Jump to content

Recommended Posts

Jag som hade hoppats på att jag hade rätt när jag hänvisar till Formella grunder 2003 som säger manövertramp.

Detta med marschanträde tycker jag ser så otroligt fånigt ut och är dessutom ologiskt i mina ögon, du är ju inte på väg någonstans.

Risk för skröna, men det är just det man är enligt vad jag är lärd. På den gamla onda tiden med indelta soldater så samlades man ju på heden för att öva, och när dagarna var tillända och det var dags att återvända till torpet för resten av året så kommenderades höger och vänster om marsch, eftersom soldaterna skulle åt olika håll. Och marschanträde är ju ett ganska naturligt sätt att börja gå hemåt.

 

Om man dessutom betänker verkställningsordet marsch, så betyder det ju att man ska påbörja en rörelse (framåt marsch, höger-om marsch), och så är ju även fallet här. För mig är marschanträdet det naturliga.

/M

som blivit lärd att börja med ett marschanträde när man ska verkställa en order

Link to comment
Share on other sites

Jag som hade hoppats på att jag hade rätt när jag hänvisar till Formella grunder 2003 som säger manövertramp.

Detta med marschanträde tycker jag ser så otroligt fånigt ut och är dessutom ologiskt i mina ögon, du är ju inte på väg någonstans.

Risk för skröna, men det är just det man är enligt vad jag är lärd. På den gamla onda tiden med indelta soldater så samlades man ju på heden för att öva, och när dagarna var tillända och det var dags att återvända till torpet för resten av året så kommenderades höger och vänster om marsch, eftersom soldaterna skulle åt olika håll. Och marschanträde är ju ett ganska naturligt sätt att börja gå hemåt.

 

Om man dessutom betänker verkställningsordet marsch, så betyder det ju att man ska påbörja en rörelse (framåt marsch, höger-om marsch), och så är ju även fallet här. För mig är marschanträdet det naturliga.

/M

som blivit lärd att börja med ett marschanträde när man ska verkställa en order

Likaså här har jag lärt mig manövertaramp. Du får skilja på order och order vad det gäller logik.

Höger-vänster-om är ju upplösning av trupp, ingen order att gå någonstans. Man går ju i princip var man vill och när man vill.

För mig är logiken följande:

Frammåt marsch - marschanträde eftersom du beordrats att gå frammåt. Innefattar inte ordern att man ska förflytta sig framåt eller förflytta sig alls, varför då göra marschanträde?

Link to comment
Share on other sites

Jag som hade hoppats på att jag hade rätt när jag hänvisar till Formella grunder 2003 som säger manövertramp.

Detta med marschanträde tycker jag ser så otroligt fånigt ut och är dessutom ologiskt i mina ögon, du är ju inte på väg någonstans.

Risk för skröna, men det är just det man är enligt vad jag är lärd. På den gamla onda tiden med indelta soldater så samlades man ju på heden för att öva, och när dagarna var tillända och det var dags att återvända till torpet för resten av året så kommenderades höger och vänster om marsch, eftersom soldaterna skulle åt olika håll. Och marschanträde är ju ett ganska naturligt sätt att börja gå hemåt.

 

Om man dessutom betänker verkställningsordet marsch, så betyder det ju att man ska påbörja en rörelse (framåt marsch, höger-om marsch), och så är ju även fallet här. För mig är marschanträdet det naturliga.

/M

som blivit lärd att börja med ett marschanträde när man ska verkställa en order

 

Jag håller med dig!

 

Sen har jag för övrigt en teori om att vad som ser konstigt ut och inte har att göra med hur man blivit lärd! jag har själv upplevt att de som blivit lärda manöversteget tycker att marchanträdet är väldigt malplacerat i sammanhanget. Själv har jag gjort ett distinkt marschanträde i elva månaders tid under värnplikten (precis som jag blivit lärd) och jag tycker det känns futtigt med ett töntigt manöversteg.

Dock brukar jag för säkerhets skull ändå välja manöversteget i nya situationer då jag har fått sk.. då jag har gjort "fel"..

 

Olika skolor tycks dock ha rådit i FM över tiden. När pappa gjorde lumpen ca: år 1972 gjorde dom marschanträde, när min kusin låg inne 1994/95 gjorde dom manöversteg, jag är lärd marschanträde fem år efter detta och min kompis fick lära sig manöversteget 2002.... En kille på jobbet är lärd marschanträde så sent som 2005!!!

 

Olika vad befälen lär ut uppenbarligen

Link to comment
Share on other sites

Ur Formella grunder 2000 (jag rättar mig själv, alltså -00, inte -03 som jag påstod tidigare):

Förband upplöses på kommando: Höger och vänster om - marsch!

Truppen intar manöverställning på verkställighetsordet "marsch" och därefter är förbandet upplöst.

Link to comment
Share on other sites

Ur Formella grunder 2000 (jag rättar mig själv, alltså -00, inte -03 som jag påstod tidigare):

Förband upplöses på kommando: Höger och vänster om - marsch!

Truppen intar manöverställning på verkställighetsordet "marsch" och därefter är förbandet upplöst.

 

Jo, jag vet! Men uppenbarligen så har det seglivade marschenträdet kommit att leva kvar ändå, lite var stans här och var..

 

Min privata teori är att armén från början gjorde marschanträde vid HVO, och marinen eller flyget gjorde manöversteg, sen har man kanske i nyare reglementen när vapenslagen slogs ihop till En myndighet valt ett utav de två alternativen så att säga.

 

Jag vet att det har diskuterats tidigare här på forumet.

 

Jag hade gamla AR1 (eller 2 kanske det var) hemma men jag kommer inte ihåg vad som stod angående höger-vänster-om!

Hittar inte reglementet i bokhyllan nu.

 

Sen vore det ju för övrigt intressant om man började följa reglementen i FM :)

Tänk hur det skulle se ut när det kommer till uniformsbiten med alla P-byxor och FJS-jackor m.m. som används hursomhelst idag.. Fast det är ju en annan femma, där har ju förbandschefen möjlighet att göra undantag vad jag förstår :)

Edited by Airboy80
Link to comment
Share on other sites

TS: Jag älskar också exercis..

 

Tyvärr har jag i det militära ALDRIG träffat på någon annan som gör det. Till och med befälen tycks ju ha svårt att ibland dölja sin ovilja inför det "onödiga" med att ställa upp på led och marschera...

Edited by Airboy80
Link to comment
Share on other sites

...

Min privata teori är att armén från början gjorde marschanträde vid HVO, och marinen eller flyget gjorde manöversteg, sen har man kanske i nyare reglementen när vapenslagen slogs ihop till En myndighet valt ett utav de två alternativen så att säga.

...

 

Nja, jag låg i marinen 90-91 och vi gjorde alltid ett distinkt marschanträde vid hvo. Iofs låg jag på basförsvar (bassäk) med flertalet fd armébefäl på kompaniet...

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Från det nyligen publicerade CerI FM 2010. Hittas här: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/Ceremonibest%C3%A4mmelser/HKV%202010-12-21%2009%20831.69672%20bilaga%201%20CerIFM.pdf

 

3.5.10 Upplösning av avdelning

På verkställighetsordet gör truppen marschanträde eller om avdelningen är i lektionssal med lystrings

ställning varefter truppen upplöses.

Avdelning upplöses på kommando: “Höger och vänster om – marsch!

 

 

Jag har god lust att fråga HKV (antar att de är ansvariga) hur fan dom ska ha det?

Inte verkar det ha kommit ut någon Formella grunder sedan -00 heller.

 

Du kan väl kika i länken som postades lite tidigare vad som står ;)

Link to comment
Share on other sites

Från det nyligen publicerade CerI FM 2010. Hittas här: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/Ceremonibest%C3%A4mmelser/HKV%202010-12-21%2009%20831.69672%20bilaga%201%20CerIFM.pdf

 

3.5.10 Upplösning av avdelning

På verkställighetsordet gör truppen marschanträde eller om avdelningen är i lektionssal med lystrings

ställning varefter truppen upplöses.

Avdelning upplöses på kommando: “Höger och vänster om – marsch!

 

 

Jag har god lust att fråga HKV (antar att de är ansvariga) hur fan dom ska ha det?

Inte verkar det ha kommit ut någon Formella grunder sedan -00 heller.

 

Du kan väl kika i länken som postades lite tidigare vad som står ;)

Jag har sett den och det är precis vad jag menar.

Inte lika som i min Formella grunder 2000 och uppenbarligen har olika gällt även innan 2000.

Jag kan förstå att man gör uppdateringar av SäkI medelst filer att ladda ner, de måste ju alltid vara högaktuella.

Men en bok som Formella grunder kan man faktiskt ge ut en ny när ändringar sker för det gör det inte särskilt ofta och ändringarna är inte lika akuta att få ut då det inte handlar om säkerhet. Reglementen i en bok brukar ju upphöra att gälla när en ny version utkommit (undantag för SäkI).

Med tanke på hur olika folk har lärt sig undrar jag också om man hattat fram och tillbaka i reglementet eller om det beror på att det utbildas olika

(i somliga fall felaktigt) på olika platser, vid olika tidpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Men har du läst i filen Weekendwarrior? På sidan två står följande:

Boken är producerad i samarbete med Citec Information AB.

Att mångfaldiga innehållet i denna publikation, helt eller delvis, utan medgivande av Försvarsmakten,

är förbjudet enligt upphovsrättslagen.

Inom Försvarsmakten får bild- och textmaterialet användas, t ex kopieras, vid utbildning eller annan

verksamhet. På lämpligt sätt skall källan anges.

M7739-351087

Central lagerhållning: Försvarets bok- och blankettförråd

 

Där ser du:

1) Det är en bok

2) Du har ett M-nummer

3) Du ser var det lagerhålls.

 

Behöver du mer information för att beställa den eller be kvm motsv beställa den åt dig om det är nödvändigt för din eller förbandets tjänst?

 

Det var det jag menade med "titta i länken", jag ber om ursäkt om jag var oklar eller verkade dryg.

 

Att böcker tillhandahålls genom filer är väl fantastiskt bra, minskar mängden böcker en del inte vill ha hemma eller åka och hämta.

Link to comment
Share on other sites

Men har du läst i filen Weekendwarrior? På sidan två står följande:

Boken är.......

 

Där ser du:

1) Det är en bok

2) Du har ett M-nummer

3) Du ser var det lagerhålls.

 

Behöver du mer information för att beställa den eller be kvm motsv beställa den åt dig om det är nödvändigt för din eller förbandets tjänst?

 

Det var det jag menade med "titta i länken", jag ber om ursäkt om jag var oklar eller verkade dryg.

 

Att böcker tillhandahålls genom filer är väl fantastiskt bra, minskar mängden böcker en del inte vill ha hemma eller åka och hämta.

Ber om ursäkt, fel av mig. Jag läste aldrig filen eftersom jag inte fick upp den. Nöjde mig med att läsa de rader som citerades här ur det dokumentet.

Då ska jag genast beställa boken.

Link to comment
Share on other sites

Hurra! man ska göra marschanträde igen, lärde mig det i lumpen 01-02 men dagens ungdomar vill göra manövertramp. Har fått massa tråkningar på jobbet så nu kan jag dänga CerI 2010 i huvudet på dem :rockon:

Skit också! :((

Ska man behöva :tveka: göra det där nördiga marschansteget :Malaj::alien::huh::wacko: istället för ett rejält manövertramp. :banghead:

Nästan ännu värre är att jag ska behöva lära andra att det är marschansteg som gäller istället för manövertrampet jag kört med innan. 8-/:banghead:

Förbaskat! >:-(

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har nyligen i min organisation gått tillbaka till manövertramp 8-/ Den förklaring jag har fått av en av mina instruktörer är att det är en standardisering för FM, med anledning av att några dummihuvet :navy: gossar inte klarar att göra marschanträde utan att trilla av sina förvuxna jollar :angry:

 

Är detta nåt som fler har upplevt?

Link to comment
Share on other sites

Som inbiten flottist tar jag nästan lite illa upp över att bli kallad "dummihuvudetgosse"...

 

Men anledningar som att vi skulle trilla av däck för att man tar ett steg framåt har jag inte hört. Möjligtvis skulle man kunna snubbla på minräls eller pollare men risken är väl ungefär lika stor då som om man tar ett steg åt sidan istället.

 

Nu har det ju styrts upp hur det ska fungera enligt reglemente. Sen kan man ju tycka lite vad man vill om marschanträde. Det är ytterst sällan man går framåt efter HVO i min värld. 9 fall av 10 (om inte mer) så går man åt sidan, vilket gör att man direkt efter marschanträde stannar, vrider på sig, och sedan går åt ett helt annat håll. Om man inte till och med stannar kvar på plats, vilket gör att det ser än mer töntigt ut i mina ögon.

