Jump to content

(Hjälp)Förenklad hemsideadress?

Johan ES

Recommended Posts

Jag söker efter en förenklad hemsideadress att applicera på min HVU-hemsida. I dagsläget har vi en adress från Telia som ser ut ungefär så här http://web.telia.com/~o63124789/info.html. Den är besvärlig att handskas med då man ska ge den till nya medlemmar mm. Jag vet att det ska finnas lösningar där man får en enklare adress, t ex www.hemvärnsungdom.se, som i sin tur länkar vidare till den server där den verkliga hemsidan ligger.

Någon som kan vara behjälplig med detta?

/Johan ES

• Forumsledning

Gratisadresser i all ära, men ofta gör man sig själv en otjänst.

Köp en riktig istället.

Jag själv har ju en gång nappat på Soldfforum.tk, ks06.tk och några till en gång i tiden när .tk och andra var bra. Vilket jag starkt ångrar.

Då var det en bra unik adress och utan reklam,osv helt gratis.

Det ändrades förstås efter en tid och nu är .tk adressen ohållbar.

En sida framför och efter 15 sekunder (om det inte skrämt bort den eventuella besökaren) så öppnas sidan i ett frameset med reklambanner ovanför.

Att köpa .tk-adressen är samma pris som betydligt bättre toppdomäner.

Kostnaden för en .com, .net, .org, mfl är runt $10 per år. Oftast kan man få nåt paket-erbjudande om att få fler adresser till rabatterat pris.

Har testat ett antal olika registrars (5-6 stycken. Dvs ombud för försäljning av domännamn) och personligen gillar Godaddy.com.

Bra priser, bra gränssnitt och bra erbjudanden på hosting, fler namn, osv om man vill gå vidare.

Oftast kan man surfa upp någon fungerande rabattkod som gör det hela lite billigare om man inte fått en per mail.

.SE domän

.se namn kostar någon hundralapp och med flera av de svenska webbhotellen behöver man endast köpa domännamnet så får man gratis DNS-tjänst. (Ej att förväxla med webbutrymme)

I "DNS" skriver man in den adress namnet skall gå till. (Sk Forwarding)

Ex http://hem.blabla.bla/~kallekulassida/minsida/

att mail som kommer till kalle@mindomän.com skall skickas till [email protected], osv

Vill man ha en riktig egen xxxxx@mindomän.com-maillåda behöver man oftast köpa ett webbhotellpaket.

Gratis DNS kan även fås på tex www.zoneedit.com

Lycka till!

• 2 weeks later...
Jag är ägare till hvu.se, om du vill kan jag lägga in ett alias typ ungdomsgerillan.hvu.se som pekar mot eran telia-adress.

Om du bara gör det till en pekare (CNAME) i DNS så kommer telias server inte att fatta vilken sida det är den ska visa.

Det enda som funkar är att skaffa sig ett konto på ett webhotell som stödjer virtuella webservrar (vhosts).

Jag är ägare till hvu.se, om du vill kan jag lägga in ett alias typ ungdomsgerillan.hvu.se som pekar mot eran telia-adress.

Om du bara gör det till en pekare (CNAME) i DNS så kommer telias server inte att fatta vilken sida det är den ska visa.

Det enda som funkar är att skaffa sig ett konto på ett webhotell som stödjer virtuella webservrar (vhosts).

Du har helt rätt, men eftersom jag har LoopiaDNS och Loopia har stöd för att skicka vidare till en extern url (så är nuvarande adress länkad) går detta att lösa.

Du har helt rätt, men eftersom jag har LoopiaDNS och Loopia har stöd för att skicka vidare till en extern url (så är nuvarande adress länkad) går detta att lösa.

Ja, loopia verkar ha både web och mail uppsatt för redirect av sina kunders domäner. Mycket sympatiskt av dem.

Synd bara att de inte verkar ha transparent proxying. Nu blir man ju ivägskickad till http://www.forsvarsutbildarna.se/kiruna/ungdom/ när man går till www.huv.se. Det hade ju varit kul ifall man hade sluppit det.

Dessutom håller loopia på med otyg som wildcard-domäner. Se bara.

~> nslookup fluffelibrak.hvu.se
Non-authoritative answer:
Name:   fluffelibrak.hvu.se
Address: 194.9.94.245
Address: 194.9.95.245

Ja, loopia verkar ha både web och mail uppsatt för redirect av sina kunders domäner. Mycket sympatiskt av dem.

Synd bara att de inte verkar ha transparent proxying. Nu blir man ju ivägskickad till http://www.forsvarsutbildarna.se/kiruna/ungdom/ när man går till www.huv.se. Det hade ju varit kul ifall man hade sluppit det.

Dessutom håller loopia på med otyg som wildcard-domäner. Se bara.

~> nslookup fluffelibrak.hvu.se
Non-authoritative answer:
Name:   fluffelibrak.hvu.se
Address: 194.9.94.245
Address: 194.9.95.245

www.huv.se? Antar att du menar www.hvu.se. Förstår inte vad det är för problem med att de använder transparent proxying, det fungerar ju :-P

Wildcardet är något som jag själv lagt upp efter mina egna önskemål. Just nu visar det en sida där det står att domänen är parkerad hos loopia.

@Johan ES: Låter mitt förslag intressant, eller hamnar det direkt i centralarkivet?

www.huv.se? Antar att du menar www.hvu.se.

Naturligtvis. Uppenbarligen förstår du vad jag menar även när jag skriver fel. :)

Förstår inte vad det är för problem med att de använder transparent proxying, det fungerar ju :)

Problemet är att de inte använder transparant proxying. De använder redirects. Det är därför man ser att man hamnar hos forsvarsutbildarna.

Wildcardet är något som jag själv lagt upp efter mina egna önskemål. Just nu visar det en sida där det står att domänen är parkerad hos loopia.

Jasså, man kan välja att inte ha wildcards hos Loopia? Jag trode att det var något som de prackade på sina kunder oavsett om de vill ha det eller inte.

Förstår inte vad det är för problem med att de använder transparent proxying, det fungerar ju :rockon:

Problemet är att de inte använder transparant proxying. De använder redirects. Det är därför man ser att man hamnar hos forsvarsutbildarna.

Aha, då är jag med. Om jag har förstått trådskaparen rätt var han bara ute efter en enklare adress till hemsidan och det löses även med redirects, även om det inte är lika snyggt som om det hade skett transparent. Ett annat alternativ är att använda "dolda frames", som Loopia kallar för "Vidarebefodra", redirects heter hos Loopia "Skicka vidare till extern URL". Gå in på http://snowflax.hvu.se så får du se vad jag menar. Även om alla länkar pekar till forum.soldf.com står det inte i adressfältet att man hamnat i den här tråden.

Jasså, man kan välja att inte ha wildcards hos Loopia? Jag trode att det var något som de prackade på sina kunder oavsett om de vill ha det eller inte.

Nu när jag kollar upp det verkar *.hvu.se inte gå att ta bort. Däremot kan jag välja "Inga inställningar". Du som jobbar med detta, är det något problem med whildcards på domäner?

Nu när jag kollar upp det verkar *.hvu.se inte gå att ta bort. Däremot kan jag välja "Inga inställningar". Du som jobbar med detta, är det något problem med whildcards på domäner?

Inte för dig som domänägare, men det är ett utmärkt verktyg för den som vill pyssla med DNS-poisoning.

Ett annat alternativ är att använda "dolda frames", som Loopia kallar för "Vidarebefodra", redirects heter hos Loopia "Skicka vidare till extern URL". Gå in på http://snowflax.hvu.se så får du se vad jag menar.

Oj! Ja så kan man ju också göra...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...