snoken Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 (edited) Är ny här forumet då jag har märkt att man kan få mkt bra svar på udda frågor. Jag själv har mönstrat nuprecis och fick hyfsade betyg( strk:7, psklg/bflslmpl:7/7, kondis:8) och valde kustjägare som min SANS. Har säkjaktspatrullchef som första o jägarplutonsbefäl i Arvidsjaur som 2:a, är det detta som är gamla fjälljägarna? Jag har länge haft drömmen om att bli attackdyckare, men jag har nu upptäckt att även flygbasjägare verkar grymt kul. Finns det någon attackdykare lr flygbasjägare här som kan ge mig tips om vilken tjänst som de tror är roligast. Förstår att det är en grymt svår fråga men ändå. Ngn som vet hur mkt helikopter man får åka i som a-dyk, får man typ hoppa i vattnet ifrån den lr sådant, detta är nämligen en stor passion, att få åka helikopter. Låter som att jag bara är ute efter att få göra de coola skaerna men så är det verkligen inte, försöker bara lista ut vilken utbildning som verkar roligast och just nu ser det ut som att det är FBJ då jag tycker att CSAR verkar grymt. Antar att man får göra de mkt som FBJ. Får man även repellera ngt ifrån helikoptern. Så som jag dessutom har sett det så vcerkare det som om att det är "slightly" enklare att komma in som FBJ än a-dyk/KJ, rätta mig jättegärna om jag har fel. Har ngr dagar på mig nu att kunna ändra min SANS. Vore otroligt tacksamm för förslag då jag är grymt kluven. Enda anledningen till att jag vill göra KJ är att jag vill bli a-dykare, och detta är ju grymt svårt, särskilt om man inte är en gammal elitvälingssimmare typ. Tänker mer så att FBJ kan man lättare träna upp sig till. Finns det ngn som dessutom har bra tips på hur man kan träna så vore de grymt, kör inte så mkt nu, typ två löppass i veckan kuperat ca 8km, sedan väldigt lätt styrketräning, typ 3x10, s-ups, armh, o ryggrs. samt 3x5p-ups. antar att detta måste förbättras rejält om jag ska ha en chans :P Grymt tacksam för svar. Vilsen själ Edited October 22, 2007 by snoken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 Eftersom jag inte gjort lumpen alls baseras mina teorier mest på de intryck jag fått genom framför allt diskussionen jag hade med min mönstringsförrättare. Jag befann mig, liksom du, i ett svårt dilemma när jag mönstrade: hade 9/9 på styrka och kondition, 8 i-provet, 8/8 hos psykologen, och innan jag gjorde jägartestet var jag förbi mönstringsförrättaren som sa att han absolut ville placera mig som jägarplutonbefäl (ja, det hette fjälljägare förrut). Jag hade ju snackat med farsan innan och resonerat mig fram till att... iskalla Arvidsjaur – aldrig i livet (om nu chansen skulle erbjudas). Jag fick tänka igenom mönstringsförrättarens förslag under step-ups-testet, men blev inte mycket klokare. När jag kom tillbaka till hans kontor var han så övertygande att jag knappt kom mig för att diskutera vidare. Jag frågade om FBJ som jag hade funderat på, men på detta svarade han att "vill du ha en riktig utmaning är det jägarplutonbefäl som gäller". När jag frågade om kustjägeriet sa han att mina chanser att bli placerad som plutonbefäl var mindre i detta fall eftersom KJS väljer ut sina befäl på egen hand – han ville tydligen försäkra mig en plats som plutonbefäl. Det slutade med att jag litade på mönstringsförrättarens omdöme i frågan – något jag inte ångrar. Han gav ett otroligt seriöst och schysst intryck. Jag resonerade som så att om det var någon som kunde det här var det ju han. Min önskan var att bli placerad som något (för mig) utmanande. Vad hade jag egentligen för aning om vilken utbildning som bäst motsvarade min profil? Mitt tips är att följa mönstringsförrättarens rådgivning så gott du kan, förutsatt att han, som i mitt fall, visade på stor professionalism. Föreslog han någonting framför det andra? Isf är ju saken enklare. Kan tillägga att A-dyk är, vad jag har hört av personer inom Amf., extremt påfrestande för kroppen. Dessutom är konkurrensen stenhård. Jag tror att det är mycket mycket svårare att komma in på A-dyk än FbjS. Tror även att det är svårare att komma in på KJS än FbjS (detta baseras på mina personliga intryck), om det nu kan hjälpa med valet av SANS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snoken Posted October 23, 2007 Author Report Share Posted October 23, 2007 (edited) Okej. det var ju grymma resultat! Asså ghan gav mig egentligen inte några råd på vilken tjänst jag skulle ha. Jag var nämligen hyfsat påläst innan och övertygad om vad jag ville ha för ordinarie tjänster. Det är bara det att när jag valde min SANS så hade han i princip ingen åsikt om vad jag skulle ta, jag frågade honom helt iof antagligen inte när jag tänker på det. När du menar att A-dyk är påfrestande för kroppen, menar du då att det är de rena syret och dykningen som ställer till störst problem lr är det helt enkelt att det 'är fysiskt utmattande. Har hört från vissa att man kan bli lite lost i huvudet av att andas ren syre då man förstör hjärnvävnad lr dylikt. Undrar vilken befattning som man tar ut mest folk till, Fbj lr Kj, vad jag kommer ihåg så var det typ 45 Fbj och 75 Kj, men vet inte om jag hörde rätt heller...... Edited October 23, 2007 by snoken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBGRK 0506 Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Att komma in på a-dyk är ingen lek. För att överhuvudtaget kunna söka måste du först bli antagen som kj aspirant. Vilket betyder att du måste som en av 200 klara extramönstringen (vilket c:a 40 gjorde i år).. Efter 6 veckor är det EM för adyk.. I år var det 15 som genomförde den varav 6 stycken adyk valdes ut. Dina betyg är knappast enastående så om du är mer intresserad av Adyk tjänsten än KJ så är mitt tips att du ska söka dig till fbjs.. lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KOB Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Okej. det var ju grymma resultat! Asså ghan gav mig egentligen inte några råd på vilken tjänst jag skulle ha. Jag var nämligen hyfsat påläst innan och övertygad om vad jag ville ha för ordinarie tjänster. Det är bara det att när jag valde min SANS så hade han i princip ingen åsikt om vad jag skulle ta, jag frågade honom helt iof antagligen inte när jag tänker på det. När du menar att A-dyk är påfrestande för kroppen, menar du då att det är de rena syret och dykningen som ställer till störst problem lr är det helt enkelt att det 'är fysiskt utmattande. Har hört från vissa att man kan bli lite lost i huvudet av att andas ren syre då man förstör hjärnvävnad lr dylikt. Undrar vilken befattning som man tar ut mest folk till, Fbj lr Kj, vad jag kommer ihåg så var det typ 45 Fbj och 75 Kj, men vet inte om jag hörde rätt heller...... Alltså KJ tar bara ut de som klarar kraven... vore väldigt konstigt om 75 gjorde det med tanke på hur få som kommit in sista åren.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snoken Posted October 24, 2007 Author Report Share Posted October 24, 2007 mmm.jo kanske det..men det var dom siffrorna jag fick ifrån min inskrivningsförrättare. Kollade med honom igår nämligen o de stämmer. Har ju också hört att det inte är många som klarar kraven så att dem har haft extra extramönstringar ibland..stämmer detta lr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 24, 2007 Report Share Posted October 24, 2007 Okej. det var ju grymma resultat! Asså ghan gav mig egentligen inte några råd på vilken tjänst jag skulle ha. Jag var nämligen hyfsat påläst innan och övertygad om vad jag ville ha för ordinarie tjänster. Det är bara det att när jag valde min SANS så hade han i princip ingen åsikt om vad jag skulle ta, jag frågade honom helt iof antagligen inte när jag tänker på det. När du menar att A-dyk är påfrestande för kroppen, menar du då att det är de rena syret och dykningen som ställer till störst problem lr är det helt enkelt att det 'är fysiskt utmattande. Har hört från vissa att man kan bli lite lost i huvudet av att andas ren syre då man förstör hjärnvävnad lr dylikt. Undrar vilken befattning som man tar ut mest folk till, Fbj lr Kj, vad jag kommer ihåg så var det typ 45 Fbj och 75 Kj, men vet inte om jag hörde rätt heller...... Alltså KJ tar bara ut de som klarar kraven... vore väldigt konstigt om 75 gjorde det med tanke på hur få som kommit in sista åren.. De tog in två årskullar till samma omgång och fixade ihop två plutoner på så sätt. Om de nu är 75 eller inte låter jag vara osagt, jag har inte frågat min kamrat som är där och plågas just nu. PBGRK 0506 verkar ju ha koll, dock. Kul att de fick ihop till A-dyk i år! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snoken Posted October 24, 2007 Author Report Share Posted October 24, 2007 hur menar du med tvår årskullar på samma gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartil Posted October 24, 2007 Report Share Posted October 24, 2007 hur menar du med tvår årskullar på samma gång? Att 87:na fick vänta 1 år till inryck, således ryckte de in samtidigt som 88:na nu i somras. Om jag inte har fått det helt om bakfoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBGRK 0506 Posted October 25, 2007 Report Share Posted October 25, 2007 japp så är det.. Dock inte ovanligt att de gör så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Challe Posted October 25, 2007 Report Share Posted October 25, 2007 Har säkjaktspatrullchef som första o jägarplutonsbefäl i Arvidsjaur som 2:a, är det detta som är gamla fjälljägarna?Grymt tacksam för svar. Vilsen själ Vill bara göra ett förtydligande gällande "fjälljägare" På Wikipedia kan man läsa följande om fjälljägare: "Lapplandsjägare är benämningen på en soldat utbildad vid Lapplands jägarregemente (nedlagt), I 22, Kiruna. Utbildningen var en av de hårdaste av alla jägarutbildningar. En populär, men dock något felaktig, benämning är fjälljägare som också är gemensam med Norrlandsjägare utbildade vid K4 i Arvidsjaur" Inte för jag hjälper dig med något gällande ditt val, men lite onödigt vetande får du på vägen. Lycka till med ditt val! /Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBGRK 0506 Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 hörde av min far att skillnaden mellan i22 och k4 var den att k4 var "picknickare" i jämförelse.. Låter ju knappast sant, men faktum är att K4 inte är fjälljägare och det kommer de alrig bli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 hörde av min far att skillnaden mellan i22 och k4 var den att k4 var "picknickare" i jämförelse.. Låter ju knappast sant, men faktum är att K4 inte är fjälljägare och det kommer de alrig bli OT: Visst är alla K4:ingar veka "picknickare"!!! Sanningen är närmare att K4 och I22 hade så gott som samma utb på slutet. Man utbildade mot en gemensam bataljon. Stora skillnaden vad det gällde de uttagna till förbanden var att man generellt skicka göteborgare till Kiruna och 08:or till Arvidsjaur. En skillnad är att det fanns något mera expertis vad det gäller bergsterräng på I22, därför ofta kallade fjälljägare. Någon befattning med namnet fjälljägare har det dock mig veterligen aldrig funnits SLUT OT: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Hej! Jägarsoldaterna som utbildades vid I22 har aldrig hetat fjälljägare. Deras benämning var Laplandsjägare. Den utbildning som bedrevs i Kiruna var likadan som den som bedrevs i Arvidsjaur. Likadana uppgifter, samma krav, nästan likadan organisation. (Har för mig att det som skilde var att Lapplandsjägarna hade något fler fordon i sin bataljon. Grupperingarna vid en mobilisering var i stort sett sida vid sida. Dock hade Laplandsjägarna viss personal som skulle samverka med polis och tull vid flyktingsituationer. Detta hade inte Norrlandsjägarna. Ev skillnader i utbildning eller kärvhet är helt enkelt bara ett utryck av rivalitet mellan olika förband. /Glad helg! Streaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
invent Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Är ny här forumet då jag har märkt att man kan få mkt bra svar på udda frågor. Jag själv har mönstrat nuprecis och fick hyfsade betyg( strk:7, psklg/bflslmpl:7/7, kondis:8) och valde kustjägare som min SANS. Har säkjaktspatrullchef som första o jägarplutonsbefäl i Arvidsjaur som 2:a, är det detta som är gamla fjälljägarna? Jag har länge haft drömmen om att bli attackdyckare, men jag har nu upptäckt att även flygbasjägare verkar grymt kul. Finns det någon attackdykare lr flygbasjägare här som kan ge mig tips om vilken tjänst som de tror är roligast. Förstår att det är en grymt svår fråga men ändå. Ngn som vet hur mkt helikopter man får åka i som a-dyk, får man typ hoppa i vattnet ifrån den lr sådant, detta är nämligen en stor passion, att få åka helikopter. Låter som att jag bara är ute efter att få göra de coola skaerna men så är det verkligen inte, försöker bara lista ut vilken utbildning som verkar roligast och just nu ser det ut som att det är FBJ då jag tycker att CSAR verkar grymt. Antar att man får göra de mkt som FBJ. Får man även repellera ngt ifrån helikoptern. Så som jag dessutom har sett det så vcerkare det som om att det är "slightly" enklare att komma in som FBJ än a-dyk/KJ, rätta mig jättegärna om jag har fel. Har ngr dagar på mig nu att kunna ändra min SANS. Vore otroligt tacksamm för förslag då jag är grymt kluven. Enda anledningen till att jag vill göra KJ är att jag vill bli a-dykare, och detta är ju grymt svårt, särskilt om man inte är en gammal elitvälingssimmare typ. Tänker mer så att FBJ kan man lättare träna upp sig till. Finns det ngn som dessutom har bra tips på hur man kan träna så vore de grymt, kör inte så mkt nu, typ två löppass i veckan kuperat ca 8km, sedan väldigt lätt styrketräning, typ 3x10, s-ups, armh, o ryggrs. samt 3x5p-ups. antar att detta måste förbättras rejält om jag ska ha en chans :P Grymt tacksam för svar. Vilsen själ Tjenare! jag ligger inne på a-dyk nu, jag vet dock inte så mkt om fbjs tjänsten. för det första behöver du inte vara elitsimmare för att komma in på a-dyk, du bör ha vattenvana, men det viktigaste är viljan och inställning. Men allt som verkar coolt och roligt utifrån går att göra tråkigt i försvaret. det som är lite speciellt med a-dyk är att det är en välidigt liten grupp och alla vet vad alla klarar av så man blir ju väldigt tajta. men gillar du att frysa och vill du ha en utmaning framförallt för psyket och stresståligheten så kan du iallafall söka dig till a-dyk. se bara till att va så tränad så att du inte har en skörkropp som lätt blir skadad så sitter resten i huvet! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swe_Fredrik Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Det är ni a-dykare som drar runt med cyklarna på Amf 1 va? Vad är det för special bärsäckar ni har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
invent Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Det är ni a-dykare som drar runt med cyklarna på Amf 1 va? Vad är det för special bärsäckar ni har? Jepp det är vi, det är för att vi är mkt nere i dnc så vi spar tid på det sättet. de är våran dykbärsäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Tjenare! jag ligger inne på a-dyk nu, Holy mother of God... Har hört att a-dyk bara tar in de allra hårdaste kustjägarna. Vore lite roligt att få höra vad du som attackdykar-aspirant rekommenderar att man bör ligga rent träningsmässigt vid inryck, typ hur många mil per vecka bör man ha nått i sin träning? Hur långt bör man som mest klara av att springa (utan att vara nära döden dvs)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 (edited) En lite tanke bara, det är inte alltid bäst att springa fortast utan att springa längs. Tänk mer på inställningen för uppgiften inte på att du ska bli störst bäst och vackrast. Fokusera på att lösa uppgiften för det är den du är satt att lösa. invent@ (Dykutbildningen är i full gång) Va fina bli blev på bild, rös hela vägen bort till kaffekoppen när jag ser er vada ner i vattnet. En åsikt från någon som tar en kall natt på backen i OP framför en vinternatt i vattnet vilken dag som helt i veckan. Edited October 26, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
invent Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 En lite tanke bara, det är inte alltid bäst att springa fortast utan att springa längs. Tänk mer på inställningen för uppgiften inte på att du ska bli störst bäst och vackrast. Fokusera på att lösa uppgiften för det är den du är satt att lösa. invent@ (Dykutbildningen är i full gång) Va fina bli blev på bild, rös hela vägen bort till kaffekoppen när jag ser er vada ner i vattnet. En åsikt från någon som tar en kall natt på backen i OP framför en vinternatt i vattnet vilken dag som helt i veckan. Exakt. det handlar inte om hur snabbt man springer eller hur långt man kan springa utan mer om att vara ödmjuk inför uppgifterna man får samt att göra sitt bästa i alla situationer. och ha ett starkt psyke som inte fallerar i jobbiga situationer. en stark fysik är alltid bra att ha. men inte det allra viktigaste. 3924@ det låter som ett väldigt bra val Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted October 27, 2007 Report Share Posted October 27, 2007 En lite tanke bara, det är inte alltid bäst att springa fortast utan att springa längs. Tänk mer på inställningen för uppgiften inte på att du ska bli störst bäst och vackrast. Fokusera på att lösa uppgiften för det är den du är satt att lösa. ? Jag har inte antytt någonting om att springa fort, inte heller blandat in någon "uppgift" för några sådana brukar man inte relatera till träning i det civila. Min fråga var vilken nivå man bör ha nått i sin löpning, dvs hur lång distans per vecka ens eget löparprogram är uppe i. Visst är inställningen viktig men om man normalt sett springer 3 km 2 ggr/vecka spelar det väl ingen roll hur mentalt stark man är eftersom mentaliteten inte skyddar dig från överbelastningsskador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts