Jump to content

Senaste film du såg?


Spartacus

Recommended Posts

"Platoon"

Skit bra film!

 

Handligen kanske var lite onödig för jag förstord egentligen inte vad det handlade om men det var "bakgrunden" som gjorde filmen bra.

Och vad jag menar med bakgrund är det huvudpersonen pratade om vid "sidan" av filmen.

Det var mycket fina meningar och värda att skriva ner och själv tänka över...

 

9/10

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Hittade MUSA ( The warrior) på youtube igår... då det visade sig att den hadde Engelsk text blev jag sittandes och tittade på hela filmen.. Annars är det ju lite jobbigt att förstå vad de säger då det är Kinesiska, Koreanska och Mongolska i en härlig blandning. Tyvärr youtube kvalitet.

 

Nåväl, MUSA är ett Epos om det gammla härliga ämnet rädda Prinsessan. Kinesernas känsla för tidstypiska omgivninar är oslagbara.. Filmen är ett måste för alla som gillar maffiga stridsscener med svärd och spjut, och då striderna förs av mindre förband så är k-grafin av hög klass. Den som vill se blod blir inte besviken..... MUSA, en av de bättre filmer som någonsin gjorts på temat.

 

Att Ziyi Zhang spelar prinsessan gör ju saken inte sämre. (Ziyi Zhang är den yngre tjejen i Crouching Tiger Hidden Dragon)

 

Här en trailer

http://www.youtube.com/watch?v=YOi_d2wKMMY

Link to comment
Share on other sites

Såg filmen Bridge to terabitia med flickvännen idag.

 

Väldigt gullig film om en pojke som blir mobbad i skolan och inte har några vänner, tills en ny tjej börjar i klassen.

Dom blir otroligt bra vänner och hittar en egen värld där jättar blir snälla mm.

 

Den är förbannat gullig och otroligt sorglig (och jag som lätt börjar grina av sorgliga filmer).

 

Den får 9½/10

 

Klart jättesevärd (och gärna med någon som man kan hålla i handen)

Link to comment
Share on other sites

miamivice.jpg

 

Miami Vice

Nu har jag också hunnit med denna rulle. Och till skillnad från Jeppe så har jag faktiskt sett serien och det påverkar en del.

 

Farrell gör en hyffsad rolltolkning. Men tyvärr, tyvärr, tyvärr Colin... för mycket sårbar mjukis och för lite skärpa som gör att Don Johnson behåller titeln som den enda och den sanna Sonny Crocket. Foxx är... där. Det finns en Tubbs i filmen men det är så tyst ifrån honom. Det är Crockett's film helt enkelt.

 

Stämningen i filmen är lite mer nitty gritty jämfört mot TV-seriens högpolerade lyxighet. Det funkar dock rätt bra för 2000-talet och sådana saker som att ta båten från Miami till Havanna för att ta en drink gör att känslan finns fortfarande där. Dock saknar jag definitivt "MTV-avsnitten"... de stämningssättande musikvideosekvenserna av Jan Hammer/Phil Collins/et. al.

 

Upplägget i filmen gör att när eftertexterna rullar känner jag ungefär som att jag förväntar mig en "To Be Continued,..." vilket är rätt för en TV-serie... men för en film?! Näe... så skall det inte vara. Precis då man kommit igång så tar alltihop slut! Meh... lite besviken där. Som upplagt för en tvåa men då kan man lika gärna göra en ny TV-serie... Miami Vice - Reimagined.

 

Jämfört mot andra Michael Mann-produktioner som Heat så känns det som att han hade kunna få mer ut av detta.

 

Summa summarum: Not quite there... men skall ses i alla fall. Får 6 pastellskjortor av 10.

 

/J

 

P.S: Kom just på en sak: Var fanns Elvis?!

/me river ilsket sönder en skjorta till

Link to comment
Share on other sites

503638~The-Longest-Yard-Posters.jpg

 

The longest yard

 

Ja har sett filmen tidigare men såg den igår igen.

Den handlar om ett gäng med fångar som ska spela amerikansk fotboll mot sina vakter. Filmen är med Adam Sandler i huvudrollen som quarterback, och som vanligt med Adam Sandlers filmer så är dom lite små "löjliga".

Den är definitivt rolig att se på.

Alla spännande o roliga karaktärer lyfter upp filmen.

 

Har man sett Mean Machine så är detta den amerikanska versionen av den filmen.

Klart se värd om man inte har nåt att göra en kväll.

 

5 fotbollar av 10

Link to comment
Share on other sites

Har man sett Mean Machine så är detta den amerikanska versionen av den filmen.

Kort OT: Mean Machine är inte originalet... The Longest Yard gjordes 1974 med Burt Reynolds i huvudrollen. "Benknäckargänget" tror jag den hette på svenska.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

the Home of the Brave

 

Om jag säger vad jag trodde att denna film skulle handla om så förstör jag hela filmen för dom som inte sett,

men det är en jättebra film och den är värd att kolla på.

Många gånger fällde man själv tårar och insatte sig i karaktärernas situation och förstord hur dom kände det (ifall jag skulle

vara på riktigt - för dom).

 

10/10

Link to comment
Share on other sites

The Departed

 

Fullständigt värdelös enligt min mening. Hade stora förväntningar på den, laddade upp inför kvällen med riktig film-stämning, isolerade mig från jobbet och omvärlden och allt för en SKITRULLE. Och hur fan har den fått så bra betyg på imdb, moviezine och alla recensioner??! :baskerPa:

 

Funderade på att stänga av efter ca. 50min men tänkte att det KANSKE kommer något bra på slutet - men nej (SPOILERVARNING) det blev bara ännu större soppa i slutet. Och alla dog tammefan, förutom psykologen, som egentligen inte hade så mkt med handlingen att göra...

 

Efter filmens slut slängde jag på Will Smith's nya - I Am Legend. Den var ganska bra faktiskt. Eller så hade min filmtyckarnivå sjunkit drastiskt.

Link to comment
Share on other sites

The Departed kan vara svår att förstå helt klart, gäller att verkligen hänga med.

 

Dock kan jag starkt rekommendera dig att se Infernal Affairs som jag tipsar lite längre bak i tråden här. The Departed bygger på den och gissa vilken som är bäst. Den amerikanska nyversionen eller originalet?

 

Originalet vinner med 87 hästlängder

Link to comment
Share on other sites

Le scaphandre el le papillon (fjärilen i glaskupan)

Regi:Julian Schnabel

Land: FR

Längd: 112 minuter

 

Väldigt bra film på temat livets förgänglighet.

För detta chefred. på franska ELLE drabbas av en strok

och blir totalförlamad. I detta tillstånd betämmer han sig

för att slriva sina memoarer.

 

Har fått väldigt bra recessioner och jag kan inte annat

än hålla med. Får fem PBV:er av fem möjliga.

GÅ OCH SE, omgående.

 

Hlet ok halvsnyftrulle att se med partnern.

(nu gick jag själv och fick krama min totalt okände stolsgranne,

som dessutom var där med sin flickvän, hoppas han kommit över det :wacko::uuh: )

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Kill Bill Vol.1 och Kill Bill Vol.2

- Efter klassiker som Reservoir Dogs och Pulp Fiction så vände Quentin Tarantino upp och ned på filmvärlden med sin speciella stil och känsla för dialoger och karaktärer. Här är hans fjärde film. Uppdelad i två volymer.

 

Kill Bill är en enkel historia om hämnd. En kvinna överlever ett mordförsök och ger sig ut efter hämnd på de skyldiga. Låter väldigt enkelt och simpelt. Men det är det inte. Quentin Tarantinos känsla för film, karaktärer och dialoger gör detta till en resa i hämndens tecken du sent lär glömma.

 

Filmerna är uppdelade i flera olika segment. Varje segment är som Q's tidigare filmer. Hyllningar till andra filmer. Fast inte bara filmer, utan även själva genrer i sig. Allt från klassiska Kung Fu-rullar till japansk animé till Spaghetti-västern.

 

Resultatet är riktigt jävla bra. Inte kanske den perfekta filmen att ta fram när man vill mysa med flickvännen dock. Mycket blod och våld.

 

9 av 10

Link to comment
Share on other sites

Saw IV

Saw-IV-movie-poster.jpg

(Ursäkta storleken, hittade ingen bra mindre bild)

 

*Gäääsp!*

Blod, flashbacks från tidigare Saw-filmer, snabba kameraklipp, ljusfattiga scener - kort sammanfattning av Saw IV.

 

"Jigsaw" är död, men hans verk lever vidare genom nya "elever". Denna gång drabbas en "Bror Duktig"-polis som vill för mycket och tar för stora risker och måste genomgå en serie 'test' för att utveckla sitt omdöme. Nu fick vi även se varför 'Jigsaw' blev som han blev.

 

Jippi då.

1 tim 28 min som var bortkastade, kan få någon refund på det?

 

Ikväll ska jag se 'Arn' på bio, mest för sakens skull. Svensk film har hittills inte imponerat, undantaget 'Sällskapsresan' och 'Repmånad'. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Göta kanal 2

Se den!!!!....... om någon hotar dig med pistol, och tänk då över alternativen

Det var något av det värsta skit jag sett i form av film den senaste tiden. Jag skrattade i princip en gång under hela filmen och jag kände mig aldrig road, om någon stängt av mitt under hade jag lätt gått ut utan att klaga.

Den är stjärnspäckad och har en del scener som min svärfar iaf tyckte var extremt roliga men är du inte en sån som skrattar när folk snubblar och får pajer i ansiktet så är inte det här en film för dig.

Det sorgliga är att jag aldrig får tillbaks de timmarna av mitt liv....

Link to comment
Share on other sites

Igår såg jag:

 

1.

Straight into Darkness

51G52P020HL._AA240_.jpg

En riktigt, riktigt, riktigt dålig WW2-film.

 

Story i stort:

2 amerikanska soldater eskorteras i en jeep av MP, krigsrätt för desertering väntar dem.

Men jeepen kör in i ett minfält, MP dödas och soldaterna flyr in i skogen där de går vilse i sökandet efter något brittiskt förband.

Slutligen hittar de ett hus att gömma sig i ett tag, men upptäcks av franska vanställda barnpartisaner som leds av 2 vuxna.

En stund senare kommer ett tyskt kompani med en Tiger...slutstriden kan börja!

 

Helt fantastiskt dåligt filmad! Snabba "MTV-klipp" och sekundlånga flashbacks, en riktigt hemmamodifierad "Tigertank" (kan någon som sett filmen identifiera pansartanken? Ser ut som någon ombyggd T-54/55..) och usel dialog gör denna film till en ny jumboplacering.

 

UNDVIK, du somnar bara..

 

2.

Ghost Rider'

10m.jpg

 

Nja, ytterligare en film som våldtar de serier jag läste i mina tonår.

Cage ser bara uttråkad ut, liksom Sam Neill som ser ut som han rökt hasch eller nåt. Peter Fonda är inte speciellt trovärdig som Djävulen. Tråkiga skurkar.

 

Men ganska snygg brud, vilket kanske var filmens enda behållning, trots att man inte fick se *mycket* av henne..

 

ZzzZzzz..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

München

- OK, jag är svag för Spielberg. En av de största i min bok, inge snack. Jag tror det är därför jag är så svag för München. Även fast den tar upp något så svårt och obekvämt och framför allt något som är så långt ifrån vad Spielberg brukar syssla med i filmväg så lyckas han lika bra som vanligt.

 

Jag tror alla förstår hur illa det här projektet kunde ha slutat i fel händer. Jag är återigen riktigt imponerad av Spielberg.

 

9 av 10

Link to comment
Share on other sites

Livet är underbart

- Roberto Benigni. Sicken man, sicken regissör. Livet är underbart är en film alla borde se. Har man inte sett den så har man inte sett mycket. Filmen visar hur humor och glimten i ögat kan ta oss igenom vilken dag som helst.

 

För er som inte har en enda susning om vad det här är för film så kommer här en liten förklaring. Guido och hans bästa vän har flyttat ut till storstaden i Italien under 30-talet. Mycket händer, Mussolini, Hitler och allt möjligt. Men Guido bryr sig inte särskillt mycket. Han jobbar vidare som servetör och fortsätter använda humor som sitt vapen. Han blir kär i en vacker dam (som han alltid säger "Good morning, princess" till när han ser henne) och gifter sig sedan med henne. Men som vi vet hände rätt mycket i slutet av 30-talet i Italien och länderna runt omkring. Så jag slutar berätta här.

 

Men allt jag kan säga är att se den!

 

Trailer: http://www.moviesbox.us/drama/la-vita-e-bella-1997.html

 

10 av 10

Link to comment
Share on other sites

Pianisten

 

Roman Polanski är tillbaks. Denna gång med en historia om Wladek. Han är en känd pianist i polsk radio i slutet av 30-talet. När tyskarna invaderar hans älskade hemstad vänds allt upp och ned. Hans familj flyttas in i Warzawa-ghettot och livet blir bara odrägligare och odrägligare. Filmen i sig är väldigt enkelt. Polanski krånglar inte till det på något sätt och han behöver verkligen inte. Allt tack vare historien han berättar. Filmen har extremt många scener som man aldrig glömmer. Vissa scener för att dom är obehagliga och vissa scener för att man känner så starkt med huvudpersonen som spelas av Adrien Brody. Pluspoäng också att Polanski har med Thomas Kretschmann, en av Tysklands största skådespelare som tysk officer. En kanske väl uttjatad roll för honom men han gör det så bra och övertygande.

 

Ytterligare en film alla bör se

 

9 av 10

Link to comment
Share on other sites

2 nya filmer:

 

Dr Zjivago (2002 års version)

Handlingen centrerar kring kirurgen och poeten Juri Zjivago och utspelar sig i första världskrigets och kommunismens Ryssland och under det efterföljande Ryska inbördeskriget. Han kämpar för att behålla sin idealism, individualism och humanism i en tid av kollektivism och folkmord. Det handlar även om kärlek och om hur komplicerad sådan kan vara.

 

Bra film, långkörare på ca 4 timmar. De som har nära till sina känslor bör har lite kleenex tillhanda.

Ska se om jag kan hyra originalet för att jämföra.

 

7 av 10 grodbataljoner.

 

The Stone Merchant

En professor som studerar islam är övertygad om att något är på gång och att alla muslimer är onda.

Han tar en kort semester med sin hustru till Turkiet där de träffar en stenhandlare som blir intressearad av hans hustru, föga anar professorn och hustrun att de endast är utsedda att vara bönder i terrorns schack..

 

Skitdålig film som inte ens Harvey Keitel kan rädda, allt blir bara ett mish-mash av islamofobi och känns mera som ett kall på nya korståg.

 

En utbombad grodbataljon av 10 möjliga.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Tropa de Elite

 

TropaDeElitePoster.jpg

 

Ännu en riktigt bra brasiliansk film i favela-miljö, man känner igen sig lite från City of God.

Mycket bra, realistisk och rekommenderas helt klart.

 

9 av 10

 

Mer info

Link to comment
Share on other sites

Nyckeln till frihet

- Kort novell av Stephen King som blev film regisserad av Frank Darabont. Och som nu har legat på plats nummer två på IMDB's topplista över 250 bästa filmer EVER rätt länge (enbart Gudfadern ligger före). Om den förtjänar sin placering? Smaken är som baken och dom flesta bakdelar gillar den. Min bakdel är en av dom.

 

För er stackare som inte sett den så börjar historien med att Andy blir dömd till livstids fängelse för ett brott han inte begick. Mordet på hans fru och dennes älskare. Den första tiden i fängelset är hård och bitter. Andy blir utsatt för vakternas hårdhet, men också utav andra fångar. Dock hittar Andy några ljuspunkter. En av dessa ljuspunkter är Red (spelad av Morgan Freeman).

 

Så, är den värd sin placering som nummer två? Ja, varför inte. Det är folket som styr den listan och det här är en film alla gillar. Vissa säger "Världens bästa" medan andra nöjer sig med "En bra film". Jag är lite mitt-i-mellan där, ungefär. En riktigt bra film helt enkelt som alla gillar.

 

9 av 10

 

EDIT: Underkänd beskrivning av själva berättelsen men det är enormt svårt att berätta mer av historien utan att man förstör upplevelsen för dom stackare som INTE sett den. Om du inte har sett den här GÖR det nu.

Link to comment
Share on other sites

Fog of War

 

Det började som en oskyldig intervju på en timme. Det slutade som en prisbelönad dokumentär om den förre Secretary of Defense, Robert S. McNamara av honom själv. McNamara började sin karrär som officer i amerikanska flottan och slutade som försvarsminister för att sedan vara chef på World Bank.

 

Dokumentären lägger fokus på McNamaras liv och hur det präglats av krig. Man är alltid intresserad och ljudklipp och gamla filmklipp bidrar till stämningen. Speciellt klippen med JFK och McNamara och sedan LBJ. Från bombräder över Tyskland och Japan till Vietnamkriget.

 

En oväntat bra dokumentär som verkligen är något speciellt då huvudpersonen är en livs levande person som var med då och är med nu och berättar allt för de yngre generationerna.

 

8 av 10

 

 

 

SiCKO

 

Michael Moore is back. Denna gång: Sjukvården. Lyckas han lika bra som vanligt? Ja. Slut, frågor?

 

Enklaste recensionen EVER

 

9 av 10

Link to comment
Share on other sites

John Rambo

 

Tittade just på rambo 4, höll nästan samma klass som dom tidiga. men mycket mer blod i fyran.

Rambo är lika gåt full och tyst som alltid. Han har äntligen axepterat vad han är :)

 

Gillar man mycket bly i luften och .50 cal så kommer ni älska denna filmen :banghead:

 

8/10

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...