Spartacus Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Det här är enkelt Men, för att det inte ska bli ett enda stort spammande av filmtitlar så ska man även skriva vad man tyckte om filmen, plus, minus och allt sånt där. Ett litet betyg i slutet kanske. Kör så det rycker. En liten bild kan vara att föredra också. No sympathy for mr Vengeance (Känd som "Hämnarens resa" här i Sverige) Den första delen i den så kallade Hämnar-trilogin (följt av Old Boy och Lady Vengeance). Och visst märker man att det är den första delen. Det känns som halva filmen gått när den börjar komma igång. Filmen är allmänt seg och känns verkligen som en besvikelse om man som jag sett Old Boy innan. Men ändå, den funkar. Trots det sega tempot så har filmen extremt vackert foto och intressanta karaktärer. 6 av 10 Jätten En gammal Hollywood-klassiker i samma mått som Borta med Vinden. Fast bättre om du frågar mig. Grymt episk familjekrönika om en Texas-familj med mycket olja och folket runt omkring familjen (James Dean). Lång som få men riktigt jävla bra. James Dean är klockren. Han dog bara en dag efter att filmen var färdig. Det läskigaste är på bonus-dvd:n som medföljer. När James pratar om trafiksäkerhet. Där han säger något i stil med att hans liv hänger på hur just tittaren kör. Nästan lite kusligt... 10 av 10 En av mina favoritfilmer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannes Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Okänd Soldat (1985) Efter att ha läst boken (klurigt spåk men det gick) och sett den äldre filmen så var jag mycket taggad inför att se denna då jag har hört mycket gott om den och inte blev jag besiken. Stora plus i och med den ökade realismen, att skådespelarna ser ut att ha lite mer passande ålder för att gestalta karaktärerna mm. Klart sevärd film men det är nog ett stort plus att ha läst boken innan, att se den trettio år yngre versionen skadar nog inte det heller. Lite jobbig klippning stör dock ibland, det kanske bara är jag som är petig eller paranoid men måste kamaren verkligen riktas mot marken/himlen/leran varenda gång det är scenbyte? 8.5/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted October 29, 2007 Author Report Share Posted October 29, 2007 Babel Visst, hela det här "flera historier vävs samman" börjar bli lite uttjatat nu då det används lite överallt. Men det funkar trots allt fortfarande. Brad och Cate gör ett riktigt bra intryck som ett amerikanskt par med stora problem. Dock är sammankopplingen mellan vissa historier lite väl tunn... Men men. Som sagt. Det funkar helt klart. 6 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 28 Days Later... 6 av 10 för medelsvensson, 8 av 10 för MÖP:en. Får det betyget för att den på ett trovärdigt sätt fångat undergången utan att spela på klassiska skräckfilms- eller apokalypsfilms-element. Det är inte Mad Max eller Terminator, och heller inte Jason/Freddy utan något man kan relatera till. Ingen hisnande upplvelse vare sig vad gäller känslor eller action men snyggt fångat med digitalkamerorna som ger en mer naken, verklighetstrogen look. Flera tänkvärda saker om de prioriteringar som man tvingas göra i en extrem situation. Att de till och med får in en blänkare om de små problem som uppstår när matdistributionen kollapsar och vi tvingas klara oss på sådant som håller länge - i.e. socker - ger ett plus i kanten för MÖP:en. Har inte sett någon av Romero's Living Dead filmer men kan tänka mig att denna ligger på samma nivå eller strax under. För den som tycker om skräck och splatter är denna lite mesig och för medeltittaren är de djupare funderingarna nog bortkastade. Men för MÖP:en tror jag detta är en sevärd film. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 1, 2007 Author Report Share Posted November 1, 2007 The Departed - Scorsese gör en amerikansk tolkning av en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Infernal Affairs. Och hur går det då? Det går sådär. För mig som såg Infernal Affairs när den var ny så var det en riktig jävla käftsmäll och det är den än idag. Men Scorsese's remake är inte lika knivskarp. Den är mer som en stor klumpig hammare, typ. Många scener känner jag verkligen att vissa saker sköttes mycket snyggare och bättre i originalet. Nä, har man inte sett Infernal Affairs så är The Departed säkert helt jävla magisk och precis så där Scorsese-aktig som man vill att det ska vara. Det kan inte bli mer än 6 av 10 Jag är jävligt besviken, sen att Scorsese får en Oscar för regi för den här filmen är bara pinsamt. Alla vet att han är på väg ut och han egentligen skulle fått den för flera år sedan. Raging Bull, Taxidriver, GOODFELLAS? Sympati-priser kan dra dit pepparn växer. PS. Ta och se Infernal Affairs förresten, släpptes för några år sedan och finns faktiskt att hyra/köpa nästan lite överallt. En av de allra bästa filmerna som skapats borta i öst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Riktigt bra ny Brittisk poliskomedi, av gänget bakom och skådespelare från Shaun of the Dead. Klart oväntad handling för den som inte vet vad man har att vänta. I mitt tycke den bästa komedin på länge. Jag kan nog inte komma på något negativt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 1, 2007 Author Report Share Posted November 1, 2007 Oh! Har inte sett Hot Fuzz än. Skäms som fan över det faktiskt. Mest för att Shaun of the Dead är bland det bästa man kan se på dvd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 12, 2007 Author Report Share Posted November 12, 2007 Den gode, Den onde och den fule - Vad ska man säga? Det mest är väl sagt om den här filmen. En riktig filmklassiker. Trots att den har flera år på nacken så känns den ändå så fräsch och fortfarande lika häftig. Och framför allt precis lika bra. Om inte bättre. Sergio var kungen 10 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 3:10 to Yuma 9 av 10. En mycket bra western! Valspelat av Russel Crowe och Christian Bale! American Gangster 6 av 10. Svart att halla ordning pa vad som hander, och konstig "rytm". Forst sa hasar filmen fram i sisadar 2 timmar, och sedan hander allt pa ca 15 minuter.... Men Denzel Washington ar duktig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Disturbia IMBD hade stora förhoppningar men filmen levererade inte riktigt. Var liksom ingen direkt handling. Var lite besviken efteråt. Betyg 4 av 10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Miami Vice Hade inga som helst förhoppningar på denna film och trodde det skulle vara en dussinaction. Men blev faktiskt positivt överraskad och tyckte filmen var mycket bra. Jag kanske var hjälpt av att jag inte sett "vanliga" Miami Vice back in the days och därför inte satt och relatera till den/dom hela tiden. Så filmen får 7 av 10 från mej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Inland Empire David Lynch Ja vad säger man. Lynch blir bara mer och mer surrealistisk och psykadelisk med åren. Ladda upp med rejält med sömn kvällen innnan, strakt kaffe och rejält tålamod. 3 timmar med svaga surrande glödlampor, människor i konstiga dräkter, oskärpa, obskyr musik, gastkramande människoskrik och gamla depechljud så har ni grejen. Huvudrollerna innehas av Laura Dern (kännd från fler Lynchfilmer) samt Jeremy Irons. Sevärd: helt klart Bra: På sitt sätt väldigt bra. En film för den redan Lynchfrälste, övriga göre sig inte besväret. Det finns alltså ingen egentlig story att återge... /martinator Var i maj en vända i Paris för att se hans utställning The air is on fire så jag räknar mig nog som rätt frälst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 14, 2007 Author Report Share Posted November 14, 2007 Vette faen om jag vågar titta på den, tycker Twin Peaks är klockrent men utöver det är det enbart Straight Story som jag kunnat uppskatta av Lynch :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 Dogma, Kevin Smiths film från 1999. En fantasifylld komedi om änglar och demoner och Gud som en kvinna som gillar att stå på händer. Den var väl småkul, ok underhållning. 5 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 14, 2007 Author Report Share Posted November 14, 2007 The Thing Den här och Big Trouble in Little China. Mina två favoritfilmer av John Carpenter. Den här handlar om en amerikansk forskningsstation på Antarktisk som får stora problem. En form av utomjording som förvandlas till det han mördar. Dvs, han förvandlar sig till människorna på basen och sätter igång ett jävla liv. Kurt Russel har givetvis huvudrollen. Kusligt härlig 80-talsrulle. 8 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 Var igår och såg Stardust med bl.a. Michelle Pfeiffer och Robert DeNiro. Hade en liten aning om vad det skulle handla om efter att ha sett en trailer för ett par månader sedan. Jag blev positivt överraskad. I kort handlar filmen om en pojke som ser en stjärna falla. För att han ska få flickans gunst som han är kär i tänker han hämta stjärnan och ge den till henne. Låter som en saga? Jajamensan! Och en mycket bra sådan. Bäst kan man beskriva det som en mustig rakt berättad vuxensaga, inte pga av sex-innehåll, utan för att folk stryker med titt som tätt. Filmen är fylld med härliga karaktärer med på vissa håll skönt överspel. Vill du ha två timmars bra underhållning ska du definitivt se denna film. Mitt betyg är "SSSSs" av fem möjliga S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 17, 2007 Report Share Posted November 17, 2007 Gangster. Svensk film från 2007 Bra skådespelarinsatser och god ensemble. Börjar bra men förstörs allt eftersom filmen fortgår. Regissören är alldeles för USA-inspirerad och mycket skiljer sig från verkligheten. Poliser har enorma revolvrar, amerikanska sirener och "blåljusen" är röda. Stor närvaro av gamla amerikanska bilar förstör stämningen ytterligare. Hade potential. 2/5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 18, 2007 Author Report Share Posted November 18, 2007 Sin City av Robert Rodriguez och Frank Miller - Rodriguez gjorde några riktiga skitfilmer. Men, det var mest i förebyggande syfte (varför skulle han annars ge en film titeln "The Adventures of Sharkboy and Lavagirl 3-D"). Men, det var för att få upp tekniken till något bättre. Tack vare filmtekniken bakom de tidigare filmerna så har Rodriguez skapat den bästa filmen som bygger på en så kallad graphic novel. Tre olika historier länkas samman, fast detta är ett smått uttjatat sätt att lägga upp så funkar det oväntat bra. Mest för Frank Miller har skapat helt otroliga karaktärer och miljöer. Klockren film där Mickey Rourke är kungen. Med Bruce Willis och Cliwe Owen vid sin sida. 9 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 22, 2007 Author Report Share Posted November 22, 2007 Kanonerna på Navarone Klassisk gammal WW2-rulle med Gregory Peck och Anthony Quinn. Dom onda "nazesterna" har elaka kanoner på ön Navarone i Medelhavet. En specialstyrka sätts ihop för att förstöra dessa. Ett självmordsuppdrag så klart. Funkar faktiskt jävligt bra än idag. Mycket action och spänning för peningarna! 8 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Stardust Sevärd... På Hyr Film..... INTE bio. 6/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Touching the void Från 2003 En sannhistoria om en klättring som går oerhört fel, har endast 3 skådespelare och har intervjuer från dom som var med om händelsen, dom syns även lite då och då i filmen. Mycket snyggt fotat och oerhört bra skådespeleri. Betyg 9 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 American Gangster Från 2007 Denzel Washington och Russel Crowe i Ridley Scotts senaste gangster-drama. Denzel köper in rent heroin från Vietnam och Russel ska hindra det här. Ganska tung stundtals, men en riktigt snygg filmupplevelse. Skådespeleriet, miljöer och dialog är av toppklass, medan handlingen har sina svackor. Betyg: 8/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Stardust. Den för mej okände Charlie Fox spelade huvudrollen samt att Robert De Niro Spelade en mindre roll. Filmen var för mej överaskande bra, jag hade inte förväntat mej så mycke humor som det var i denna film. Trrodde att det var en ren fantasy film men icke. Filmen handlar lite kort om att han unge Tristan skall hämta en stjärna