Jump to content

Hjälp ang. Bradleyn och BMP1


Soldierblue

Recommended Posts

Det rör ju sig om tre olika generationer av vagnar varför man borde se en tydlig utveckling av skyddet. Dock aviker 90:an ju på det sätt att den inte har vapenportar på sidorna. Detta borde ge vagnen ett oproportioneligt större sidoskydd. En klurig frågeställning är därför om man tar med möjligheten att avge eld, via portar, som skydd. Hur skall man då jämföra vagnarna??

 

mm... Vad gäller just "gunports" så vet jag inte om de var med i planeringen av Strf. 90... Men det jag vet är att, när dessa testades på K3 för RG 32 M "Gallt" så blev de inte några positiva resultat... speciellt inte när man nyttjade Ak5 mots. De blir mycket hylsor i kupén...

 

 

Min uppfattning är att bättre verkan och observation kan åtsdkommas från ett uppluckat läge på Strf. 9040 än vad sk. "gunports" hade gjort...

 

De Gunports som finns på dagens Bradley finns som de flesta vet i Rampen, för att det skulle vara möjligt att skjuta med dessa Gunports så måste man ansluta krutrökssug på vapnen och givitvis hylsfångare. Att avfyra gunportsvapnen utan sugen är ingen vidare trevlig upplevelse, det blir jävligt rökigt där bak efter bara några korta salvor. Så slutsatsen är Gunport sucks, och används väldigt sällan i det verkliga livet.

 

Helt klart stridsluckor är en mycket bättre metod.

Link to comment
Share on other sites

@Charile Spartan

 

Lite OT, men hur upplevde du rampen kontra dörrar (Luckor).. Själv har jag alldrig sett rampen live men på film ser den ju retfullt långsam ut. Uppfattar det som en 90:a eller BMP-1 nästan skulle ha skyttet på linje på den tid det tar för rampen, att öppna tillräckligt för avsittning, på Bradleyn.

Link to comment
Share on other sites

@Charile Spartan

 

Lite OT, men hur upplevde du rampen kontra dörrar (Luckor).. Själv har jag alldrig sett rampen live men på film ser den ju retfullt långsam ut. Uppfattar det som en 90:a eller BMP-1 nästan skulle ha skyttet på linje på den tid det tar för rampen, att öppna tillräckligt för avsittning, på Bradleyn.

 

 

Rampen opereras av föraren, och enligt mitt tycke går lika snabbt att öppna som med dörrar, den största fördelen som jag ser är att siste man inte behöver stänga och låsa dörren efter sig. Dessutom när rampen öppnats så bildar den en slät golvyta som soldaterna kan springa ut på och åt sidan, inga problem med djupa spår efter vagnen som hindra folk. Avsittning och ut på skytte linje genomförs minst lika snabbt. Om vagnen lutar så är det heller inga problem, en pansar dörr kan vara rätt svår att stänga om vagnen lutar

 

En annan stor fördel med rampen är att en fiende inte kan öppna en dörr och kasta in en granat i vagnen då den helt opereras innefrån vagnen.

 

Mekanismen består av en hydralkolv som driver en hävarm som är fäst i rampen.

 

Rampen till 113 vagnen är dock väldigt långsam.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Stänga och låsa behöver man inte göra med pbv 302.

Förste man fäller ner en låsklack och siste man slår bara igen dörren så hakas den upp på låsklacken.

Från uppsuttet till avsuttet på skyttelinje tar det mindre än 10 sekunder.

Samma sak vid uppsittning, från skyttelinje till uppsuttet mindre än 10 sekunder.

 

Hur lång tid tar motsvarande med M113/Bradley?

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

M113 tar längre tid eftersom rampen är långsam. Den har en vajervinsch som drar upp rampen.

 

Bradley tar uppskattningsvis runt 10 sekunder att få ut truppen till skyttelinje eller annan formation.

 

Det finns dock en stor nackdel med ramp, och det är när det blir kallt och man får en ishinna på rampen det kan bli lite dråpliga avsittningar då. :baskerPa:

 

Hur fungera det när truppen skall göra uppsittning i en Pbv 302, behöver besättningen öppna upp dörrarna eller gör den avsuttena truppen det?

 

Hur fungerar låsningen på 90 vagnens bakdörr.

Link to comment
Share on other sites

Den låsklack jag talade om tidigare är kopplad till låshandtaget med en vajer.

Förste man vid varje dörr, oftast gruppchef och stf, fäller ner handtagen till låst läge och därefter öppnar igen.

På så vis fälls låsklacken upp och dörren kan öppnas, detta tar ungefär en sekund.

Medan gruppen gör uppsittning fäller förste man ner låsklacken igen när alla är uppsuttna slår man igen dörrarna.

På det viset behöver man inte strula med handtagen direkt utan det kan man göra "on the move" så att säga.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara så att det tar bra mycket längre tid för första mannen att komma ut på bradelyn men när luckan väl är öppen så går det snabbare att komma ut jämfört med en 90:a eller BMP-1. Man avlastar i kapp så att säga på bradleyn.

 

För att sedan ansluta tll tråden kan man ju fråga sig om de öppna dörrarna ger lite extra skydd för skyttet vid avsittning. Rampen kan man ju i och för sig säga ge skydd mot minor i avsittingspunkten samt täcka över div bråte eller taggtråd vilket underlättar avsittning.

 

Ramp ger dock ett större skottfält till att skjuta rakt in i vagnen eftersom dörrar begränsar detta skottfält något.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis är föraren så pass drillad att han inte parkerar vagnen på ett skrotupplag när det är dags för avsittning så det problemet finns inte.

Bara för att själva rampen är större än dörrarna på en pbv innebär det inte att det per automatik går fortare, du har ju inte större plats inne i vagnen bara för det.

I min värld är det alltid bättre med en manuell dörr än med en som bara fungerar via någon form av motor, hur gör du för att stänga rampen på en Bradley eller M113 när motorn lagt av?

Hur ofta har man problem med rampen?

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är oxå inne på att dörrar är bättre men jag har alldrig sett rampen i action i verkligheten. Att behöva handkranka upp en ramp vid haveri verkar ju inte speciellt attraktivt. Vi kanske försöka hitta något på nätet där man kan jämföra och ta tid på avsittningar. Det är ju en intressant jämförelse

 

 

Här är en där rampen öppnas för uppsittning... Det är en US army reklamfilm och vi kan därför utgåifrån att allt går geschvungt.. http://www.youtube.com/watch?v=wKqiSEFIiSE

 

I och för i sig gör filmen ett litet hopp i rampnedfällningen men den torde ta runt 4 sek. Då har föraren upptäckt soldaterna i god tid, i sin FLIR, och trycker på rampknappen innan de kommer fram.

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Då har föraren upptäckt soldaterna i god tid, i sin FLIR, och trycker på rampknappen innan de kommer fram.

 

*ljudet av en Messerschmitt som sveper ner spelandes med kulsprutorna*

Föraren har ingen FLIR på en Bradley, han har möjligen ett prisma med ljusförstärkare. Killen som spanade i filmen var vagnschefen eller möjligen skytten.

 

:D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

@ Erik G

 

Vad du menar är alltså att även VC har en liten rampknapp att trycka på.

 

Det vet jag faktiskt inte, men jag vet att föraren i en M2/M3 har ett ljusförstärkarprisma som mörkerkörningshjälpmedel, precis som på Strf 90. Liksom Strf 90 är det skytten som har dag/mörkersiktet med en "förlängning" till vagnschefen.

Mina kunskaper om Bradley är dock inte så detaljerade att jag vet var rampkontrollerna sitter. Men det hindrar ju inte att skytten upptäcker soldaterna och upplyser VC om detta som i sin tur beordrar föraren att öppna.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Det vet jag faktiskt inte, men jag vet att föraren i en M2/M3 har ett ljusförstärkarprisma som mörkerkörningshjälpmedel, precis som på Strf 90. Liksom Strf 90 är det skytten som har dag/mörkersiktet med en "förlängning" till vagnschefen.

/E

 

Dock kan ju tilläggas att VC:n på M2/3A3 har en egen CITV.

Link to comment
Share on other sites

@ Erik G

 

Vad du menar är alltså att även VC har en liten rampknapp att trycka på.

 

Det vet jag faktiskt inte, men jag vet att föraren i en M2/M3 har ett ljusförstärkarprisma som mörkerkörningshjälpmedel, precis som på Strf 90. Liksom Strf 90 är det skytten som har dag/mörkersiktet med en "förlängning" till vagnschefen.

Mina kunskaper om Bradley är dock inte så detaljerade att jag vet var rampkontrollerna sitter. Men det hindrar ju inte att skytten upptäcker soldaterna och upplyser VC om detta som i sin tur beordrar föraren att öppna.

 

/E

 

Föraren kan mycket väl ha en FLIR, under min grundutbildning 1998 i Fort Benning så fick vi provköra Bradley med FLIR i stället för Bildförstärkare, Syftet var att samla in information om vad nya blivande Bradley förare tyckte om den rent spontant i förhållande till den gamla Bildförstärkaren.

FLIR skulle ingå på Bradley M2A3 versionen, den versionen som vi provade blev totalt sågad och vad jag hörde en ny version togs fram istället, förhoppningsvis mycket bättre.

 

När jag lämnade min tjänstgöring så körde vi ODS versionen och med vanlig Bildförstärkare.

 

Rampkontrollen Sitter hos föraren, strömbrytaren sitter på instrumentpanelens högra sida och Låsmekanismen öppningsarm sitter ovan föraren vänstra axel. När man öppnar rampen så för föraren strömbrytaren åt stäng ramp hållet samtidigt han drar ner låsarmen med vänster hand och sedan ändrar strömbrytaren åt öppna ramp, varpå rampen sänks ner. När rampen stängs är det bara att föra strömbrytaren åt stäng hållet, låsning sker när rampen går i låshakarna.

Låsarmen är kopplad till låshakarna via en vajer.

 

Föraren kan se rampen via en gång som går bakom föraren till truppdelen.

 

Om hydraliken slutar fungerar så får man handpumpa upp den. Det finns även en truppdörr i rampen som man sedan kan använda. Jag var aldrig med om att någon ramp gått sönder. Konstruktionen är väldigt enkel och tuff.

 

I regel är det BC (Bradley Commander) som säger till föraren när det är dags för att öppna/stänga ramp, Han är den som har bäst uppsikt runt vagnen.

 

Vid en avsittning så väntar man inte tills rampen är helt nere utan man springer ut så fort det är praktiskt möjligt.

 

I trupputrymmet så har alla soldater hörlurar så alla hör all radio och intern kommunikation, men det är bara två lurar som har mikrofon och följaktigen kan kommunicera, dessa har uppsikt bakåt.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Föraren kan mycket väl ha en FLIR, under min grundutbildning 1998 i Fort Benning så fick vi provköra Bradley med FLIR i stället för Bildförstärkare, Syftet var att samla in information om vad nya blivande Bradley förare tyckte om den rent spontant i förhållande till den gamla Bildförstärkaren.

FLIR skulle ingå på Bradley M2A3 versionen, den versionen som vi provade blev totalt sågad och vad jag hörde en ny version togs fram istället, förhoppningsvis mycket bättre.

 

Charlie Spartan

 

 

Tack för den Charlie Spartan..... :worthy:

 

@Erik G

Hör du surrandet ovan för dig.. Det är ingen Messerschmitt utan en Tysk GAW kryssare med frekvens mofiderade pulsplasma generatorer...nej inte en G abwher utan en "Galaktiche abwher kröiser"

 

Google är din vän ... goggla först innan du gör ett inlägg!!! http://www.dau.mil/pubs/dam/09_10_2005/cav_so05.pdf :bash::):banana

 

Tack än en gång Charlie Spartan... :wub:

 

Ps Erik G.... Har ännu inte glömt när min 9 tons Krupp grävmaskin plötsligt förvandlades till en Weisel med efter föjlande post att det handlade om störst och inte minst...

Link to comment
Share on other sites

Google är din vän ... goggla först innan du gör ett inlägg!!! http://www.dau.mil/pubs/dam/09_10_2005/cav_so05.pdf :banana:):worthy:

 

Tack än en gång Charlie Spartan... :bash:

 

Ps Erik G.... Har ännu inte glömt när min 9 tons Krupp grävmaskin plötsligt förvandlades till en Weisel med efter föjlande post att det handlade om störst och inte minst...

 

Bah, man kan inte tro allt som kan hittas på Google, bara de väl valda delarna som talar om tyska ufo-stridsflygplan i luften ovanför antarktis..

 

Men där ser man vad farligt det är att sitta inne på gammal kunskap.. Hur som helt så var det inte föraren man såg i filmen, om de nu inte gjort en bradleyversion med motorn någon annan stans än till höger om föraren, vilket de säkert har, och den finns på google..

 

/E som ödmjukt surar i ett hörn tills vidare

Link to comment
Share on other sites

Google är din vän ... goggla först innan du gör ett inlägg!!! http://www.dau.mil/pubs/dam/09_10_2005/cav_so05.pdf :banana:):worthy:

 

Tack än en gång Charlie Spartan... :bash:

 

Ps Erik G.... Har ännu inte glömt när min 9 tons Krupp grävmaskin plötsligt förvandlades till en Weisel med efter föjlande post att det handlade om störst och inte minst...

 

Bah, man kan inte tro allt som kan hittas på Google, bara de väl valda delarna som talar om tyska ufo-stridsflygplan i luften ovanför antarktis..

 

Men där ser man vad farligt det är att sitta inne på gammal kunskap.. Hur som helt så var det inte föraren man såg i filmen, om de nu inte gjort en bradleyversion med motorn någon annan stans än till höger om föraren, vilket de säkert har, och den finns på google..

 

/E som ödmjukt surar i ett hörn tills vidare

 

 

 

Det är ännu lättare än så, förarens FLIR har inget siktesmarkeringar i sin bild, med det har skytten, dessutom är filmen av äldre datum, soldaterna i början av filmen använder en mycket gammal bildförstärkare som inte används längre, tror den utgick i början av 90 talet.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Föraren kan mycket väl ha en FLIR, under min grundutbildning 1998 i Fort Benning så fick vi provköra Bradley med FLIR i stället för Bildförstärkare, Syftet var att samla in information om vad nya blivande Bradley förare tyckte om den rent spontant i förhållande till den gamla Bildförstärkaren.

FLIR skulle ingå på Bradley M2A3 versionen, den versionen som vi provade blev totalt sågad och vad jag hörde en ny version togs fram istället, förhoppningsvis mycket bättre.

 

När jag lämnade min tjänstgöring så körde vi ODS versionen och med vanlig Bildförstärkare.

 

Nu är det ju några år sedan jag gjorde lumpen på 9040,

men jag vill minnas att jag fick en aha-upplevelse en gång

när vi var ute och körde mörkerkörning på mark täckt av ett tunnt snölager.

(vägen låg nästan i marknivå i öppen terräng)

 

Det jag noterade var att den bild som skyttens värmesikte gav, var helt värdelös för förarens del.

Marken var bara ett homogent snömos, som inte skulle ge föraren några referenspunkter.

Med förarens BF-prisma och googles kunde man dock klart och tydligt se spåren rakt genom snön.

 

Ang. ramp vs. dörr/dörrar, så skulle det inte skada om man i vissa lägen kunde stänga dörren på 9040 maskinellt.

Jag vill särskillt minnas ett tillfälle där vi var tvungna att göra avsittning i ett kraftigt uppförslut

och helt enkelt inte kunde få igen dörren.

 

Idealiskt (enligt min mening) skulle lösningen bestå av dörr/dörrar, som man öppnar

genom att låta gravitationen snabbt göra jobbet,

varefter skyttet kan sitta av (utan att bry sig om dörren/dörrarna) och föraren stänga dörren/dörrarna.

Link to comment
Share on other sites

Det jag noterade var att den bild som skyttens värmesikte gav, var helt värdelös för förarens del.

Marken var bara ett homogent snömos, som inte skulle ge föraren några referenspunkter.

Med förarens BF-prisma och googles kunde man dock klart och tydligt se spåren rakt genom snön.

 

Det var precis det som hände med den FLIR som vi använde, man hade väldigt svårt att se vilket var vägen och vilket var diket, däremot så såg man folk och föremål som hade annan värme än bakgrunden. Den dåtida FLIR kunde inte särskilja variationen i värmeutstrålningen tillräckligt bra, och med det så fick man en bild som var svår att tolka på skärmen.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Det jag noterade var att den bild som skyttens värmesikte gav, var helt värdelös för förarens del.

Marken var bara ett homogent snömos, som inte skulle ge föraren några referenspunkter.

Med förarens BF-prisma och googles kunde man dock klart och tydligt se spåren rakt genom snön.

 

Det var precis det som hände med den FLIR som vi använde, man hade väldigt svårt att se vilket var vägen och vilket var diket, däremot så såg man folk och föremål som hade annan värme än bakgrunden. Den dåtida FLIR kunde inte särskilja variationen i värmeutstrålningen tillräckligt bra, och med det så fick man en bild som var svår att tolka på skärmen.

 

Charlie Spartan

 

Skillnaden är rätt markant mellan de 1:a Gen värmekameror som sitter i huvuddelen av Strf 9040 samt Strv 122 och de 2:a Gen som USA nu inför på bred front. Den FLIR ni provade var troligtvis också 1:a Gen.

Link to comment
Share on other sites

Det jag noterade var att den bild som skyttens värmesikte gav, var helt värdelös för förarens del.

Marken var bara ett homogent snömos, som inte skulle ge föraren några referenspunkter.

Med förarens BF-prisma och googles kunde man dock klart och tydligt se spåren rakt genom snön.

 

Det var precis det som hände med den FLIR som vi använde, man hade väldigt svårt att se vilket var vägen och vilket var diket, däremot så såg man folk och föremål som hade annan värme än bakgrunden. Den dåtida FLIR kunde inte särskilja variationen i värmeutstrålningen tillräckligt bra, och med det så fick man en bild som var svår att tolka på skärmen.

 

Charlie Spartan

 

Skillnaden är rätt markant mellan de 1:a Gen värmekameror som sitter i huvuddelen av Strf 9040 samt Strv 122 och de 2:a Gen som USA nu inför på bred front. Den FLIR ni provade var troligtvis också 1:a Gen.

 

 

 

1998 som jag provade den så utan tvekan svar Ja.

 

En rolig sak som inträffa för oss alla när vi provade den var att samtliga förare ville köra ner i en å som löpte parallelt med vägen vi skulle köra, i FLIR såg ån ut som vägen, BC fick stoppa oss. vägbanan hade i Flir mer variationer i värmen medan ån såg ut som en jämn fin yta att köra på.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...