Jump to content

Till alla som vet allt

|lj|

Recommended Posts

Ja, då var de dags för dagens stora svåra fråga (eller inte?)

Vad för "fina" fordon puttrar sambandssluskarna runt med i skog o mark?

Bilder vore ju trevligt, både in och utvändigt.

(Om nu någon har något sånt, gissar att de inte är de man plåtar mest frekvent (?))

/lj

Det beror ju på vilken nivå vi talar om.

Lägst finns väl fortfarande Bv 206 i RA utförande, Tgb 1113, Tgb 1313 och Pbv 401 i RA utförande samt nån vagn ur 90 serien. Sedan finns det fortfarande en mängd lastbilar med samband på flaket.

Under min GU såg jag säkerligen ett 20-30 tal fordon i olika varianter som fyllde sambandsfunktioner, förmodligen finns det långt fler.

Se där se där. Då kan man ju i alla fall svänga in på antikrundan om man får tid över. Kanske visar det sig då att bilen är handgjord i romatikens Tyskland på 1700-talet.

Nej men hur många fordon får man egentligen pröva? Jag vill verkligen bränna lite stridsvagn, verkar mycket amusant.

Vad kommer man att bo mest i då; som Sambandsgruppchef @ i5.

90 vagnar har jag hört från IRC kanalen. Kan det stämma måntro?

Det beror alldeles på vilken typ av sambandsgrupp du kommer att tjänstgöra i. Fordonen varierar beroende på att sbgrupperna har olika uppgifter. Men det blir förmodligen Tgb30 med stabshytt, Stripbv90 eller Rlplpbv4014, det kan också vara Bv206 (AP-versionen, minns ej den riktiga benämningen på denna).

Tänkte jag skulle representera lite bilder på dom älskade sambandsfordonen:

Simfire1.jpg

TGB1313 T2, ASSÖ02, Enköping

Dahlberg.jpg

Stabshytt 9012 P4, P4dagen -02, och JA! jag har klippt mig sedan dess.

isaksson.jpg

Insidan Stabhytt 9012 T2, Assö02. Enköping

Lednvagn.jpg

Lednings 90 P4, P4dagen -02

Hero.jpg

Truppsamband T2, SKövde -01 :winner: även Yours truly!

Sååå... Det är en snabb genomgång... Får jag igång scanner så kommer jag ha ett gäng foton till...

Edited by Fu Dahlberg

Förslag: Tänk ut alla bra frågor du kan komma på, och maila dom till mig så kan jag försöka svara på dom...

[email protected]

Men vilken tjänst exakt bestäms ofta när du ryckt in...

//Fu_Dahlberg, Sambandsgruppchef T2 01-02

Edited by Fu Dahlberg

Underbart . Mera .. jag är nyfiken på allt som har med tjänsten att göra. Finns det något sätt att få reda på närmare vilken sort sambandsgruppchef man blir eller bestäms det först vid inryck?

Vet du vilket kompani du kommer att ligga på? Det bör framgå av din inkallelseorder om du fått en sådan!

välkommen till "uttagen till sambandsgruppchef" gänget. Du kommer mycke snabbt lära dig mr Fu Dahlberg namn.. tro dock inte att du kommer få fram något. Har gått ett år sen jag fick min befattning tilldelad och tjänsten verkar fortfarande som ett mystrium för mig, sambandsgruppchef befattningen har lyckats så bra att hålla sig dolda att det finns betydligt mer info om SSG B)

har inte kollat din profil, men antar du är ny och inte skrivit något i den. Så skriv in var och när du ska göra vpl..

välkommen till "uttagen till sambandsgruppchef" gänget. Du kommer mycke snabbt lära dig mr Fu Dahlberg namn.. tro dock inte att du kommer få fram något. Har gått ett år sen jag fick min befattning tilldelad och tjänsten verkar fortfarande som ett mystrium för mig, sambandsgruppchef befattningen har lyckats så bra att hålla sig dolda att det finns betydligt mer info om SSG  B)

har inte kollat din profil, men antar du är ny och inte skrivit något i den. Så skriv in var och när du ska göra vpl..

Gah! Hahaha... Det stämmer rätt bra GranQ För mig är det också fortf ett mysterium. Tror att det beror på det där med tex ts är rätt nytt och de själv inte vetat vad de ville när de beställde från pliktverket.

GranQ; jahajaha.. ännu en som skall till P4 i sommar o leka sambandsgruppchef...

Då kan jag ju nu stoltsera med att känna/kännatill inte mindre än 3 personser som skall dit till sommarn, till p4 alltså (förutom mig själv da).

• 4 weeks later...