 

I slutändan tror jag att båda förfarandena kommer leva kvar, trots reglementen och liknande. Det är svårt att lära en gammal hund att sitta...

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur olika folk har lärt sig undrar jag också om man hattat fram och tillbaka i reglementet eller om det beror på att det utbildas olika

(i somliga fall felaktigt) på olika platser, vid olika tidpunkter.

Jag är lärd att göra manöverstamp och det är fortfarande det som sitter i muskelminnet.

När jag gjorde värnplikt så gjorde samtliga på regementet manövertramp vid högervänsterom... utom KB pluton... Ja, det såg muppigt ut på fredags uppställningarna innan regementet åkte hem för helgen.

Link to comment
Share on other sites

Som inbiten flottist tar jag nästan lite illa upp över att bli kallad "dummihuvudetgosse"...

 

 

Jag skulle kanske skita i att ta så illa upp, framförallt av någon som inte har gjort någon form av militär utbildning ;-):eeh:

 

Är det någon som har en aning om varför detta hattande mellan marschanträde och manöverstamp (är det två gånger fram och tillbaka eller bara en?). Jag är lärd marschsteg så det är det "naturliga" för mig, men varför gick man ifrån det? Kanske mer intressant är varför togs det tillbaka?

Link to comment
Share on other sites

Min högst personliga åsikt är att de olika metoderna gör sig olika bra vid olika tillfällen. Det blir konstigt för bakre ledet om du står uppställd i korridoren och gör marchsanträde (just detta är dock mer personlig erfarenhet än tyckande). Personligen så tycker jag också att det ser snyggare ut inomhus att göra manövertramp. Det ser mer formellt ut med marschanträde och för någon som inte har erfarenhet utav militära seder och bruk så ser det i ärlighetens namn ganska så muppigt ut (likaså gör parad för fanan men det är nog en annan tråd).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har hört ett rykte om ändring vid rättning, att det är person i bakre led, längst bort från rättningspunkten, som markerar att rättningen är klar genom ett manövertramp. Efter det följer övriga truppen med att kliva ut i manöver.

 

Enligt mig så vore det ett riktigt nedbyte från det gamla systemet för: 1. personen på flygeln har inte en chans i helvete att se hur hela truppen ser ut. 2. att folk ska följa på ett "kommando" som kommer med verkställansord direkt känns som ett alldeles underbart recept för trumsolon, vilket enligt min personliga uppfattning är det äckligaste som finns att höra under excercis.

 

Finns detta på papper eller är det ett experiment som spritt sig?

Link to comment
Share on other sites

Har hört ett rykte om ändring vid rättning, att det är person i bakre led, längst bort från rättningspunkten, som markerar att rättningen är klar genom ett manövertramp. Efter det följer övriga truppen med att kliva ut i manöver.

 

Enligt mig så vore det ett riktigt nedbyte från det gamla systemet för: 1. personen på flygeln har inte en chans i helvete att se hur hela truppen ser ut. 2. att folk ska följa på ett "kommando" som kommer med verkställansord direkt känns som ett alldeles underbart recept för trumsolon, vilket enligt min personliga uppfattning är det äckligaste som finns att höra under excercis.

 

Finns detta på papper eller är det ett experiment som spritt sig?

Det var ju så man gjorde innan FMR Formella grunder 2000. Inget nytt alltså och fungerade faktiskt rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enligt mig så vore det ett riktigt nedbyte från det gamla systemet för: 1. personen på flygeln har inte en chans i helvete att se hur hela truppen ser ut.

Det finns väl en lång lång tradition att den som står längst bak är den som anmäler klart? (man räknar väl alltid in bakifrån? om inte så borde man alltid göra det, är fantastiskt mycket mer logiskt och mindre risk för misstag än tvärtom)

Man ser tydligt när alla är klara då de som står i samma led framför står just så... framför och de har ju rättat sig efter de till höger så det blir ju rätt i sida också.

Link to comment
Share on other sites

Fast om man ställer upp i två led linje då? Hur pass bra kan du se skillnad på bra och bananrättning i andra ledet, eller kanske hur det ser ut tio pers bort i det egna ledet?

Och om du nu ser det, hur ska du få folk att rätta in sig rätt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...