Jump to content

Glidtal på Piper PA28

Maverick

Recommended Posts

Håller på med ett litet projekt och vill testa den otroliga kunskap som fins på detta forum.

Har någon siffror på glidtalet för en Piper Pa-28-161 med och utan klaff.

Scenraio enligt följande.

Motorstopppå relativt låg höjd (under 1200 meter)

Nödcheklista dragen.

Glidflyger mot norr

Hur gör han i detta läget??

Tar ut klaff??

Glidflyger vidare??

Så.. tips råd och dåd??

Sedan på vilken höjd försvinner en transponder?? Alltså när kan man inte se ett transponderförsett flygplan på grund av att det är för lågt?

Batterier till radio transponder hur länge varar de (utan att motorn fungerar)?? Timme?? Eller minuter??

Håller på med ett litet projekt och vill testa den otroliga kunskap som fins på detta forum.

Har någon siffror på glidtalet för en Piper Pa-28-161 med och utan klaff.

Scenraio enligt följande.

Motorstopppå relativt låg höjd (under 1200 meter)

Nödcheklista dragen.

Glidflyger mot norr

Hur gör han i detta läget??

Tar ut klaff??

Glidflyger vidare??

Så.. tips råd och dåd??

Sedan på vilken höjd försvinner en transponder?? Alltså när kan man inte se ett transponderförsett flygplan på grund av att det är för lågt?

Batterier till radio transponder hur länge varar de (utan att motorn fungerar)?? Timme?? Eller minuter??

@Maverik

Skall höra med mitt päron då han flyger en sådan kärra han kommer i morgon så då kan jag fråga.

Här finns mer info om planet. http://www.risingup.com/planespecs/info/airplane436.shtml

Och checklistor. http://freechecklists.net/Resources/Piper/...161+Warrior+II/

II63

Edit: la till länk

Hej Maverick

Jag har tyvärr inte kunnat hitta glidtalet för just PA-28-161, men här kommer i alla fall uppgift om några andra PA-28-versioner (min fetmarkering):

SE-FYL är en PA-28-140 Cherokee från 1971. Klubben köpte planet 1975 och då hade det varit stationerat i Umeå. Planet är vårt äldsta motorflygplan. Marschfarten är 90 knop. Transponder och fast plate-hållare saknas. Planet är utrustat med dragkrok och kan bogsera upp segelflygplan. Totalt (961231) 9767h45min flygtid med 31177 landningar. Glidtal 10.1 (dvs planet glidflyger 10.1 m framåt med 1 m höjdförlust).

SE-GNS PA-28-151 Warrior från 1976. Planet köptes 1979 och kom då från Umeå. Utrustat med höjdrapporterande transponder. Marschfart 100 knop. Flygplanet har (961231) hunnit med 7511h35min och 18863 landningar och är numera fullt IFR-utrustat (dvs utrustat för instrumentflygning). Glidtal 11.2.

SE-KOA PA-28-181 Archer är tillverkat år 1984 och inköpt 1991. Vårt bäst utrustade flygplan med bl a autopilot och höjdrapporterande transponder och för övrigt fullt IFR-utrustat. Marschfart 110 knop. Planet har 961231 flugit 3447h38min och landat 2745 gånger. Glidtal 10.1.

Källa: http://www.ns-fk.se/index.php?option=com_c...4&Itemid=47

Lycka till med projektet!

/Stocken

Om jag nu inte fått allt helt om bakfoten funkar den så att transpondern tar emot en kodad radarsignal från flygledningsradarn och sänder då ut en egen kodad signal som flygledningsradarn fångar upp, den ignorerar alla andra okodade returer. Således borde det inte vara några problem med ground-clutter etc och det borde vara line-of-sight som gäller. Dvs svaret "så lågt att det är mark, hus etc. mellan planet och radarn." Någon mer insatt i ämnet får gärna rätta.

Transpondersystemets funktion:

"Civila flygplan använder sig av transpondrar för identifikationsändamål. Radarutrustningen vid en flygplats kan med speciella signaler trigga ett flygplans transponder, som då skickar uppgifter om flygplanets flyghöjd enligt höjdmätaren och en XPDR-kod (kod som används för att identifiera planet eller ange dess status; ställs in av piloten efter uppmaning från flygledningen) tillbaka på en i förhand bestämd frekvens. Uppgifterna visas därefter på flygtrafikledarens radarskärm."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Transponder

/Stocken

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...