Jump to content

Recommended Posts

Jag hörde på nyheterna i morse att ca 1.700 amerikanska soldater har stupat i det senaste Irakkriget.

Finns det några officiella svenska siffror på svenskar dödade i strid. Jag vet att det skett en del olyckor under FN-tjänst, militärtjänst m m. Jag tror att även dödade i direkt strid skall ha skett åtminstone i Kongo 1962?

Är det någon som vet?

Edited by henke
Titel och taggar

Jag sökte lite själv och hittade följande

"Stupade FN-soldater hedras

23 oktober 2001 kl 10:00

I morgon den 24 oktober markeras FN-dagen med en ceremoni vid FN-minnesmärket i Stockholm. Ceremonin börjar klockan 11.00 och beräknas ta ungefär en halvtimme.

Tal kommer bland annat att hållas av general Jan Jonsson, chef för Försvarsmaktens operativa insatsledning. En krans kommer att nedläggas för att hedra de 67 svenska soldater som omkommit under tjänstgöring i utlandsstyrkan sedan 1956.

Högvaktsstyrkan närvarar och kommer efter att ceremonin avslutats att avgå mot slottet för vaktavlösning.

FN-minnesmärket är beläget på Gärdet, vid strandkanten mellan Sjöhistoriska muséet och Källhagens värdshus.

Ingen föranmälan behövs för den som vill närvara vid ceremonin."

Men Frågan är följande "Hur många i direkt strid, och hur många sedan den 11 september?"

Hej

121 "svenska frivilliga", varav 2 norrmän, en dansk, en finländare stupade i Finlands båda senaste krig. Dvs Vinterkriget samt Fortsättningskriget 1941-44. Dessa män som frivilligt gav sig ut i krig för att slåss för Finlands sak är värda att hedras. Många av dom kom aldrig att bli över 25 år.

Dessa män tillsammans med alla de finländare som också gav sina liv för sitt land i en kamp mot övermakten är dom vi har att tacka att vi idag inte har Ryssland som granne eller själv är en del av Sovjetunionen.

Heder åt dessa män ock kvinnor.

Senaste FN svensken som har stupat av andra orsaker än olyckor och sjukdom var mig veterligen 1991(?) i Libanon.

Fredagen den 13 september 1991 omkom Kenneth Fransson till följd av en eldstrid mellan PLO och Israelisk militär.

Kenneth tjänstgjorde på förrådskompaniet, L110 och hade kommit ner till Libanon dagen före.

Under en transport till Israel blev Kenneth tillsammans med ett antal svenskar och några fransmän tillfångatagna av en grupp från PLO som hade försökt infiltrera in i Israel via gummibåt.

Dom blev infösta i ett skjul och i den efterföljande eldstriden dödades Kenneth och ett antal svenskar blev skadade.

Jag hade själv lämnat Libanon dagen innan och rest hem i det plan som Kenneth kom ner i.

Ett antal av mina kamrater från förrådskompaniet L108 var med och blev skadade i händelsen.

The Swede

Dog det inte några svenskar av minsprängningar i Bosnien? Jag minns iaf. en artikel i Arménytt om några killar som gick framför en PBV (eller SISU) som körde på en mina (strvmina?). Det stod något i stil med att "den dagen förlorade bataljonen tre man". Det kan ju iofs. även tolkas som att de blev skadade men i min värld så är "förlorade" isf. ett väl hårt uttryck för skadefall.

Senaste FN svensken som har stupat av andra orsaker än olyckor och sjukdom var mig veterligen 1991(?) i Libanon.

Fredagen den 13 september 1991 omkom Kenneth Fransson till följd av en eldstrid mellan PLO och Israelisk militär.

Kenneth tjänstgjorde på förrådskompaniet, L110 och hade kommit ner till Libanon dagen före.

Under en transport till Israel blev Kenneth tillsammans med ett antal svenskar och några fransmän tillfångatagna av en grupp från PLO som hade försökt infiltrera in i Israel via gummibåt.

Dom blev infösta i ett skjul och i den efterföljande eldstriden dödades Kenneth och ett antal svenskar blev skadade.

Jag hade själv lämnat Libanon dagen innan och rest hem i det plan som Kenneth kom ner i.

Ett antal av mina kamrater från förrådskompaniet L108 var med och blev skadade i händelsen.

The Swede

Jag var o kikade på skjulet när jag var nere på 112:an och det var ingen vacker syn. Ett under att inte fler strök med den gången.

Edited by Animal

Dog det inte några svenskar av minsprängningar i Bosnien? Jag minns iaf. en artikel i Arménytt om några killar som gick framför en PBV (eller SISU) som körde på en mina (strvmina?). Det stod något i stil med att "den dagen förlorade bataljonen tre man". Det kan ju iofs. även tolkas som att de blev skadade men i min värld så är "förlorade" isf. ett väl hårt uttryck för skadefall.

Genom soldfs länkar kan du efter en del surfande och kilckande hitta en killes hemsida vars han har bilder på sin fot efter det. Jag tror det är den händelsen. Låter som det iaf. Han har skrivit utförligt om det och även bilder på benet/foten.

Inte trevligt. :D

EDIT: Alltså, det är länkar på länkar. Ingen direkt länk på soldf. Du kommer nog inte hitta den :P

Va det ingen alls som vart dödad av fientlig eld i bosinien? Gällde det samtliga länder som va där nere med FN flagg?

Edited by Panzerfaust

Va det ingen alls som vart dödad av fientlig eld i bosinien? Gällde det samtliga länder som va där nere med FN flagg?

Inga svenskar dog på grund av fientlig eld i Bosnien.

De svenskar som omkommit dog på grund av olyckor.

EDIT:

@Panzerfaust

Är det månne Peter Enströms sida du menar?

The Swede :D

Är det någon som kommer ihåg vilken av bataljonerna som var mest otursförföljd? 02:an? 04:an?

Jag måste leta rätt på den där Arménytt-artikeln... Jag tror den hette något i stil med "BAXX - den oturförföljda bataljonen".

EDIT: Från sidan du länkade till:

"Så här djup var hålan efter första operationen. Det som syns på utsidan av benet är en klyning av muskeln för att motverka fett emboli. Det var det som Ronnie Pettersson dog av."

Härliga bilder till renskaven... :D

EDIT 2: Ronnie P verkar efter lite Googlande ha varit en racerförare. Klart slut. :banana

Edited by LeadHead

EDIT 2: Ronnie P verkar efter lite Googlande ha varit en racerförare. Klart slut. :banana

Ska jag tolka det där som att du inte visste vem Ronnie Pettersson var utan att googla? :D

EDIT 2: Ronnie P verkar efter lite Googlande ha varit en racerförare. Klart slut.  ,O

Ska jag tolka det där som att du inte visste vem Ronnie Pettersson var utan att googla? :D

I så fall är inte LeadHead ensam. Jag hade aldrig hört namnet Ronnie Pettersson tidigare och hade/har ingen aning om vem han är. Är han känd? Å andra sidan så är jag en person som för några månader fick lite konstiga blickar på jobbet efter dialogen:

Arbetskamrat: Blahaahaha <namn som var något i stil med fompa, fodda, foppa eller liknande> blahhahah...

Jag (helt ärligt och uppriktigt): Vem är det?

Arbetskamrat: Vet du inte vem <namn> är? :banana:banana:banana

Jag (åter igen helt ärligt och uppriktigt): Nej, jag har ingen aning om vet det är.

Arbetskamrat: Han är Sveriges mest kända <hockey eller fotboll, kommer inte ihåg vilket>-spelare.

Jag: Jaha.

Arbetskamrat: :}:blink::blink::uuh::uuh:

:D

Jag hörde på nyheterna i morse att ca 1.700 amerikanska soldater har stupat i det senaste Irakkriget.

Finns det några officiella svenska siffror på svenskar dödade i strid. Jag vet att det skett en del olyckor under FN-tjänst, militärtjänst m m. Jag tror att även dödade i direkt strid skall ha skett åtminstone i Kongo 1962?

Är det någon som vet?

I strid finns det nog olika siffror vad som gäller, några i Kongo och Gaza dog under strid annars vet jag inte om det har förekommit några förluster i strid under FN-flagg. Fransson (L110) står nämnd som skjuten i strid och även en i Sinai 1970 dog i strid enl. FM.

Den första svensk som dog under FN-tjänst gjorde det i en trafikolycka på nyårsafton 1956 i Gaza och den första under strid var också i Gaza, mars 1961. Senare samma år dör fler svenskar i Kongo under häftiga strider.

Totalt 7 svenskar har dött i strid.

:lol: Lennartsson

• Like 1

OT

Enligt den tidigare länken (www.mil.se/int / Utlandsstyrkan / Minnesstenar) står det:

"För de svenska soldater som stupat för freden brinner ständigt en låga vid Swedint i Almnäs. "

Finns lågan kvar eller har den flyttat till LG?

/OT

Är det inte 2 som dött i Libanon? En av skottlossning (Fransson) samt ytterligare en annan av en minsprängning (kommer inte ihåg namnet).

Det är fler som dött i Libanon, minst två har begått självmord, Kenneth Fransson blev skjuten och jag har för mig att någon omkommit pga minsprängning som du skriver, skedde på någon av de första missionerna.

Om det är fler än dessa som omkommit vet jag inte.

The Swede

Är det inte 2 som dött i Libanon? En av skottlossning (Fransson) samt ytterligare en annan av en minsprängning (kommer inte ihåg namnet).

Det är fler som dött i Libanon, minst två har begått självmord, Kenneth Fransson blev skjuten och jag har för mig att någon omkommit pga minsprängning som du skriver, skedde på någon av de första missionerna.

The Swede

Att det förekom självmord visste jag. Jag tänkte mest på de som avlidit i sin tjänsteutövning.

Men, som en följdfråga, varför är det bara Fransson och inte den andre (K-O Johansson?) som får vara med på minnestavlan på Swedint? Vill minnas att bägge namnen fanns på minnestavlan på paradplan i Naqoura.

Det kanske finns ett för varje namn?

Minnestavlan

Edited by Animal

The Swede

Att det förekom självmord visste jag. Jag tänkte mest på de som avlidit i sin tjänsteutövning.

Men, som en följdfråga, varför är det bara Fransson och inte den andre (K-O Johansson?) som får vara med på minnestavlan på Swedint? Vill minnas att bägge namnen fanns på minnestavlan på paradplan i Naqoura.

Det kanske finns ett för varje namn?

Minnestavlan

Det är nog 7st som har avlidit under tjänst i Libanon av olika anledningar. Den förste dog som alla redan har skrivit 1978 han ingick i den styrka som utgick ur 68 M -Sinai bataljonen. Vet också att det fanns en sten för K-O Johansson i Naqoura men inte varför denna inte skulle finnas uppställd i Kungsängen, borde finnas plats där. Tror att båda stenarna kom hem 2001 men att bara en fick plats på den plats som fanns på Almnäs 0:)

Kolla med info/Livgardet: [email protected]

:rocketl: Lennartsson

Det är nog 7st som har avlidit under tjänst i Libanon av olika anledningar. Den förste dog som alla redan har skrivit 1978 han ingick i den styrka som utgick ur 68 M -Sinai bataljonen. Vet också att det fanns en sten för K-O Johansson i Naqoura men inte varför denna inte skulle finnas uppställd i Kungsängen, borde finnas plats där. Tror att båda stenarna kom hem 2001 men att bara en fick plats på den plats som fanns på Almnäs :-(

Kolla med info/Livgardet: [email protected]

:wub:  Lennartsson

Jaha? Båda stenarna? :)

Vad jag kommer ihåg stod deras namn inristade på en gemensam sten vid paradplanen. Eller minns jag så fel?

:D

Edited by Animal

Angående minnesstenarna från Libanon.

Stenen med båda namnen på paradplan står så vitt jag vet kvar där den alltid stått.

Den stenen som finns på LG, tidigare Almnäs var den sten som stod på den plats där Fransson blev skjuten.

Libaneserna skulle bredda vägen, därför tog LB01 hem stenen när dom avvecklade i december 2000.

Därför finns bara ena namnet på stenen.