sportdykare Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Ena dagen fungerade min månadsgamla laptop alldeles utmärkt. När jag startade den nästa dag tog det inte lång tid förän ingenting hände, det var nämligen ett fel: skärmen lös inte alls. Själva datorn fungerade fint, men inte skärmen. Den var helt svart, om man lös på den med en ficklampa kunde man se vad som var på skärmen men skärmen gav inte alls ifrån sig något ljus. Jag startar om den, med samma resultat. Jag stänger av den och startar igen, samma resultat. Nästa dag gör jag om samma sak, samma resultat. Jag efter ett par dagar går jag in i affären där jag köpte den och säger "Ni har en kund som inte är nöjd" och förklarar problemet för killen i affären. Han blir ganska förbryllad över mitt klagomål, när jag förklarat klart trycker han på startknappen på laptoppen för att testa hur det ser ut (och för att fatta vad jag menar). Då händer något som gjorde mej ännu mer förbryllad: datorn startar OCH SKÄRMEN LYSER! Helt plötsligt går datorn igång och skärmen lyser upp och jag ser med stor förvåning vistas (ganska fina) välkomstskärm. Jag förklarar hur förvånad jag är, killen loggar in (hade inget lösenord på då) och klickar runt lite, allt fungerar. Efter ett tag säger killen "hmm, den hade väl hemlängtan..." och jag tror ta mej tusan att han har rätt. Efter någon månad hemma hos mej ville datorn hem, när den väl kom i affären var den nöjd och glad igen. Nu sitter jag här uppe på mitt rum och skriver detta inlägg på den dator jag pratar om... Jag är förbryllad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Glapp i skärmkontakten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Nu känner sig tråden hemma ijallefall //Fu Dahlberg - Blågul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Nästa gång den bråkar med dig kopplar du in en extern skärm och ser vad som händer, därefter kommer du tillbaka hit och redovisar. Uteslutningsmetoden ftw Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 24, 2007 Report Share Posted October 24, 2007 Nästa gång den bråkar med dig kopplar du in en extern skärm och ser vad som händer, därefter kommer du tillbaka hit och redovisar. Skulle det kunna vara så att du har ställt in laptopen att bara visa bilden på enxtern skärm (Fn + F6 eller vad det nu kan vara)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBGRK 0506 Posted October 24, 2007 Report Share Posted October 24, 2007 det är taget Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted October 26, 2007 Author Report Share Posted October 26, 2007 Glapp i skärmkontakten?Skärmkontakt på en laptop? Nja, det undrar jag. Kanske nån glappkontakt...Hursomhelst fungerar den nu... Skulle det kunna vara så att du har ställt in laptopen att bara visa bilden på enxtern skärm (Fn + F6 eller vad det nu kan vara)?Det har jag inte gjort... Och förlåt att jag postade i fel forum... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Glapp i skärmkontakten?Skärmkontakt på en laptop? Nja, det undrar jag. Kanske nån glappkontakt...Hursomhelst fungerar den nu... klart det finns en skärmkontakt. du ser den kanske inte men den finns där. det går en kabel från skärmen som ansluts i moderkortet/grafikkortet, den har en tendens att glappa ibland. händer ofta på våra laptops på jobbet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Det var t.o.m. en känd bugg på IBMs laptopar i T2X-serien. Dessa hade endast ena änden av kontakten fastskruvad i moderkortet och självklart började andra änden glappa efter ett tag Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted October 28, 2007 Author Report Share Posted October 28, 2007 Hmm, ganske konstigt egentligen, borde inte tillverkaren (HP i mitt fall) se till så att det inte blev någon glappkontakt...? Jaja, nu fungerar skärmen så det är väl inte så mycket att disskutera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 skruvar är dyrt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.