åt den kvinnan han älskar men det visar sej att det finns andra personer som är ute efter stjärnan också Av mej så får den 8/10 för att den överaskade så pass och att den sticker ut i fantasy genren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Senaste jag såg var "shooter" Rätt skön film om man inte hänger upp sig allt för mycket på detaljer såsom att han skjuter en fiende på en "technical" som rör sig väldigt fort och då räknar med vindavdrift etc. så att han håller ca. 1-2m till vänster om killen och sedan när han skjuter föraren så håller han i princip rakt på. Sen att vissa skott är i mina väldigt oerfarna ögon omöjliga är en annan sak. Skön action men många detaljer glöms bort. Helt klart sevärd om man gillar stora explosioner och pang pang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 24, 2007 Author Report Share Posted November 24, 2007 Vilken timing. Såg också Shooter senast. Jag gillade den. Kändes som en typisk actionrulle från 80-talet som blivit lite uppdaterad för att kunna passa in i 2000-talet. Absolut inget mästerverk men en skön actionrulle helt enkelt. En så kallad "Popcorn-rulle" om ni vill kalla det. 6 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Saw 4 Inte riktigt min typ av film. Men rätt ok faktiskt ändå. Tappade räkningen på hur många människor som slaktades på ett eller annat sätt. Borde nog ha sett de tidigare filmerna först. Kan nämna att jag faktiskt skrattade ett par gånger, det var bara FÖR utstuderat. Mitt betyg: +++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Apocalypto http://suburbarazzi.lohudblogs.com/files/2...apocalypto2.jpg Kom just hem efter att ha sett denna Mel Gibsons film. Han regisserade alltså, spelade ej. Handlar om mayarikets fall, speglat i en ung mans kamp. Mycket hjältestuk, inte särskilt realistiskt, men det funkade för mig ändå eftersom folk inte var så silikonstinna och sminkade. Vackert foto. Vackra landskap. edit: LÄNKA till stora bilder! Hela sidan segas ned och modemriddare dör en efter en... *Ändrat bild till länk* //Yman, BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 24, 2007 Author Report Share Posted November 24, 2007 Såg precis Meet the Fockers Känns inte alls lika fräsch som föregående del i serien. Dock så styr Hoffman och Streisand upp betyget till godkänt med sina ideal och tankegångar 5 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 25, 2007 Report Share Posted November 25, 2007 Jag såg 2 filmer igår: Population 436 Handlar om en by som haft konstant befolkningsantal sedan 1860, folkräknare kommer dit och upptäcker lite ovanligheter och försöker fly... Stundtals snarlik "The Others" men höll en hyfsad cineastisk nivå och en hög "krama om tjejen"-nivå. Vettigt slut. 6 av 10 grodbataljoner. Black Water 3 pers åker på fisketur i Australien, blir rammade av stor krokodil som gillar människokött, hur ska de nu göra ensamma och övergivna i träsket..? Bra slut, inget amerikanskt tjafs. 6 av 10 grodbataljoner. edit: korrigerade länkar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 29, 2007 Author Report Share Posted November 29, 2007 King Kong Så, Peter Jackson ger sig på en av sina favoritfilmer från 1933. King Kong. En film som fortfarande än idag är en given filmklassiker som man alltid kan återvända till. Men, när Peter får chansen att göra filmen så blir det lite annorlunda. På ett bra sätt. Filmen blir dubbelt så lång. Ligger till mycket nytt. Inte mycket som tillför storyn men han visar filmen i en annan vinkel som passar ihop med den gamla versionen extremt bra och imponerade framför allt. Allt blir också enormt mycket maffigare. Peter har inte haft brist på pengar när han producerade den här filmen. Vilket man märker direkt. Visst, bluescreen lyser igenom lite här och där och används kanske lite för mycket. Men, men. Fortfarande. Det här är ett jävla äventyr man inte vill missa. Filmvärldens första riktiga äventyr är tillbaks för att återupptäckas av nya generationer. Själv föredrar jag fortfarande originalet. 9 av 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.