Vildmannen Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Efter en helg då SAS ledning slitit sitt hår och ställt av hela flottan med Dash-plan samtidigt som flygresenärernas förtroende för planet åkt ned i källaren så känns det motiverat att starta en tråd. Vad har folket på forumet för upplevelser av Dash, är det verkligen så sunkigt som det påstås med förseningar och tekniska fel? Vad tror ni att SAS kommer att skaffa för ersättare, turboprop eller jet? Den närmaste tiden får nog SAS hålla till godo med var leasingfirmorna kan erbjuda för stunden, men på sikt tycker jag det skulle vara trevligt om SAS tog en titt på vad Embraer har att erbjuda. http://www.embraercommercialjets.com/english/content/home/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Tja vad kan man säga... De tidigare problemen var ett konstruktions/procedurfel som efter sommarens incidenter nu bör vara åtgärdat. Vad senaste haveriet berodde på följer jag med nyfikenhet. Det kan ju visa sig vara helt orelaterat... kanske åt man upp en gås med stället precis vid start och då är det ju inte flygplanstypens fel. Sedan skall ju minnas att ingen dött eller skadats vid dessa haverier, vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Nu var det ju visserligen ren turn vid första tillfället eftersom ett blad for in i kabinen... men ändå. Dash 8 är kanske ändå ett tillräckligt säkert plan, utredningen får visa det. Men oavsett de rent rationella skälen så har ju "Crash 8" etsat sig fast i minnet hos folk som osäkert. Jag tror att SAS gör helt rätt beslut... det är så mycket negativ publicitet nu att de har inget val. Hade jag haft en egen linje så hade jag också dragit mig för att införskaffa planen, helt enkelt för att de har ett dåligt rykte över sig nu. Dags för Saab att kränga några Saab 2000? /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Den närmaste tiden får nog SAS hålla till godo med var leasingfirmorna kan erbjuda för stunden, men på sikt tycker jag det skulle vara trevligt om SAS tog en titt på vad Embraer har att erbjuda.http://www.embraercommercialjets.com/english/content/home/ Åtgärder enligt pressmeddelande idag: 1. Utvärdering av nätverket och omfördelning av flygplanskapaciteten inom SAS koncernen (0-3 månader) 2. Extern wet lease kapacitet (0-1 månader) 3. Extern dry lease kapacitet (3-6 månader) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 +1 på Embraer. Fina små flygplan som bl a används av polska LOT. Dash 8 har jag bara åkt med nån gång och det var bullrigt och lite Herca-känsla över det hela. Kändes dock inte osäkert. Tror också att det här var det bästa SAS kunde göra. I vilket fall kommer det att generera mycket bra PR. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Ett alternativ skulle kunna vara att de kan fixar ett bra inbyte mot CRJ700 och komma undan ”mindre dyrt“ på det sättet skulle de ”kill two flies with one smäll” bli av med de gamla öken samt byta mot nya kärror. Sen kommer det massor med faktorer som leveranstider och kontrakt samt framför allt vilja hos parterna. Jag skulle ju inte sakna -8 om den försvann helt hos alla bolag i morgon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Ett alternativ skulle kunna vara att de kan fixar ett bra inbyte mot CRJ700 och komma undan ”mindre dyrt“ på det sättet skulle de ”kill two flies with one smäll” bli av med de gamla öken samt byta mot nya kärror. Sen kommer det massor med faktorer som leveranstider och kontrakt samt framför allt vilja hos parterna. Jag skulle ju inte sakna -8 om den försvann helt hos alla bolag i morgon. Nja, jag skulle nog bli lite less om det blev så... Dock kunde dom plocka bort Q400 varianten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Nja, jag skulle nog bli lite less om det blev så...Dock kunde dom plocka bort Q400 varianten. Ja inte den mest åtråvärda som kund men kanske det smartaste från ett företagsekonomiskt perspektiv. Svårt att veta när man har för lite fakta men jag kan tänka mig att det sitter ett gäng säljare från olika tillverkare och gnuggar händerna nu och ett gäng med trötta sas anställda som sliter sitt hår över detta nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Synd att SAAB inte bygger plan i den klassen längre. S 2000 hade varit en värdig ersättare. Embraer 145 eller 170/190 är jag däremot lite skeptisk till, snygga förvisso, men mycket smäck och billiga lösningar. CRJ 200 skulle kunna vara ett alternativ, men jag TROR att det slutligen blir så att den gamle trotjänaren Fokker 50 kommer hoppa in och vikariera för Dash 8 planen tills någon stadigare ersättare tar över. Finns bra underhållsresurser och är ett väl inarbetat plan i företaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 tycker denna artikel är intressant i samanhanget http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_541111.svd Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 tycker denna artikel är intressant i samanhanget http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_541111.svd SAS har första generationens Q400... Men om haverikommisionen riktar så allvarlig kritik som dom gjorde i fallet ovan så har SAS en hel del att tänka på. SAS idag är inte vad dom var för några år sedan, då (tycker jag iaf) hade dom bra service och gott underhåll på sina kärror. ...men det var ett tag sen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted February 6, 2008 Author Report Share Posted February 6, 2008 SAS aktie gör som DASH 400: kraschlandar http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...%3BHuvudnyheter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 Hörde på radion idag, att för att SAS skall ah råd att skaffa nya flygplan, så måste fe gå 4 miljarder i vinst varje år framåt... hur fet chans är det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted February 3, 2009 Author Report Share Posted February 3, 2009 Hörde på radion idag, att för att SAS skall ah råd att skaffa nya flygplan, så måste fe gå 4 miljarder i vinst varje år framåt...hur fet chans är det? *bump* Jaha, hur blir det nu med nyanskaffandet av flygplan? SAS går back 6,3 miljarder och lägger ner 75 rutter Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 Inte? SAS måste bort från sin politiska styrning där politik och fördelning mellan ägarländerna är viktigare än vad som är affärsmässigt rätt. Det blev pinsamt tydligt efter strejkerna i danmar när man lovade resenärerna att flytta långreseflottan från kastrup. Sen sa danska kabinfacket nej till det med varpå SAS lät det vara kvar och passagerana bytte bolag istället Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.