Maverick Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Sitter och klurar på en liten sak. Har ett proj som hndlar om att styra varvtal fram och bak på X antal elmotorer samt lite lampor och annat. Mn kan lösa detta rent elektriskt men skulle vilja ha in någon froam av dator som styr detta. Framförallt för att slippa en massa kablar som styr detta... Min tanke är en enhet med motorerna som drivs via kabel (modell sladdstyrd leksaksbil). Kabeln skall vara minimum 30 meter (helst mer, så styrning via USB och RS232 faller bort (?) Kvarstår Kat5 eller Kat6 Skulle vilja hitta en LITEN PC med Nätverkskabel in. Den skall gå att köra på 12v (helst via ethernet) Det datorn skall göra är i princip (mycket i princip) omvandla styrkommandon till ett antal (3-5) elmotorer (Likström DC?) samt skicka tillbaka värden från X antal sensorer (temptryck emd mera) helst digitala givare men i värsta fall analoga.. Dessa värden skall de skicka via Cat 5 eller Cat 6 till en moderPC.... På mottagande PC skall det tillsammans med video från en analog kamera (eller webkamera) presenteras och spelas in (inspelningen på värden kan vara 1-5 ggr per sekund) och helst sparas ner i någon databs likandande för att 1 kunna skapa grafer av dem 2 spela upp dem Tips råd och dåd på befintliga produkter och annat som kan lösa detta Självklart är budgeten noll och intet Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Sitter och klurar på en liten sak.Har ett proj som hndlar om att styra varvtal fram och bak på X antal elmotorer samt lite lampor och annat. Mn kan lösa detta rent elektriskt men skulle vilja ha in någon froam av dator som styr detta. Framförallt för att slippa en massa kablar som styr detta... Kolla på "one wire" devices... Vi har tempövervakning med hjälp av sådana. vet inte maxlängden men jag tror att dom längsta trådarna ligger på en 15m.. Trådarna är just Cat5 installationskabel... Budget..tjaa maila IC kretstillverkaren å fråga om provex...många bjussar på nåra stycken bara man har nått vettiigt att komma med.. www.conrad.se kan nog oxå ha en del..om du inte djupdyker in i elfa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Budget..tjaa maila IC kretstillverkaren å fråga om provex...många bjussar på nåra stycken bara man har nått vettiigt att komma med..www.conrad.se kan nog oxå ha en del..om du inte djupdyker in i elfa.. Just elfa har jag kikat en del i men det är ju halvt grekiska för mig ,-) har för mig det har funnits enheter som varit baserade på X86 men de finns kanske inte längre?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 One wire kan du köra betydligt längre än 15m, jag har sett exempel på uppåt 100m på en slinga. Du måste löda fast en schotky-diod på sista enheten för att terminera slingan och mata den med +5V för att komma upp i längder över ~15m (tror jag, var det ur minnet. Det var ett tag sen jag byggde med one-wire senast). Det finns one-wire hubbar också så du kan i princip bygga hur stora nätverk som helst... Jag vet inte om det går att bygga redundanta nätverk, tror inte det tyvärr. Men om någon har gjort det så säg gärna till Varför vill du spela in värden med en videokamera? Varför inte bara dumpa in dom i en databas och sen skapa dom grafer du behöver sen?... Tips på lite one-wire bra-att-ha-prylar: OWFS (one wire filesystem): http://owfs.sourceforge.net/ One wire på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/1-Wire Mer info: http://www.arunet.co.uk/tkboyd/e1dov.htm Det är dallas instruments som ligger bakom one-wire. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Varför vill du spela in värden med en videokamera? Varför inte bara dumpa in dom i en databas och sen skapa dom grafer du behöver sen?... Var tydligen otydlig ,-) Det du föreslår är exakt det jag vill .-) men samtidigt så vill jag spela in video och den blir ju vår att lägga in i databasen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 http://www.mini-itx.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.