Jump to content

Språkträning under inryckningsträningen

Recommended Posts

Satt i min ensamhet och tänkte. Jag ska träna en del nästa sommar inför inrycket, och då lär jag gå, en hel del. Att gå är i sig inte speciellt intressant, och det är få saker man kan göra samtidigt. Men jag tänkte att om man köpte ljudböcker på något språk, ex ryska eller arabiska, så kanske man har en extra knuff när man söker utlandstjänst eller officershögskola.

Då jag rycker in som bevakningsgruppchef vet jag att jag från början inte är i toppen för de som tas in till utlandstjänst och så. Vad tror ni om idén? Kommer jag att få en ovärdelig kunskap eller kan jag lika gärna lyssna på bra musik medan jag går för att det är skönt? Det lär ju inte vara hög nivå på lärandet när man gör så. Men lite basic kunskaper.

Jag tror inte att du skall lägga för mycket vikt vid att du skall läsa ett språk för FM's skull. Se det hellre som något kul som du kan ha god nytta av resten av ditt liv oavsett om du jobbar inom FM eller är Civil. Om jag skulle tipsa om språk så är Franska och Arabiska intressant utifrån nuvarande konflikthärdar. Tittar man in i framtiden är ju Farsi kanske ingen högoddsare :blink: , och då blir du ju även relativt gångbar i Afghanistan..

Men som sagt, läs ditt inlägg här en gång till, jag tog mig friheten att modifiera det en smula..

Satt i min ensamhet och tänkte. Jag ska träna en del nästa sommar inför inrycket, och då lär jag gå, en hel del. Att gå är i sig inte speciellt intressant, och det är få saker man kan göra samtidigt. Men jag tänkte att om man köpte ljudböcker på något språk, ex ryska eller arabiska, så kanske man har en extra knuff när man söker jobb sedan efter lumpen. Visst, jag är ju lite sugen på OHS och Utlandstjänst, men man vet ju inte ens om FM finns kvar när jag muckar så jag blickar längre fram..

Då jag är intresserad av utlandet och gillar att resa/funderar på att plugga på universitet/vill säsonga... Det är finns ju många universitet med utbytesprogram/svenska företag utomlands/snygga killar-tjejer som man kan flytta tilloch så. Vad tror ni om idén? Kommer jag att få en ovärdelig kunskap eller kan jag lika gärna lyssna på bra musik medan jag går för att det är skönt? Det lär ju inte vara hög nivå på lärandet när man gör så. Men lite basic kunskaper.

GMY

Det är finns ju många universitet med utbytesprogram/svenska företag utomlands/snygga killar-tjejer som man kan flytta till och så.

Svenskor är mest min typ ;)

Jag förstår vad du menar, och jag kan inte helt påstå att jag tänkte så innan, dock såg jag framför mig att det lär se bra ut på en CV. Självklart kan det vara bra för mig som person att kunna fler språk än vanligt. Jag pratar ju heller inte om världens antränging att prata något språk flytande. Men idén i sig låter inte helt tokig enligt dig?

Personlig reflektion - det skadar aldrig att kunna "främmande" språk - om så bara ett par ord.

Men, tuta inte i dig språk eller ngt annat för att det "ska se bra ut på din CV", välj ngt för att du tycker det är intressant och roligt! Det ger dig mer.

För att språk eller ngn annan egenskap ska vara värd att ta upp i en CV så bör de - enligt min åsikt - vara på "vardagsdiskussionsnivå" om det är (för sammanhanget) udda, annars högre.

/P

Edited by tgb1116

Har själv funderat på att lära mig arabiska som ni säger, för att det ser bra ut i CVn, men främst för att det är väldigt nyttigt och kul.

Men var kan man få tag på dessa egentligen? Typ akademibokhandeln eller på ett bibliotek kanske?

Mamma och jag(ibland) jobbar på Akademibokhandeln. Hon sa att det fanns väldigt basic-ljudböcker. De kostar uppåt 400. Det är synd att det är olagligt att ladda ner såna via internet men annars kanske det finns där. Jag tänker i alla fall inte göra sånt eftersom att det är olagligt. :blink:

Vill du bli bevakningssoldat så kommer du kunna läsa in ett antal språk på basic nivå under själva värnpliktstiden om du har orken och viljan...

Men om du vill ha en fysisk tjänst så borde du inte eftersträva att bli bevakningssoldat, visst... kan vara fysiskt krävande nån gång ibland, men mestadels så är det ganska lugnt....

Språk är bra. Så fort man lämnar Sverige upptäcker man att engelska inte räcker alls så långt som man kanske inbillat sig. Ryska: bra för Ryssland, Balkan, Centralasien. Intressant nog även i Afghanistan: Sovjet satsade stora resurser på att bjuda in afghanser till sovjetiska universitet. Förbluffande ofta träffar man på myndighetspersoner som pratar mycket bra ryska. Sovjet inrättade ett specialuniversitet för studenter från tredje världen: Patrice-Lumumbauniversitetet i Moskva. Än i dag kommer det dit mängder med studenter från Sydamerika - framförallt från Peru av någon anledning - Indien och Kina. Kan ju även vara användbart inom näringslivet, eftersom ganska många svenska företag satsar i Ryssland - och en hel del ryska företag investerar i Sverige. Nackdel: svårt språk. Komplicerad grammatik.

Arabiska är ganska svårt, och dessutom måste man i praktiken lära sig två språk: dels det litterära, och dels det talade. Skillanden mellan de här två språken är som mellan latin och franska. Det är rätt kört att komma till Ramallah och försöka tala arabiska, eftersom ytterst få araber faktiskt talar arabiska. Ungefär som att försöka tala latin med sicilianare. Lite modernt med arabiska just nu, men få fattar riktigt vilken enorm insats som krävs för att lära sig språket - och sen upptäcka att man måste lära sig ett till!

Persiska - bra i Iran, Afghanistan, delar av Indien, ex-sovjetiska Centralasien och Nordkaukasus. Aktuellt FM-språk. Kanske inget vidare civilt just nu. I en framtid kan nog annars Iran bli en viktig handelspartner. Ganska lätt nybörjarspråk.

Jag tror nog egentligen att franska/tyska/spanska är bäst. Franska är ett stort Afrikaspråk, spanska är viktigt i Sydamerika, Tyska viktigt i Europa. Investeringen i tid och ansträngningen får så att säga bättre avkastning om man lär sig franska eller spanska än om man lär sig arabiska eller persiska.

Kinesiska, japanska vet jag inte ett smack om. Båda språken är ju stora, men inte spridda särskilt mycket utanför Kina och Japan.

Urdu och hindi är två andra stora språk, som dessutom är väldigt lika. Lär man sig ena, förstår man åtskilligt av det andra.

Georgiska och armeniska ligger högt uppe på fränt-att-kunna-listan, men långt ner på meningsfullt-listan.

Men om du vill ha en fysisk tjänst så borde du inte eftersträva att bli bevakningssoldat, visst... kan vara fysiskt krävande nån gång ibland, men mestadels så är det ganska lugnt....

Jag är väl så illa tvungen om man säger så. Min dom har redan fallit. Men jag ser hur som helst fram emot det.

Detsl: Jag har lite förkunskaper i Franska, så om jag förstår dig rätt så borde jag istället vidareutveckla dem? Jag var nära IG i nionde klass, och valde teknisk linje lite pga att man slapp språk. Ska nog ge det en andra chans. Blir riktigt tänd när det talas i alla fall... av rätt person.

Min tanke var lite att franska är ett ganska vanligt språk att kunna, så man skulle ha lite övertag med arabiska eller nått. Men tydligen så är inte det nån bra idé. Kul att se lite bakgrundsinformation om språken och var de är användsbara. Keep it comming.

Självklart att "udda" språk en stor merit, men då gäller det ju att man kan dem. Kan du lite franska i förväg så kan du ju bli oerhört mycket bättre på språket med en ganska liten insats. Om du tycker det var motigt med franska på högstadiet är inte arabiska en bra idé. Det är helt enkelt för svårt.

Men det är utan tvekan ganska roligt. Är man beredd på det svinhårda jobb det innebär att lära sig arabiska, så ska man absolut satsa.

Edited by Detsl