Jump to content

SVT-Dokumentär från Ba01

Recommended Posts

Är det någon som kommer ihåg den filmen? Den spelades in 93/94 och sändes när 01:an fortfarande var kvar i Bosnien. Huvudpersonen var Sergeant Sundgren från pansartrosskompaniet som deltog i konvojkörningar mellan Split och Tuzla. Den var inte lika dramatisk som filmen Tango Lima, men beskrev mycket annat som inte den andra filmen gjorde. Jag hade båda på VHS-inspelningar, men förstnämnda film är borta och det var länge sedan jag tittade på den. Vore kul om någon vet var man kan få tag på en kopia, eller bara minns att ni såg den.

Mina föräldrar beklagade sig "lite" över min ansökan till Ba03 då vi såg dessa filmer innan jag åkte ner.

/Surveyor

*menvafan*

Låter som min stf. "pärra".. :clap:

En konvoj blev stoppad av påtända, -rökta, -druckna, stridsutmattade, likgiltika HOS-soldater...

En av hjältarna kastar in en hgr. in i en av lb-hytterna, utan att explodera. med mera,

finns beskrivet i en del minnesböcker..

*menvafan*

Låter som min stf. "pärra".. :)

En konvoj blev stoppad av påtända, -rökta, -druckna, stridsutmattade, likgiltika HOS-soldater...

En av hjältarna kastar in en hgr. in i en av lb-hytterna, utan att explodera. med mera,

finns beskrivet i en del minnesböcker..

Just det, visst var det Per. Vi gjorde 03:an på samma kompani, men då hade han en helt annan tjänst.

Det du beskrev minns jag från filmen. Per fick frågan av "soldaterna":

-Who is in charge here?

-I am, Sergeant sundgren.

Väldigt korrekt och diplomatiskt svar, precis som om de där svinen skulle förtjäna det.

• 6 months later...
Är det någon som kommer ihåg den filmen? Den spelades in 93/94 och sändes när 01:an fortfarande var kvar i Bosnien. Huvudpersonen var Sergeant Sundgren från pansartrosskompaniet som deltog i konvojkörningar mellan Split och Tuzla. Den var inte lika dramatisk som filmen Tango Lima, men beskrev mycket annat som inte den andra filmen gjorde. Jag hade båda på VHS-inspelningar, men förstnämnda film är borta och det var länge sedan jag tittade på den. Vore kul om någon vet var man kan få tag på en kopia, eller bara minns att ni såg den.

Mina föräldrar beklagade sig "lite" över min ansökan till Ba03 då vi såg dessa filmer innan jag åkte ner.

/Surveyor

Yep, jag är också intresserad och har fått napp. Han visste inte konditionen på den.

Håll tummarna och jag återkommer.

mvh/kefl/rep.plut/str/BA01

Dessutom: Jag spelade in en massa på min leave (VHS) i januari månad. Lånade ut bandet (min idiot) till några på 8:e kompaniet (de såg på den i deras mäss också när jag var där för ett underhållsbesök), men den kom aldrig tillbaka till STR. Det var säkert två timmar med nyhetsinslag från olika tv-stationer. Finns det någon som vet om detta? Den visades på mässen på Camp Oden i början av februari månad inför stor och nöjd publik.

HQ&LOG Coy (webbsite på G)