen.

Ett tråkigt tips men om du verkligen vill satsa på en karriär inom hockeyn skulle jag ine göra lumpen. Det är ett otroligt värdefullt år men jag tvivlar på att det är lyckat att kombinera med elitidrott samtidigtt.

Edited by H0lK

Jag har bytt titel på tråden för att bättre belysa frågeställningen. Träning under lumpen berör fler än K3:are, även om just din fråga berör K3. Förhoppningsvis tittar också fler med erfarenhet in.

/mdn, Blågul

jag försökte mig på att kompinera värnplikt och träningunder den vinter jag låg inne. iofs så handlade det inte om jägartjänst utan jag låg vid LV6, jag var heller inte elitidrottare men jag gjorde ändå ett försök. min åsikt är att man kan lyckas kombinera de båda, men då krävs en jävla vilja och förstående befäl. sen ska man nog ha lite flyt med vilka kvällar i veckan som blir kvällstjänst. men jag tycker du kan prova, smyg dock inte med det utan var öppen mot dina befäl.

Tack för alla svar jag fått än så länge! Så ert tips är alltså att välja en "lättare" tjänst för att va på säkra sidan om att det går att kombienera? Pratade nämligen med en skolinformatör som berättade att det fanns speciell permis för folk i min situation men jag antar att det inte är aktuellt som Luftburen Soldat =/

Har även spanat in mig lite på Pansar Skytte på P4. Verkar va en rolig tjänst men det som lockar mig med jägartjänst är just att lära sig om mig själv. Göra saker jag trodde var omöjligt och gå därifrån med många nya erfarenheter som jag faktiskt har användning av i både min idrottsliga karriär som i vanliga arbetslivet.

Om jag ska sammanfatta dom 2 realistiska alternativen finns alltså:

1. Söka Jägartjänst men inte ha särskilt stora förväntningar på att kunna träna regelbundet utan snarare sticka iväg någon gång ibland då det blir tid över.

2. Söka en mindre fysiskt krävande tjänst och kunna träna regelbunder under min värnplikt.

Får ta och fundera över det :baskerPa:

regler för att få permisson pga träning på elitnivå borde väl vara samma på k3 som på p4??

Jo det är det säkert. Men frågan är om jag över huvud taget skulle orka genomföra båda sakerna fysiskt sett =/

Nu verkar det som om dom Luftburna Soldaterna på K3 har så mycket att göra även efter GSU att det inte kommer gå att träna regelbundet över huvud taget tråkigt nog :rolleyes: Jag hade bara förväntat mig ca 2 pass i veckan som underhåll (efter GSU såklart) men det verkar ju inte genomförbart när jag läser vad andra skriver.

Kom på mig själv med att inte ens tänka på alla lediga helger :rolleyes: Ni som har legat inne på jägartjänst, antingen på K3 eller I19, borde kunna svara på hur det är med helger. Är/var ni i princip alltid lediga under helgerna och kunde åka hem eller var det helgtjänst (generellt sett) varannan helge, var tredje helg, var fjärde osv? Om det nu är så att jag skulle va ledig på helgerna så kan jag alltid träna ett pass då och ett pass under veckan efter GSU:) Eller låter det för bra kanske?

Ungefär 50% av helgerna är lediga skulle jag säga. Detta varier dock mycket då man kan ha 3 veckor utan någon ledig helg sen 3 veckor med varje helg ledig. Det är inte helt ovanligt att helgen är förlängd heller. Vanligtvis när man är i fält så är det tjänst måndag-onsdag (veckan efter) och sen ledigt torsdag-söndag.

Ungefär 50% av helgerna är lediga skulle jag säga. Detta varier dock mycket då man kan ha 3 veckor utan någon ledig helg sen 3 veckor med varje helg ledig. Det är inte helt ovanligt att helgen är förlängd heller. Vanligtvis när man är i fält så är det tjänst måndag-onsdag (veckan efter) och sen ledigt torsdag-söndag.

Isf verkar det ändå finnas hopp om den utbildningen :) Om det finns en garanterat ledig kväll i veckan plus ledig helg 50/50 så är det värt att tänka på iaf. Om det inte blir så kommer jag antingen söka Amfibiesoldat, Bassäk eller Pansarskytte. Där vet jag att det kommer bli en större del tid över iaf.