Jump to content

Alternativ vid mönstring

Recommended Posts

Hejhej :clap:

Nu är det så att jag, tillsammans med 27000 90'or ska mönstra nästa år (2008) och även fast det är ett bra tag dit så kanske det är dags att börja fundera lite på vilken tjänst man är intresserad av. Själv är jag mest intresserad av nån fysiskt aktiv tjänst där man får röra på sig mycket men ändå har varierande utbud av övningar och annat som man lär sig.

Tjänster jag funderat på är bland annat

Skyttesoldat (GA900)

Närskyddssoldat (GA920)

Granatkastarsoldat (GE900)

MP/Säk-gruppbefäl (PA805)

Spaningssoldat (FK900)

Läst om det mesta som står om respektiva tjänst på lumpen.nu men är det någon här som vet mer om tjänsterna eller rent av utbildat sig till dem själva?

Gällande tjänsten som MP/Säk-gruppbefäl så var det den enda jag hittade, finns det inngen annan där man utbildas till MP utan att behöva vara gruppchef?

Intresserad av liknande tjänster om ni har några tips, samt på hur de olika kraven ser tu när man mönstrar :)

Tack på förhand ;-)

Edited by Polisbil

Chansen att du blir gruppchef om du rycker in som MP/Säk-GB är inte speciellt stor. Alla MP och Säk tas ut som GB, och av dem väljs sedan de bäst lämpade ut till gruppchefer (och så tillkommer plutonsbefäl som Gruppchef i vissa fall). Resten får en annan befattning i gruppen.

Hejhej :rolleyes:

Nu är det så att jag, tillsammans med 27000 90'or ska mönstra nästa år (2008) och även fast det är ett bra tag dit så kanske det är dags att börja fundera lite på vilken tjänst man är intresserad av. Själv är jag mest intresserad av nån fysiskt aktiv tjänst där man får röra på sig mycket men ändå har varierande utbud av övningar och annat som man lär sig.

Tjänster jag funderat på är bland annat

Skyttesoldat (GA900)

Närskyddssoldat (GA920)

Granatkastarsoldat (GE900)

MP/Säk-gruppbefäl (PA805)

Spaningssoldat (FK900)

Läst om det mesta som står om respektiva tjänst på lumpen.nu men är det någon här som vet mer om tjänsterna eller rent av utbildat sig till dem själva?

Gällande tjänsten som MP/Säk-gruppbefäl så var det den enda jag hittade, finns det ingen annan där man utbildas till MP utan att behöva vara gruppchef?

Intresserad av liknande tjänster om ni har några tips, samt på hur de olika kraven ser tu när man mönstrar :happy:

Tack på förhand :happy:

Brukar ju vara ganska hård konkurrens om liknande tjänster, någonstans mellan kraven till jägare och bevakningssoldat. Hade jag varit du hade jag satsat mer tid på träning för att vara väl förberedd inför eventuell mönstring, så att du har så stor chans som möjligt att bli det du vill.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9677 MP/säk tråd

Sök på de andra tjänsterna så finner du nog mer information

La till lite fler tjänster, ni kanske vet lite om dessa? :surprise:

Ammunitionsröjsoldat (JA903)

Luftburen soldat (FH905)

Bas/Strilsäkman (GA924)

Bevakningssoldat (GA936)

Söker främst folk som gjort några av dessa eller utbildningarna i huvudinlägget. Tackar.

Edited by Polisbil

Jo precis, jag har inte direkt tänkt satsa på gruppchef men det var den enda befattningen inom MP/säk jag hittade, men vad kallas man om man inte rycker in som gruppchef? Närskyddssoldat?

Jag upprepar vad jag skrev i mitt första inlägg: alla MP och Säk är minst uttagna som GB. Sedan blir bara vissa gruppchefsutbildade, men alla är GB-uttagna, för att man vill ha en högre kvalitet på de sökande, antar jag. GB och PB är de enda sökbara befattningarna för MP som pliktverket har.

Om jag vore skulle jag börja med att fundera på hur din egna förmåga att genomföra vissa tjänster ser ut. Dels hur vältränad du är men främst har du några allergier, synfel osv. Har du något av de sistnämnda är det nästintill skitsamma hur vältränad du är. Därefter tycker jag du ska göra en sökning på http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/ . Är det nu så att du är fullt frisk så är det bara gratulera! Då är det bara att börja fundera på vad du är intresserad av, och jag kan inte betona det för många gånger. Sträva efter att få en tjänst som du tycker är kul, inte en tjänst som ger dig längre penis på krogen eller som är allmänt "hård".

tänk efter vad du vill göra efter lumpen, det finns många befattningar i lumpen som ger en mängd med civila meriter till vissa yrken, eller tom färdig utbildning och så vidare.

berätta vad du vill bli när du blir "stor" till inskrivningsförrättaren sedan, så får du nog en bra tjänst!

Tack för svar allihopa, uppskattar det verkligen :huh:

Jag har inga allergier och inga skador som ligger och spökar heller och med cirka ett år kvar till mönstringen (hört att första 90'orna mönstrar i oktober) så har jag tid att träna. Klarar i dagsläget en mil på 52 minuter och har väl okej fysisk styrka.

Däremot har jag liite synfel, ser 0,8 på vänster och 0,5 på höger men kan korrigera upp till 1,5 men det räcker väl för Synkrav B? Är väl bara jägare som kräver synkrav A?

Såg nu på lumpen.nu under "Fråga syster lump" att

"För att uppnå B-syn måste du minst se 0,7 på ditt bästa öga samt minst 0,3 på ditt sämsta samt måste du kunna korrigera upp till 0.8 på båda ögonen."

Så det verkar jag ju klara, nån som vet mer?

Med ett sådant synfel så har du syn C, vilket lämnar kvar Granatkastarsoldat (som jag själv ska in som) och bevakningssoldat(?).

Eller är jag ute och cyklar?

ursäkta om jag är lite off-topic, men jag är intresserad av granatkastare och undrar om du kan skriva ner dina mönstringsvärden så jag får en syn på ungefär vad jag bör klara av eller göra bättre =)

tack i förhand!

Jag kanske kan hjälpa till pyttelite här. Jag rycker in som granatkastargruppbefäl i Boden i slutet av januari 2008. Då jag mönstrade så hade jag 0,5 på ena ögat och 0,7 på det andra. Därmed bedömdes jag ha b-syn. I övrigt så fick jag 7 på konditionstestet, 5 på styrketestet, 7 på inskrivningsprov. Av psykologen fick jag någon femma och sexa. Kan rota fram mönstringspapper om mer detaljerad info önskas.

Wessén, blivande Gurkha :D

Jag kanske kan hjälpa till pyttelite här. Jag rycker in som granatkastargruppbefäl i Boden i slutet av januari 2008. Då jag mönstrade så hade jag 0,5 på ena ögat och 0,7 på det andra. Därmed bedömdes jag ha b-syn. I övrigt så fick jag 7 på konditionstestet, 5 på styrketestet, 7 på inskrivningsprov. Av psykologen fick jag någon femma och sexa. Kan rota fram mönstringspapper om mer detaljerad info önskas.

Wessén, blivande Gurkha :/

Om du orkar kan du ta fram papprena =) fast det var bra i övrigt. tack !

Med ett sådant synfel så har du syn C, vilket lämnar kvar Granatkastarsoldat (som jag själv ska in som) och bevakningssoldat(?).

Eller är jag ute och cyklar?

ursäkta om jag är lite off-topic, men jag är intresserad av granatkastare och undrar om du kan skriva ner dina mönstringsvärden så jag får en syn på ungefär vad jag bör klara av eller göra bättre =)

tack i förhand!

Hörsel: A

Syn: C

Styrka: 6

Kondition: 6 (uppskattat (gjorde ej provet, då jag de två veckorna innan hade lunginflammation och fortfarande var krasslig))

Inskrivningsprov: 7

Psyk: 7 & 4

Tror att jag såg minimumkraven postas i någon tråd på lumpen.nu's community, men det var några veckor sedan och jag minns dem tyvärr ej.

Blev till en början totalt grundlurad av min inskrivningsförrättare och blev först satt som Kabelman på S1 och blev grymt besviken över detta (visste inte ens om tjänsten granatkastarsoldat då, då han inte direkt rabblade upp några alternativ). Skrev lite brev till pliktverket och undrade om man kunde få byta, men de var inte direkt villiga att hjälpa till. När jag dock såg i tidningen att massa tjänster skulle läggas ner såg jag min chans och ringde in och frågade vilka tjänster som fanns kvar så fick jag helt plötsligt reda på att denna tjänst kanske hade en plats över på P4, så jag tog den.

Och det är...min livshistoria... :P

Men som sagt, du kan ju kolla på Luckan på lumpen.nu och se om du kan hitta tråden med de exakta värdena man minst måste ha.

Bara en tanke: om man ser till de tjänster du angivit som intressanta så kanske fältarbetssoldat kunde vara ett alternativ.

En väldigt varierande tjänst där du får göra det mesta, från att bygga bro till att röja minor. I alla fall om du hamnar på någon av ingenjörplutonerna på I 19.

Fredas? Hur mycket hade du tränat och vidare innan du mönstrade och tyckte du det var jobbigt att dra de resultat du fick vid de fysiskatesterna?

Jag hade spelat innebandy 2-3 gånger i veckan i ungefär 3 år innan jag mönstrade. Var med lite i en friidrottsklubb och så, men jag kan inte säga att jag var jättetränad, det vore att ta i. Jag har väl dock alltid varit bland de mer "atletiska" i de klasser jag har gått i.

Som sagt, eftersom jag var sjuk de två veckorna innan mönstringen så gjorde jag ju inte konditionstestet, men efter vad jag hört ska det inte vara allt för svårt att få bra resultat på det. Lyfttestet var väl inte heller speciellt jobbigt, men jag tror jag lyfte fel, så jag vet inte.

Ungefär 6 månader efter att jag mönstrade så började jag träna ordentligt, så nu gymmar jag väl minst 3-4 gånger i veckan i alla fall för att vara redo för inryck i januari :banana

Är det något annat så är det bara att fråga :D

Bara en tanke: om man ser till de tjänster du angivit som intressanta så kanske fältarbetssoldat kunde vara ett alternativ.

En väldigt varierande tjänst där du får göra det mesta, från att bygga bro till att röja minor. I alla fall om du hamnar på någon av ingenjörplutonerna på I 19.

Ah okej, men vad jag läste av fältarbetssoldat så är det mer typ transportera material och löka på en transportvagn. Har du nån mer information? ,O

Ah okej, men vad jag läste av fältarbetssoldat så är det mer typ transportera material och löka på en transportvagn. Har du nån mer information? :baskerPa:

Visst har jag mer information.

Tjänsten jag tänkte på är den som soldat på en ingenjörspluton. Jag vet inte om befattningarna på tex en DB200-pluton också heter fältarbetssoldat men det kan du säkert fråga pliktverket om.

Jag kan bara uttala mig om hur det var på ingenjörsplutonerna på I 19 föregående utbildningsår, 06-07.

I korthet kan man väl säga ut man utbildas till att kunna göra det mesta, från ren strid till minröjning. Fokus under hela utbildningstiden ligger, som namnet på befattningen antyder, på fältarbeten. Det vill säga du övar SIB för att sedan kunna utföra fältarbeten vid SIB, fältarbeten vid SIB kan t.ex. vara spränga upp en dörr.

Man skulle kunna säga att du blir en skyttesoldat-light med lite extra kunskaper.