lebos Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Hej alla missionssökare! Min tanke var att vi här skulle kunna förtydliga förkortningar av okänt slag på befattningslistan för utlandandsstyrkan på www2.mil.se Då undrar jag: Vad betyder: Fo Mek? Jag antar att det betyder Fordons Mekaniker? Men vad sjutton betyder SPS? Tjänsten jag kollade på Jag har sökt och ej funnit, om min nystartade tråd bör omplaceras eller raderas ber jag ödmjukast om ursäkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Hej alla missionssökare!Min tanke var att vi här skulle kunna förtydliga förkortningar av okänt slag på befattningslistan för utlandandsstyrkan på www2.mil.se Då undrar jag: Vad betyder: Fo Mek? Jag antar att det betyder Fordons Mekaniker? Men vad sjutton betyder SPS? Tjänsten jag kollade på Jag har sökt och ej funnit, om min nystartade tråd bör omplaceras eller raderas ber jag ödmjukast om ursäkt. Så bra hade du inte sökt Ett snabbt besök på google gav mig informationen splitterskyddat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 1, 2007 Author Report Share Posted November 1, 2007 fasen. Men, är SPS ett förarbevis eller en utb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 fasen. Men, är SPS ett förarbevis eller en utb? Jag tolkar det så här: FO MEK - du ska vara fordonsmek på minst ett av de följande och dessutom ha FÖRARBEVIS på TLB - terränglastbil, HJULLASTARE, LPTBG - lätt personterrängbil och/eller SPS - splitterskyddat fordon Jag kan givetvis ha fel men då kommer någon att rätta mig! /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 1, 2007 Author Report Share Posted November 1, 2007 fasen. Men, är SPS ett förarbevis eller en utb? Jag tolkar det så här: FO MEK - du ska vara fordonsmek på minst ett av de följande och dessutom ha FÖRARBEVIS på TLB - terränglastbil, HJULLASTARE, LPTBG - lätt personterrängbil och/eller SPS - splitterskyddat fordon Jag kan givetvis ha fel men då kommer någon att rätta mig! /Johan Jo ungefär så långt har jag också förstått det nu, men det är just SPS-delen jag är lite konfunderad över. Alltså: får man en specefik utb för SPS? eller följer det tom med nån annan utb/förarbevis? och i så fall var går gränsen? Ingår/krävs den för PATGB180/PATGB302? I Liberia körde jag bla den 4-axliga Scanian med bepansrad/förstärkt hytt och minskydd(?). (vad fasen är den riktiga benämningen på denna lastbil? LBnånting) Har jag denna utb/kunskap? Eller är det mycket mer djupare än så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 (edited) SPS är en tilläggsutb. till de fordon som finns både med och utan SPS. Exempelvis lastbil och GW. Källa: Motorbefälet EN03 Efter att jag fått SPS Lastbil gällde den även på GW, kan dock ej svara på om detta är standardförfarande eller inte. Utbildingen vi fick var allt annat än krävande, det var snarare en kort orientering med tyngpunkt på skillnader i vård/uh. Edited November 1, 2007 by HA1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 SPS är en tilläggsutb. till de fordon som finns både med och utan SPS. Exempelvis lastbil och GW.Källa: Motorbefälet EN03 Efter att jag fått SPS Lastbil gällde den även på GW, kan dock ej svara på om detta är standardförfarande eller inte. Utbildingen vi fick var allt annat än krävande, det var snarare en kort orientering med tyngpunkt på skillnader i vård/uh. Så krävs den för "Tung-scanian"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Tjo eftersom inget svar dökupp i KS18 tråden så provar jag här i stället, hoppas det är ok för Blågula och er andra såg tre tjänster inom DS-gruppen när jag kollade tjänster inför KS18, vad står DS för ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Tjo eftersom inget svar dökupp i KS18 tråden så provar jag här i stället, hoppas det är ok för Blågula och er andra såg tre tjänster inom DS-gruppen när jag kollade tjänster inför KS18, vad står DS för ??? DS brukar stå för DriftsStöd, DSG är den vanliga benämningen för gruppen. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Innan jag går vidare vill jag klargöra att jag utgår ifrån en DSG på ett strvkomp. En DSG är en DriftStödsGrupp som är bland de första på en ev. skadeplats, tillsammans med bärgare och sjv. DSG:n felsöker vagnen, beordrar olika eventuella trupprep, skadeklassar och tidsbedömer olika reptider osv. Därefter skickar man vagnen bakåt i kedjan, ofta med bärgaren om vagnen inte kan ta sig fram för egen maskin. Det händer även att DSG:n själva kan utföra mindre rep som inte är speciellt tidsödande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 (edited) vad är det för typ av personer man söker till DSG-gruppen, folk som tidigare varit bärgare/sjukvådare eller söker man även andra typer av personer ? Tjänsterna är vad jag kan se civila men saknar tyvärr befattningsbeskrivning Ingen som vet vad DSG gör nere i kosovo ? Edited November 5, 2007 by fogel02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 6, 2007 Author Report Share Posted November 6, 2007 Är inte detta DSGn nere i Kosovo? (iaf bärgarn) http://www.soldf.com/pbv4012.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Den där gubben rullar väl inte längre, vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted November 23, 2007 Report Share Posted November 23, 2007 vad är det för typ av personer man söker till DSG-gruppen, folk som tidigare varit bärgare/sjukvådare eller söker man även andra typer av personer ? Tjänsterna är vad jag kan se civila men saknar tyvärr befattningsbeskrivning Ingen som vet vad DSG gör nere i kosovo ? I en driftstödsgrupp ingår teknisk personal, mekaniker under befäl av en teknisk officer. En DSG i kosovo gör i princip det som Simon beskrev. Tonvikten ligger dock mer på service, felsökning, smårep och kontakt med reppluton än stridsskadeklassning. Men det beror mer på nivån på konflikten i det aktuella missionsområdet än befattningsbeskrivningen. S-Tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 SPS är en tilläggsutb. till de fordon som finns både med och utan SPS. Exempelvis lastbil och GW.Källa: Motorbefälet EN03 Efter att jag fått SPS Lastbil gällde den även på GW, kan dock ej svara på om detta är standardförfarande eller inte. Utbildingen vi fick var allt annat än krävande, det var snarare en kort orientering med tyngpunkt på skillnader i vård/uh. Så krävs den för "Tung-scanian"? Ursäkta dröjsmålet. Ja, förutsatt att du med "tung-scanian" menar "Pansar-scanian"... Alltså den splitterskyddade modellen av 124, 8X8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ths Posted December 20, 2007 Report Share Posted December 20, 2007 Den där gubben rullar väl inte längre, vad jag vet. Den rullade på KS14. Ställdes i marchberedskap vid ett tillfälle vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts