Jump to content

LCDtv som skärm

panzerkampfwagen

Recommended Posts

Hujedamig, I am computer inept.

Har siktat in mig på att köpa en laptop, vill kunna koppla den rackarn till min LCDtv Samsung LE32R41-B. Utgångar och ingågnar, jag blir tokig!

Om laptopen har HDMI utgång, kan jag utgå från att den går att koppla in i min TV? Det går ju fint att köra en Xbox360 i den rackarn, och det är väl HDMI som gäller? Eller`är jag helt ute och snurrar?

Ok, nu är jag långt ifrån en expert, men jag har faktiskt fått det här att fungera ett par gånger :rockon:

Jag kör DVI till HDMI på båda mina tv-apparater (en 32 lcd, en 42 plasma) och det fungerar utan några som helst problem, som jag fattat det ska en HDMI utgång (dvs HDMI->HDMI) ge bättre kvalitet. Angående Xbox360 så är det väl bara HDMI itgång och någon annan ungång (förutom på Elite versionen).

Kort svar: Ja det borde fungera bra.

på spec:en till datorn står DVIutg = HDMI, detta borde ju innebära att den kan k kopplas rakt av till HDMI ingången på LCDn?

Eftersom det står DVI utgång i specen till datorn så betyder det till 99% säkerhet att det den nyare varianten av D-sub kontakt som finns på datorn. Alltså inte en HDMI utgång, det här är dock ingen nackdel för båda är digitala utgångar. Ute i fackhandeln finns DVI ->HDMI kablar till rimliga (och orimliga) priser som du kan använda till att koppla in datorn till LCD Tv:n.

/JBP som precis har meckat klart och testat sin nya HTPC

Notera bara att man inte får något ljud från tv´n om man bara har dvi-hdmi. Vet inte om det finns några specialkablar som kan plocka ljudet ur datorn via usb eller liknande. Men en kollega till mig fick i alla erfara att det är rätt trist att lyssna på ljudet via laptopspeakers när han skulle se på film på plasman hemma :surprise:

/E

Notera bara att man inte får något ljud från tv´n om man bara har dvi-hdmi. Vet inte om det finns några specialkablar som kan plocka ljudet ur datorn via usb eller liknande. Men en kollega till mig fick i alla erfara att det är rätt trist att lyssna på ljudet via laptopspeakers när han skulle se på film på plasman hemma :D

/E

Hmm har för mej att dom flesta laptops har 3.5mm hörlursuttag med från fabriken Erik. Där kan man med enkelhet koppla en 3.5mm phonokontakt som övergår till RCA kontakter som passar dom flesta hemmabioanläggningar.

Du din polare kanske fick en sekunda produkt??? :happy:

Hmm har för mej att dom flesta laptops har 3.5mm hörlursuttag med från fabriken Erik. Där kan man med enkelhet koppla en 3.5mm phonokontakt som övergår till RCA kontakter som passar dom flesta hemmabioanläggningar.

Du din polare kanske fick en sekunda produkt??? :huh:

Jo, men hans hemmabiomackapär kunde inte plocka in bild via hdmi och samtidigt ljudet vid sidan om, utan valde man hdmi förutsatte receivern att ljudet också gick via hdmi. Men du kanske har ett artikelnumer jag kan vidarebefordra till min kollega så att han kan gå till Peter Antoine på lunchen och köpa scheissbilligt? :P

/E

Panzerkampfwagen vi är på samma våglängd när det gäller prylar. Har en Samsung 26R81, använder den som datorskärm. Vet inte vad du har för ingångar, men jag kör VGA. Ljudet får jag från ljudut vanliga 3,5 mm tror jag det är och sen in i skärmen. 360 kör jag via komponent. Ljudkablarna (stereo kablar) kör jag på externa högtalare.

Har inte 360 elit. Upplösning som jag kör 1368x768. På datorn, lika gammal som det här forumet.

Sen har jag en vanlig box som jag kör via scart.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...