Jump to content

Senaste film du såg?


Spartacus

Recommended Posts

Bara för att hacka på trenden så kan jag medella att även jag nu har sett Stardust och måste säga att jag blev positivt överaskad. Hade väntat mig något som liknande Eragon eller någon av de andra fantasyfilmer som kommit ut på senare år i vågen efter filmatiseringen av Tolkiens trilogi men fick mig istället till livs en riktigt välgjord saga i filmformat som vänder sig till den lite äldre publiken där sådant som den mänskliga fortplantningen, avikande sexuallitet och en hel del ond, bråd död får plats utan att bli smaklöst på något sett. Även en god portion humor och bra skådespeleri får utan anträngning plats i denna lyckade kompot. Rekommenderas, 8/10

 

stardustse7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

004a.jpg

 

Örnen har landat

Ytterligare en typisk WW2-rulle mixad med äventyr och spänning á la Örnnästet. Här blir det inte lika lyckat. Men ändå, underhållande. Michael Caine är stenhård ledare för ett gäng tyska fallskärmsjägare som får ett omöjligt uppdrag. Kidnappa Winston Churchill. Filmen har sina stunder (speciellt finalen). Helt klart värd att se. Kostar inte mer än 89kr heller.

 

 

5 av 10

Link to comment
Share on other sites

Såg De andras liv (Das leben der anderen, 2006) igår. En mycket bra film om Stasis övervakning av invånarna i Östtyskland i slutet av Kalla kriget (1984). Stämningen är påfrestande grå och skådespelarinsatserna är riktigt gedigna, speciellt huvudrollsinnehavaren som knappt visar någon annan min än en sammanbiten sådan under hela filmen. Trots en speltid på ca 2 tim och 20 min upplevde jag aldrig att den kändes så pass lång. Känns befriande att se en film som inte är engelskspråkig för en gångs skull. Rekommenderas varmt.

 

9/10

Link to comment
Share on other sites

bourne_ultimatum_poster_1189293233.jpg

 

 

Bourne Ultimatum : Uppföljare till dom andra två(2) filmerna Bourne identity och Bourne supremacy

 

Handligen tror jag dom flesta vet,(finns att läsa under länkarna annars)

 

En av dom bättre filmer jag sett, bra intrig. Inte för overkliga slagsmåls scener samt att han beter sig ändå som en person i mina ögon,inte någon slags terminator!

Dock lite Cliffhanger till slut men kan vara bra ifall en uppföljare skulle vara på tal.

 

Matt damon är glockren som Bourne imo

 

 

en lätt 9/10 :dribble:

 

 

Fråga : vem vinner BOURNE eller 007 BOND

Link to comment
Share on other sites

Angående "Stardust": Tyckte boken var otroligt bra - liksom (nästan) allting annat Neil Gaiman skrivit - men hade tills nyligen ingen aning om att den blivit film!!! Visar bara hur lite jag hinner "hänga med i utvecklingen" nuförtiden...

 

Uppmuntrande att så många verkar gilla den :)

 

Senaste filmen jag såg var "Die Hard 4.0".

die_hard4_1187434749.jpg

 

Omdöme: 8/10 som underhållning en tisdagskväll

 

Den väldigt tunna historien om en enormt missnöjd f.d. statligt anställd hacker som ställer till med otyg för att a) tjäna pengar och b) visa för höga vederbörande att han hade rätt uppvägs faktiskt av att det är renodlat snygg & snabb action!

 

Bruce Willis håller fortfarande som McClane och Timothy Olyphant tycker jag funkar lysande som filmens onde geni.

 

Måste erkänna att jag inte väntade mig särskilt mkt av filmen. Gillade vare sig 2:an eller 3:an men blev positivt överraskad!

Inget jag kommer fundera på och analysera/diskutera framöver men en hel del riktigt snygga actionscener, ovanligt bra skurkar - en dessutom väldigt snygg - och som grädde på moset: Kevin Smith i en biroll :dribble:

Link to comment
Share on other sites

281.jpg

 

Dom kallar oss mods

 

Del ett i den s.k. "Modstrilogin".

 

Man blir fortfarande lite rädd när man ser det här. Allt känns så verkligt. Men ändå inte. Men ändå kanske. Med fokus på Kenta och Stoffe och människorna runt dom får man se en vardag som är långt borta från dom flesta andra i samhället.

 

En riktigt bra dokumentär.

 

Det är ett jävla liv.

8 av 10

Link to comment
Share on other sites

mods

 

Dom kallar oss mods

 

Del ett i den s.k. "Modstrilogin".

 

Man blir fortfarande lite rädd när man ser det här. Allt känns så verkligt. Men ändå inte. Men ändå kanske. Med fokus på Kenta och Stoffe och människorna runt dom får man se en vardag som är långt borta från dom flesta andra i samhället.

 

En riktigt bra dokumentär.

 

Det är ett jävla liv.

8 av 10

Har precis sett den sista delen ur triliogin. Jävligt bra serie i mina ögon, och man får se vad de blir av dom...

Det är ju inge roligt liv, men det man ser av dom när dom är vuxna är ju att dom inte verkar för urblåsta och så...

 

7/10

Link to comment
Share on other sites

infernal.jpg

 

Infernal Affairs

 

Minns ni The Departed? Rätt fräsch film, Scorsese fick äntligen sin Oscar i regi. Men, snälla. Varför? Han gjorde ju bara en amerikansk remake av en av de bästa filmer som någonsin kommit från Asien. Och, om man är en av de bästa filmerna från Asien som någonsin släppts så behöver man inte en amerikansk remake.

 

Och N-E-J. Scorsese version är inte ett dugg bättre. Den är sämre.

 

Originalet överträffar Scorseses version på alla plan. Där Scorsese rör ihop ännu mer och krånglar till allt ännu mer så blir bara Infernal Affairs mer spännande och mer intressant.

 

För er som varken sett The Departed eller Infernal Affairs så handlar det om (jag utgår helt från originalfilmen) om två personer. Den ena har sedan länge infiltrerat polisen i Hong-Kong. Och den ena har infiltrerat Triaden. Ett katt och råtta-lek helt enkelt. Det låter simpelt. Men det blir så jävla spännande att man nästan kissar sig i byxan. MÅNGA scener man aldrig lär glömma.

 

En av de bästa filmerna man kan se.

 

Infernal Affairs finns att köpa på dom flesta välsorterade dvd-butiker/sajter för oftast en riktigt billig pening.

 

Helt klart värt det.

 

10 av 10

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pirates of the Caribbean: At Worlds End

- Sista delen (för tillfället) i den s.k. trilogin. Alldeles för lång, jävligt maffig och välgjord men längden och slutet känns lite sådär. Men, fortfarande. Det funkar jävligt bra.

 

6 av 10

Link to comment
Share on other sites

Shooter

shooter_blue-ray_dvd_s.jpg

 

En gammal prickskytt som nu lever ett eremitliknande liv i vildmarkan blir indragen till civilisationen igen efter att ha fått reda på en sammansvärjning att mörda presidenten. Efter att ha blivit lurad och nu jagas för mordförsöket ger han sig iväg för att finna den riktige mördaren och för att få reda på vem som satte honom i fällan och varför.

Filmen passade mig utmärkt då den innehåller mycket action, otroliga flykter och overkliga eldstrider. Samt att jag är lite svag för konspirationsteorier. ;-D

Bra bakisfilm skulle man kunna säga. Lite småfel som man irriterar sig på i vapenhanteringen, men annars okej.

 

7 av 10

Link to comment
Share on other sites

7148698.3.jpg

 

Förmodligen har redan alla sett den, men hur som helst så slö-kollade jag den idag.

 

Förvecklade sig ungefär som väntat, och jag tror säkert att fakorerna men pennalism

m.m kan leda till sådant beteende.

 

Svårt att ge betyg, miljöerna och det militära uppträdande var kanon men man kan

ju undra vad syftet med filmen var...

Link to comment
Share on other sites

Precis sett den svenska vampyrfilmen frostbiten.

 

Filmen startar i andra världskriget med några personer ur svensk-tyska förbandet "wiking" som har kommit ifrån sin plut. De hittar en liten stuga där allt skiter sig.

 

Sedan så startar själva filmen. det är norrland (nästan ingen pratade norrländska) och det är polarmörker. då sjävklart så häjrar vampyrerna, men ingen vet om det....

 

Filmen sög ganska hårt om man vill se en bra och läskig sckräckis, men den innehöll några roliga scener och det snart världs( eller nja... sverige) kända citatet " Asså... sluta kasta tomtar på mej!".

:D

 

Betyg (som flumfilm) 8/10

Betyg (som campyrfilm) 3/10

Link to comment
Share on other sites

Die Hard 4.0

- McClane är tillbaks. Lite äldre, fortfarande lika hård. Han förstår sig inte på dagens IT-samhälle värst bra men han behöver inte. Funkade helt klart. Var beredd på ett riktigt fiasko men den är ju helt klart en godkänd rulle.

 

You just killed a helicopter with a car!

 

5 av 10

Link to comment
Share on other sites

I am Legend

Postapokalyptiska skildringar är oerhört intressanta.

Hela den tomma civilisationen är en sandlåda för överlevarna att leka i.

Det är sanlådefaktorn jag finner intressant i sådana historier, har gjorts flera exempel av varierande kvalitét med bl.a.

miniserien The Stand (Baserad på boken av Stephen King), 28 days later och andra zombiefilmer.

Will Smith gör en bra persontolkning, dock uppstår vissa frågor om hur han kan vara Colonel vid 40~snåret och

samtidigt inneha kunskaper om laboratorieforskning. Jo, jag vet, det är på film, men ändock.

Skickligt filmat, vyerna av ett övergivet New York är lamslående vackra.

Saknade dock snärtiga och trovärdiga dialoger, så efter I am Legend tröstade jag mig med Pulp Fiction

 

I am Legend får fem hagelskott i huvudet på en zombie av tio möjliga.

Link to comment
Share on other sites

Spiderman 3

- Alltid varit svag för Spidey. Han har ju allt. Bra jobb, ännu skönare extraknäck, snygg och trevlig flickvän och en lägenhet. Vad mer kan man kräva egentligen? Tyvärr så är del tre inte lika bra som sina föregångare (otippat). Känns inte lika fräscht som förut trots riktigt bra försök. Men vad fan var det där med Emo-perioden där i mitten av filmen? Kändes lite... Konstigt.

 

5 av 10

Link to comment
Share on other sites

Magnus Betnér Uncut

 

Jag gillar TV-Betnér. Han är alltid den argaste i programmet, bitter och cynisk så det förslår bland

putslustiga gotlänningar och snuskskojfriska farbröder. Jag är själv något bitter och cynisk, så att

höra M B så små frön av missnöje och illvilja i de annars rätt tafatta humoristiska resonemangen

är ett sant nöje. I Magnus Betnér Uncut ges densamme fritt spelrum att på solokvist traska

runt i en nedklottrad gränd (motsv.) och ondgöra sig över såväl kontroversiella och uppfriskande ämnen

som förhoppningarna om sin dotters kommande vidlyftiga sexualvanor, Palmemordets utredning samt uppmaning till mord på kändisar.

Därtill kommer lite mer avdankade och tacksamma ämnen att raljera över, t.ex. dokusåpor, rasister,

oförtjänta kändisskaper, jämlikhet, småbarnsföräldrar och liknande skåpmat som för all del är relevant och ganska underhållande,

men sanningen att säga har det gjorts förr. För mycket.

 

Att ge en komiker fritt spelrum med ett minimum av manus är en hårfin balansgång, vissa är bättre

på det än andra. Betnér klarar detta med tunn marginal, Betnérkännaren noterar hur han ibland

slinker in på sitt rutinmaterial vilket stör mig en gnutta. Men visst är karln banbrytande på så vis

att han sticker ut med sin ibland otyglade aggressivitet och f*** You-mentalitet.

 

M B Uncut är dock något för kort, och i vissa stycken slösas det med tid när han diskuterar

oväsentligheter med filmcrewet. Ibland känns det som att han mest är omotiverat förbannad

utan någon komisk poäng, vilket för mig är helt OK då detta blir humor i sig.

 

För att återgå till mitt första påpekande, jag gillar TV-Betnér. Bättre än solo-Betnér.

Det är alltid roligare med en cynisk och grinig person i en grupp av oliksinnade än en

ensam polemiker. Det är i Parlamentet och liknande produktioner Betnér kommer till sin fulla rätt.

 

Som Standup-rulle får den 7/10.

Som svensk Standup-rulle får den 9/10. Detta säger en hel del om svensk humor.

 

För den som får mersmak av förbittrade förtidsgubbar kan jag rekommendera den amerikanske

komikern George Carlin, speciellt hans ljudbok "Napalm and Silly Putty" samt "You're all diseased".

Där har vi sann, relevnant ilska med grova stänk av filosofi och psykologi.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg Wallander - Pyramiden igår och häpnade över att skurken i filmen lyckas skjuta ner ett sportflygplan med hjälp av ett GRG :rockon:

Detta gör honom utan tvivel till världshistoriens skickligaste GRG-skytt :rolleyes:

 

Filmen går att kolla på SVT:s hemsida: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...mp;lpos=extra_0

Link to comment
Share on other sites

Var och såg Aliens vs Predator - Requiem i torsdags. Till viss del bättre än AVP: Alien vs. Predator men saknar fortfarande den spänning och action som fanns i de två första Alien-filmerna och "Predator".

Effektmässigt är filmen ok. Predatorn smyger runt i sin jakt på monstren (nya/pimpade vapen), Aliens som förökar sig och dödar, människor som jagas. Stora nackdelen är (som i första filmen) att när det väl blir närstrid mellan Predator och Alien så är det a) mörkt, b) extrema närbilder, c) snabba klipp. Inte för att det ska vara någon super slow-mo i motljus som i en John Woo-rulle men lite mer vore kul att se mer av striden.

Själva storyn är busenkel då den fortsätter direkt efter där AVP slutade. Skådespelarinsatserna är efter förväntan och att du är liten/gullig/snygg/cool är inte en garanti för att överleva en monsterbatalj utan här huggs det ihjäl åt alla håll och kanter :)

 

Får se om filmserien kommer fortsätta på inslagen väg (monsterjakt på jorden) eller om någon producent lyckas läsa DC/Dark Horse-tidningarna Aliens, Aliens vs Predator, Superman & Batman vs. Aliens & Predator och "inspireras" :rockon:

 

Betyg? :banana:dribble::dribble: av 5

Sutsats: ca 90min av hjärnsstillestånd och godisätande.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Halloween [Remake 2007]

halloween2007_poster_thumb.jpg

 

En rulle som jag hade höga förväntningar om ända sedan jag hörde att rob zombie skulle vara med och göra den (House of a 1000 corpses regissören). Filmen börjar börjar med att man får se vad som gjorde michael till den kalla mördaren vi är vana att se. Filmen börjar bra med tillbaka blicken men ju längre filmen går så får man en känsla av att man faktiskt sätt detta en gång förut. Jag hade väntat mej kvaliten av Dawn of the Dead remaken men den här... Nja den funkar. Men inget mer tyvärr. 2,5 av 5

Link to comment
Share on other sites

Hot Fuzz

- Skön film av samma gäng bakom Shaun of the Dead. Klockren film. Dock inte samma käftsmäll som Shaun of the Dead när det begav sig. Men ändå, jag väntar med spänning på deras nästa projekt.

7 av 10

 

Old School

Fick höra att detta skulle vara en av Frat Pack-gängets bästa filmer. Den var helt OK. En liten bit över deras vanliga standard. Funkade rätt bra en söndagseftermiddag som denna.

 

6 av 10

Link to comment
Share on other sites

Var och såg Aliens vs Predator - Requiem i torsdags. Till viss del bättre än AVP: Alien vs. Predator men saknar fortfarande den spänning och action som fanns i de två första Alien-filmerna och "Predator".

Effektmässigt är filmen ok. Predatorn smyger runt i sin jakt på monstren (nya/pimpade vapen), Aliens som förökar sig och dödar, människor som jagas. Stora nackdelen är (som i första filmen) att när det väl blir närstrid mellan Predator och Alien så är det a) mörkt, b) extrema närbilder, c) snabba klipp. Inte för att det ska vara någon super slow-mo i motljus som i en John Woo-rulle men lite mer vore kul att se mer av striden.

Själva storyn är busenkel då den fortsätter direkt efter där AVP slutade. Skådespelarinsatserna är efter förväntan och att du är liten/gullig/snygg/cool är inte en garanti för att överleva en monsterbatalj utan här huggs det ihjäl åt alla håll och kanter :rockon:

 

Får se om filmserien kommer fortsätta på inslagen väg (monsterjakt på jorden) eller om någon producent lyckas läsa DC/Dark Horse-tidningarna Aliens, Aliens vs Predator, Superman & Batman vs. Aliens & Predator och "inspireras" :dribble:

 

Betyg? :dribble::dribble::dribble: av 5

Sutsats: ca 90min av hjärnsstillestånd och godisätande.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Största pluset med filmen var att de lyckades undvika alla de klassiska clishéerna. Inga hundar som överlever mot alla odds, ingen är en säker överlevare (vilket man fick se med ganska rått resultat i en scen på ett sjukhus :blink: )

 

Men bästa var nog: SPOILER!!

 

 

När tjejen springer ifrån de andra i sjukhuset så förväntade jag mig att hon skulle springa och hamna i nån livsfarlig situation för att sen bli räddad i sista sekund. Döm om min förvåning när hon dödas på ett väldigt brutalt sätt av ren slump via Predatorn som precis tagit död på en Alien, genom att bara hamna i vägen.

 

Och att de Atombombade staden det första de gjorde istället för att fåna runt, det var riktigt imponerande.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vad fan är detta?

 

Uppfattar jag detta rätt, bör man alltså ta sig tid och se AvP-rullarna? AvP fick ju hyfsat med skit överallt när det begav sig...

 

AvP2 skulle jag vilja påstå är värd att se. Jag var och såg den med en polare i lördags. Finns inte så mycket att tillägga förutom att den bra mycket blodigare än AvP1, vilket är bra! :worthy: Ettan var väl si så där... :surprise:

 

Edit: Kanske ska tillägga att jag inte hade så stora förväntningar på AvP2 när jag skulle gå och se den, hängde mest med för att träffa en polare som ligger inne just nu som jag inte hade träffat på ett bra tag. Men jag blev helt klar positivt överraskad! :-P

Link to comment
Share on other sites

Alrighty

 

Har sett ännu mer Frat Pack-filmer. Här är mina tankar.

 

Knocked Up

- Klockren komedi. Jag är riktigt imponerad. Typisk 1,5H-komedi vi ser hela tiden fast alltid med glimten i ögat och riktigt härliga karaktärer. Jag väntar med nöje på deras nästa komedi (Drillbit Taylor, Owen Wilson i huvudrollen som agerar livvakt åt ett gäng utsatta "losers" i en skola).

 

8 av 10

 

School of Rock

- Ingen riktig Frat Pack-rulle kanske men bra nära. Jack Black kan sin rock och är alltid lika underbar. Filmen har sina stunder men lyfter aldrig riktigt. Men den har hjärta i alla fall. Fattas lite hjärna bara.

 

6 av 10

 

Nästa filmer blir "Superbad" och "40 year-old Virgin"

Link to comment
Share on other sites

Superbad

- Freaks & Geeks fast i nödens år 2007 i filmformat i stället för tv-serie. Självklart funkar det. Tre nördar vill få till det innan examen och måste fixa sprit. Det spårar ur ungefär, ganska, direkt.

 

Ett återkommande inslag i denna typ av komedier jag sett på senaste tiden (Frat Pack-rullar) är att det är alltid biroller som stjäl showen. I Knocked Up tog Paul Rudd över filmen och i 40 year-old Virgin är det Steve Carrell's arbetskamrater. I Superbad är det det Bill Hagen och Seth Rogen som spelar två mindre skarpa snutar.

 

Sen så är Jonah Hill obehagligt lik Chris Penn. Inte bara i utseende utan även också när han väl öppnar käften.

 

7 av 10

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hot Rod

- Vet ni vem Andy Samberg är? Tänkte väl det. Han är en av de hetaste komikerna på den amerikanska evighetsshowen "Saturday Night Live." Hjärnan bakom många numera klassiska SNL-sketcher som: Lazy Sunday och Dear Sister m.m. (Kolla YouTube för att förstå mannens storhet).

Hot Rod är hans första riktiga film. Här spelar Andy den lite speciella personen Rod. Rod är en mix av Napoleon Dynamite och Evel Knievel. Rob har en nemesis. Hans styvfar Frank. Rods mål i livet är att bli stuntman och att någon gång få spöa Frank.

 

Filmen är en typisk Will Ferrel-rulle fast utan Will.

- och det funkar. Känns också som en Ferrel-rulle. Alltid garanterade skratt och minst godkänt betyg på produktionen.

 

När Frank sen blir hjärtsjuk så börjar Rod och hans crew (bestående av bl.a. Bill Hader, Superbad/Knocked Up/SNL) att samla in pengar till en operation. För hur ska Rod annars kunna spöa Frank om han är död? Rods mål blir att genomföra ett omöjligt stunt. Att hoppa över 15 bussar. Evel Knievel hade 14 st som rekord under hela sin karriär.

 

Andy Samberg är en riktigt frisk fläkt inom komedigenren och filmen funkar helt klart. Perfekt film att se när man bara vill ha lite underhållning.

 

6 av 10

Link to comment
Share on other sites

National treasure 2

 

Helt ok

Förutom att Cage och hans medhjälpare har det lite för lätt att hitta rätt svar i alla dessa långsökta gåtor och pussel.

Man bjuds inte på några direkta överraskningar.

 

3/5

 

Ikväll ska jag se Slaget om Finland :);-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...