Jump to content

Hkp10B till Afghanistan?

Recommended Posts

Vela en stund över vad jag skulle lägga denna nyhet, men då min frågeställning rör beslutet och inte själva hkp:n så vart det här, BG får ändra om han anser nödvändigt.

Alltså, de Nordiska försvarsministrarna vill skicka Hkp10B till Afghanistan efter att NBG beredskapstid gått ut.

Vad tycker ni?, bra?, för dyrt? eller onödigt då resurs redan finns i landet?.

Själv tycker jag att detta är ett steg som vi måste ta då våldet har ökat i vårt ansvarsområde.

Norge har redan tagit ett beslut om att skicka ner 2-3 hkp till affe, kan det vara så att "de” försvarsministrarna har kommit överens om att försöka turas om med hkp resurs, Norge 0801->0806, Sverige 0806->0812 o.s.v.

Länk till källa: (06:25)

Edited by 3924

Vela en stund över vad jag skulle lägga denna nyhet, men då min frågeställning rör beslutet och inte själva hkp:n så vart det här, BG får ändra om han anser nödvändigt.

Alltså, de Nordiska försvarsministrarna vill skicka Hkp10B till Afghanistan efter att NBG beredskapstid gått ut.

Vad tycker ni?, bra?, för dyrt? eller onödigt då resurs redan finns i landet?.

Själv tycker jag att detta är ett steg som vi måste ta då våldet har ökat i vårt ansvarsområde.

Norge har redan tagit ett beslut om att skicka ner 2-3 hkp till affe, kan det vara så att "de” försvarsministrarna har kommit överens om att försöka turas om med hkp resurs, Norge 0801->0806, Sverige 0806->0812 o.s.v.

Länk till källa: (06:25)

Och där föll länken till rapport, F*N jag ska försöka leta upp en ny länk.

Ni som inte såg det så var det vår försvarsminister "torre" som blev intervjuad.

Vore väl väldigt bra om Sverige har egna evakuerings resurser, nu litar man på att tyskarna ställer upp. Vad jag har förstått har de också väldigt strikta regelverk att följa, och lyfter i princip inte om det är moln på himlen.

När jag var i Bosnien "gnälldes" det mycket på amerikanerna och deras hårda väderregler..

Lyssnade på detta och tyckte det var kasst. Ända tills jag skulle med på en posttur ner till Tab:en

Uppe i Doboj var det dimma och vi skulle ner mot Zenica genom bergen. Där var det bara grått när vi tittade åt det hållet. Inga förhopningar om att komma iväg..

Men hkp kom... Flög vidare mellan bergen med molnen ovan sig... Vid 2 tillfällen fick vi vända inne i dalarna för att det var nollsikt på backen...

Svårt att bedömma höjden men den största delen av flygningen gick under 200 meter med moln ovanför...

Vädret var inget större problem....

Piloterna ÄLSKADE det bosniska vädret med ofta förekommande dimma i bergen.

MEN

Deras regler för att inte kunna lyfta annat än SFOR personal var något irriterande..

Hade ett fall med en trafikolycka med en civil tolk som krockade med D-sqaudron (danskarnas jägarförband).

Befarade ryggskador...

Ville ha hkp med amerikanrna vägrade lyfta då det var en "local". Nu visade det sig vara hyfsat okej så hon kunde ges den behandling som behövdes på den danska campen.

Att ha en större flexibilitet vid denna typen av olyckor hade inte varit fel och jag tror Sverige har en bättre syn i det fallet...

Då har jag luskat upp en ny källa, Piteå Tidning

"Nytt samarbete

I presstältet på F21, som för övrigt tidigare under dagen besökts av Sveriges kung Carl Gustaf, passade Sten Tolgfors på att berätta om ett nytt Nordensamarbete avseende helikoptrar. De nordiska och baltiska staterna har beslutat att fördjupa sitt samarbete för att förbättra förmågan att evakuera skadade soldater på internationella uppdrag. Främst handlar det om att kunna använda tre svenska räddningshelikoptrar i Afghanistan från och med nästa år. Dessa avancerade räddningshelikoptrar ska ställas till den nordiska stridsgruppens förfogande så snart de har levererats, i slutet av mars 2008 (leveransen är kraftigt försenad). Men i sommar, då NBG:s beredskapsperiod upphör, kan helikoptrarna komma till nytta i Afghanistan, där de nordiska länderna liksom Estland och Lettland alla är engagerade."

Hoppas du kommer ner till oss nästa sommar. Bara kul att få fler att köra på leaverna...

Vi har ett gott rykte om oss och jag tror inte vi har lika skarpa regler gällande väder och locals, men det får framtiden utvisa.

Hoppas de kommer NER.

Ja, tyska sjukvårdshkp HAR väldigt strikta regelverk, framför allt vad gäller förutsättningar för landning samt mörkerflygning. Annan flygresurs ÄR efterfrågad, iaf av folk på gräsrotsnivå.

Jag ser helst att de tyska hkp fick lite bättre förutsätningar att flyga/landa, samt att de placeras i landet de skall verka i.

Huruvida, svenska hkp gör saken bättre är ju svårt att sia om, fan vet om inte de får samma restriktioner eller värre... Vi är ju trots allt svenskar...

Under FS11 så hade tyskarna två eller tre CH-53:or baserade i Termes Uzbekistan för Casevac och under hösten 2006 när en av våra finska kollegor blev skadade dröjde de så länge att en svensk enhet istället fick köra in dem till fältsjukhuset i sin pansarterrängbil.

C FS11 skall redan innan denna incidenten ha begärt ner en helikopterresurs..

/Harald

Hur försvagad blir en svensk styrka om en HKP 10 blir nedskjuten och besättningen omkommer?

Vore ju pinsamt om vi inte har utbildat tillräckligt med HKP besättningar...för att klara förluster vid skarpa lägen.

Vad för resurser har vi för att hämta bestättningar som blivit nedskjutna i HKP10B i tex Afganistan?

Har vi någon Combat Search and Rescue förmåga som kommer stå stand by, med tungt beväpnade Helikoptrar och ev stridsflyg till sitt förfogande eller litar vi på att andra ISAF länder ska sköta detta åt oss?

Med tanke på hur rädda svenska flygvapnet åtminstonne varit för dåliga siktförhållanden i Sverige ska vi inte nog hoppas på för mkt utomlands heller.

Jag minns från min egen lumpentid på F4 och F21...så fort det var lite dimma över flygfältet ställdes militära flygningarna in. SAS landade och startade som vanligt i denna dimma med sina B737 & MD80 medan Flygvapnetx Gripen och Viggen stod på backen tills dimman lättat.

Med tanke på hur rädda svenska flygvapnet åtminstonne varit för dåliga siktförhållanden i Sverige ska vi inte nog hoppas på för mkt utomlands heller.

Jag minns från min egen lumpentid på F4 och F21...så fort det var lite dimma över flygfältet ställdes militära flygningarna in. SAS landade och startade som vanligt i denna dimma med sina B737 & MD80 medan Flygvapnetx Gripen och Viggen stod på backen tills dimman lättat.

FRÄD på F21 har gjort ett otal insatser både civilt och militärt där förhållandena har varit extremt svåra. Nuförtiden så är civila insatserna starkt begränsade på grund av konstiga prioriteringar hos politikerna..

Får dom bara ok att starta så flyger dom, och leverar det som är "beställt" det litar jag på till 110%.

Att dom stog på marken kan oxå ha att göra med att övningsområdets förhållanden var kasst..behöver inte bara vara lite dimma på kallax...

Vad jag vet så har vi ingen CSAR grupp där nere, kanske måste tillföras med hkp-grupp eller så kan vi kolla med våra "polare" om dom kan

ställa upp.. Möjligtvis får vi skriva kontrakt med dom, eftersom det låter på vissa håll som att "polarna" inte alltid ställer upp?? Vilket skulle vara rent åt h-vete

men troligtvis bara en ledningsfråga att lösa...

Varför inte dra lärdommar av det som hänt?

I tråden om attentatet 2005 länkades idag till expressen som har en ny högst osmaklig "sensiansions-nyhetet". Där det disskuteras hurvida man skulle kunna räddat de 2 avlidna soldaterna vid attentatet 2005.

Så här säger kommendör Göran Brodén, chef för försvarsmedicin inom försvarsmakten.

– I Afghanistan hade vi en situation där en annan nation (Tyskland) ansvarade för sjuktransporten med helikopter.

Men det var inte bara transporterna av de fyra skadade som fördröjdes kraftigt.

– Det var ledningsmässigt trassel också mellan de olika nationerna som var inblandade. Det är nackdelen när Sverige som nation inte har egen förmåga att kunna lösa helikoptertransporterna av skadade, säger kommendör Göran Brodén till Expressen.

LÄNK

Varför inte dra lärdommar av det som hänt?

I tråden om attentatet 2005 länkades idag till expressen som har en ny högst osmaklig "sensiansions-nyhetet". Där det disskuteras hurvida man skulle kunna räddat de 2 avlidna soldaterna vid attentatet 2005.

Så här säger kommendör Göran Brodén, chef för försvarsmedicin inom försvarsmakten.

– I Afghanistan hade vi en situation där en annan nation (Tyskland) ansvarade för sjuktransporten med helikopter.

Men det var inte bara transporterna av de fyra skadade som fördröjdes kraftigt.

– Det var ledningsmässigt trassel också mellan de olika nationerna som var inblandade. Det är nackdelen när Sverige som nation inte har egen förmåga att kunna lösa helikoptertransporterna av skadade, säger kommendör Göran Brodén till Expressen.

LÄNK

OSMAKLIGT var bara förnamnet.

Vidrig journalistik om ett ämne som förvisso måste upp på bordet, men inte med lösbladsförsäljningsrubriker...

Vilka länder förutom USA och Storbritannien har kvalificerade Combat Search and Rescue förmågor i Afganistan?

Jag tror inte vi ska lita på att dessa länder ställer upp för Sverige OM en svensk HKP10B blir nedskjuten.

Varför?

USA och Storbritannien flygbombar mer eller mindre dagligen Afganistan och deras Combat Search och Rescue förmågor lär ligga i högsta beredskap...för att rycka ut ifall något av ländernas flygplan/ helikoptrar blir nedskjutet eller havererar...de har fullt upp med sitt eget liksom.

Tyska helikoptrarna har lämnat Termez, Uzbekistan och finns nu på Camp Marmal i MeS. Så någon basering i Termez är nog inte aktuell.
På tiden. När skedde detta?

Svårt att se att vi kan bidra med mycket mer med ett par helikopetrar i så fall, mer än att ge besättningar erfarenhet...

Haha, ja FU01 hade vissa kvalitetskrav i Termez. Men det finns ju hotell i MeS, och nu byggs även ett fem-stjärnigt (enligt afghanska-mått).

Tyska helikoptrarna har lämnat Termez, Uzbekistan och finns nu på Camp Marmal i MeS. Så någon basering i Termez är nog inte aktuell.

Då kan det väl inte bli aktuellt med svenska hkp i A-stan? Finns väl inga hotell i MeS? :surprise:

30/10 enligt http://www.luftwaffe.de/portal/a/luftwaffe...E%2Fcontent.jsp

På tiden. När skedde detta?

Svårt att se att vi kan bidra med mycket mer med ett par helikopetrar i så fall, mer än att ge besättningar erfarenhet...

Angående tyskarnas motvillighet att flyga vill jag klargöra några punkter.

Armén har 9st CH-53GS på plats. Dessa är de enda helikoptrar för alla 9 områden inom Regional Command North. Andra nationer har inte kunnat eller velat skicka hkp trots att tyskarna har stött på för att fördela bördan bland deltagande nationer. Av dessa nio står minst två konstant redo för Medevac (de flyger i par ska noteras, så en flight pratar vi om). Underhållsintervallerna är såklart mindre jämfört med europeiska förhållanden så man bör räkna bort minst en hkp vid varje given tidpunkt. Hkp medför traumakirurg plus stridande enhet från Jägerregiment 1.

Självklart finns det flygrestriktioner, inte helt annorlunda motsvarande svenska restriktioner. Men dessa gäller såklart inte vid Medevac. Helikoptrarna är självklart fullt kapabla att flyga i mörker och vid begränsad sikt. och man gör det oftare än kan antas.

Angående skrönan att tyskarna vägrat flyga vid flera tillbud p g a moln, så är det lögn och inget annat. Times, som ursprungligen publicerade "nyheten" fick åthutningar från tyskarna och norrmännen så det sjöng om det. Vad gäller tillbudet med kanadickerna så låg det utanför FN-mandatet.

Rätt ska vara rätt.

Angående tyskarnas motvillighet att flyga vill jag klargöra några punkter.

Armén har 9st CH-53GS på plats. Dessa är de enda helikoptrar för alla 9 områden inom Regional Command North. Andra nationer har inte kunnat eller velat skicka hkp trots att tyskarna har stött på för att fördela bördan bland deltagande nationer. Av dessa nio står minst två konstant redo för Medevac (de flyger i par ska noteras, så en flight pratar vi om). Underhållsintervallerna är såklart mindre jämfört med europeiska förhållanden så man bör räkna bort minst en hkp vid varje given tidpunkt. Hkp medför traumakirurg plus stridande enhet från Jägerregiment 1.

Självklart finns det flygrestriktioner, inte helt annorlunda motsvarande svenska restriktioner. Men dessa gäller såklart inte vid Medevac. Helikoptrarna är självklart fullt kapabla att flyga i mörker och vid begränsad sikt. och man gör det oftare än kan antas.

