Guest TOWGUNNER Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Ja vad finns det för 100l ryggsäckar inom försvarsmakten? Vilka förband använder dem? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Vad jag vet så är det ryggsäck 2000 (AKA "LK100") och berghaus vulcan. Finns säkert flera sperchal förshes-ryggor, men det är dom jag känner till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Sacci FJS orginal Berghaus Trident Bergans Powerframe Norröna Syncroflex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Sacci FJS orginalBerghaus Trident Bergans Powerframe Norröna Syncroflex Vilka förband använder de tre sistnämnda? Speschal förshes eller? Never heard of them... De jag känner till är: Sacci FJS orginal -Fallskärmjägarna Berghaus Vulcan -KJ och andra amfibier(soldaterna, inte groddjuren) LK100/Ryggsäck 2000 -Någon annan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Sacci FJS orginal Är inte den på 120 liter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Bergahaus Trident är föregångare till Vulcan och används/es av KJ och Amfskytte och säkert någon mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Norröna vet jag är på 125L i alla fall. Sacci FJS orginal är på 110L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Bergahaus Trident är föregångare till Vulcan och används/es av KJ och Amfskytte och säkert någon mer. Är inte Vulcan den civila benämningen och Trident den militära? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Hmm... Det där med militär vs. civil version låter rätt troligt. Den som KJ/amf använder kan jag efter lite googlande konstatera heter trident. Om jag inte är helt ute och cyklar så betyder väl trident treudd? Något samband kanske Någon som vet skillnaderna, jag har hört att den KJ/amf använder saknar dragkedjan där nere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Bergahaus Trident är föregångare till Vulcan och används/es av KJ och Amfskytte och säkert någon mer. Är inte Vulcan den civila benämningen och Trident den militära? Nja. Trident är 10 liter större än Vulcan (jämför dem med uppvikta snölås så ser ni tydligt skillnaden), samt saknar Vulcans dragkedja i botten. I övrigt är det samma säck. Trident vill jag minnas såldes endast till folk i gröna tjänstekläder, men spred sig till civilister och bytte då namn till Vulcan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Hmm... Det där med militär vs. civil version låter rätt troligt. Den som KJ/amf använder kan jag efter lite googlande konstatera heter trident.Om jag inte är helt ute och cyklar så betyder väl trident treudd? Något samband kanske Någon som vet skillnaderna, jag har hört att den KJ/amf använder saknar dragkedjan där nere? Skillnaderna är, utan att gå in på detaljer är i min mening att Tridentsäcken är mer "nerskalad" i nice to have features. Typ dragkedja längst ner som hade gått sönder hyffsat snabbt etc. Man skulle kunna för att generalisera säga att den är mer fältmässig än Vulcan. Tillägg till krooks inlägg är att även GRK samt Amfkomp. anväder sig av Trident. (så sent som 2004 iaf) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpetnaZ Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Alla som gör Vpl som amf, gör det med ett berghus. Även underhåll, ledning, bordning och insats hade den 2006. kortfattat alla som går övn. amfibie har en berghaus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 På K4 år 2003 såg det ut så här om jag minns rätt: NJ/KB: "LK100" NJ/GB: Berghaus (tror jag) Insats: Berghaus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Sacci FJS orginalBerghaus Trident Bergans Powerframe Norröna Syncroflex Vilka förband använder de tre sistnämnda? Speschal förshes eller? Never heard of them... De jag känner till är: Sacci FJS orginal -Fallskärmjägarna Berghaus Vulcan -KJ och andra amfibier(soldaterna, inte groddjuren) LK100/Ryggsäck 2000 -Någon annan Har förekommit som test-objekt på en del ställen. Vet att AJB har tillgång till dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 I den HÄR tråden berättas om ryggsäckar som använts på försök på Amf1. Vill minnas att han som där skriver även nämnde dom i andra sammanhang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 (edited) Min civila 70l-säck börjar bli utsliten och funderar på att köpa något militärt. Amfibie och MPJ använder civila Berghaus Vulcan (ev. moddade). Civila säckar är säkert bekvämare och har fler finesser men kanske kortare livslängd. Arvidsjaur använder Ryggsäck 2000. FJS och Marinens bassäk använder Ryggsäck FJS. Jag har använt Ryggsäck 70l/k och finner den högst olämplig. (Om man inte vill få axlar av stål eller skador för livet.) Vad gjorde att Arvidsjaur valde att utveckla en egen säck istället för att använda samma som FJS? Vilken ryggsäck använder K3s husarer samt flygbasjägarna? Nu vill jag ha råd och synpunkter. Allt av intresse är välkommet. Edited February 26, 2008 by Scouten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Scouten, är du helt säker på att Bassäk använder FJS-säcken? Har för mig att jag skymtade några Bassäkare med LK100-säcken för ett tag sedan, kan dock ha fel. Om jag inte missminner mig så använder FbJS LK100-säcken, samt LB/Und på K3, kanske även Spaning på I19? Berghaus har jag bara sett inom Amf, och forna KA-förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 (edited) Min civila 70l-säck börjar bli utsliten och funderar på att köpa något militärt. Amfibie och MPJ använder civila Berghaus Vulcan (ev. moddade). Civila säckar är säkert bekvämare och har fler finesser men kanske kortare livslängd. Arvidsjaur använder Ryggsäck 2000. FJS och Marinens bassäk använder Ryggsäck FJS. Jag har använt Ryggsäck 70l/k och finner den högst olämplig. (Om man inte vill få axlar av stål eller skador för livet.) Vad gjorde att Arvidsjaur valde att utveckla en egen säck istället för att använda samma som FJS? Vilken ryggsäck använder K3s husarer samt flygbasjägarna? Nu vill jag ha råd och synpunkter. Allt av intresse är välkommet. K3 använder LK70 och LK100. Under min tid där så började jag med LK100 för att sedan gå över till LK70 en kort period (omfördelning inom regementet), och det sista halvåret fick vi låna FJS-ryggor (110L). FJS-ryggan är riktigt bra tycker jag, bärsystemet funkade bra för mig. Stora sidofickor, även en stor ficka på locket. Locket går att öppna bakifrån, vilket gör att man slipper fippla med liggunderlaget när man ska ner i säcken vid t ex rast. Edited February 26, 2008 by Fästningstrollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Om jag inte missminner mig så använder FbJS LK100-säcken, samt LB/Und på K3, kanske även Spaning på I19? Berghaus har jag bara sett inom Amf, och forna KA-förband. kan bekräfta att spaning på I19/Pbat använder LK100 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Bassäk/Säkkomp Sjö har använt FJS säcken. På bilden nedan från Feb 2007 använder de Stridssäcken, vilket dock inte utesluter att de fortfarande använder FJS säcken också. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lego Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 (edited) Ah, då var det bekräftat. Har bara sett Bassäk med "någon slags" 100/110-literssäck innan, har varit lite osäker på vilken det handlade om. Rokare: Antar att de använder stridssäcken som 24-timmarssäck, och samtidigt har FJS-säcken som tross? Förresten, någon vänlig själ som kan yttra lite omdömen om dessa olika säckar? Säg LK100 vs. FJS eller Vulcan kanske? Skulle uppskattas inför kommande köpstunder! Edited February 26, 2008 by Lego Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Tillägg till krooks inlägg är att även GRK samt Amfkomp. anväder sig av Trident. (så sent som 2004 iaf) Och ännu ett tillägg på amfibiernas användande av den: Samtliga på Amf1 (kustjägare, amfibiesoldater och bevakningssoldater) får ut Berghaus Trident. Någon vulcan kanske har smugit sig in i amf1:s ryggsäcksflora men den stora massan har Trident. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 K3 använder LK70 och LK100. Under min tid där så började jag med LK100 för att sedan gå över till LK70 en kort period (omfördelning inom regementet), och det sista halvåret fick vi låna FJS-ryggor (110L). FJS-ryggan är riktigt bra tycker jag, bärsystemet funkade bra för mig. Stora sidofickor, även en stor ficka på locket. Locket går att öppna bakifrån, vilket gör att man slipper fippla med liggunderlaget när man ska ner i säcken vid t ex rast. Här finns ju en person som har använt de flesta av säckarna. Nu ska du få i uppdrag att skriva en utförlig recension. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Tillägg till krooks inlägg är att även GRK samt Amfkomp. anväder sig av Trident. (så sent som 2004 iaf) Och ännu ett tillägg på amfibiernas användande av den: Samtliga på Amf1 (kustjägare, amfibiesoldater och bevakningssoldater) får ut Berghaus Trident. Någon vulcan kanske har smugit sig in i amf1:s ryggsäcksflora men den stora massan har Trident. Har du något utlåtande om hur den fungerar?? Blir det inte väldigt varmt om ryggen med det bärsystemet? Jag har själv erfarenhet från en tredagarstur med en Vulcan och det var inget roligt. Jag är lite nyfiken på hur det fungerar för er som sliter dagligen med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 (edited) Precis som du säger så blir man förbannat varm på ryggen av Berghaus Trident då den ligger direkt an mot ryggen. Ett problem med säcken ligger dock i sidofickornas förslutning (dragkedja) som lätt går sönder om man tokpackar dem (vilket kunde hända ganska ofta) och därför fanns en del exemplar med kardborreförslutning till dessa istället, men långt ifrån i någon större utsträckning. Men bortsett från skavankerna så är bärremmarna tjocka och breda och avbärarbältet fyller sitt gott och väl sitt syfte och den är riktigt bekväm på ryggen, förutsatt att man inte bär stridsväst/bälte. Säcken finns även i tre storlekar, beroende på hur lång bäraren är. Edited February 26, 2008 by Amfibieslusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Scouten, är du helt säker på att Bassäk använder FJS-säcken? Har för mig att jag skymtade några Bassäkare med LK100-säcken för ett tag sedan, kan dock ha fel. Om jag inte missminner mig så använder FbJS LK100-säcken, samt LB/Und på K3, kanske även Spaning på I19? Berghaus har jag bara sett inom Amf, och forna KA-förband. En polare låg på Bassäk 96/97, de hade Berghaussäckar då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Scouten Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10267&hl= Enligt traden Bassak.. po "plikverket" finns en hemsida som heter nogot i stil med sakplutonsjo.com som har bilder och grejs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kapi Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Mina erfarenheter av berghaus trident strl 3 (ska dock ha strl 4 då jag är 186 lång) är mycket fina. Som flera säger här så är den stor och ja vi plockade ut stålskenan ur stridssäcken och lämnade den hemma i skåpet, därefter trycktes den ner i säcken med mycket annat. Varmt om ryggen? det är väll ganska uppenbart att det blir varmt om du får ngt tjockt som isolerar mot ryggen? var dock inte svårt att vädra bort det då man kunde släppa på banden vid axlarna som då släpper ut ryggan i överkant från ryggen (om man inte Lt L: citat:"går som en gam"). Vill gärna ha tillbaka den och fortsätta använda den till när jag själv är ute i både Hv och civila då jag inte har hittat någon bättre ryggsäck än så länge. Avbärarbältet är grymt skönt när det går att använda rätt, många inställningar finns det så man kan få ryggsäcken att sitta som man själv vill. Har för mig att då jag gjorde lumpen hade alla utom insats berhaus, men även dom fick ut den när det närmade sig övning amfibie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Jag föredrar FJS orginal framför Berghaus vilken dag i veckan som helst. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...t=0&start=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KOB Posted February 27, 2008 Report Share Posted February 27, 2008 KJ kör inte så väldigt mycket med Berghaus längre, den är för liten har jag för mig... det är Norröna Recon Pack som gäller, eller så var det Norröna Para Ranger. Har varit så sen 2005 eller liknande om jag minns rätt! De som ligger inne på KJ eller gjorde det förra kullen kan ju rätta mig om ni känner er manade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts