Jump to content

Senaste film du såg?


Spartacus

Recommended Posts

John Rambo

 

Tittade just på rambo 4, höll nästan samma klass som dom tidiga. men mycket mer blod i fyran.

Rambo är lika gåt full och tyst som alltid. Han har äntligen axepterat vad han är :-P

 

Gillar man mycket bly i luften och .50 cal så kommer ni älska denna filmen :clap:

8/10

Killen måste ha haft riktigt bra pekresultat med den alltså, känns som han träffar allt han siktar på i filmen. (jag vet rambo, men ändå!)

Bara att jämnföra med andra filmer som BHD och SPR där de sprayas rejält utan samma träffbild.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby

- Will Ferrell som Nascar-förare. Det var de få ord producenterna använde för att pitcha idéen till den här filmen. Enkelt som få. Men ändå så är det en riktigt bra komedi. Will Ferrell brukar garantera en viss nivå på sina filmer. Men här blir det lite bättre. Allt tack vare bra biroller och framför allt Sacha Baron Cohen (Borat, Ali G).

 

Filmen bjuder på enormt många klassiska scener. Dom bästa scenerna är ju självklart mellan Cohen och Ferrell. Cohens karaktär, en fransk formel-1-förare (kan det bli bättre?). Ferrells ungar i filmen stjäl dock showen ett antal gånger.

 

Filmen är smockad med citat man bör minnas efteråt: "Anarchy! Anarchy!" "I don't know what it means, but I love it!"

 

En klockren komedi med Ferrell och Cohen, på dvd är det enormt mycket saftigt med bonusgrejer, på samma skiva t.o.m.

 

7 av 10 (vrålstark 7:a)

Link to comment
Share on other sites

Cloverfield

Värdelös, filmad med handkamera, åksjuk efter 15 min.... :mellow:

Guldkompassen

Skum, marknadsförs som en barnfilm, men ungarna tröttnade efter en stund, för avancerad.

Amrican Gangster

Kanonrulle!

I´m Legend

Bra tema, borde blivit bättre men klart sevärd.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Rambo

- OK, enkelt, folk verkar gilla den här. Jag vill gilla den. Jag vill älska den för vad det är. Ett återtåg till 80-talet och skoningslös action. Men det går inte. Rambo är alltid hård och man hör aldrig vad han säger. Men ändå, funkar det inte. Filmen lyftar aldrig riktigt och pang-boom så är den slut, 1:27 lång. Det går snabbt och det hinner aldrig kicka igång så som man hoppas den ska göra.

 

Men ändå, det funkar. Typisk popcorn-rulle att se med polarna när man har tråkigt

 

6 av 10

Link to comment
Share on other sites

First Blood

- Har inte åldrats med värdighet men funkar fortfarande ändå. En bra story som kunde blivit LEGENDARISK i rätta händer. Nu blir det bara soft 80-talsaction för hela slanten.

 

7 av 10

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Eragon_Teaser_Poster_10.jpg

 

Eragon

 

Halva nöjet med filmen är att räkna upp likheter med Star Wars.

Andra halvan av nöjet är den söta draken, speciellt när den är nykläckt.

Summan är... inte mycket. Stäng av kritiskt tänkande - som att fundera

på hur många G de drog i den där upptagningen... typ 20+... GLOC, va' é dé?

Bara njut av det vackra fotot och den väl animerade draken så blir det...

 

5 Star Wars-clichéer av 10 möjliga.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte lägga till mina åsikter om några filmer som redan tagit upp.

 

Blood Diamond

 

Mycket bra film som gestaltar människans girighet i en person som kan betraktas som anti-hjälte, Dicaprios rollkaraktär och även de runt omkring honom.

Den visar mycket av de lidande som människor dagligen utsätts för i afrika men filmen blir ingen moralkaka bara för det.

Bra action, ganska realistiskt, intelligent historia... ja det mesta man kan önska sig vävt tillsammans i människoöden.

Helt klart sevärd, även min sambo gillade den!

 

Betyg: 8 av 10

 

 

 

 

 

 

Eragorn

 

Väldigt förutsägbar film men samma historia som vi hört så många gånger förut, den unge hjälten är/blir föräldralös, upptäcker något som gör honom speciell och sätter fart mot ett uppdrag att rädda världen. Väldigt tråkig, förmodligen var den till en början helt tänkt att rikta sig mot en mycket yngre publik och hamnade i slutet i något mellanläge men jag kände aldrig att jag ville veta vad som skulle hända här näst och jag hade när som helst kunna stängt av utan att någonsin titta på den igen. Lite äldre barn skulle säkert finna den underhållande men för vuxna är det inget att ha.

 

Betyg: 3 av 10

 

 

 

 

 

 

Jumper

 

En ganska intressant film som handlar om en man som tonåring upptäcker att han har en förmåga att teleportera sig till olika platser. Filmen börjar bra och bygger upp ett intresse för denna förmåga och dess utsträckning. Efter ett tag introduceras filmens ondingar som jagar de människor som har denna förmåga. Däremot saknar den motivation till varför och framför allt hur denna organisation fungerar och den ger ingen som hellst insikt till varför vissa människor kan teleportera. Jag tyckte dock att filmen var ganska underhållande och jag tycker att skådespelarnas insatts var tillfredställande och jag kände att jag gärna ville veta mer. Dess svaghet var just detta, att man inte fick veta mer.

 

Betyg: 6 av 10

 

 

 

 

 

 

The Kingdom

 

Detta var en film helt i min smak. Den börjar med att några utför ett terrorattentat och man får se det ur terroristernas synvinkel. Sen övergår det till att man följer ett team från FBI som mot alla order tar sig till landet och påbörjar en utredning. Väl på plats blir de väldigt svårt arbete på grund av all säkerhet och kulturella skillnader.

Filmen ger insikt i hur livet i ett arabland kan te sig för en muslim som kämpar mot terrorism och även om filmen ibland var lite orealistisk så gav den mig en väldigt bra magkänsla. Bara för att man är muslim betyder det inte att man har terroristsympatier och bara för att man är amerikan betyder det inte att man är ondskefull barnamördare. I klass med blackhawk down med mindre action och mer människoöden.

Både jag och min sambo tyckte den var väldigt bra så den är helt klart att rekommendera så länge man inte är en normalt funtad människa och inser att individens agerande inte nödvändigtvis är en norm för dess kulturtillhörighet.

 

Betyg: 8 av 10

Link to comment
Share on other sites

Apocalypse Now Redux

 

- En av mina absoluta favoritfilmer som jag alltid återvänder till då och då. Francis Ford Coppolas sista stora film blev inte bara en riktigt bra film utan också den film som fick avsluta den nya vågen inom amerikansk film som började i slutet av 60-talet. Löst baserad på resan in i mörkrets hjärta från Joseph Conrads klassiker "Heart of Darkness" förflyttade Coppola det till Vietnamkriget.

 

I den här förlängda versionen så blir det lite över tre timmar förstklassig filmhistoria. Allt klickar på ett utmärkt sätt. Coppola lyckas klockrent med allt här.

 

En resa alla bör ha gjort

 

10 av 10

Link to comment
Share on other sites

rambo 4 e lika med helt klart den hardaste filmen om man far ribba av ag-90 och tung kulspruta. nagon namnde att peken var tveksam, jag uplevde det som att han mest bara kottar ivag skotten o traffar med nagra. han bestryker liksom terrangen, sen e det forsta gangen pa lange han faktiskt gor att mag byte: fyllde pa 50 cal,n. sen e scenen dar han sliter ut strup huvudet pa den lede fi lite go.

 

we own the night. var helt fantastisk, robert duvall, joaquin phoenix, eva mendez. ruggigt bra.

 

the assasination of jesse james by the coward robert ford, eller vad den nu hette var grymt bra oxa. brad pitt lyckas som jesse james.

 

sen sa tycker jag att ni ska ta o surfa o soka efter en rekryterings reklam de visar alldeles innan filmen startar pa bio har pa den grona on. det e for royal marine commandos, o utspelar sig pa en tropisk o med nan form av militia tjomme som gormar innan en grupp commandos smyger sig fran stranden in i djungeln o lagger ner lite skona kommentarer om broderskap i armen o.s.v.

forsvarsmakten titta o lar.

halsningar fran belfast. 12 days to saint paddys day.

Link to comment
Share on other sites

The Godfather

- En billig, medioker bok som förvandlades av en ung nytänkande regissör till en av världens bästa filmer. Gudfadern håller än idag och visar inge större tecken på åldrande (förutom slagsmålet på gatan mellan Sonny och Carlo). En helt otrolig film som känns så rätt och så perfekt rakt igenom. Och den sista scenen är idag är ren och skär filmhistoria av högsta grad. Ikväll blir det dock min personliga favorit, Del II

 

10 av 10

Link to comment
Share on other sites

51FCV8Y1A3L._SS500_.jpg

 

Memphis Belle

1990

 

Filmen som skildrar besättningen ombord den beryktade Memphis Belle.

 

Första halvan av filmen byggs karaktärerna upp, intresse för dessa väcks och får en att vilja se hur ödet för var och en slutar.

Den andra halvan av filmen handlar om deras 25e och sista uppdrag de utför innan de fullföljt sina kontrakt.

Uppdraget de fick tas inte emot med glada stämmor, att bomba en fabrik i Bremen/NaziTyskland. I Dagsljus!

 

Filmen följer karaktärerna tätt inpå och bjuder på intressanta skildringar av dem ombord Memphis Belle

Miljön med en massa mullrande goa B-17 bombare får en verkligen att komma in i filmen.

Till största del är det fullt allvar, men även plats för humor bjuds.

 

En av de bästa filmer jag har sett på väldigt länge,

det är otroligt vad man kan finna i affärernas fyndlåda nuförtin.

 

Fem möpar av fem möjliga:

:happy::D:):camo::camo:

Link to comment
Share on other sites

The Godfather Part II

- När man ser Del I, och sen del II någon dag senare så är man helt slut sen. Inte för att filmerna är långa eller tråkiga. Utan för att filmerna kompletterar varandra så obehagligt bra. I slutet när Michael sitter ute i sin stol och blickar ut över havet och tänker tillbaks på den där födelsedagen, 1941. Klockrent.

 

Som Del I, fast större och ännu bättre

 

Världens bästa film? Inte omöjligt, absolut inte omöjligt.

 

10 av 10 (Enklaste 10:an ever)

Link to comment
Share on other sites

The Godfather Part III

- Den vanliga snacket, den vekaste filmen i trilogin helt klart. DOCK inte så dålig som alla vill få den till. Jag tycker filmen känns så given. Coppola var ju nästan tvungen att göra en sista avslutande film. Det var en för stor familjekrönika för att avsluta mitt i Michaels liv.

 

Någon som fått mycket skit i den här filmen är ju Coppolas dotter Sofia för sin insats som Michaels dotter. Jag tycker faktiskt det är bara töntig kritik. Hon är helt OK och jag tror inte någon annan tjej i den åldern 1990 (Winona Ryder t.ex.) hade fixat det bättre.

 

Som sagt, vekaste filmen i trilogin. Men ändå, sevärd och en viktig del i filmvärldens bästa trilogi

 

7 av 10

 

 

Into the Wild

- En man tar studenten. Han äter en fin middag med sin syster samt mamma och pappa. Några dagar senare lämnar han allt bakom sig för att hitta en större mening med livet. Bortom materialism och allt annat som är givet i västvärlden. Efter ett tag på resande fot så beger sig huvudpersonen mot Alaska. Den sanna vildmarken.

 

Filmen är regisserad av Sean Penn och är verkligen en riktigt frisk fläkt. När man ser filmen vill man bara packa ner grönpåsarna, bränna sina pengar och klippa kreditkorten och sen dra.

 

En stark och övertygande film med otroliga naturscener. Hatten är din, Sean Penn

 

8 av 10

Link to comment
Share on other sites

The Deer Hunter

En stor film uppdelad i tre stora akter. Före kriget, under kriget och efter kriget. Men, Deer Hunter är så mycket mer än bara tre akter. Det är en historia om småstadsliv, vänskap och död.

 

Det börjar så fint, ett stort bröllop i en liten stad i nordöstra USA. Mannen som skall gifta sig (en ung John Savage) och hans två närmsta vänner (Christopher "More Cowbell" Walken, Robert De Niro) skall några dagar senare rycka in i armén, för att sedan sättas in i Vietnam. Det sista dom gör innan dom lämnar staden är att dra ut och jaga i bergen.

 

En enormt stor film som har enormt många vackra och obehagliga scener. De sista scenerna är så sorgliga och tunga att det är svårt att man tror självaste Rambo skulle visa en eller annan tår.

 

När man ser Deer Hunter så kan man inte låta bli att bli ledsen över det faktum att filmens regissör inte har gjort något mer. Med tanke på vilken klass Deer Hunter håller så borde ju även denne mans floppar vara värda att betala för.

 

9 av 10

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

The Devil's Advocate

 

133222.jpg

 

I mitt tycke en undangömd juvel... en mycket välgjord thriller som bygger upp stämningen successivt till en tät final med en upplösning som passar alla, både de som gillar happy endings och de som inte vill att att skall vara nuttigull-nu-blev-allt-bra. Den tar upp frågan om fritt val, etik och prioriteringar utan att på ett Beverly Hills 90210-sätt trycka en moral i halsen på tittaren. Specialeffekter, nakenhet, svordomar, våld och blodig död - som normalt kan ta luften ur en film och få den att verka fånig - används här precis rätt och går precis lagom mycket in-your-face utan att tränga sig på. Även kvinnorna får en del av det i form av Reeves bakdel. :rolleyes:

 

Men den stora behållningen är - så klart - Al Pacino. Han får göra det han gör bäst: släppa loss och spela ut, och han gör bra. Keanu Reeves och Charleze Theron verkar närmast träaktiga i förhållande... men speciellt i Reeves fall det beror nog mest på rollen som skall få honom att se tafatt ut och mot slutet lyckas han också med några övertygande känsloutbrott.

 

Får 8 lagböcker av 10 möjliga

 

/J

Link to comment
Share on other sites

black-sheep-poster-1.jpg

 

Nya Zeeländsk humorsplatter om genomodifierade får. Mer eller mindre en hyllning till Peter Jacksons, också han Nya Zeeländare, splatterfilmer Briandead, Bad Taste etc.

 

Höll på att garva ihjäl mig när jag såg den och det betyget ger jag i positiv bemärkelse.

Link to comment
Share on other sites

denutvalde_big.jpg

Den här filmen tyckte jag var intressant eftersom:

  1. Den fick mig att känna mig som om jag satt på postpass
  2. Skådespelarna utgörs av robotar
  3. Man behöver ha en monovar för att se den
  4. Formation skithög har fått en ny mening
  5. Personerna som gjorde filmen har tydligen inte varit ute på nation
  6. Jag gissade rätt på slutet innan filmen började

 

Betyg:

2 velocipeder uppfiskade ur Fyrisån

Link to comment
Share on other sites

t1-p.gif

The Terminator

 

Som tidigare sagts: ibland kan man göra riktiga klipp i affären! 79:- betraktar jag som helt ok att få "Special Edition" på DVD (extraskiva med diverse material)

 

Jag kan inte tänka mig att någon här INTE har sett den, så jag skippar hela storyn, utan konstaterar rakt av att 80-talets ränder går aldrig ur - vilka ljudeffekter, vilken "futurism" och vilken härlig filmmusik!

 

Kan detta vara Arnies bästa film? Arnie skall vara evil som Terminator - inte någon snäll semifjolla som spelar hjälte!!

Michael Biehn är suverän som antihjälte, Bill Paxton underbar i rollen som kaxig punkare - och Linda Hamiltons hår är en ikon för 80-talet!!

 

Underbart!

 

11 hårda pannben av 10 möjliga!

Link to comment
Share on other sites

Room 1408

Med stor förväntan slängdes denna dvd in i spelarn och hemmabiosystemet slogs igång.

Blev INTE besviken! Här har man gjort ett utomordentligt bra jobb, en thriller med skräckiskänsla som blir så vidrigt spännande att man sätter soffkuddarna i halsen! :clap:

Är inte mycket för sånna här filmer egentligen då jag ogillar de flesta skräckisar men den här gillade jag skarpt.

 

4½ snuskburkar av 5

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå pratar billiga filmer runt om i landet

 

The Deer Hunter (recension längre upp i tråden) 2-Disc Edition på COOP Forum för under en hundralapp

 

Ja, det kan nog vara årets bästa dvd-köp för er som inte har den

Link to comment
Share on other sites

såg Battle For Haditha

 

en helt ok rulle. man får se kriget som är nu i irak från olika synvinklar och är skapligt välgord. den är baserad på en värklig händelse. skåde spelarna är föredetta soldater och flytingar från irak.

men jag fatta inte slutet döms dom eller går dom fria?

 

9 av 10

 

tittade också på the ninth legion (9 Rota heter den igentligen de betyder 9 kompanite har jag för mig).

 

Den är den besta ryska krigsfilm jag har sätt. handlar om några ryska soldater i afgaistan man får fölga dom under sin utbildning till dom restående lämnar afgaistan. de bästa med hela filmen är att ryssarna pratar rysska.

 

9 av 10

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...