|lj| Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Ja, då var de dags för dagens stora svåra fråga (eller inte?) Vad för "fina" fordon puttrar sambandssluskarna runt med i skog o mark? Bilder vore ju trevligt, både in och utvändigt. (Om nu någon har något sånt, gissar att de inte är de man plåtar mest frekvent (?)) /lj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Det beror ju på vilken nivå vi talar om. Lägst finns väl fortfarande Bv 206 i RA utförande, Tgb 1113, Tgb 1313 och Pbv 401 i RA utförande samt nån vagn ur 90 serien. Sedan finns det fortfarande en mängd lastbilar med samband på flaket. Under min GU såg jag säkerligen ett 20-30 tal fordon i olika varianter som fyllde sambandsfunktioner, förmodligen finns det långt fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 TGB 30/40 (Lastbil modell terräng) finns även. De brukar släpa med sig små kärnkraftsverk för att klara av alla kaffekokare,micros,playstation:s och så vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Vad kommer man att bo mest i då; som Sambandsgruppchef @ i5. 90 vagnar har jag hört från IRC kanalen. Kan det stämma måntro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Dom flesta förband brukar ha Stabshytt 9011, 9012 och 9026(?) vilka sitter på TGB30 eller i vissa fal Scania 939, vilken är antik vid detta laget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Se där se där. Då kan man ju i alla fall svänga in på antikrundan om man får tid över. Kanske visar det sig då att bilen är handgjord i romatikens Tyskland på 1700-talet. Nej men hur många fordon får man egentligen pröva? Jag vill verkligen bränna lite stridsvagn, verkar mycket amusant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Vad kommer man att bo mest i då; som Sambandsgruppchef @ i5. 90 vagnar har jag hört från IRC kanalen. Kan det stämma måntro? Tror de kör med pbv 401 däruppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Sambandsgruppchef kan betyda mångaaaa saker. Tro mig rykte själv in som en sådan. Kanske de ska utbilda ett ts kompani. Då kan det tillochmed vara en pbv som en sk AP Filip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|lj| Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Jaja... då kanske nån vet lite mer exakt va tom tuffar runt i på P4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Rlpbv 4014 & 3024 finns ju... Kolla länken nedan för mer info... http://www.s1.mil.se/tektele/article.php?id=2801 //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Vad kommer man att bo mest i då; som Sambandsgruppchef @ i5. 90 vagnar har jag hört från IRC kanalen. Kan det stämma måntro? Det beror alldeles på vilken typ av sambandsgrupp du kommer att tjänstgöra i. Fordonen varierar beroende på att sbgrupperna har olika uppgifter. Men det blir förmodligen Tgb30 med stabshytt, Stripbv90 eller Rlplpbv4014, det kan också vara Bv206 (AP-versionen, minns ej den riktiga benämningen på denna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 (edited) Tänkte jag skulle representera lite bilder på dom älskade sambandsfordonen: TGB1313 T2, ASSÖ02, Enköping Stabshytt 9012 P4, P4dagen -02, och JA! jag har klippt mig sedan dess. Insidan Stabhytt 9012 T2, Assö02. Enköping Lednings 90 P4, P4dagen -02 Truppsamband T2, SKövde -01 även Yours truly! Sååå... Det är en snabb genomgång... Får jag igång scanner så kommer jag ha ett gäng foton till... Edited February 13, 2003 by Fu Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Underbart . Mera .. jag är nyfiken på allt som har med tjänsten att göra. Finns det något sätt att få reda på närmare vilken sort sambandsgruppchef man blir eller bestäms det först vid inryck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 (edited) Förslag: Tänk ut alla bra frågor du kan komma på, och maila dom till mig så kan jag försöka svara på dom... [email protected] Men vilken tjänst exakt bestäms ofta när du ryckt in... //Fu_Dahlberg, Sambandsgruppchef T2 01-02 Edited February 13, 2003 by Fu Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Underbart . Mera .. jag är nyfiken på allt som har med tjänsten att göra. Finns det något sätt att få reda på närmare vilken sort sambandsgruppchef man blir eller bestäms det först vid inryck? Vet du vilket kompani du kommer att ligga på? Det bör framgå av din inkallelseorder om du fått en sådan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 välkommen till "uttagen till sambandsgruppchef" gänget. Du kommer mycke snabbt lära dig mr Fu Dahlberg namn.. tro dock inte att du kommer få fram något. Har gått ett år sen jag fick min befattning tilldelad och tjänsten verkar fortfarande som ett mystrium för mig, sambandsgruppchef befattningen har lyckats så bra att hålla sig dolda att det finns betydligt mer info om SSG B) har inte kollat din profil, men antar du är ny och inte skrivit något i den. Så skriv in var och när du ska göra vpl.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 välkommen till "uttagen till sambandsgruppchef" gänget. Du kommer mycke snabbt lära dig mr Fu Dahlberg namn.. tro dock inte att du kommer få fram något. Har gått ett år sen jag fick min befattning tilldelad och tjänsten verkar fortfarande som ett mystrium för mig, sambandsgruppchef befattningen har lyckats så bra att hålla sig dolda att det finns betydligt mer info om SSG B) har inte kollat din profil, men antar du är ny och inte skrivit något i den. Så skriv in var och när du ska göra vpl.. Gah! Hahaha... Det stämmer rätt bra GranQ För mig är det också fortf ett mysterium. Tror att det beror på det där med tex ts är rätt nytt och de själv inte vetat vad de ville när de beställde från pliktverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 för mig är TS = team speak.. ett datorprogram. gärna förklara.. så var ska du in någonstans då? plus, uppdatera din profil. folk är lite dåliga på det märker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Ts9000 är Arméns nya telesystem, heldigitalt, vilket funkar genom Radiolänkar... Kort sagt... Sedan är ju Området SAMBAND väldigt STORT, sambandsgb kan i princip betyda allt mellan Kabeltattare till TSnisse.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jahapp .. Då kanske man inte ska ställa in sig allt för mycket på att köra häftiga fordon då. Hoppas man slipper kuta runt i skogen med en radio på ryggen bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammar Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Radiolänkfordon under gruppering. En tgb13 med radiolänkhytt 9002 här finns några fler biler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|lj| Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 GranQ; jahajaha.. ännu en som skall till P4 i sommar o leka sambandsgruppchef... Då kan jag ju nu stoltsera med att känna/kännatill inte mindre än 3 personser som skall dit till sommarn, till p4 alltså (förutom mig själv da). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 ohhhh... TS-symbolen Fulaste symbolen i FM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammar Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Fulaste symbolen i FM vadå ful? jag tycker verkligen att den diskreta blå färgen på paraplyet matchar den vackra spygröna bakgrunden, för att inte tala om den välplacerade röda talgoxen. Verkligen estetiskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Den är london tantig!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Patgb i "sambandsutförande"! då skulle trovärdigheten öka med ett antal 100 procent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 (edited) Patgb i "sambandsutförande"! då skulle trovärdigheten öka med ett antal 100 procent! Something like that! Hoooooaaaah! Glömde lägga till att detta då var ala finnish stile. XA200-- är väl samma sak som patg Edited February 14, 2003 by facit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 Jag har också blivit tilldelad sambandsgruppchef, fast på S1 i Enköping. Är det ett bra förband? Funderar på att byta till televapen, verkar vara lite mer high-tech. Vad vet ni om televapen kontra samband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 11, 2003 Forumsledning Report Share Posted March 11, 2003 En variant till. Samt Kustartelleriets variant. Läs mer om den här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 inte så att jag vill vara petig kimster, men det där är väl ändå en radar AKA "giraffen"? En KP (knytpunkt) Med automatiserad mastupphängning FUSK! en riktig man reser Ts-mast för hand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts