Fu Kjellberg Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Hittade denna sida på ett annat forum. Intressant för oss som inte är sjv-män/medic att se vad dom bär med sig. Sjvväska Nu är just denna dansk men det kanske finns någon svensk sjv-man som vill dela med sig vad som finns i hans väska. Den verkar smidig den danska väskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 ser mkt smidig ut, ja väldigt fin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Enligt UtbR Sjukvårdsman -1999 skall sjukvårdsväskan innehålla följande: Första förband, elastisk binda, snabbförband, kompress, häftplåster, förbandssax, säkerhetsnålar. Dock så kompletterade man väskan med andra bra-att-ha grejer från sjukstugan. Under min lumpartid räckte detta bra eftersom man ganska direkt skickade den skadade vidare till Plutsjv för att fortsätta med striden, har hört att man nu har tagit bort denne och då borde man komplettera både väskan och utbildningen, om man gjort detta vet jag inte. /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Öööööh. ingår det inte ett kilo lösgodis enligt utrustningslistan. Allt efter parollen "instruktionsbok ut, godis in" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Öööööh. ingår det inte ett kilo lösgodis enligt utrustningslistan. Allt efter parollen "instruktionsbok ut, godis in" Nja. Listan visar vad som SKALL finnas i väskan, sen är det ju upp till var och en vad man konkar runt på. /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Den danska väskan verkar vara betydligt mer genomtänkt än den svenska. Väldigt innehållsrik och utarbetad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jo den e nog bättre än plutsjv väskan också Denna verkar både vara smidig o rymlig . Synd att den e i danskt camo skulle vara i m/90 el grön. Då hade man köpt en sån direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Ja Sisu Som du vet. Så vet jag ju en som har en sådan till salu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jo ja vet men den e i camo . Tror ej att PC blir gla på mej om ja kommermed den i camo. Han dra mej väl i örat. Det finns inget liknande i grönt eller m/90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 (edited) Den danska Hemvärnssoldatens utrustning ligger LÅNGT före våra grejor i utvecklingen... Recon är på rätt väg men saknar ett bra bälte och ok.. Edited February 14, 2003 by Lt. payne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Jag har första förband, brännskadeförband, elastiska bindor, kompresser, dropp, droppagreggat, nålar, blodtrycksmätare, plåster, tejp, skadejournaler, fixationsutrustning ben samt nackkrage i min väska. Den blir lite tung, på grund av tre påsar med dropp, annars tycker jag den funkar helt ok. Såg dock en schysstare väska som sjukvårdarna i IA03 använder, den verkade vara lite bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 har du (eller ngn annan) mer info om denna väska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted March 11, 2003 Author Report Share Posted March 11, 2003 Vilken av dom? Recons eller den danska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 den danska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted March 11, 2003 Author Report Share Posted March 11, 2003 Vad är det du undrar över som inte finns med på killens hemsida? Specifiera frågorna så skall jag skicka dom vidare. Killen som har hemsidan är medlem i Kelds enhet. Så jag skall fråga han i sådana fall. Kelds hemsida Är du intresserad så vet jag en som har en till salu. Om det sista bryter mot reglerna så ta väck detta. ;) Inte min mening i sådana fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 (edited) jag är bara lite nyfiken på vilka som har tillverkat den mm => går den få i 90-camo. annars måste jag säga att danskarnas camo ser helt ok ut, men personligen kan jag inte tänka mig att bära utländska uniformpersedlar. kan bara åter igen upprepa att den verkar ljusår mer genomtänkt/praktisk än den svenska varianten (som i alla fall jag tycker är i vägen en hel del i stridens hetta). som sag, har du företaget på dem som tillverkar den skulle jag bli glad. sen undrar jag om den går att fästa i sidfickorna på Berghaus-kopian, men det är kanske lite mkt begärt. kan fråga mer allmänt om Berghaus-fickorna går att montera på kopian. Edited March 12, 2003 by zaitoh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 Helt klart bättre än den FM:s!!! Det är lite mer första hjälpen kudde i bilen över den danska, men den ser jäkligt smidig ut!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 Jag har första förband, brännskadeförband, elastiska bindor, kompresser, dropp, droppagreggat, nålar, blodtrycksmätare, plåster, tejp, skadejournaler, fixationsutrustning ben samt nackkrage i min väska. Den blir lite tung, på grund av tre påsar med dropp, annars tycker jag den funkar helt ok. Såg dock en schysstare väska som sjukvårdarna i IA03 använder, den verkade vara lite bättre. Var har du fått tag på alla de grejorna? Verkar inte som om en käft på mit kompani vet vart jag skall vända mig... Har iofs "lånat" en del pryttlar på jobbet, men allt går ju inte ner i fickan precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 Jag har första förband, brännskadeförband, elastiska bindor, kompresser, dropp, droppagreggat, nålar, blodtrycksmätare, plåster, tejp, skadejournaler, fixationsutrustning ben samt nackkrage i min väska. Den blir lite tung, på grund av tre påsar med dropp, annars tycker jag den funkar helt ok. Såg dock en schysstare väska som sjukvårdarna i IA03 använder, den verkade vara lite bättre. Var har du fått tag på alla de grejorna? Verkar inte som om en käft på mit kompani vet vart jag skall vända mig... Har iofs "lånat" en del pryttlar på jobbet, men allt går ju inte ner i fickan precis. Han har nog den "stora" väskan.....är nog en hockeytrunk som han släpar runt på!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted March 13, 2003 Author Report Share Posted March 13, 2003 Prova att kontakta dupontdesign. Dom har tillverkat den väskan som jag kan få tag på. Om du köper väv på Recon och skickar till dom kanske dom kan tillverka en sådan. Men den blir nog dyr i sådana fall. Annars kan du alltid spraya över camot. Huvudsaken är ju funktionen. Den använder ju PLCE bärsystemet så jag vet inte om man kan fästa den på berghausen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted March 13, 2003 Report Share Posted March 13, 2003 PLCE - sidfickor fungerar bra ihop med Berghaus Vulcan (sagt det förr i ngn tråd...). Danskarna kör ju med en egen variant av PLCE'n så det kan vara läge att kolla upp bredden mellan dragkedjor samt deras längd och att det är YKK Vislon... Mycket fin Sjv väska - och kul att de tänkt till i sitt bärsystem så att man kan bära den som sidficka på ryggan! Man kunde ju önskat sig en svensk variant med samma funktion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted March 13, 2003 Report Share Posted March 13, 2003 Jag har första förband, brännskadeförband, elastiska bindor, kompresser, dropp, droppagreggat, nålar, blodtrycksmätare, plåster, tejp, skadejournaler, fixationsutrustning ben samt nackkrage i min väska. Den blir lite tung, på grund av tre påsar med dropp, annars tycker jag den funkar helt ok. Såg dock en schysstare väska som sjukvårdarna i IA03 använder, den verkade vara lite bättre. Var har du fått tag på alla de grejorna? Verkar inte som om en käft på mit kompani vet vart jag skall vända mig... Har iofs "lånat" en del pryttlar på jobbet, men allt går ju inte ner i fickan precis. Han har nog den "stora" väskan.....är nog en hockeytrunk som han släpar runt på!!!! Jo de måste vara plutsjv väskan han har Den är väldigt stor tung otymplig + att den skaver i armhålorna om man bär den längre sträckor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 13, 2003 Report Share Posted March 13, 2003 Prova att kontakta dupontdesign.Dom har tillverkat den väskan som jag kan få tag på. Om du köper väv på Recon och skickar till dom kanske dom kan tillverka en sådan. Men den blir nog dyr i sådana fall. Annars kan du alltid spraya över camot. Huvudsaken är ju funktionen. Den använder ju PLCE bärsystemet så jag vet inte om man kan fästa den på berghausen. vad ligger den väska du kan få tag i för prisklass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted March 13, 2003 Report Share Posted March 13, 2003 Att den skaver skiter jag i, det är det värt. Är för tillfället utrustad med 1 stycke "handväska", ni vet den där lille rackarn som inte ett jota får plats i... O inte en käft har en aning om plutonsjukvårdarutrustningen! Kan möjligen en vänlig skäl posta M-numret här så att jag kan sparka KvM i röven och få en sådan beställd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted March 13, 2003 Author Report Share Posted March 13, 2003 (edited) 650 kr om den finns kvar. Edited March 13, 2003 by Fu Kjellberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 På sidan om väskan nämns "IV-Kit" vad betyder "IV" ? Kvalificerad gissning = Inter Vains ?? eller är det ngt annat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted July 11, 2003 Author Report Share Posted July 11, 2003 Iv= intra venöst. = in eller i en ven. Utrustning att ge vätskor i en ven motsv. Lite luddigt utryckt kanske. Kanske någon SJV-man kan förklara bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 IV = intravenöst IV-kit bör innehålla IV-nål, som man sticker in i venen och därefter kopplar vätska (Ex Ringer-Acetat) IV = intravenöst IM = intramuskulär (i muskel) SC = SubCutant = under huden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 12, 2003 Report Share Posted July 12, 2003 IV = intravenöst Ha! då gissade jag rätt! <<Fu Kjellberg>> Jodå, du var också duktig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Backéus Posted July 12, 2003 Report Share Posted July 12, 2003 Skulle inte vara fel med den utrustningen på förbandet. Men som med alla bra att ha saker som blir reglementerade... Mer grejer, mer utbildning och repetition oftare. Men jag skulle gärna se den, eller motsvarande, i FM. Allt är ju bättre än Sjv.väska &, utr. sjukvårdsman. Jag skulle gärna ta en sjv.väska 9 till också särskilt när det finns utbildade plut.sjv och ssk i mitt förband. Eller varför inte en väska 10, Sjvutr kompssk. Det skall vara komplett givetvis... Och sedan så kan de ju skynda på med att skicka ut den sjv.mtrl som skall finnas på ett Hv-komp, tält 6, oxygenbehandlingsapparat m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts