Maverick Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Ja alltså.. 2002 hade mina kids flyttat till mig,, VI (min nuvaraánde sambo och jag) insåg att den 3:a vi hyrde skulle vara i minsta laget med 2 barn ständigt boende där. Vi började titta på en del olika hus runtomkring... Hittade det vi ville ha. Byggt 1980 och i okej skick. En felkonstruktion som skulle lösas av säljaren men annars okej. Visst målning tapetsering och allt annat som kommer till när det hängt med i 20 år men det är en sak som man ju får räkna med.. Visar det för föräldrar. Talar med banken som säger okej OM ni har en borgensman. Sambon:s föräldrar kan inte skriva på (borgenärer på eget hus just då). Snackar med mina paranteser TVÄRSTOPP inte en chans.. Nähä.. Släpper det 6 mån senare ringer mäklaren. Huset fortf osålt.. Han har en lösning med annan bank.. Det går i lås.. Vi har 136 egna kvadrat... Nu ett antal år senare har familjen växt.. Jag har ett jobb som gör att jag jobbar hemifrån.. Yngste sonen är nu 2 och behöver mer utrymme än sin säng. Priserna i samhället vi bor i har blivit sjuka... 1,7-2,0 är snittpriset nu... Började i januari titta på att bygga nytt.. Trodde att 2,7 borde räcka. Vi får lån för det kanske lite mer... Får tag på tomt. Har ett par alternativ... Ritade upp drömhuset med dröm leverantören.. För dyrt Hittade ett hus på webben som kostade 1,9 när de byggde det. Har allt vi behöver (nästan). När jag får kalkylen på det i dagen priser landar edt på 2,5 utan tomt eller trädgård. För dyrt Snackar med en som säger "joddå de rum du behöver fixar jag för det priset du vill ha" och levererar ritningar på ett hus med för får rum och inte alls efter en skissen han fått. När vi sedan återkommer i höst har han höjt priset med 25-30% Det blir för dyrt... Sista altrnativet. Smålandsvillan.. har ett läckert hus med de rum vi vill ha pch något extra.. Fick kalkylen idag... För dyrt... 2,7 utan att ha gjort något åt trädgården... för dyrt... dessutom har jag säkert gått igenom 2-4 andra leverantörer... Som varit för dyra.. Visst jag har krav på ett stort hus. men det bhövs med 3 barn... och behov av kontor hemma. Visst 3 mille är växelpengar i sthlm... Men ha i åtanke att 1999-2000 fanns de 35 hus till salu samtidigt i ett samhälle på 4000-5000 innevånare och vårt hus kostade 500 000 sek och ansågs dyrt..... Det innebär att det finns risk för en lika stor dykning.. Jag är en sentimental jäkel men idag är det tungt... Det är en dröm som går i kras... Samtiigt som vi letat efter ett äldre hus på bred front utan att det gått i lås.. Varit med och budat på 2 där vi la oss på 1,6 i ena fallet (behov av ommålning överalt och saknade garage) och 1,9 Fan det är en sjuk marknad idag... Det är int skoj just nu och det tar en massa energi.. Att inte kunna få till det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Går du i byggtankar tycker jag att du ska ta dig en titt på Husexpo i stockholm, om du nu inte gjort det redan. Vi hittade vårt drömhus där och kommer bygga det såfort vi hittar rätt tomt. Det går att hitta hus med riktigt bra standard för under 2 Mkr där. EDIT. Vi har varit i samma situation, budat på hus efter hus. Men någonstans måste man koppla in förnuftet och dra sig ur, det är en sjuk marknad helt klart. Dock vann vi en budgivning, pratade med mäklaren på kvällen och säljarna var nöjda och allt var klart för kontraktskrivning dagen efter. På vägen dit ringer mäklaren och berättar att säljarna ångrat sig och säljer till en annan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Men om du redan bor i hus, varför inte bygga om/till i stället för att bygga nytt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 8, 2007 Author Report Share Posted November 8, 2007 Men om du redan bor i hus, varför inte bygga om/till i stället för att bygga nytt? Därför att huset tyvärr står på en tomt som är så liten (ca 300 kvm) att det inte är möjligt.. Har pratat med stadsarkitekten (som först sade det var möjligt) som säger BIG NO NO Visst jag kanske kan bygga ut på baksidan.. Men då tappar jag enda störra gräsplätten som finns i dag (ca 50-60 kvm) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Bara för jag är nyfiken: -Vilka hustillverkare har du pratat med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 8, 2007 Author Report Share Posted November 8, 2007 Bara för jag är nyfiken: -Vilka hustillverkare har du pratat med? Smålandsvillan Älvsbyhus 1 lokal tillverkare Trivselhus Hjältevadshus Vårgårdahus De sista är nog de som idag ligger biligast till Det vi behöver är ju minst 5 rum helst något mer... Därav att det rusar iväg. Därtill med 3 ungar behöver man ganska mycket utrymme i garaget.. Sedan... Helt okej att ara nyfiken... Skulle kunna DÖDA för att få lite mer inputs och lösa detta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Vår familj håller på att bygga nytt hus efter en smärre "incident". Nåväl, det hus som vi ska bygga har yttermåtten 120Kvm och kommer att kosta ca 1.5 och då är allt utom inredning medräknad. Och vårt hus kommer att leveras av: Fiskarhedenvillan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Jag läser förmodligen dåligt, men kör i alla fall: Är befintligt hus enplanshus? I såna fall - varför inte bygga på höjden? En till våning. Visst kostar det, men förmodligen betydligt mindre än ett nytt hus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 9, 2007 Author Report Share Posted November 9, 2007 Jag läser förmodligen dåligt, men kör i alla fall: Är befintligt hus enplanshus? I såna fall - varför inte bygga på höjden? En till våning. Visst kostar det, men förmodligen betydligt mindre än ett nytt hus. Nja... Det jag har är på en byggyta av 80-90 kvm och 1,5 plans med över 45 graders taklutning... Spå tyvärr fungerar inte det heller.. Har också spenderat timmar med att mentakt flyta väggar i huset men det är inte löst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Ta gärna en titt på S:t Anna Hus om du är intresserad av nybygge. Vi kommer bygga ett Askö 45 såfort vi hittat en vettig tomt. Dom har ett visningsex på Husexpo som vi fastnade för direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Ta gärna en titt på S:t Anna Hus om du är intresserad av nybygge. Vi kommer bygga ett Askö 45 såfort vi hittat en vettig tomt. Dom har ett visningsex på Husexpo som vi fastnade för direkt. Hittade ett par smågrejor på den modellen direkt HE HE HE jag är ju husfabrikant... Framförallt VAR hänger man kläder för folk som inte kommer genom groventrén.Blir rätt skitigt på golven ...Skulle va en inbyggd förstukvist/med förvaring innan dörren in. En sexsitsbord är för stort för det köket. sen så är vardagsrummet/Matsalsrummet för litet. Hemskt tråkigt att inte ha ett fönster ut vid diskbänken.Och tycker att det fattas lite bänkyta i köket.Hade nog själv flyttat köket mot fönstrena i vinkel fått kylskåp m.m på den fönsterlösa väggen...och rivit väggen mot vadagsrummet och flyttat väggen i biblan så det hade blivit ett stort rum där istället.problemet är dock att huset ser inte snyggt utifrån om man flyttar köket så p.g.a av fönstrerna måste ändras.. Va fan mina åsikter Alla vill ha det annorlunda men eftersom jag har sett många modeller så ser jag oftast det praktiska i första hand.och om jag skulle trivas. MVH Olaevil HAN med huset som är byggt 1970.....men med en JÄVLA bra trädgård. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Hmm har liknande problem men vill inte flytta, trivs mkt bra i området jag bor i nu och bygga nytt blir för dyrt. Vi vill ju kunna leva lite också, inte bara betala lån och amorteringar.. Huset i sig är påbyggbart, men tomten på 440kvm är för liten och huset är "felplasserat" på tomten. Du har troligen tänkt och räknat på det redan, men jag nämner några eventuella möjligheter som jag sett på själv. Har du garage, kan du bygga om vinden på garaget till bostadsrum? Kan garaget (om du har något) offras och utrustningen du har där (räknar med att du som 9/10 inte har bilen i garaget) ställas i något skjul du snickrar upp? Även ett enkelt skjul kan isoleras och värmas upp. Kan du förlänga gavelsidan på huset? Grannen gjorde detta med ca 3m och det löste hans problem. Han har 3 barn och att låta dem dela rum när de blev tonåringar var inte någon lösning.. Finns möjlighet att bygga ett annex på tomten? Som 15 åring flyttade jag ut i en friggebod hemma. Hade iofs inget vatten/avlopp därute men det gick fint ändå, kök, bad, toalett användes som innan i bostadshuset. Även om kontakten med föräldrarna var god var det skönt med något som var lite mer som ens eget. Detta förutsätter att du har äldre barn eller att du lägg ditt hemmakontor i annexet/friggeboden. Har du idag en altan? kan den byggas in eller kanske glasas in? Blir dyrt att värma upp den till rumstemperatur iofs, men den kan avlasta för eventuell invändig bod som i sin tur kan bli ett rum? Trappan till 2vån, kan den flyttas ut och byggas in där? Det som är lite synd hemma är att det ligger mark på ca 150kvm angränsande min tomt avsedd för en lekplats. Nu har samfällighetsföreningen redan 3 lekplatser i området iklusive en mindre fotbollsplan. Så denna plats kommer aldrig att bli lekplats, hmm borde kanske annektera den i smyg nån mörk natt. Flytta häcken 10m bara så hade problemet varit löst.. Nog OT nu, oavsett lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Polarn Rev en vägg i taget och byggde om sitt garage till NYTT rum med bra isolering...Han fick inte bygglov på utbyggnad utan gjorde sådär...Garagdörren är ju kvar men allt annat är bytt men såklart isolerat och vidbyggt på insidan av garagedörren. Kallade det renovering. MVH Olaevil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 9, 2007 Author Report Share Posted November 9, 2007 *LER* Återigen förvånas man av dynamiken och kunskapen som finns på detts forumet. Just biten med garage är tudelad. Jag har ju som det är nu Stående där... Avseende bygga ut bakom garaget är det svårt. Garaget är byggt mot grannens hus och stadsarkitekten KRÄVER att det skall vara 4 meter mellan huvudbyggnaden och granntomten... Det jag enligt dem kan göra är att bygga ut garaget MEN inte bygga ihop huset med utbyggnaden. Nackdelen med det är att jag MAX får ut 15-20 kvm men är en lösning. Det man får tackla är att den sombor där ute får gå in på morgonen för att dusscha Alt glas in mellan delen med skjutdörrar... EDIT: Det finns en bild på ritningen för huset vi har idag på Denna länken Området som är skuggat är det jag först planerade att bygga ut på... men fick stopp av byggnadsnämnden då det skulle ligga för nära grannen... Det han missar är ju at garaget är byggt ihop med grannesn hus. Därtill skulle det ändra områdets ART att jag byggde ut... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Vill bara lägga in en liten VARNIG. Akta dig för Pilgrimsta hus. Maken till klåpare får man leta efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Ahaa, ännu en med en entusiastbil i garaget Då försvinner ideen med att bygga om garaget till bostad. Men det är klart, om du inte skruvar så mkt på bilen finns det kanske andra lagringsmöjligheter för saaben? Det är klart, jag hade inte ställt den på vilken loge som helst.. Vad är det de hänger upp sig i angående avståndet till grannen? Borde gå att få dispans för detta om du och grannen är eniga. Fick själv först nej till mitt garage pga av avståndet till grannens garage, men eftersom vi var eniga var det ok. Behövde bara ha dubbel gips så var allt bra. Min erfarenhet av komuntjänstemän i dessa ärende är inte den bästa tyvärr. (har haft en del med sådana att göra i jobbet, är i fastighetsbranschen) Jag kan inte reglerna men det kan hända att du kan vinna fram genom en överklagan eller smärre justering av ritningen. JS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 10, 2007 Author Report Share Posted November 10, 2007 Vad är det de hänger upp sig i angående avståndet till grannen? Borde gå att få dispans för detta om du och grannen är eniga. Fick själv först nej till mitt garage pga av avståndet till grannens garage, men eftersom vi var eniga var det ok. Plan bestämmelserna säger att du skall ha 4 m till tomtgräns från huvudbyggnaden. Problemet är att mitt hus i andra änden står PÅ tomtgränsen lliksom min grannes hus gör Sedan är det ett kedjehus område och de spelade in Svaret av Kommunen i korthet Huvudbyggnadens avstånd till gräns motöster skall vara minst 4,5 m. Den enda tillbyggnadsriktningen blir mot gatan. Det är också mycket viktigt att bevara omådets/gruppbebyggelsens karaktär. Så.. Det är gansk fett stängt tror jag. visst kan göra en ansökan men tror jag fpr tvårstop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Har du något kort på befintligt hus som du kan visa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 @Maverick Om du fick önska helt fritt, är ditt förstahandsalternativ ett större hus på samma plats där du bor idag eller vill du flytta till en annan plats/område? En annan fråga är hur kontakterna med stadsarkitekten har sett ut? Det är du själv som lekman som kontaktat SA och framlagt utbyggnadsdförslagen antar jag? Har du skickat in bygglovsansökan och fått skriftligt avslag eller är det muntliga besked du har fått? En tredje aspekt är vilken kommun du bor i och humankapitalet på stadsbyggnadskontoret. (Jag tolkade dig som att du bor på en relativt liten ort, rätt?). Jag har en hel del erfarenhet av "stadsarkitekter" och byggnadsnämnder genom mitt yrke. Skrämmande ofta är personer som innehar dessa tjänster totalt okunninga om de lagar och förordningar som reglerar deras ämbetsutövning. De säger/skriver ofta saker som är felaktiga eller rent lagstridiga. Speciellt i plan- och bygglovsärenden. Många ägnar sig åt personligt tyckande som inte överensstämmer med vad som stipuleras i beslutad detaljplan etc. Var är Janne Josefsson när man behöver honom... Som representant för stora och professionella fastighetsägare har man naturligtvis en större kompetens och större finansiella muskler att kriga med "stadsarkitekter" än privata fastighetsägare (jag citerar titeln därför att just tjänsten stadsarkitekt inte finns längre i de flesta kommuner, men många högre tjänstemän på kommunbyggnadskontor kallar sig gärna det fortfarande). Så om du skulle vilja bygga ut din befintliga fastighet så behöver det nej du fått inte i praktiken vara ett "korrekt domslut" utan kan vara värt att jobba vidare på. Den lämpliga taktiken är dock sällan protest a la rättshaverist. Så här har jag gjort några gånger, både å yrkets vägnar och privat: 1. Plocka ut rubbet som finns vad avser offentliga handlingar som gäller din fastighet och grannarnas fastigheter. Dvs översiktsplan, gällande detaljplan, eventuella områdesbestämmelser, förslag om förändrad detaljplan, bygglovshistorik (både din egen och grannarnas). Kolla också om något bygglovsärende i området har varit uppe i rätten för tvist. 2. Anlita en fastighetsjurist för att kolla på de juridiska möjligheterna till tillbyggnad. Skulle gissa att det kan ta 2-5 timmar för en jurist att läsa in sig och göra bedömingen "det är tvärkört - lägg ner" eller "förutsättningarna ger möjligheter att få godkänt på en tillbyggnad - gå vidare". Om du får beskedet "gå vidare": 3. Anlita en välrenommerad arkitekt för att rita ett säljande förslag på en tillbyggnad av huset. Det kostar så klart pengar som i värsta fall är en förgävesinvestering, men som du skrev så kostar ett nytt hus pengar också... Det är viktigt att det är en välrennomerad arkitekt, gärna från ett stort företag. Idealet är någon som har genomfört större byggprojekt på orten (som fått medial uppmärksamhet etc). Då är det troligt att den arkitekten har en god relation med "stadsarkitekten" som jävlas med dig. Det är heller inte osannolikt att "stadsarkitekten" beundrar den riktige arkitekten i det tysta. "stadsarkitekter" är inte sällan bottenskrapet i arkitektkåren, enligt min högst personliga bedömning. Det är såklart svårt och kostsamt att få en "Gardes-arkitekt" att rita en tillbyggnad till en villa. Men många arkitekter tycker att det är ganska kul som omväxling, så helt omöjligt är det inte. Viktigt är att förslaget är "razzle dazzle" - snygga, sexiga 3D-perspektiv med fotomontage. Dina egna handskisser gör sig icke besvär om man skall övertyga grannar och motsträvig byggnadsnämnd. Trist, men så är det. Man kan till och med överväga att låta en modellbyggare göra en modell över det hela. Något som bl a gjorts av min morfar med gott resultat i precis ett sådant här ärende (iofs på 60-talet). 4. Förankra med grannar, med hjälp av arkitektens förslag. Se till att få skriftligt på att de inte har något att invända mot ditt förslag. 5. Låt Gardes-arkitekten boka en tid med "stadsarkitekten" där du och GA presenterar era tankar för SA. Det är din arkitekt som skall föra snacket, inte du. Var hela tiden vänlig och professionell. Om han ogillar iden ändå - understryk sakligt och lugnt att du kommer att lämna in en bygglovsansökan utformad m h a konsulter oavsett vad han tycker. Detta kan göra SA tveksam på vad han egentligen kan besluta om i detta ärendent (han eller hon är som sagt sannolikt en klåplare vad gäller fastighetsjuridik) och då öppnas möjligheter till en "förhandling i god anda". Man kommer då över den första häcken, dvs att SA svarar nej på telefon eller mail i vetskap om att de flesta privatpersoner nöjer sig med det, knyter näven i byxfickan och accepterar. Som sagt, kostar en slant men kan funka beroende på de juridiska förutsättningarna och grannsämjan. / EO4 (vars bild sannolikt hänger på piltavlor i fikarummen på ett par mälardalskommuners stadsbyggnadskontor) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Som norrlänning kan jag tipsa om att det säljs många fina hus i norrlands inland till rätt låga priser som sedan fraktas ner till mer tätbefolkade områden, det kanske kan vara ett alternativ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 10, 2007 Author Report Share Posted November 10, 2007 @Maverick Om du fick önska helt fritt, är ditt förstahandsalternativ ett större hus på samma plats där du bor idag eller vill du flytta till en annan plats/område? En annan fråga är hur kontakterna med stadsarkitekten har sett ut? Det är du själv som lekman som kontaktat SA och framlagt utbyggnadsdförslagen antar jag? Har du skickat in bygglovsansökan och fått skriftligt avslag eller är det muntliga besked du har fått? En tredje aspekt är vilken kommun du bor i och humankapitalet på stadsbyggnadskontoret. (Jag tolkade dig som att du bor på en relativt liten ort, rätt?). *SMÅSKRATTA* EO04 vad tar du i timmen?? Så här var det.. Jag fick iden. Kollade planbestämmelserna. Konstaterde ätt det finns ett utnyttj att dött område.. Ringde stadarkitektkontoret i fråga (Halmstad kommun) pratde med en av bygglovshandläggarna som sade att "jo attdet bör inte vara några problem (kollade i sin GIS bas och kollade det jag beskrev) måse bara kolla med en av våra ingenjörer avseende brandskyddet maila över lite bilder" varpå jag skickade mitt mail. med den bilden samt nedanstående Det som är intressant är att detta är ett kedjehus område (bostadsrätter med en del friköpta insprängda och jag äger ett friköpt) Det innebär att man vill "vårda särprägeln på kedjehusen". Det innebär att det inte finns några bygglov alls efter nybyggnaden i början av 80 talet. Dagen efter de har fått detta underlaget helvänder de och säger Följande: (direkt från hans mail) Efter att ha tagit del av dina bilder och bef planritning får jag framföra att förutsättningar att bygga ihop ditt bostadhus med grannens finns inte. Med hänsyn till husets planlösning, takutformning, entré, våtutrymmen och trapplacering m m ser jag inte några möjligheter att utan mycket omfattande ombyggnader göra någon tillbyggnad. Huvudbyggnadens avstånd till gräns mot öster skall vara minst 4,5 m. Den enda tillbyggnadsriktningen blir mot gatan. Det är också mycket viktigt att bevara omådets/gruppbebyggelsens karaktär. Jag har haft samråd i frågan med planförfattaren till detaljplanen. Den enda möjlighet som jag ser det är att förlänga garagebyggnaden med samma bredd ca 4 m in på tomten med utrymmen för arbetsrum atelje el dyl. Jag behöver dock samråda med stadsarkitekten om detta innan du kan ta det som ett positivt besked. MIN PERSONLIGA UPPFATTNING om svaret är att det är en massa lull lull där han utrycker SIN uppfattning om att HAN TYCKER det blir för dyrt... Istället för att gå på planlagen.. Det som stör mig mest är att inte en KÄFT kommer se det hela. Se hur framsidan ser ut idag.. MAN SER JU KNAPPT DET SOM FINNS BAKOM GARAGET!!! Likadant på baksidan... Där är en häck på 2 meter... Maílade för att få ett förtydligande (tyckte ovanståene var flummigt) och då menar han att huvudbyggnaden skall stå 4 meter från tomtgräns.* Det intressatna är att det i nde planbestämmelser som finns för omtådet står att "huvudbyggnad skall vara 4 meter från tomtgräns" MEN det står ingenstans "på en sida" utan det står 4 meter ifrån.. Som jag tolkar MÅSTE det gälla ALLA sidor?? Så jag funderar på att anmäla bostadsrättsföreningen för svartbyhhe... Grannens hus följer ju inte gällande plan.. Ja inte mitt heller men jag anmäler ju nte mig själv... Skämt och sidor... Tror du hänger med?? Jag tror jag kan få md grannen i fråga.. det påverkar ju inte alls honom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Jag läser förmodligen dåligt, men kör i alla fall: Är befintligt hus enplanshus? I såna fall - varför inte bygga på höjden? En till våning. Visst kostar det, men förmodligen betydligt mindre än ett nytt hus. Nja... Det jag har är på en byggyta av 80-90 kvm och 1,5 plans med över 45 graders taklutning... Spå tyvärr fungerar inte det heller.. Har också spenderat timmar med att mentakt flyta väggar i huset men det är inte löst. Efter att ha sett bilden på huset i ditt senast inlägg så skulle jag säga att bygga på höjden nog vore en väldigt bra lösning. Det du vill ha är ett nytt och trubbigare tak som gör att du får lika stor övervåning som undervåning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Hmm... Att handläggaren har haft "samråd med planförfattaren", torde innebära att detaljplanen är relativt ny (och då ändrad sedan området byggdes på 80-talet) eller att planförfattaren fortfarande arbetar på stället efter mer än 20 år. Vet du om detaljplanen har ändrats sedan huset byggdes? Om det är ett småhusområde med identiska hus brukar det vara svårt att få igenom något som avviker från reglementerad utrustning, så att säga. Men inte omöjligt. Har någon i området gjort (lagliga) tillbyggnader eller fasadförändringar (ändrat färg, bygg till förstukvist etc.) så ligger det byggnadsnämnden i fatet i ditt case. En tänkbar variant som skulle kunna blidka tjänstemännen är en utbyggnad bakåt av garaget som kopplas ihop med huset med en glaskonstruktion, eller liknande. Man får då genomsiktlighet (i alla fall ser det ut så på ritningarna, hur det blir sedan spelar mindre roll) och det "ser ut" som två byggnader. Kan då kanske vara lättare att få igenom ett bygglov med "mindre avvikelse"? Kan du dessutom få till lite "julgranskulor" i form av handikappanpassning, energieffektivisering, utbyte av befintliga byggnadsdelar med miljöfarligt innehåll eller något annat, så kan chanserna öka ytterligare. Och som sagt, ett förslag skapat av - och argumenterat för - av en välrennomerad arkitekt har ofta en märbar effekt på stadsbyggnadskontorens mjälltäckta manchesterkrigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 10, 2007 Author Report Share Posted November 10, 2007 Att handläggaren har haft "samråd med planförfattaren", torde innebära att detaljplanen är relativt ny (och då ändrad sedan området byggdes på 80-talet) eller att planförfattaren fortfarande arbetar på stället efter mer än 20 år. Vet du om detaljplanen har ändrats sedan huset byggdes? Om det är ett småhusområde med identiska hus brukar det vara svårt att få igenom något som avviker från reglementerad utrustning, så att säga. Men inte omöjligt. Har någon i området gjort (lagliga) tillbyggnader eller fasadförändringar (ändrat färg, bygg till förstukvist etc.) så ligger det byggnadsnämnden i fatet i ditt case. En tänkbar variant som skulle kunna blidka tjänstemännen är en utbyggnad bakåt av garaget som kopplas ihop med huset med en glaskonstruktion, eller liknande. Man får då genomsiktlighet (i alla fall ser det ut så på ritningarna, hur det blir sedan spelar mindre roll) och det "ser ut" som två byggnader. Kan då kanske vara lättare att få igenom ett bygglov med "mindre avvikelse"? Kan du dessutom få till lite "julgranskulor" i form av handikappanpassning, energieffektivisering, utbyte av befintliga byggnadsdelar med miljöfarligt innehåll eller något annat, så kan chanserna öka ytterligare. Och som sagt, ett förslag skapat av - och argumenterat för - av en välrennomerad arkitekt har ofta en märbar effekt på stadsbyggnadskontorens mjälltäckta manchesterkrigare. *funderar* Jag tror inte at någon har gjort någon ändring alls¨på länan som jag bor i och framföallt inte lagliíga. Jag har försökt att få en annan färg på huset men det insnöade *PIIIIPPPP* i BRF har inte gått med på det... De tyckte det var enklast att behålla den gräsligt gröna färgen och jag vågade inte vara ensam att byta JUst varianten med att förlänga garaget är det som jag funderat på och även mailat samma handläggare om och frågat vart gränsen går. Har varit i kontakt med en arkitekt som i princip bara hämtatde planen och konstatderade att det inte var möjligt...Skall försöka att få en annan byrå på kroken men inte kommit så långt ännu... Kan bara säga att det gör mig rätt trött... Hade jag fått göra det jag vill (som inte direkt är jättepåverkande i mina ögon så hade det lösta det jag vill.. men nej varför skall det vara lätt Har klurat lite på att bygga ut bakom tvättstuga/badrum men det blir inte vettigt heller... Hur man än vrider på det så är enda alternativet att förlänga garaget och utbyttja det området som vi ändå inte använder... men skulle vilja hitta en lösning så man kan gå mellan utan att frysa röven av sig på vintern... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Jag är också åter till att bygga på höjden. Men om brf-folket inte går med på att man har annan färg på huset, tvivlar jag på att dom skulle gå med på att du får ett helt annat utseende på taket. För annars ser det ut som att du "lätt" skulle kunna få plats med en hel andra våning, och fortfarande ha en acceptabel vinkel på taket. Annars kan du ju alltid överraska brf-en med att bygga något fint någon natt, och bara vänta på att Aschberg och Grannfejden kommer farande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 11, 2007 Author Report Share Posted November 11, 2007 Annars kan du ju alltid överraska brf-en med att bygga något fint någon natt, och bara vänta på att Aschberg och Grannfejden kommer farande. *SKRATTAR* Ja du... När vi pratade md kommunen om att bygga nytt och köpa tomt så berättade deras tomtansvarig om en som shakctat mer än bygglovet tillåter hennes kommentar var något i stil med "vi kan ju inte kräva att de skall riva huset så det får vara". Det innebär att tomterna bredvid inte kan bebyggas i princip.. Så applicerar man det på mitt case så ör det ju bara att bygga Har funderat på att sätta en kupa på taket så att det alltummet som är mellan de 3 sovtummen skall bli större och kanske användas som kontor.. Det är en möjlighet Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Hur man än vrider på det så är enda alternativet att förlänga garaget och utbyttja det området som vi ändå inte använder...men skulle vilja hitta en lösning så man kan gå mellan utan att frysa röven av sig på vintern... Baserat på de uppgifter du har redovisat tror jag spontant att det är svårt att få igenom någon större utbyggnad. Det som verkar mest sannolikt att få igenom är nog en utbyggnad bakåt av garaget och en glasad länkbyggnad mellan villan och garagebyggnaden. Denna länkbyggnad går nog att få ganska elegant och "sexig" (både extriört och invändigt) samt även funktionell. Det skulle ju kunna bli en schysst entré och/eller mindre "uterum inomhus", förutom då den primära funktionen att förbinda garaget med huvudbyggnaden. Gissningsvis skulle en sådan lösning - om den är genomförbar - höja värdet på fastigheten. Ytan blir större, och huset får kvaliteter som grannkåkarna inte har. Speciellt om huset generellt är för litet för den tänkbara målgruppen vid en försäljning. Sen är ju frågan om det är den bästa lösningen i förhållande till att sälja nuvarande fastighet och köpa en ny (nyproducerat eller begagnat)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 11, 2007 Author Report Share Posted November 11, 2007 Sen är ju frågan om det är den bästa lösningen i förhållande till att sälja nuvarande fastighet och köpa en ny (nyproducerat eller begagnat)? *LER* Vet man det någonsin när man renoverar?? Håller ögonen öpnna efter "projekt" antingen hus med de utrymmen vi behöver eller en äldre 50-60 tals tegelvilla med renoveringsbehov men rätt pris.. Jag tror att förlängningen av garaget riskerar att bli för mycket kompromisser men det vet man ju inte... Skall se vad jag kan få till genom att snacka med en high end arkitekt i stan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 14, 2007 Author Report Share Posted November 14, 2007 Lite Update.... Det lutar åt att det blir tillbyggnad av befintligt hus... Har gjort som någon förslog och gått via en etablerad ark byrå i stan. SEDAN visar det sig att den som är ansvarig på deras sida OCKSå sitter på Byggnadskontroet.... Så... Det ser ljusare ut... Sedan om jag kan bygga till det jag vill det är en annan sak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
flebbe Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 @Maverick... 4. Förankra med grannar, med hjälp av arkitektens förslag. Se till att få skriftligt på att de inte har något att invända mot ditt förslag. ... / EO4 (vars bild sannolikt hänger på piltavlor i fikarummen på ett par mälardalskommuners stadsbyggnadskontor) Jag har för mig att jag hört att det kan bli problem om man får tillstånd av grannen och denne sedan flyttar. Då skulle den nya grannen kunna klaga på att de inte har godkänt någon tillbyggnad. Dock ej säker men det kan ju vara värt att undersöka detta i förväg. Med detta sagt önskar jag dig lycka till och hoppas att du hittar en bra lösning på dina problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.