Jump to content

Att forska på Krigsarkivet?

Lynx_39

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av att söka information/forska på Krigsarkivet?

Jag har en mkt detaljerad bit som jag skulle vilja kika på och har förstått att man måste beställa fram materialet, hoppas att dem plockar fram rätt tidpunkten före besöket - blir det fel är man kalkad och får vänta flera dagar tills dem plockar ut mtrl från depån nästa gång.

Med tanke på att jag har 600km dit - enkel resa - vill det till att man förbereder sig ordentligt för att ett besök möjligen skulle kunna löna sig.

Vill gärna ha kontakt med ngn som har erfarenhet av detta!

Jag har plockat ut lite saker på Krigsarkivet. Vad man har att slå i är ett stort antal förteckningar över beståndet. Förteckningarna är i allmänhet sorterade på myndighet och avdelning. Sedan begär man upp ett eller flera band/motsv. med de handlingar man vill titta på. Vill man inte åka 600 kilometer enkel resa bara för att slå lite i banden kan man kolla in Riksarkivets nationella arkivdatabas. Där kan man se i stort sett alla förteckningar som finns. Jag upplever den dock som krångligare att leta i än pärmarna på plats.

Vill du få en uppfattning om hur strukturen ser ut, så gå till länken ovan, klicka på "Ny sökning" och sök på "skeppsbyggnadsavdelningen". Klicka på första träffen och du kommer att få se på beståndet för skeppsbyggnadsavdelningen på FMV.

Och ja, det är lite krångligt att beställa upp saker ur depå. Jag har för mig att de bara plockar upp saker därifrån två gånger i veckan.

/mdn

Jag har bara varit där en gång, men det var inga problem att få fram vad man ville ha ifall man i förväg har sökt fram i deras databas på nätet vad man är ute efter. I mitt fall tog det 30-45 minuter att få fram ett antal tidningsartiklar och kartor.

Hej !

Jag har hyfsad koll på krigsarkivet och vad som funkar.

Om man vet vad man vill ha så skicka ett mail till dem och fråga.

Jag gjorde det och nu har jag fått 12 år till av hemliga mobiliseringstabeller....

Detsamma gäller väl om man inte vet vart man skall leta.

Ställ frågan på ett artigt och så detaljerat sätt som möjligt så brukar allt lösa sig.

MVH//Zizka

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

På vaktexpiditionen på Stockholmslott fanns det en bok där varje pluton/enhet som gick på Högvakten där fick disponera en sida (en för varje pågång) att dekorera på något sätt. När vi gjorde våra så innehöll dom pågående trupps samtliga namn, vilka poster, vaktlag eller tjänster de hade tills nästa avlösning, och självklart datum och regemente/dylikt samt en snitsig teckning koppling till regementet. Det sades att denna bok, när den var full, skulle överlämnas till krigsarkivet. Stämmer det? Hur fungerar det om jag skulle vilja se en när den arkiverats?

@Zizka

Hur nya är såna handlingar om hemliga mobiliseringsuppgifter? Snackar vi 1910 eller 1980? Lär väl vara en viss hemligtid?

Vad berättar en mobiliseringstabell?

/RP

Ta en titt här: www.armehandbok.se

Fram till 1961 frisläppt. Efter 1961 = hemligt men jag har fått ok att få dokumentera fram till 1973.

Det lär ta sin tid och sen får man begära prövning om man får mer men det är en senare fråga.

Jag tog ett litet hopp från 1961 till 1973 för nyfikenhetens skull.

Skall arbeta mig bakåt till 1961 under våren för att täcka in allt däremellan.

En mobiliseringstabell består egentligen av följande information:

Mobiliseringsmyndighet, period, förbandsnamn, förbandsnummer, organisationsnummer, mobiliseringstid, mobiliseringsort(församling/kommun beroende på tidsålder), antal soldater, truppregistreringsmyndighet.

Då det endast är mobiliseringstabeller finns ingen information om eventuella krigsuppgifter, de planerna finns nog i arkiven rörande Milo, Fördelning, brigad samt försvarsområdesstaberna.

MVH// Z

På vaktexpiditionen på Stockholmslott fanns det en bok där varje pluton/enhet som gick på Högvakten där fick disponera en sida (en för varje pågång) att dekorera på något sätt. När vi gjorde våra så innehöll dom pågående trupps samtliga namn, vilka poster, vaktlag eller tjänster de hade tills nästa avlösning, och självklart datum och regemente/dylikt samt en snitsig teckning koppling till regementet. Det sades att denna bok, när den var full, skulle överlämnas till krigsarkivet. Stämmer det? Hur fungerar det om jag skulle vilja se en när den arkiverats?

Kra eller riksarkiv ?? maila och var så specifik som det bara går samt gärna syftet med detta.

MVH//Z