Jump to content

Hjälp: Problem att ta bild från datorn till tv:n

Ringo

Recommended Posts

Jag har problem att få färg på skärmen när jag kopplar min dator med S-video utgång till scarten på min tv. Det är inga problem att få bild men bilden blir svartvit. Misstänker att det har med PAL etc att göra men jag har inte en aning om hur jag skall fixa det och var felet sitter - dator sladden eller tv:n.

Grafikkort: ATI mobility Radeon X1400

Sladd: nån billig från claes ohlsson med S-video/3,5 mm stereosladd i ena änden och scartkontakt i andra.

TV: en 28 tums luxor - typ från millennieskiftet

Någon som har en susning om hur detta problem löses?

/Ringo

Jag har problem att få färg på skärmen när jag kopplar min dator med S-video utgång till scarten på min tv. Det är inga problem att få bild men bilden blir svartvit. Misstänker att det har med PAL etc att göra men jag har inte en aning om hur jag skall fixa det och var felet sitter - dator sladden eller tv:n.

Grafikkort: ATI mobility Radeon X1400

Sladd: nån billig från claes ohlsson med S-video/3,5 mm stereosladd i ena änden och scartkontakt i andra.

TV: en 28 tums luxor - typ från millennieskiftet

Någon som har en susning om hur detta problem löses?

/Ringo

Du måste ställa in TV:n på att ta en emot S-video! Alla scart kontakter kan ta emot s-video men blir då svart vit!

Så leta upp scart kontakten så klarar av S-video och koppla sladden dit! Sen så måste du ställa in tvn på att ta ta emot S-video.

Finns lite olika sätt för att göra beroende på vilket märke du har! På Panasonic så väljer mar Scart kontakten två gånger och på så sätt får man igång S-video.

Det borde stå i instruktions boken om hur man gör annars så hör av dig till tillverkaren så berättar dom hur man ställer in det...

Hade samma problem tidigare..

// NordicFear

Du måste ställa in TV:n på att ta en emot S-video! Alla scart kontakter kan ta emot s-video men blir då svart vit!

Så leta upp scart kontakten så klarar av S-video och koppla sladden dit! Sen så måste du ställa in tvn på att ta ta emot S-video.

Finns lite olika sätt för att göra beroende på vilket märke du har! På Panasonic så väljer mar Scart kontakten två gånger och på så sätt får man igång S-video.

Det borde stå i instruktions boken om hur man gör annars så hör av dig till tillverkaren så berättar dom hur man ställer in det...

Hade samma problem tidigare..

// NordicFear

Aha! De är där felet sitter...

Tvn har två scartingångar - skiljer tvn på dessa två så det bara är en ingång som lämpar sig för svideo eller spelar det ingen roll? digitalboxen och dvd: går in i den andra scarten...

Ska testa runt lite

@ NordicFear

Tack för hjälpen!!

Ofta finns det inställning i menyn där du talar om vilken typ av signal som ska in. Blir det svartvit betyder det att TVn tror att det är en RCA-signal och inte S-video. Då kan man ändra att det ska vara S-videosignal.

På äldre TVapparater finns ibland denna inställning inte och då får man sätta sig och löda lite eller köpa en dosa som meckar om signalerna rätt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...