Jump to content

Stalingrad

Amfibie

Recommended Posts

Såg precis filmen Stalingrad...Någon mer som har sett den?

Den har några år på nacken, men jag tycker den var förbannat bra!

Köpt DVD:n, men har inte kollat på den än..... :ph34r:

Så du kan rekommendera den?

Såg precis filmen Stalingrad...Någon mer som har sett den?

Den har några år på nacken, men jag tycker den var förbannat bra!

Köpt DVD:n, men har inte kollat på den än..... :ph34r:

Så du kan rekommendera den?

Köpte också DVD:n...Jag kan rekommendera den! Det kändes lite ovant att se en film med tyskt tal...men jag vänjde mig efter ett tag!

Den är bättre än alla Hollywoodproduktioner jag sett om andra världskriget. Den är dock ej lika bra som den bästa tyska filmen om andra världskriget Das Boot. När man sett Stalingrad så ter sig Enemy at the Gate som rätt usel. Men vänta, det kanske den skulle gjort än då.

När man sett Stalingrad så ter sig Enemy at the Gate som rätt usel

Hmmm kunde man tro annat om den filmen? :ph34r:

Stalingrad är flera hundra ggr bättre än enemy at the gates där killen som spelar hjälten pratar engelska när han är ryss

Jag stängde av videon efter 20 minuter usch vilken smörja

Stalingrad är min favorit iallafall plus att jag har musiken till filmen B)

Stalingrad är, i förhållande till den ringa budget den spelades in med, en djävligt bra rulle.

Såg nyligen en annan film "the bunker", var en smula B då tyskarna talade värsta

landsortsengelskan. I övrigt var den bra då man kunde stirra på replikor och uniformer i

en tidsenlig miljö.

Den är bra

Men Enemy at the gates är lite bättre..........kanske för den är modern.

Men den bästa krigs filmen är Saving Private Ryan

Enemy at the Gates är förskräcklig. Det är bra specialeffekter men filmen som sådan är dålig. SPR inleds bra men dras tyvärr in i ett typiskt amerikanskt flaggviftande på slutet. Det gör att den inte platsar bland de bästa krigsfilmerna. Här är några filmer som enligt mig är bättre än SPR

Okänd soldat (svartvita versionen)

Das Boot

Okänd soldat (färgversionen)

Stalingrad

Vinterkriget

Gå och se (tror det är den svenska titlen på Idi i smotri )

Enemy at the gates är mer av en klassisk saga som utspelar sig i krigsmiljö.

Som en en krigsfilm så har den sina brister, men som en bra film att se på bio så har den det en saga skall ha.

Hjälte, Hjältinna, Svartsjuk kumpan, Antagonist etc Filmen har dessutom en början och ett slut som 2h biofilmer oftast skall ha.

Så se EOTG som en "sago" film så uppskattar man den mer.

Ambush/Rukajärven Tie har jag bara sett en gång, tyckte den var förbannat bra. Vinterkriget (långa varianten, 3h15min) kan jag se hur många gånger som helst. Enemy at the gates, bra som "bara film"-film, inte som "kolla bra krigsfilm"-film ;)

Stalingrad har jag ju men inte sett på 3 år (vet plötsligt vad jag ska göra imorrn!!!!), tyckte dock då att den är VÄLDIGT sevärd. Jag har någon jävla fetisch för krigsfilmer med originalspråk. The Bunker som nämndes var väl OK som halvskräckis, med undantag för att tyska namn inte ens uttalades korrekt.

Följdfråga, den Ex-jugoslaviska krigsfilmen som jag tror vann/nominerades till "orvar" för bästa utländska film för något år sen, någon som sett den? Handlar om två soldater från varsin sida som handlar i en bunker mitt i ett litet ingenmansland, vill se och veta mer om den!

Följdfråga, den Ex-jugoslaviska krigsfilmen som jag tror vann/nominerades till "orvar" för bästa utländska film för något år sen, någon som sett den? Handlar om två soldater från varsin sida som handlar i en bunker mitt i ett litet ingenmansland, vill se och veta mer om den!

Ingenmansland heter den eller No man land på engelska. Helt klart sevärd film ingen direkt krigsfilm utan som film.

http://us.imdb.com/Title?0283509

En annan film som utspelar sig i f.d. Jugoslavien är Savior, en väldigt grym film och ibland riktigt otäck. Här får man se vilka de riktga offren är. Helt klart sevärd, Stellan Skrsgård har en lite roll i filmen =)

http://us.imdb.com/Title?0120070

Jag vill minnas en krigsfilm som handlade om en grupp amerikanska soldater som mot slutet av Andra Världskriget beslutar sig för att slå läger i en övergiven herrgård. På natten när två av dom sitter vakt observerar de några tyska soldater som smyger runt. De hela tar plötsligt en helt ny vändning när en skaftgranat slår mellan amerikanerna. "Granaten" visar sig vara en snöboll med en pinne i.

Amerikanarna tar sedan kontakt med tyskarna, för ingen vill bli dödad så nära slutet på kriget.

Nu till frågan, vad heter filmen?

/Johan ES

Stalingrad och Das Boot är två mycket bra filmer för den som är intresserad. Stalingrad innehåller tyvärr en hel del saker som får oss uniformsvetare att vrida sig lite i stolen. Bl.a ser man mycket tydligt att de flesta av huvudpersonerna bär svenska m/39 med lite nya emblem på. Lite tråkigt kanske, men det stör inte storyn. För att plocka ett citat från en tysk radiosändning under slaget om Stalingrad :

"Alle sieben sekunden, stirbt ein deutscher Soldat"

Mycket värt att ägna några sekunder åt det konceptet. Sedan kan man ägna några åt det faktum att ryssarna förlorade än fler. :(

Jag vill minnas en krigsfilm som handlade om en grupp amerikanska soldater som mot slutet av Andra Världskriget beslutar sig för att slå läger i en övergiven herrgård. På natten när två av dom sitter vakt observerar de några tyska soldater som smyger runt. De hela tar plötsligt en helt ny vändning när en skaftgranat slår mellan amerikanerna. "Granaten" visar sig vara en snöboll med en pinne i.

Amerikanarna tar sedan kontakt med tyskarna, för ingen vill bli dödad så nära slutet på kriget.

Nu till frågan, vad heter filmen?

/Johan ES

Filmen heter "Ingen mans land" orignaltiteln är A Midnight Clear. Filmen bygger på boken "I månens klara sken" av William Wharton.

http://us.imdb.com/Title?0102443

Sitter med DVD boxen i bok hyllan!!!  :)

Ramla inte ner från hyllan, du kan slå dig och få boxen i hövvet :)

Kung_Keno, macochist möjligtvis....

Ambush tyckte jag var riktigt bra, även Saviour var bra, otäcka..

Som någon påpekat, för mycket flaggviftning etc. blir bara jobbigt, säkert hade man haft ett helt annat förhållande om man haft en liknande historia där enorma mängder landsmän dött i krig..

Men som Svensk blir det ju konstigt..

En film som inte är en ren krigsfilm men som utspelar sig under kriget och bla utspelar sig i ett koncentrationsläger är "Bent", gjorde mycket stort intryck på mig då jag såg den, första gången, och sista? jag gått från en filmvisning där det är helt dödstyst...

Länk: http://www.moviesunlimited.com/musite/prod....asp?sku=731312

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...