H0lK Posted October 27, 2007 Report Share Posted October 27, 2007 Jag funderar starkt på att göra utlandstjänst då jag tycker det verkar intressant och en bra erfarenhet. Naturligtvis inser jag att det innebär en viss risk som känns väldigt vagt definierad. Skador och psykiska men är naturligtvis något som försvarsmakten inte gärna talar högt om i sin reklam därför undrar jag vilka erfarenheter ni gamla yxor sitter på. En väldigt luddig fråga men hur riskfyllt är det att åka på mission som t.ex. skyttesoldat i kosovo. Hur vanligt är skador (Allt från hörselskador till mer allvarliga fall) och psykiska men vid hemkomsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted October 27, 2007 Report Share Posted October 27, 2007 Det går inte att säga ngt generellt om risk i utlandsstyrkan. Men risken kan mycket grovt bedömas genom att kolla på några faktorer: Vilket missionsområde du åker till. Sudan och Afghanistan är t.ex. farligare än Kosovo över tiden. Läget i landet. Kosovo skulle t.ex. kunna vara farligare än Afghanistan under en viss period om det är ett politiskt känsligt skede med uppretad befolkning. Vilken befattning du åker som. Stab och logistik k a n t.ex vara längre från en hot-spot dit kanske en skyttesoldat m å s t e åka. Ditt egenskydd. Vad har den styrka du ska åka med för fordon och beväpning och sammansättning. Denna faktor är som regel mycket god och riskbegränsande. Skador och men från dagens pågående missioner är sällsynt men händer ändå med ett visst intervall. Idag har vi fredsbevarande missioner vilket är mycket mindre påfrestande än fredsframtvingande. Missioner i bl.a. Kongo, Bosnien och i Kosovo under 2003 har satt livslånga spår hos många människor. Det går ibland att förutse om missionen är en högriskmission men ofta inte så man måste alltid vara beredd och kalibrerad på att det kan ske allvarliga saker. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 27, 2007 Report Share Posted October 27, 2007 Mycket kan hända under en mission, enda man kan säga är oavsätt var man åker så måste man vara psykiskt och fysisk bered på att det alltid kommer vara överaskande saker man kan råka ut för. Riskanlyser i all ära men det är alltid när de slår fel som skit riktigt händer. Och det är alltid den som råkar vara ute på fältet som får ta skiten först. Situationen ändras alltid över tiden. Risken att möta våld är inte det ända, olyckor är en mer vanlig orsak till skador dessa är det man riktigt får se upp med. Sedan har man vanlig brottslighet, brukar vara mer av när samhällsstrukturer brakat ihop. Trots allt detta, så rekomenderar jag dig att åka ut, det är en värdefull erfarenhet som kommer följa dig resten av livet. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 Det absolut farligaste är det oförutsedda. De missioner jag varit på har det varit trafiken som varit det farligaste även om landet var i krig (Bosnien 1995). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Det är väl ungefär som jag misstänkte. Tror jag ska söka Kosovo, det verkar vara en bra första mission där det BÖR vara "ganska lugnt". Den allmänna uppfattningen bland civilister är ju att folk som gör utlandstjänst är "grunts", stridspittar och annat som åker iväg och blir kanonmat så jag var tvungen att ta reda på om det låg någon sanning i det. Märkligt nog verkar ju normen i samhället vara att så snabbt som möjligt skaffa ett tryggt skrivbordsjobb att leva ut sitt liv på. Givande? jadu ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannesFury Posted January 2, 2008 Report Share Posted January 2, 2008 Håller med om, eller känner igen, snarare, om den allmänt negativa uppfattningen. diskuterade med en tjej som har den bestämda uppfattningen att svenska tjänstgöranden ofta tvingas göra "en massa skit". vet inte riktigt vad hon menade med det egentligen, det var i alla fall vad hon har hört. själv är jag övertygad om att 99 av 100 åker ner med goda avsikter. ...å den som blir kvar av de 100 har troligtvis inga avsikter alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Det absolut farligaste är det oförutsedda. De missioner jag varit på har det varit trafiken som varit det farligaste även om landet var i krig (Bosnien 1995). Haha... de där meningarna rymmer så oändligt mycket sanning, på flera sätt. Inför KS09 övade vi trafikolyckor till förbannelse. Sen började några albaner kasta sten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts