Haegg Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 First Battalion Grenadier Guards och the Household Cavalry Regiment har grupperat 450 man på Heathrow för att förstärka bevakningen efter varningar om terroristhot. Armén förstärker den polisstyrka på 1000 man som redan finns på plats. Som ni ser på bilden har de också tagit med sig sina små Scimitars. Källa. http://www.bbc.co.uk Där här är ett exempel på utnyttjande av militära resurser som inte är möjligt i Sverige idag. Det kan dock vara negativt att utnyttja militär personal på detta vis. Dels för att de knappast är lika lämpliga om poliser för uppgiften och dels för att man ålägger en krympande försvarmakt för många uppgifter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Jag undrar jag vad det är för terroristhot som får en att skicka stridsfordon som förstärkning till polisen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Britterna kan väl ge alla poliser ett tjänstevapen istället så slipper dom kanske använda armén, känns lite som att England är en diktatur när polis och militär jobbar så nära varandra Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Jag undrar jag vad det är för terroristhot som får en att skicka stridsfordon som förstärkning till polisen... En gissning är landvarianten av det hot som skulle få för dig att vilja förstärka polisen med luftvärn. Tänk något i stil med en terrorist försedd med en lastbil fylld med sprängämne som han/hon avser köra in i flygterminalen. Tänk terrorister med lätt bepansrade fordon och tunga skyddsvästar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Stridsfordonen är nog inte tänkt att användas direkt, utan jag skulle kunna tänka mig att det är mer en "display of power" för att avskräcka..men men jag spekulerar Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 SSN, Vi får hoppas att det är så Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belysaren Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Saxat ifrån aftonbladet: "– Det kan röra sig om dåd med radioaktiva eller kemiska vapen, säger Tenet." Kanske därför de har höjt beredskapen lite mer än vanligt...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 När väljarstödet är som lägst för Blair kan man snabbt vända opinionen genom att skrämma upp den egna befolkningen en smula, så att se sluter sig samman med honom. Hotet är påtagligt, fienden är i ditt hem, du går aldrig säker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Jag undrar jag vad det är för terroristhot som får en att skicka stridsfordon som förstärkning till polisen... Enligt DEBKA som är en bra källa till "intel" så avslöjades en terrorist plan på att skjuta ner flygplan vid heathrow. http://www.debka.com/ Och för den som inte läst DEBKA förut så tänk på att de är styrda av israels intressen. Men man kan få ut en hel del av det ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 på aftonbladets hemsida är det en bild på 2 soldater med sandfärgade baskrar. Kan det vara SAS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Jag betvivlar starkt att det är sas. Att uppträda i sandfärgad basker på en så offentlig plats dömer dom till en plats i tidningarna o det riskerar dom icke. Det e mycket troligt att det finns sas på plats men troligtvis isåfall i civila kläder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Jag betvivlar starkt att det är sas. Att uppträda i sandfärgad basker på en så offentlig plats dömer dom till en plats i tidningarna o det riskerar dom icke. Det e mycket troligt att det finns sas på plats men troligtvis isåfall i civila kläder. Precis vad jag tänkte. Men vad är det då för några. Det står elitsoldater på Aftonbladet.se men så säger de om alla iofs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Ett av fordonen fick motorstopp http://www.svd.se/dynamiskt/Utrikes/did_4886837.asp Är det nån som har lite info om fordonen i fråga. Beväpning, motor etc... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted February 11, 2003 Author Report Share Posted February 11, 2003 Scimitar är vad britterna kallar en CVRT (Combat Vehicle Reconnaissance Tracked). Den har tre mans besättning och är beväpnad med en 30 mm Rarden och en 7.62 mm ksp. Vagnen väger strax över 8 ton och lär toppa strax över 80 km/h. Den drivs fram med en 4,2 liters Jaguarmotor. När det gäller förbanden på flygplatsen så namngav jag dem i mitt första inlägg med det kanske är något annat du är ute efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 När det gäller förbanden på flygplatsen så namngav jag dem i mitt första inlägg med det kanske är något annat du är ute efter. Tack det var allt jag ville veta. \ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Den drivs fram med en 4,2 liters Jaguarmotor. Coolt. Om motorn krånglar så är det bara att åka till närmaste herrgård på den engelska landsbygden och avkräva greven, lorden eller baronen hans motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Har aldrig riktigt förstått meningen med att använda militär i sådana här saker. Många som påpekat viljan till att det ska gå i sverige också. Vad är det som militären har som polisen saknar? Okej JAS & Leoparder och Kulspruta 58. I gbgkravallerna nämndes det liknande önskningar- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Facit, snabbt OT av mig, mig veterligen var främsta önskemålet efter GBG-kravallerna att FM skulle sköta sambandet. Kan man handskas med övningar av Snöstorm-storlek och liknande kan de nog vara användbart vid stora polisinsatser... Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Facit, snabbt OT av mig, mig veterligen var främsta önskemålet efter GBG-kravallerna att FM skulle sköta sambandet. Kan man handskas med övningar av Snöstorm-storlek och liknande kan de nog vara användbart vid stora polisinsatser... Aha okej, de e ju lite annan sak än vi ska peppra ner människor med Kulspruta 90-TAck för svaret-. Inte tänkt på de tidigare, dock hört att polisen har ett föråldrat sambands system. Till skillnad från finnarna tex... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Mmm, får väl erkänna att inte heller jag är sugen på att se poliser/soldater med ksp städa upp bland demonstranterna ;) Finns även några äldre trådar som behandlar GBG kravallerna och eventuellt militärt stöd. Mycket bra och informativ tråd, bara att söka. Tror det var Unicorn som stod för myckert sakkunskap där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Såg diverse bilder från Washington, där det var ungf samma sak, beväpnade militärer, APC:er samt någon variant med robotställ, misstänker att det var lv-missiler? Någon som är mera insatt än jag, som kan bringa klarhet i det hela? Swede? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Japp... Tror jag såg den där Hummern med Stinger-robotar, vad den nu heter, på nyheterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Japp... Tror jag såg den där Hummern med Stinger-robotar, vad den nu heter, på nyheterna. Känns konstigt med stinger robotar. Funkar väl mot helikoptrar och sådant frågan e dock om den skulle sänka ett plan. Kanske ett civilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted February 16, 2003 Author Report Share Posted February 16, 2003 Jag tror det är Avengersystemet ni menar. Det är konstruerat för att möta hot från UAV:er, kryssningsmissiler, lågt flygande flygplan med hög hastighet och helikoptrar så jag tror nog det är rätt lämpligt för rollen. Bilderna på media där Avengersystemet syns är ofta tagna så att kända byggnaders siluetter skall komma med i bakgrunden. Jag tror att man inte ska lura sig själv att tro det bortom siluetterna inte finns lv-system med längre räckvidd. Dock ställer jag mig tveksam till om Avengersystemet skulle kunna göra någon positiv skillnad om det skulle ske en ny attack med med stora trafikflygplan. Även om systemet skulle kunna skjuta ned ett sådant plan så kommer det att störta inom tättbebyggt område och därmed osaka stor skada på marken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.