Nubben Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=112562 Enligt Finska rundradion och flera andra nyhetskällor har ett Svenskt militärplan kränkt finskt luftrum sydväst om Åland två gånger idag. Misstag? Troligtvis - men att man gör det två gånger om verkar lite konstigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=112562 Enligt Finska rundradion och flera andra nyhetskällor har ett Svenskt militärplan kränkt finskt luftrum sydväst om Åland två gånger idag. Misstag? Troligtvis - men att man gör det två gånger om verkar lite konstigt? Kan ju ha legat och flugit i en slinga och råkat komma för långt norrut vid vändning två gånger. Första gången 10.25 och andra svängen kl 13. Brukar bli en protest från landet som kränkts och en ursäkt från sidan som kränker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 (edited) Luftrummet över Åland är inte finskt, det är demilitariserad zon. Finland kränker själv ofta det demilitariserade Åland. Jag har länge ansett att Sverige bör reagera över att Finland inte verkar respektera att Åland med sin svenska befolkning skall vara fritt från all militär, inklusive finlands. Det var ett villkor i det märkliga tilldömandet av Åland som finskt och inte svenskt, att territoriet aldrig skulle få beträdas av militära styrkor. Detta var säkert ett misstag, men i min mening hade det varit på tiden att vi markerade att om inte vi skall flyga över och äga Åland då skall ingen annan det heller. Och om nån flyger eller gör annat militärt där som Finland ibland regelvidrigt gör, då bör vi visa att vi inte tillåter det. Edited October 30, 2007 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 Artikel 4 i Ålandskonventionen: Följande bestämmelse skall likväl gälla under fredstid:a) utöver den reguljära polispersonal, som är nödvändig för upprätthållande av ordning och allmän säkerhet inom zonen och som är organiserad i överensstämmelse med de allmänna bestämmelser som gäller i den finska republiken, får Finland, därest utomordentliga omständigheter så kräver, dit införa och där temporärt hålla andra väpnade styrkor som är strängt nödvändiga för ordningens upprätthållande. b) Finland förbehåller sig likaledes rätten att tid efter annan låta ett eller två av sina lätta, för övervattenfart avsedda krigsfartyg besöka öarna, och skall dessa fartyg i sådana fall kunna temporärt ankra i öarnas vatten. Utom dessa fartyg får Finland, därest särskilda omständigheter av vikt så kräver, i zonens vatten införa och där temporärt hålla andra övervattensfartyg, vilkas sammanlagda deplacement i intet fall får överstiga 6 000 ton. Rätt att inlöpa i ögruppen och där temporärt ankra må av finska regeringen icke medgivas mer än ett krigsfartyg tillhörande varje annan makt. c) Finland får låta sina luftstridskrafter flyga över zonen, men det är dessa förbjudet att där landa annat än i fall av force majeure. Ergo. Finland får visst flyga över åländskt luftrum. Även i fredstid. (I krig inträder andra bestämmelser.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danro Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 (edited) Jag har länge ansett att Sverige bör reagera över att Finland inte verkar respektera att Åland med sin svenska befolkning skall vara fritt från all militär, inklusive finlands. Det var ett villkor i det märkliga tilldömandet av Åland som finskt och inte svenskt, att territoriet aldrig skulle få beträdas av militära styrkor. Förutom det utmärkta svaret du fick tidigare vill jag tillägga att Ålands befolkning är finsk (om än svenskspråkig). Oavsett hur märkligt det gick till när det blev så och hur missnöjda invånarna var vid tillfället, så är det nu ett historiskt faktum. Nuförtiden är ju majoritet av Ålänningarna nöjda med status quo. Deras status som självstyrt landskap inom Finland medför onekligen vissa fördelar. (taxfree ) Edited October 31, 2007 by danro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 [Förutom det utmärkta svaret du fick tidigare vill jag tillägga att Ålands befolkning är finsk (om än svenskspråkig). Visst, juridiskt är det ju så. Men det beror nog allt lite på hur man ser på saken. Om man skulle hård-dra det, tänk om Gotland invaderats av Sovjet på 60-talet och Sverige för att undvika krig och total ockupation går med på en fred där vi avträder Gotland till Sovjet. Juridiskt hade givetvis alla gotlänningar då varit sovjeter. Men allt kanske inte kan ses ur ett rent juridiskt perspektiv i ett sånt läge? För mig är en svensk forsatt svensk även om han hamnar på fel sida om en gräns i en krigssituation. Åland är i ett historiskt perspektiv lika svenskt som vilken annan skärgårdsö som helst. Samma svenskar som i skärgården, de åkte precis som alla andra in till stockholm och sålde sina varor och sina skördar. Man kan tycka vad man vill i nuläget, men ur ett historiskt perspektiv är Åland lika svenskt och befolkat av samma svenskar som vilken annan del av Sverige som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 [Förutom det utmärkta svaret du fick tidigare vill jag tillägga att Ålands befolkning är finsk (om än svenskspråkig). Visst, juridiskt är det ju så. Men det beror nog allt lite på hur man ser på saken. Om man skulle hård-dra det, tänk om Gotland invaderats av Sovjet på 60-talet och Sverige för att undvika krig och total ockupation går med på en fred där vi avträder Gotland till Sovjet. Juridiskt hade givetvis alla gotlänningar då varit sovjeter. Men allt kanske inte kan ses ur ett rent juridiskt perspektiv i ett sånt läge? För mig är en svensk forsatt svensk även om han hamnar på fel sida om en gräns i en krigssituation. Åland är i ett historiskt perspektiv lika svenskt som vilken annan skärgårdsö som helst. Samma svenskar som i skärgården, de åkte precis som alla andra in till stockholm och sålde sina varor och sina skördar. Man kan tycka vad man vill i nuläget, men ur ett historiskt perspektiv är Åland lika svenskt och befolkat av samma svenskar som vilken annan del av Sverige som helst. Jag antar att du tycker att sydsvenskarna är danskar och att gotlänningarna egentligen är självständiga? Med ditt resonemang, vilka är då Sveriges EGENTLIGA gränser? De som gällde innan vi avträdde Finland, eller de som gällde på medeltiden, strax efter Birger Jarls död? Jag vet att fler människor resonerar som du, eftersom det finns gott om krig om landområden som någon vann av någon redan på romartiden. Men hur logiskt är det? Om Sovjet hade invaderat Gotland 1960, och vi hade givit bort Gotland för att undvika krig, ja då hade ju Gotland, med den starkes rätt, varit Sovjetiskt, och de som bor där idag hade varit ryssar, alternativt självständiga gutar efter att ha brutit sig loss under Sovjetunionens kollaps. Se på Karelen, de områden som Sovjet tog från Finland under vk 2 är fortfarande ryska. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 De flesta ålänningar jag känner brukar knappt kunna svara på vilken nationalitet de vill tillkänna sig.. Brukar bli någon "Mjae.."-svar. Jag tror nog att man egentligen helst vill vara just Ålänning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 De flesta ålänningar jag känner brukar knappt kunna svara på vilken nationalitet de vill tillkänna sig.. Brukar bli någon "Mjae.."-svar. Jag tror nog att man egentligen helst vill vara just Ålänning. Det förstår jag. Största kontakten med både svenskar och finnar sker ju via de "härliga" kryssningarna som stannar till i Mariehamn. Min erfarenhet av folket som kliver av båtarna för att ta sig en tur i Mariehamn är inte stor, men med tanke på hur folk beter sig på båtarna skulle jag inte vilja titulera mig som varken svensk eller finne om jag vore Ålänning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Lärka Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Man kan tycka vad man vill i nuläget, men ur ett historiskt perspektiv är Åland lika svenskt och befolkat av samma svenskar som vilken annan del av Sverige som helst. Vi struntar alltså i att Åland i och med freden i Fredrikshamn år 1809 fördes över till det nu under Ryssland hörande Storfurstedömet Finland. Vi struntar också i att NF år 1921 beslöt att Åland fortfarande skulle tillhöra Republiken Finland. Men det där med att Åland efter snart 200 år av "icke-svenskhet" skulle vara befolkat av "samma svenskar som vilken annan del av Sverige som helst" har jag lite svårt med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Man kan tycka vad man vill i nuläget, men ur ett historiskt perspektiv är Åland lika svenskt och befolkat av samma svenskar som vilken annan del av Sverige som helst. Vi struntar alltså i att Åland i och med freden i Fredrikshamn år 1809 fördes över till det nu under Ryssland hörande Storfurstedömet Finland. Vi struntar också i att NF år 1921 beslöt att Åland fortfarande skulle tillhöra Republiken Finland. Men... Finland är väl ett svenskt landskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Haha, Finland har varit svenskt i över 600 år och mycket av traditioner och kultur och språk i Finland kommer från den tiden så på ett sätt är Finland ganska "svenskt". Att det under en kort tid i historien tillhört Sovjet och varit självständigt får vi väl se som en randanmärkning innan vi åter införlivar det i vårt land . Frågan är om vi vill införliva landet idag? Landet är inte så extraordinärt i ngn bemärkelse. Visst sved det som fan när det förlorades men finnarna var även som svenskar ganska egna och idag vill de väl inte själva (?) tillhöra Sverige så det bästa kanske är att de får ha sitt eget... Samma fråga gäller för övriga gamla Östersjöprovinser... Kan väl säga att av gamla svenska landområden står Bornholm och Åland högst i kurs pga deras strategiska lägen och höga semestervärden. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Hmm. {fin pik} Jag trodde att tråden handlade om kränkning av finländskt luftrum och inte om Ålands nationella tillhörighet som väl fastställts sedan länge? {/fin pik} Och för er som inte förstod den fina piken: Håll er till ämnet! /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts