Borussia Posted November 3, 2007 Report Share Posted November 3, 2007 Någon som vet vilket marktryck strv 103C eller 103D hade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 3, 2007 Report Share Posted November 3, 2007 103D finns bara i ett exemplar så den kan vi lämna därhän. Specifikt bandtryck strv 103C: Maxtryck 285 kPa (2,85 kp/cm2) Medeltryck 104 kPa (1,04 kp/cm2) Källa: Instruktionsbok Strv 103C The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borussia Posted November 3, 2007 Author Report Share Posted November 3, 2007 tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted November 3, 2007 Report Share Posted November 3, 2007 För att ha något att fämföra med hur stort marktryck har en bil? (Volvo 240) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted January 2, 2008 Report Share Posted January 2, 2008 För att ha något att fämföra med hur stort marktryck har en bil? (Volvo 240) Jag vet dock inte vad en bil har för marktryck. Men PBV401 har ett marktryck på 0,46 alt- 0,28 kp/cm2 (beroende på vinterband?) Och en Bv206 torde ha ännu mindre tryck. När jag gjorde lumpen fick jag höra att man kunde bli överkörd av en pebba med vinterband utan problem,förutsatt att man ligger på snön och inte på backen. Teoretiskt förutsätter jag, men ryssarna vet man väl aldrig med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Roade mig med lite räknande: Min tjänstevikt = 105 kg Skostorlek 42 => ca. 105 cm2 area/fot = 210 cm2 105/210 = 0.5 kg/cm2 = 49 kPa Stämmer ganska bra med erfarenheten från lumpen - Bv206 "flöt" ovanpå snön när man själv plumsade fram... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Få se om min fråga har hamnat rätt.... (kändes lite onödigt att starta en ny bara för en fråga) Nåja, jag satt och modellerade i datorn då jag noterade en detalj på "103an". Se bild: De två rullarna(?) direkt till höger om förarens prisma (i vagnens riktning), monterade mitt på vagnen. Vad är det och till vad användes det till? http://www.howitzer.dk/vehicles/vehiclepho...n/strv103c5.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Dom används till att resa flytbälgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Dom används till att resa flytbälgen. Aha! Tack för svar! Är det två kilremsskivor(typ)? [ovanligt nyfiken] Bilddokumentation frågas, kom? [/ovanligt nyfiken] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 Varsågod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 Varsågod Tackar tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Noterade en grej på min modell jag just har köpt av C-version som inte finns på min B-version. (samma bild som ovan) http://www.howitzer.dk/vehicles/vehiclepho...n/strv103c5.jpg Funktionen för de "plattor" som sitter på ovansidan av förarens "paraply-lucka" frågas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 3, 2008 Report Share Posted March 3, 2008 Hållare för ammunition till lyskastarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Hållare för ammunition till lyskastarna. Tack för svar! Blev det så trångt inne i vagnen att de var tvugna att ha den på utsidan? Eller är det bara extra last som inte fick plats någon annanstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Smidigt och lättillgängligt när man behöver ladda om. Dessutom, ja, det är trångt i en stridsvagn. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Hållare för ammunition till lyskastarna. Tack för svar! Blev det så trångt inne i vagnen att de var tvugna att ha den på utsidan? Eller är det bara extra last som inte fick plats någon annanstans? Lyskastarna sitter ju på utsidan, på taket, så det är ju smidigt att ha ammunitionen där. Då kommer man ju lätt åt ammunitionen när man behöver den. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Smidigt och lättillgängligt när man behöver ladda om.Dessutom, ja, det är trångt i en stridsvagn. The Swede Hållare för ammunition till lyskastarna. Tack för svar! Blev det så trångt inne i vagnen att de var tvugna att ha den på utsidan? Eller är det bara extra last som inte fick plats någon annanstans? Lyskastarna sitter ju på utsidan, på taket, så det är ju smidigt att ha ammunitionen där. Då kommer man ju lätt åt ammunitionen när man behöver den. /E Ajo, att det är trångt är jag medveten om. Jag trodde att det var någonting som tillkom i C-varianten som tog dess "plats" inne i vagnen eller nått. Va bra att de tänkte till iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Lyskastarna tillkom även dom på C-varianten så det fanns väl inte så mycket plats att välja på när man skulle montera dom. Det är samma på ikv 91, Centurion och pbv 302C, även deras ammunition till lyskastarna förvaras utvändigt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Lyskastarna tillkom även dom på C-varianten så det fanns väl inte så mycket plats att välja på när man skulle montera dom.Det är samma på ikv 91, Centurion och pbv 302C, även deras ammunition till lyskastarna förvaras utvändigt. The Swede Apropå lyskastarammo på svenska fordon genom tiderna. Var lagrade man lyskastarammunitionen på Strf 9040, alltså varianten utan versionsbokstav eller IRV. Den hade ju som bekant två LYRAN monterade mellan VC och skytt. Låg den i tornlådorna bak på tornet? /E som också säger åt the Swede att rensa upp ett 30x40cm stort utrymme på skrivbordet till på fredag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Ibok strf 9040A kapitel 10 sidan 66: Fordonet är förberett för lyskastare.Ammunitionen för lyskastarna (i förekommande fall) är placerad i ammunitionslådorna bak på tornet Tittar man i dom facken, fack 11 och 13, är det dock fullt med rökammunition, närlys, 7,62 och 5,56 så man fick nog inte med så värst många lysgranater utan att först plocka ut en del annat smågodis. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts