Jump to content

Motsägelsefulla rekommendationer?

Recommended Posts

Jag träffade förra veckan på ett gäng yrkesofficerare som nu utbildade personal till utlandsstyrkan. Jag träffade dem på deras privata tid då jag jobbade, varpå jag frågade dem om mitt problem:

Jag gjorde värnplikt 2004, med inryck som KB på Norrlandsjägarbataljonen i Arvidsjaur. Efter 124 dagars tjänstgöring blev jag hemskickad pga knäskada och därav psykiska besvär (jag sattes ensam på logementet i flera veckor, ingen hjälp av sjukvårdsenheten och ingen kontakt med min pluton utöver när de kom hem för att sova efter insats, jag bad därför om att bli hemskickad). På grund av att jag inte fullgjorde min värnplikt fick jag inga muckbetyg.

Jag har på senare år haft många tankar om utlandstjänstgöring, och då jag nämnde detta för herrarna nämnda i första stycket blev de väldigt entusiastiska och sade ordagrant "Det är bara att söka, du har ju GSU och mer därtill, sök så fort du kan!". Herrarna i fråga hade 15-18 missioner var i ryggen, så jag antog att de hade koll. De rekommenderade mig att söka som spaningssoldat alternativt skyttesoldat.

Nu i veckan har jag varit i kontakt med pliktverket och chefen för utlandsstyrkerekryteringen. PV sade att mina betyg inte existerar, men att jag kan säga att jag har delgjord värnplikt. På rekryteringen sade han att utan fullgjord värnplikt kunde jag enbart söka civila tjänster, och att min GSU inte räknades över huvud taget, enbart fullgjord värnplikt var av vikt.

Så jag slänger ut frågan till er... Finns det någon chans för mig att komma med? Finns det några kontakter man kan undersöka, eller någon annan väg man kan gå?

Diskussion gällande problem i rekryteringsvägen i sig är också välkommen.

Ta direktkontakt med förbandet som sätter upp ett viss utlandsstyrka, tex P4 för FS15 osv. Leta reda på ansvarigt befäl på denna enhet. Ring honom/henne och presentera ditt problem. Du kan ju även söka civila tjäntser och genomgå GSU US innan missionsutbildning.

Det borde kunna funka, alt ta reda på dina gamla befäl på K4 och be dom fixa ihop ett brev eller liknande. De kanske har en annan uppfattning nu än de hade 2004.

Du har väl iprincip 3 alternativ om du vill ut i världen.

1. Gör om GU och sök därefter. Svårt i dagsläget.

2. Sök civil tjänst och gör GSU-US om du tas in.

3. Sök dig till någon civil humanitär organisation eller räddningsverket.

Du kan ju åka ner på en "civil" tjänst som passar dig, göra ditt bästa där och få ett betyg för den tjänsten, som du senare söker på till nästa mission du ska på. För visst får väl även de som haft civila tjänster ett betyg efter avslutad mission?

Klart att du ska söka! Även om chansen att komma med är mindre så är den inte obefintlig.

Dock kan du söka 1-2 civila tjänster i första/andra hand och skyttesoldat (eller vad du nu vill) i tredje hand, för att öka dina chanser. Sen är det alltid upp till den som tillsätter befattningarna vilken personal den vill ha med, så det är lite av tur som behövs för att bli "uppdragen" ur tombolan. Sen är det "alltid" lättare andra gången man vill iväg om man fått godkända betyg första gången! :D

Lycka till med din ansökan :)

Och svaret till South; ja, alla får betyg.

Hm, utan ngn form av värnplikt blir det snudd på omöjligt. Många av de civila "befattningarna" är mycket militära av sin karaktär och gör att folk som söker dem med ngn militär bakgrund har ett övertag. Sjukskötare/brandman/kassachef etc. kräver att du har det yrket sen innan osv. De som rekryterar är gamla militära rävar med många år i firman och military-talk är det de förstår bäst. MEN, det skadar inte att försöka!

/RP

yoff med 15-18 missioner och fortfarande i tjänst med att utbilda utlandsstyrkan? unikt...observera, ingen ironi, bara lite :rolleyes: !! tvivlar inte på att det finns...

Utan fullgjord vpl och utan betyg så är skyttebefattningarna utom räckvid med mindre än att du networkar dig fram,med kontakter och personkänedom går allt. Vad jag menar är att dina papper inte ens kommer komma med i högen som skyttplutoncheferna får från personalen på J1. Efter ansökningen så körs en koll mot Pliktverket för att se om du är behörig och till befattningarna på skytte så är det ett krav att ha fullgjord GU.

Annars så är din bästa chans att se om du har civila meriter som gör dig attraktiv och efter GSU-US och mission söka till skytte om du forfarande är lockad till det, då är ju chanserna avgjort större.

/b

Edited by Blackadder