Jump to content

Livgardet Kungsängen 2008

Recommended Posts

Vet att det redan finns en mycket stor tråd om mp/säk men tänkte starta upp något nytt för alla de som rycker in som mp/säk 28nde januari (2.skvadron eller mp/säk Insats) där vi kanske kan besvara olika frågor som vi har.

Någon som vet hur det blir med kängorna på informations dagen, har hört att vi inte får ut några i förtid p.g.a ekonomiska nedskärningar, någon som hört nått om detta?

Edited by simon
Snyggade till trådnamnet.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mmm jag tyckte också det men antar väll att dom skickat vidare överblivna kängor till andra förband och resten är upptagna av intagna värnpliktiga.

Har turen att ha en mamma som jobbar på F7 Såtenäs så jag har redan plockat ut ett par kängor och en väska jag fyllt på med 40 kg som jag springer omkring och tränar med :lala:

Ringde LG för ca en vecka sedan och fick bekräfftat att vi inte kommer få ut några kängor innan inryck. Anledningen till detta har jag däremot ingen aning om. Man får helt enkelt vara jädrigt rädd om fötterna och ha med sig stora volymer tejp alt. skavsårsplåster.

Jag hade ingen infohelg där jag fick ut kängar innan inryck på 2 skv och har nu gjort nästan 14 månader av värnplikten utan några som helst problem med fötterna. TIPS: sluta att bygga upp en mur av problem innan ni ens har ryckt in.

P.S skulle vilja se han som springer omkring med 40 kg packning:P

Ja springer och springer.. :P mer typ små joggar

Att träna med så mycket packning bryter ner kroppen mer än det bygger upp. Kolla in Fk Satans marschträningstråd på "Hinderbanan" här på forumet så får du bra tips om hur du bygger upp din marschträning.

• 2 weeks later...

Verkade som en hel del folk blev avskrivna från befattningen p.g.a olika skador och andra problem som man inte berättade om vid mönstringen

Aa juste, om du hade fördomar skulle du inte komma tillbaka då överste Lidén personligen skulle sätta sin största känga i ditt mörkaste hål när han sparkar ut en genom grinden :P

Edited by Aleeio

Ny ligger det en artikel på LG:s hemsida iaf.

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...ws&id=39531

Skulle gärna vilja komma över det där träningsschemat ifall det är någon som sitter och kurar med det.

Träningsprogram om de va de du menade så har du den där, inte den bästa skannern men du kan i alla fall läsa va de står (2 sidor ligger i en rar fil)

//Bassäk Hampa fast MP/säk :unsure:

Fyfan, här kommer en recension från en som verkligen tyckte att InfoDAGEN sög.

Herr Lidén och någon annan man vid ett namn jag inte kommer ihåg var de enda som var representabla.

Hela dagen var ett skämt, ända från 9.00 till 16:30.

Vet inte var jag ska börja, Lidén och några till hälsade oss välkomna och började tidigt med sitt skitsnack.

Skitsnack i form av meningar så som:

"Ni är gräddan av svensk ungdom"

"Era fädrar bör hedras för vad de producerat" (Inte helt ordagrant men med den betydelsen)

"Pliktverket har valt ut just DIG för att du är tillhör en av Sveriges bästa"

...

Och så fortsatte det, och så som jag hörde det i efterhand så köpte alla skiten och blev triggade av det, herregud.

Jag hade hört att MP/Säk skulle vara tuft, dvs väldigt nära en jägartjänst då det var det en gång i tiden, men oj vad fel jag hade.

Vi skulle egentligen springa milen "men eftersom det har snöat kan vi inte göra det idag", så det blev en 2.5a, en 2.5a utan befäl.

***** Personangrepp borttaget. *****

Senare talade någon annan om vilka häftiga utrustningar som de hade där på Livgardet, så jävla avancerad teknik så att det inte är sant.

Och då han fortsatte snacka så råkade han i slutet säga att dom egentligen inte har någon av dessa utrustningar, men att dom skulle ifall de inte skar ner på försvaret!

Sen fortsatte de sitt skitsnack med att tjejer är välkommna in i lumpen, att dom får lite mer pengar pga att dom ska köpa mer saker och blabla.

Träningsschemat vi fick ut var inte ens ett träningsschema, det var ett jävla komigång-träningsschema för pensionärer, löjligt.

De påstod även ha "tuffa" krav tex milen under 48 (vilket inte ens är bra) och hela 25 armhävningar.

Någon frågade då när detta gällde och det var såklart vid muck.

Sedan sade någon att han bara orkade 20 eller något sådant och det var tydligen helt okej.

Kan hålla på i evigheter, men här är iallafall en recension från någon som genomskådat den patetiska tjänsten.

Det är en sak att du är missnöjd med infodagen - det får du gärna skriva om. Däremot kommer jag och övriga blågul aldrig acceptera att du använder forumet för att hänga ut personer med namn och förtala dem. Se till att det inte händer igen.

/mdn, Blågul

Det är en sak att du är missnöjd med infodagen - det får du gärna skriva om. Däremot kommer jag och övriga blågul aldrig acceptera att du använder forumet för att hänga ut personer med namn och förtala dem. Se till att det inte händer igen.

/mdn, Blågul

Jag kom på det i efterhand, skulle skriva Sergant X, my bad.

Ska inte hända igen.

Då ska vi se..vart vi ska börja..

Jag hade hört att MP/Säk skulle vara tuft, dvs väldigt nära en jägartjänst då det var det en gång i tiden, men oj vad fel jag hade.

Vi skulle egentligen springa milen "men eftersom det har snöat kan vi inte göra det idag", så det blev en 2.5a, en 2.5a utan befäl.

Vad är det som är tufft med att springa på nysnö.. halkigt och jädrigt, visst spring du och halka, jag lovar att du kommer kunna känna smärta i leder du inte visste du hade.. Och varför är det en mindre tuff tjänst för att dom inte vill att ni ska halka och slå ihjäl er. Tycker det tyder på vettiga YO.. men men du fick väl inte din Full Metall Jacket infodag.. :baskerPa:

Spännande attityd du har, att hur "hård" en tjänst är klarar du av att bedömma pga en infodag. Med den attityden brukar vpl inte bli långvariga..

Träningsschemat vi fick ut var inte ens ett träningsschema, det var ett jävla komigång-träningsschema för pensionärer, löjligt.

De påstod även ha "tuffa" krav tex milen under 48 (vilket inte ens är bra) och hela 25 armhävningar.

Någon frågade då när detta gällde och det var såklart vid muck.

Sedan sade någon att han bara orkade 20 eller något sådant och det var tydligen helt okej.

Kan hålla på i evigheter, men här är iallafall en recension från någon som genomskådat den patetiska tjänsten.

Ang träningsschemat så är kanske inte alla är triathlonutövare vid infodagen, Javisst ja det var ju vid MP/säk du skulle rycka in.. där är väl folk det. Har man halvkass kondis så är det bra om man får hjälp med ett bra/lugnt träningsschema från början så man inte skadar sig. Och ang pensionärer så finns det 65-åringar som springer cirklar runt yngre..

Ang fyskraven så är det precis samma krav som gamla K4 hade.. och det var ingen mjukistjänst vad jag har hört, fast vad vet jag, du verkar ju veta betydligt bättre än andra så...:Malaj:

Evigheter.. är inte det väldigt långt, vi får vara tacksamma för att du inte gjorde det för då hade nog inte min dator klarat av att öppna sida :rolleyes:

//En som hade 48 som krav på milen under GU

Edited by Larsleo

Vad är det som är tufft med att springa på nysnö.. halkigt och jädrigt, visst spring du och halka, jag lovar att du kommer kunna känna smärta i leder du inte visste du hade.. Och varför är det en mindre tuff tjänst för att dom inte vill att ni ska halka och slå ihjäl er. Tycker det tyder på vettiga YO.. men men du fick väl inte din Full Metall Jacket infodag.. :baskerPa:

Hur kan du ens säga så?

Du var inte där, du såg inte hur pass halt det var och kan således inte säga att vi hade halkat.

Det enda jag vill få fram är att vi lika gärna kunde springa 1 mil om vi nu sprang 2.5 (eller 3 som de myglade fram i artikeln).

Spännande attityd du har, att hur "hård" en tjänst är klarar du av att bedömma pga en infodag. Med den attityden brukar vpl inte bli långvariga..
Jag kan inte säga hur tjänsten är men jag kan säga hur intrycket var efter den dagen och det var att MP/Säk inte var så hårt som Pliktverket påstog, det har väl blivit lite mjukare på senare dagar.

Ang träningsschemat så är kanske inte alla är triathlonutövare vid infodagen, Javisst ja det var ju vid MP/säk du skulle rycka in.. där är väl folk det. Har man halvkass kondis så är det bra om man får hjälp med ett bra/lugnt träningsschema från början så man inte skadar sig. Och ang pensionärer så finns det 65-åringar som springer cirklar runt yngre..
Säger du att man ska vara triathlonutövare för att klara schemat? Hur kan du ens påstå något sådant, har du ens kollat på schemat? Kolla under "Vältränad" och vad man bör springa så ser du.

