Jump to content

Göra inventeringsdb i Excel el. Access.


Apone

Recommended Posts

Ok, på jobbet skall vi göra en inventeringslista över den mtrl som finns och var den står. Tillgängliga verktyg är Excel och Access 2003.

 

Min första idé är en enkel lista i Excel, men jag vill att vissa celler/kolumner skall ha fasta valbara värden, av det enkla skälet att vi är flera som skall göra inventeringen och vi kommer garanterat skriva av olika värden på skärmar och datorer, dvs olika modellnamn el.dyl. Jag vill alltså eliminera risken för fel.

 

Linky till exempel: http://img143.imageshack.us/my.php?image=lista1am3.jpg

Givetvis är detta amatörmässigt eftersom jag inte är något proffs på Excel eller Access, men tyvärr den bästa här..

 

Jag är mycket öppen för förslag hur man kan göra en enkel, lättförståelig och hanterbar inventeringsdatabas i antingen Excel eller Access, alla vettiga tips är välkomna!

 

Kanske någon redan sitter på bra applikation?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

PIVOTTABELL I EXCEL

Det du eftersöker kallas PIVOTTABELL (pivottabeller, pivot table)

 

Microsoft har ett par kursavsnitt i flera delar gratis tillgängligt på deras site.

Del I

http://office.microsoft.com/training/train...=RC010136191053

 

Det finns även en hel del om detta i den inbyggda hjälpen i Excel.

 

Kolla gärna även detta exempel där man kan öva med ett IKEA exempel.

http://www.stampe.nu/pivot/

 

FÄRDIGA MALLAR FÖR ACCESS FRÅN MICROSOFT

Det finns även färdiga mallar för denna typ av databaser i Access.

Små anpassningar för att passa er borde inte vara några svårigheter

 

Kolla på Microsofts hemsida för detta

http://office.microsoft.com/en-us/template...033.aspx?av=ZAC

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...