Jump to content

Temperaturen stiger i norra Afghanistan


Guest Triggerpuller

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Ur Aftenposten

 

Norge kriger i Nord-Afghanistan

 

For første gang deltar vanlige norske soldater i offensiv krigføring i Afghanistan. 200 norske soldater deltar i jakten på Taliban-medlemmer.

 

 

Sammen med mellom 1000 og 1500 utenlandske og afghanske soldater deltar nå norske soldater i militære operasjoner som tar sikte på å hindre Taliban i å skaffe seg fotfeste i Nord-Afghanistan. Soldater fra den norske hurtige reaksjonsstyrken, den såkalte QRFen, i Mazar-e Sharif og soldater fra den regionale stabiliseringsstyrken i Meymaneh har rykket inn i et urolig område der Taliban har drept mange afghanske politifolk siden i sommer. Dette er et område der mange tilhører den etniske gruppen pashtunerne, og hvor Taliban kan ha større mulighet for å etablere seg enn i en befolkning som i Nord-Afghanistan ellers er dominert av usbekere og tadsjiker.

 

Markerer autoritet.

 

Bortsett fra en operasjon i Badakshan i det nordøstlige hjørnet av Afghanistan for en måned siden, er det ifølge Forsvaret første gang de norske styrkene i Nord-Afghanistan er involvert i en slik offensiv.

 

Hensikten med NATO-operasjonen er å markere den afghanske regjeringens autoritet i området, og å støtte afghanske sikkerhetsstyrker som vil renske opp og arrestere Taliban-elementer som er der, ifølge viseadmiral Jan Reksten, sjefen for Forsvarets Fellesoperative hovedkvarter.

 

De norske soldatene skal ikke ha vært direkte involvert i kamper, og ingen norske soldater er blitt skadet, men nordmennene er med og patruljerer i det urolige området.

 

- Er de norske soldatene nå involvert i krigføring?

 

- Når norske soldater rykker ut med våpen i hånd, kan du kalle det krigføring, men det er ikke slik at det er mye skyting og at man teller opp hvor mange lik det er etterpå. Det handler mer om markering av autoritet, sier Reksten. Situasjonen i Faryab-provinsen er ifølge admiral Reksten mer urolig enn den har vært noensinne siden Norge tok over ansvaret for den internasjonale stabiliseringsstyrken (ISAF) høsten 2005.

 

Taliban-offensiv.

 

I en fersk video, som ble offentliggjort på Internett for to dager siden varsler en av de viktigste lederne at Taliban kommer til å starte en vinteroffensiv i Nord-Afghanistan. Dette melder Reuters.

 

- Våre operasjoner farer over de sørlige provinsene, og vi kommer til å nå de nordlige områdene på samme måte, sier mullah Mansour på pashtunsk i en videosnutt som er utstyrt med arabisk teksting.

 

Flere bomber.

 

Mullah Mansour Dadullah tok over kommandoen over Talibans styrker i de sørlige provinsene i Afghanistan etter at hans bror mullah Dadullah ble drept av britiske styrker.

 

Trusselen fra Taliban om at de vil gjøre seg mer gjeldende i Nord-Afghanistan, som til nå ha vært langt roligere enn de sørlige og østlige delene av landet, stemmer med det norske soldater har fått føle på kroppen den siste tiden.

 

Særlig i Faryab-provinsen i det nordvestlige hjørnet av Afghanistan har angrepene mot både ISAF og afghansk politi og militære tatt seg opp siden i fjor.

 

/TOR ARNE ANDREASSEN

Link to comment
Share on other sites

Jo läget verkar ju gå mot det sämre, FM verkar ju förbereda sig på att det kan bli värre då de utökar med rena skytteplutoner från och med FS15. Det verkar ju vara talibaner enligt mil.no som försöker få fäste i norr. Striderna verkar ju ha pågått i stort hela helgen och nu även under måndagen.

 

Lite info från mil.no

Norske soldater i skuddveksling

Trefningene fortsetter

Norsk innsats mot Taliban

Harde kamper i Afghanistan

 

För att ni ska få ett grepp på var striderna har förekommit

1194283316304_649.jpg

 

 

Edit: la till bild

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

För att uppdatera mig själv så fick jag precis se detta. Norske styrkebidrag til ISAF i Afghanistan

Norge utökar nu med 100 "valiga" knektar + 2-3 helikoptrar för PRT-Meymaneh och 150 SF-knektar för Kabul-regionen.

Sedan läste jag (på ett annat forum) att RAC/N QRF som norge står för i dag ska försvinna under 2008.

Någon som vet varför? om det nu är sant då man ska ju ta forumuppgifter med en nypa salt.

 

Jo läget verkar ju gå mot det sämre, FM verkar ju förbereda sig på att det kan bli värre då de utökar med rena skytteplutoner från och med FS15. Det verkar ju vara talibaner enligt mil.no som försöker få fäste i norr. Striderna verkar ju ha pågått i stort hela helgen och nu även under måndagen.

 

Lite info från mil.no

Norske soldater i skuddveksling

Trefningene fortsetter

Norsk innsats mot Taliban

Harde kamper i Afghanistan

 

För att ni ska få ett grepp på var striderna har förekommit

1194283316304_649.jpg

 

 

Edit: la till bild

Link to comment
Share on other sites

Hej på er.

Jag har hittills bara varit inne på anhörighetsforumet men förstår nu att jag även behöver besöka den här sidan nu och då... Jag har precis skickat iväg min sambo till Afghanistan... Och idag har man ju naturligtvis tittat på nyheterna. Även om han har ringt hem på order från befälet att allt var lugnt så lyssnar man ju på vad de säger på tv-n.

Till min fråga; Vad är Svenska Afghanistan Kommittén? Och hur kan någon därifrån säga: -Talibanerna nu börjar se över de "mjuka nationerna" Alltså alla nationer som befinner sig på plats men som inte är USA (efter vad jag förstår). För att då göra ett attentat mot dessa nationer istället för att det skulle "smälla högre"?

När norrmännen dundrar på som de gör så är det väl omöjligt för afghanerna (eller talibanerna) att veta vilka med de militära kläderna de ska sikta på? En puttenliten flagga någonstans på uniformen lär de väl knappast kika efter....??? Förstår att ni har varit med förrut... Varför sägs det inget i media eller på "firmans" hemsida??

//vildblomma

Link to comment
Share on other sites

Hej på er.

Jag har hittills bara varit inne på anhörighetsforumet men förstår nu att jag även behöver besöka den här sidan nu och då... Jag har precis skickat iväg min sambo till Afghanistan... Och idag har man ju naturligtvis tittat på nyheterna. Även om han har ringt hem på order från befälet att allt var lugnt så lyssnar man ju på vad de säger på tv-n.

Till min fråga; Vad är Svenska Afghanistan Kommittén? Och hur kan någon därifrån säga: -Talibanerna nu börjar se över de "mjuka nationerna" Alltså alla nationer som befinner sig på plats men som inte är USA (efter vad jag förstår). För att då göra ett attentat mot dessa nationer istället för att det skulle "smälla högre"?

När norrmännen dundrar på som de gör så är det väl omöjligt för afghanerna (eller talibanerna) att veta vilka med de militära kläderna de ska sikta på? En puttenliten flagga någonstans på uniformen lär de väl knappast kika efter....??? Förstår att ni har varit med förrut... Varför sägs det inget i media eller på "firmans" hemsida??

//vildblomma

 

http://www.sak.se/ deras hemsida

Link to comment
Share on other sites

Till min fråga; Vad är Svenska Afghanistan Kommittén? Och hur kan någon därifrån säga: -Talibanerna nu börjar se över de "mjuka nationerna" Alltså alla nationer som befinner sig på plats men som inte är USA (efter vad jag förstår). För att då göra ett attentat mot dessa nationer istället för att det skulle "smälla högre"?

När norrmännen dundrar på som de gör så är det väl omöjligt för afghanerna (eller talibanerna) att veta vilka med de militära kläderna de ska sikta på? En puttenliten flagga någonstans på uniformen lär de väl knappast kika efter....??? Förstår att ni har varit med förrut... Varför sägs det inget i media eller på "firmans" hemsida??

//vildblomma

 

Svenska Afghanistankommiten har varit inblandade i landet sedan åtminstone 1979.

Har extremt gott kunnande om landet och även gott anseende i landet då de hela tiden har jobbatmed bistånd.

Oavsett vilken regimen varit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Och nu ryktas det på andra sidan fjällen att CV90 har använts i strid för första gången. Uppenbarligen skall Talibob ha blivit tilltvålad så det bara sjöng om det. :blink: 30mm maskinkanon gör ont.

 

Inget officiellt än. Så vi får se om det stämmer. Dock kan man se minst två Stormpanservogner på bilden i den här artikeln: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2088454.ece

 

EDIT: Länk till artikel

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

En norsk soldat stupat en svårt skadad nu i eftermiddag, vägbomb/IED troligen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183782

 

Då VG är lika trovärdigt som aftonbladet linkar jag till den officiella sidan för att få det bekräftat.

 

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=147537

 

Hmm, nu blir det väsen i regeringen då SV (sosilaistisk venstre, ungefär som vårt Vänsterpart inte vill ha trupp i afghanistan och absolut inte trupp som deltar i strid..) nog kommer försöka få hem eller minska Norsk närvaro i Afghanistan.

Link to comment
Share on other sites

Från;

 

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=147513

 

 

"Under fremryknigen lørdag fikk vi melding om at det var observert mistenkelig aktivitet i en av åssidene som vi nærmet oss. Mitt lag fikk oppgaven med å få kontroll over denne grupperingen og finne ut hva slags hensikter de hadde.

 

- Vi snek oss mot dem langs åsryggen, og fikk oversikt over grupperingen. Det viste seg å være en gruppe talibansoldater som forberedte et angrep på våre styrker. Plutselig virket det som om de hadde oppdaget oss, fordi en av dem reiste seg opp og rettet et rakettvåpen mot oss. Da kunne ikke vi vente lenger, og valgte å åpne ild, forteller Pål."

 

Verkar som norrmännen företog sig ett regelrätt eldöverfall på buset, så går det när man pekar med vapen i osäker riktning.. :banghead:

Edited by cazorp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...