En person med halvkass kondis kan klara av "medeltränad" hur lätt som helst.

Ang fyskraven så är det precis samma krav som gamla K4 hade.. och det var ingen mjukistjänst vad jag har hört, fast vad vet jag, du verkar ju veta betydligt bättre än andra så...:rolleyes:
Kan hända att det är samma som gamla K4 hade, men dessa krav är inte krav, det sa dom ganska tydligt, och vad är då poängen med det? Det är tydligen helt okej att inte klara kravet.

RiddarRalf, du kanske borde ta reda på lite fakta och bakgrunden till saker och ting innan du börjar spy ur dig en massa dynga.
Kul att du nämner det då du inte har en aning om hur mycket fakta jag har tagit in, så kanske bör du ta reda på lite fakta och bakgrunden till saker innan du börjar spy ur dig en massa dynga. Skämt o sido, varför blir ni så arga för att jag har en negativ syn på tjänsten?

Ang fyskraven så är det precis samma krav som gamla K4 hade.. och det var ingen mjukistjänst vad jag har hört, fast vad vet jag, du verkar ju veta betydligt bättre än andra så... :baskerPa:
Kan hända att det är samma som gamla K4 hade, men dessa krav är inte krav, det sa dom ganska tydligt, och vad är då poängen med det? Det är tydligen helt okej att inte klara kravet.

De officiella kraven sätts inte av förbandet.

RiddarRalf, du kanske borde ta reda på lite fakta och bakgrunden till saker och ting innan du börjar spy ur dig en massa dynga.
Kul att du nämner det då du inte har en aning om hur mycket fakta jag har tagit in, så kanske bör du ta reda på lite fakta och bakgrunden till saker innan du börjar spy ur dig en massa dynga. Skämt o sido, varför blir ni så arga för att jag har en negativ syn på tjänsten?

Kravet på fakta är att den skall vara korrekt. Information kan vara felaktig men inte fakta. Om det nu trotts allt är fakta du tagit in så har du uppenbarligen i alla fall inte tagit den till dig.

Jag tror knappast att någon här är arg för att du inte tyckte att info-dagen var bra, jag och förmodligen andra med mig regerar dock på ditt sätt att framföra detta missnöje.

Hur kan du ens säga så?

Du var inte där, du såg inte hur pass halt det var och kan således inte säga att vi hade halkat.

Det enda jag vill få fram är att vi lika gärna kunde springa 1 mil om vi nu sprang 2.5 (eller 3 som de myglade fram i artikeln).

Han kan säga så eftersom han har spenderat mer än 5 minuter i Sverige, det är nästan garanterat att det blir halt som en isbana när nysnö faller i en temperatur som det har varit. Om det hade varit under värnplikten hade ni kanske fått springa, eller mer troligt hade de väntat ett par dagar.

Jag kan inte säga hur tjänsten är men jag kan säga hur intrycket var efter den dagen och det var att MP/Säk inte var så hårt som Pliktverket påstog, det har väl blivit lite mjukare på senare dagar.

Det kan inte vara så att DU har missuppfattat hur "hårt" det här "ska" vara? Poängen är ju faktiskt inte att det ska vara :) hela dagarna, utan att man faktiskt ska utbildas för att göra en uppgift, borde ju vara det fokus sätts på.

Ang fyskraven så är det precis samma krav som gamla K4 hade.. och det var ingen mjukistjänst vad jag har hört, fast vad vet jag, du verkar ju veta betydligt bättre än andra så...:rolleyes:

Så var det väl inte alls om jag förstod ditt tidigare inlägg rätt, utan det var vid MUCK som kraven skulle uppnåtts, och det är ju inte speciellt konstigt, vad jag vet så finns utryckningskrav på alla förband och de ska man ju givetvis inte behöva uppnå första dagen (eller på infodagen 2 månader innan inryck).

Som redan har sagts så är det sättet du gjorde det på, själv tycker jag det är bra att någon som varit där skriver en "recension" om infodagen, men att låta den recensionen drypa av onödig negativitet och dessutom personangrepp är riktigt dåligt i mina ögon.

EDIT: Stava kunde jag en gång i tiden...

Edited by M00nStalker

Skulle gärna vilja komma över det där träningsschemat ifall det är någon som sitter och kurar med det.

