Apone Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Ok, på jobbet skall vi göra en inventeringslista över den mtrl som finns och var den står. Tillgängliga verktyg är Excel och Access 2003. Min första idé är en enkel lista i Excel, men jag vill att vissa celler/kolumner skall ha fasta valbara värden, av det enkla skälet att vi är flera som skall göra inventeringen och vi kommer garanterat skriva av olika värden på skärmar och datorer, dvs olika modellnamn el.dyl. Jag vill alltså eliminera risken för fel. Linky till exempel: http://img143.imageshack.us/my.php?image=lista1am3.jpg Givetvis är detta amatörmässigt eftersom jag inte är något proffs på Excel eller Access, men tyvärr den bästa här.. Jag är mycket öppen för förslag hur man kan göra en enkel, lättförståelig och hanterbar inventeringsdatabas i antingen Excel eller Access, alla vettiga tips är välkomna! Kanske någon redan sitter på bra applikation? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted November 7, 2007 Forumsledning Report Share Posted November 7, 2007 PIVOTTABELL I EXCEL Det du eftersöker kallas PIVOTTABELL (pivottabeller, pivot table) Microsoft har ett par kursavsnitt i flera delar gratis tillgängligt på deras site. Del I http://office.microsoft.com/training/train...=RC010136191053 Det finns även en hel del om detta i den inbyggda hjälpen i Excel. Kolla gärna även detta exempel där man kan öva med ett IKEA exempel. http://www.stampe.nu/pivot/ FÄRDIGA MALLAR FÖR ACCESS FRÅN MICROSOFT Det finns även färdiga mallar för denna typ av databaser i Access. Små anpassningar för att passa er borde inte vara några svårigheter Kolla på Microsofts hemsida för detta http://office.microsoft.com/en-us/template...033.aspx?av=ZAC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.