Jump to content

Portal

Guest J-Star

Recommended Posts

Portal är helt plötsligt på mångas läppar. Jag blir nyfiken. Det finns på Steam för en överkomplig peng. Så frågan än: är det värt det? Någon som har testat?

Funderar på att ta hela "Orange Box" då jag ännu inte skaffat Half-Life 2, Episode 1. Någon som vill ha en HL2 billigt? :bash:

/J

Portal är helt plötsligt på mångas läppar. Jag blir nyfiken. Det finns på Steam för en överkomplig peng. Så frågan än: är det värt det? Någon som har testat?

Funderar på att ta hela "Orange Box" då jag ännu inte skaffat Half-Life 2, Episode 1. Någon som vill ha en HL2 billigt? :)

/J

Jag rekomenderar VARMT Orange Box då du även får med Team Fortress 2, Episode 1 och även Episode 2. Jag är helt fast i Half Life nu, storyn och stämningen blir bara mer och mer intressant ju mer man spelar :rolleyes:

Fruktansvärt kul pusselspel, men man känner sig lite lurad efter man klarat alla banorna. Det är ungefär där själva spelet skulle kunna börjat "på riktigt". End credits är väldigt stämningsfullt.

Orange Box är det bästa köp du kan göra år 2007

TF2 - Roligaste online shooter'n på riktigt jävla länge. En av de första klassikerna på den fronten återvänder med underbar leveldesign och likaså karaktärsdesign

9 av 10

HL2:Ep2 - Ep1 var OK som högst. När det blev som bäst så slutade det. Ep2 är Bäst från start till mål och slutet känns jävligt spännande och gör en sugen på mer utan att man blir besviken (vilket både HL2 och Ep1 lyckades med). Riktigt bra.

9 av 10

Portal - Det mest innovativa pusselspel jag spelat. Jag satt verkligen och gapade framför skärmen. Det här är så coolt och så roligt att man blir helt paff.

Sammanlagt: 3 fräscha och helt underbara spel plus två lite äldre spel varav ett är på Topp 10 över världens bästa spel någonsin i en och samma box? För priset av ett spel?

Ja, gott folk. Det är det bästa köp du kan göra spelmässigt så väl som ekonomiskt

Slår man inte till på det här så tycker man helt enkelt inte om spel överhuvudtaget.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Två månader senare har jag fått tummen ut och använt julklappspengar för att köpa Orange Box. Kanonbra pris just nu förresten med dollarn (fortfarande) låg och julrabatt hos Steam. Med moms gick paketet på knappa 47 USD vilket blir lite dryga 300 SEK vilket är ett kap jämfört mot vad det kostar i butik (> 450 SEK).

Sitter och asgarvar vid Portal... det är enormt kul! Väldigt innovativ spel-idé och all narration är hysterisk skoj i sin syntetiska absurditet. Håller med föregående talare om att detta är ett riktigt bra köp och ett måste för alla FPS'are. :D

"Quit now, and cake will be served immediately"

/J

Älskar GlaDOS. Så jäkla skön :banghead: Spelade om alla banor för att få höra allt hon sa en gång till.

Men håller definitivt med Vargas.. Det är ju när man klarat sista banan som det riktiga spelet skulle ha börjat.

Hoppas definitivt att de kommer en uppföljare

Älskar GlaDOS. Så jäkla skön :mellow: Spelade om alla banor för att få höra allt hon sa en gång till.

Men håller definitivt med Vargas.. Det är ju när man klarat sista banan som det riktiga spelet skulle ha börjat.

Hoppas definitivt att de kommer en uppföljare

Jahajadåvamanvilseigendådå

Vill du vara så vänlig, *drar djupt efter andan*, och, utveckla VAD gldos är? Referera gärna med länkar, garnera med bilder, TACK!

Pappsen

Älskar GlaDOS. Så jäkla skön :mellow: Spelade om alla banor för att få höra allt hon sa en gång till.

Vill du vara så vänlig, *drar djupt efter andan*, och, utveckla VAD gldos är? Referera gärna med länkar, garnera med bilder, TACK!

GLaDOS... Genetic Lifeform and Disk Operating System. Den käcka artificiella intelligensen som vill ge dig tårta. :)

http://www.myspace.com/gladosaperturescience

/J

GLaDOS... Genetic Lifeform and Disk Operating System. Den käcka artificiella intelligensen som vill ge dig tårta. :)

http://www.myspace.com/gladosaperturescience

/J

AAmensorry ser bara konstiga tecken mot en svart bakgrund... du skojar med mig tror jag.

Fortfarande är fenomenet glados inte här vederbörligen förklarat.

Anser Pappsen

rekomenderar varmt "apperture science" för er som spelat spelet. Lite mer oförståelig humor i skön portal/GLaDOS-anda.

Ser liten eller ingen idé för de som inte spelat portal att kolla in den då dessa troligtvis inte förstår de roliga

För dig som inte förstår vad du skall göra:

1.

genom att skriva där det blinkar grönt skall du ta dig in i apertures datorsytem.

2.

där sedan skall du fylla i deras formulär... kom ihåg: det är frågorna och frågeställningen som är det roliga, finner du dom tråkiga så kan du lika gärna sluta slösa tid

Sånt som sabbar om du inte redan kört igenom en gång eller gillar att upptäcka saker själv:

1

den blinkande koden du skall minnas.. glöm det, den ändrar sig

2

I vissa delar av frågorna så finns det en blinkande (fade in / fade out) bokstav. lägg ihop dessa så får du veta sanningen.

3

frågan om din favoritfärg kommer 2 ggr observera dock att samma färger inte finns med andra gången. Därav anklagelsen om att du ljuger

hur man loggar in får ni knäcka själv..

@Pappsen

GLaDOS är en "superdator" i spelet som kan tänka själv, har känslor, ljuger ohämmat osv.. Stora delar av storyn bygger på denna och det är den som finns med som en skojjig röst som säger massa roliga saker på ett roligt sätt och på alla sätt och vis förbättrar speluplevelsen på ett enligt mig genialt sätt. Utan GLaDOS tror jag inte portal varit ett till närmelsevis lika bra spel men nu finns hon där och är aldeles, alldeles... underbar :mellow:

Naturligtvis hade portal varit bra ändå men GLaDOS sätter pricken över i:et, och mer därtill.

Spela spelet och du skola bli vis i ämnet. GLaDOS måste upplevas för att kunna bli förstådd enl mig

Jag rekomenderar det!!

@Pappsen

GLaDOS är en "superdator" i spelet som kan tänka själv, har känslor, ljuger ohämmat osv.. Stora delar av storyn bygger på denna och det är den som finns med som en skojjig röst som säger massa roliga saker på ett roligt sätt och på alla sätt och vis förbättrar speluplevelsen på ett enligt mig genialt sätt. Utan GLaDOS tror jag inte portal varit ett till närmelsevis lika bra spel men nu finns hon där och är aldeles, alldeles... underbar :mellow:

Naturligtvis hade portal varit bra ändå men GLaDOS sätter pricken över i:et, och mer därtill.

Spela spelet och du skola bli vis i ämnet. GLaDOS måste upplevas för att kunna bli förstådd enl mig

Jag rekomenderar det!!

Spelar gärna, var?

Spelar gärna, var?

Se första och åttonde postningen i denna tråd.

Steam är ett program för att köpa mjukvara - metadels spel - direkt via nätet. Så länge som du kommer ihåg sin inloggning kan du alltid tanka över dina köpta spel till valfri dator. Access till Internet krävs för att spela köpta spel (du måste vara inloggad på Steam för att de skall gå igång). Steam accepterar också CD-nycklar för fysiskt köpta spel (alla mina Half-Life (1) exempelvis accepterade den nycklarna för).

Steam kan du skaffa här: http://www.steampowered.com

/J

• 1 month later...

Underbart spel på alla sätt - bort sett från att det är för kort!!

Påminner lite om Cube-filmerna (finns spel baserade på dem?)

Men, nu installerade jag Orange Box på min stationära burk, en Dell Gx620 med integrerat Intel-grafikkort, och härligheten fungerar inte. Det kraschar i samma ögonblick som den första portalen i cellen skapas.

*PANG!* så kommer detta upp:

portalerrorjp4.th.jpg

Givetvis har jag provat standardlösningarna som att uppdatera drivrutin, starta om, uppdatera spel, ominstallation osv.

No go.

Märkligt nog flyter HL2 och Ep One/Two utan bekymmer. Lost coast var dock för krävande för grafikkortet.

Någon som har flera idéer?

Har kikat lite på HL-forumen, men har inte hittat riktigt vad jag söker.

GMY

Men, nu installerade jag Orange Box på min stationära burk, en Dell Gx620 med integrerat Intel-grafikkort, och härligheten fungerar inte. Det kraschar i samma ögonblick som den första portalen i cellen skapas.

Kolla om detta hjälper:

http://forums.steampowered.com/forums/show...152#post6977152

Best of luck.

/J

Kolla om detta hjälper:

http://forums.steampowered.com/forums/show...152#post6977152

Best of luck.

/J

No go, den var för Intel 945gm.

Jag tackar dock för hjälpen - och spelade igenom igår på laptopen istället :baskerPa:

Måste komma en follow-up på det här...på något sätt. Kanske mergas ihop med Episode 3 på något sätt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...