Träningsprogram om de va de du menade så har du den där, inte den bästa skannern men du kan i alla fall läsa va de står (2 sidor ligger i en rar fil)

//Bassäk Hampa fast MP/säk :)

Jag tackar för detta, men hur *** laddar man ner den? :dribble:

//Bassäk Hampa fast MP/säk :wacko:

Jag tackar för detta, men hur *** laddar man ner den? :unsure:

Det är en bild uppe till höger med bokstäver typ "KLM". Du skriver in det i rutan och trycker på download. Sen får du vänta en minut om du vill ladda ner gratis.

Edited by Spook

Hur kan du ens säga så?

Vi sprang två kilometer på vår infodag. Ni hade det tydligen halt ute, och det var förmodligen tidsbrist. Du kanske inte skulle ha halkat, men någon annan kunde ha gjort det. Det sista befälen vill ha på en befattning där det under mitt utbildningsår var ca 30% avhopp är folk som försvinner för att de bryter benet på infodagen.

Det var bättre förr... Om du vill ha det "hårdare", varför blev du inte kustjägare då? Eller åker till Marseille och går med i Främlingslegionen? Eller varför inte vänta och se hur jobbigt det blir under GSU:n. Vad som är hårt och jobbigt och hur hårt och jobbigt det är upplevs väldigt olika av människor. De avhopp vi hade berodde till största delen på två orsaker: gamla skador som visade sig igen och bristande motivation. Det senare drabbade även de som var som mest stöddiga och mest vältränade vid inryck, då de inte verkade klara av att anpassa sig till det militära livet, helt enkelt.

Säger du att man ska vara triathlonutövare för att klara schemat? Hur kan du ens påstå något sådant, har du ens kollat på schemat? Kolla under "Vältränad" och vad man bör springa så ser du.

En person med halvkass kondis kan klara av "medeltränad" hur lätt som helst.

Jag hade halvkass kondis när jag ryckte in. Jag bet ihop, kämpade på, fick hjälp av gruppen och växte som människa. Om du är sur på att folk med sämre kondis blivit inskrivna på samma befattning som du själv så börjar jag allvarligt tvivla på hur du ska klara dig i lumpen, där samarbete och gruppen är det viktigaste. Alla är inte lika bra på allt, men alla ska med. Så enkelt är det. Det är en sak om Tratt-Pelle inte försöker göra sitt bästa, då har man rätt att bli förbannad, men om man inte hjälper de svagare länkarna i sin grupp så har man ingenting i armén att göra. Du kan vara hur jävla vältränad du vill, men utan gruppmedlemmarna är du kokt i bajs när uppgiften ska lösas i alla fall.

Jo, och då blir ditt betyg efter det också. Har du en alltför dålig kondis så kommer det att avspegla sig i betygen. Sedan är det så att det, trots vad vissa människor hoppas och tror, inte är antalet armhävningar eller minuter på milen som avgör hur bra du är som soldat. Jag har bättre miltid än flera i min pluton som jag anser är bättre soldater än vad jag är, för det är andra saker som är viktigare. Jävligt mycket viktigare.

Därför att du inte har en aning om vad du pratar om. Det är visserligen sant att vi inte har all den utrustning vi borde ha, pga. nedskärningar och att utlandsstyrkan tar allt (de är, av förklarliga skäl, högre prioriterade) och att skvadronen under vårt år lidit av befälsbrist, men allt du spyr ur dig om tjänstens hårdhet är lösryckta gissningar du dragit utifrån en infodag. Skillnaden mellan våran infodag och våran GSU var enorm. På infodagen vill de att folk ska bli motiverade till att fortsätta, inte avskräckta från att börja. På vår första genomgång med vår Kapten så sade han helt enkelt "Så här många är ni, så här många behöver jag. Det ska till något alldeles extra för att jag ska behålla fler än jag behöver." GSU:n upplevde jag som väldigt jobbig, men jag tog mig igenom den, till skillnad från många andra. Andra tyckte inte att den var lika jobbig, vissa tyckte det var värre. Vad du kommer tycka vet du inte förrän du står där med baskern i näven, om du når dit.

//Bassäk Hampa fast MP/säk :rolleyes:

Tack som fasen för schemat!

Det verkar som om jag ligger bra till träningsmässigt iaf om man jämnför med schemat.

• 3 weeks later...
Ställer en fråga åt min polare som ännu inte fått sin medlemsansökan på Soldfforum godkänd:

Är det någon som kommer ihåg vilka datum sommarledigheten var? Det nämndes under info-dagen.

Skall först och främst säga att jag inte ska göra lumpen på LG eller så, men eftersom jag antar att man mer eller mindre har sommarledighet samtidigt på de flesta regementen så borde det även för er vara mellan 7/7-3/8. Det är den tiden för oss på P4, har jag för mig i alla fall.