Angående skrönan att tyskarna vägrat flyga vid flera tillbud p g a moln, så är det lögn och inget annat. Times, som ursprungligen publicerade "nyheten" fick åthutningar från tyskarna och norrmännen så det sjöng om det. Vad gäller tillbudet med kanadickerna så låg det utanför FN-mandatet.

Rätt ska vara rätt.

Då är det väll bra att norge kommer att samt sverige tittar på möjlighetetn att skicka hkp.

Om det blir så att vi kommer att skicka hkp10B till Affe så är det då en mycket kompetent hkp när det kommer till att flyga mörker och under dålig sikt. Mycket på grund av att den kommer att vara utrustad med GPS/digital kartplotter och vara NVG kopatibel. Så en sak kan vi ju alla vara överäns om att det ser ljusar ut för framtiden inom detta område.

OT...Sedan så läste jag in nya numret av Helikopterflottiljnytt (sid.2) att ett inriktningsbeslut är taget för att modifiera ytterligare fyra stycken HKP10A till HKP10B, vilket skulle betyda att vå då har en flotta på 7st HKP10B att se fram emot. Dock kan vi fortsätta spekulationerna om detta i en annan tråd som finns under Transportcentralen > LUFT > Flexibelt helikopterlyft för försvaret... där jag med andra diskuterar denna utveckling......OT

Edited by 3924

Möjligen är det lögn med moln och att tyskarna ej velat/kunnat flyga. Det förtäljer inte mina källor. Men att de vid ett flertal tillfällen misslyckats med landningar VET jag, 53'an är en mycket stor maskin!! Den virvlar upp en hel del damm och liknnande vid landning samt kräver en ganska stor yta. Det omöjliggör landning för att ta upp skadade ISAF soldater, det har hänt ett par gånger på Svenska området samt kommer kanske att hända igen. Nu till min egentliga fråga, problemet härrör möjligen till storlek opå hkp modell 53. Skulle HKP 10B ha mindre damm att virvla upp och "omöjliggöra" en landning?

Edited by sisuchef

Möjligen är det lögn med moln och att tyskarna ej velat kunnat flyga. Det förtäljer inte mina källor. Men att de vid ett flertal tillfällen misslyckats med landningar VET jag, 53'an är en mycket stor maskin!! Den virvlar upp en hel del damm och liknnande vid landning samt kräver en ganska stor yta. Det omöjliggör landning för att ta upp skadade ISAF soldater, det har hänt ett par gånger på Svenska området samt kommer kanske att hända igen. Nu till min egentliga fråga, problemet härrör möjligen till storlek opå hkp modell 53. Skulle HKP 10B ha mindre damm att virvla upp och "omöjliggöra" en landning?

HKP10B är ju en betydligt mindre hkp så rent logiskt så borde den trycke upp mindre damm.

Britterna använder sig ju till största delen av chinock i Affe, både för T-trp och Sjv-trp, detta är ju en relativt stor maskin de också Och vad jag har hört så har de inget problem med att den är för stor. Sedan kanske geografin i norr skiljer sig så mycket från i söder att det faktiskt är on om platts för stora hkp i norr men det är inte jag rätt man att svara på.

Men om de avbryter en landning för dammets skull så verkar detta lite konstigt, jag vet att besättningen i britterna hkp har rutinen att de pratar med piloten under landningen med en chinock. De meddelar piloten saker som "-bra mark...10 meter kvar..bra mark...5 meter kvar...o.s.v." Vad rutinerna för svenska besättningar samt tyska är kan jag inte svara på men troligt är att de gör någe iknande.

• 2 weeks later...
Vad för resurser har vi för att hämta bestättningar som blivit nedskjutna i HKP10B i tex Afganistan?

Har vi någon Combat Search and Rescue förmåga som kommer stå stand by, med tungt beväpnade Helikoptrar och ev stridsflyg till sitt förfogande eller litar vi på att andra ISAF länder ska sköta detta åt oss?

Inom NBG har CSAR och combat recovery-förmågan satts upp och utvecklats genom en Flygbasjägarpluton och en patrull på LBB. Så resursen finns.

Läs mer på http://www.f17.mil.se/article.php?id=16346 och http://www.mil.se/nr07/index.php?lang=S&am...ws&id=39507

Hkp10B verkar som andra redan nämnt vara en mycket kompetent maskin med NVG-utrustning och gps-navigering m.m. Hoppas verkligen att Hkp-flottiljen får möjlighet att börja bidra till Försvarsmakten genom en insats i Astan efter halvårsskiftet 2008.

Vore givetvis roligt om då även CSAR-förmågan skickades med. Verkar vettigt att göra som tyskarna, att alltid skicka två hkp, en med läkarteam/intensivvårdsbåren och en med en flygsäkrings/combat recovery-patrull.

Edited by Lynx Lynx