Jump to content

När avgår nästa "Bondetåg"?


Recommended Posts

...och idag (071022) kan vi i media läsa om att Visbykorvetterna är rena dödsfällor eftersom ett robotsystem har stoppats av finansdepartementet. ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_514719.svd )

 

Fler än jag som är trötta på att se, höra och läsa om hur regering och riksdag ser på och behandlar vårt försvar?

Fler än jag som känner ilskan färga ansiktet då försvaret bara ses som en budgetpost?

Fler än jag som tänkt tanken att "nä nu dj**lar måste vi göra något"?

 

Well, det är kanske dags att bygga en folklig opinion för en tydlig försvarspolitik där uppgifterna baseras på verklighet och styr storleken på anslagen. Det är kanske dags att bygga en folklig opinion för en bättre försvarsupplysning så att vi lär oss varför vi har en försvarsmakt.

 

Det är kanske dags för ett "Bondetåg v2.0"? (Se längre ner; en kort historik av det första Bondetåget)

 

Hur skulle ett sådant genomföras? Elektroniskt? (Domänen www.bondetaget.se är ledig...)

Namninsamlingar?

Samarbete med andra organisationer (AFF?)?

Dokumenteras för framtiden (SMB?)?

Politiskt redan aktiva arbetar i sina respektive partier för att lyfta försvarsfrågan?

 

...eller är jag helt fel på det? Det kanske inte behövs något initiativ?

 

Vad säger du?

 

 

För den som inte kan sin historia i detta avseende, kan nämnas att det 1914 tågade över 30000 personer (de flesta bönder och allmoge, därav namnet) mot Stockholm i protest mot den då förda försvarpolitiken. Tåget fick stöd av dåvarande Konungen och resulterade senare i att dåvarande ministären avgick. Parallellt pågick en insamling av pengar för att man skulle kunna bygga ett nytt pansarskepp.

"Det är en i Sveriges historia enastående opinionsyttring, som framkallades av den allmänna oron över det utrikespolitiska läget, särskilt över Rysslands förmodade fientliga avsikter mot Sverige, av missnöjet över, att byggandet av örlogsfartyg inställdes, och av farhågor för, att försvarsfrågan inte skulle lösas så snabbt, som situationen ansågs fordra. Man ansåg att den sittande liberala regeringen dröjt med frågans behandling och lämnat den militära sakkunskapen å sido." (Citatet är från Nordisk Familjebok/Wikipedia)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dagens utveckling är tragisk...

 

Det värsta är att många "vanliga" svenskar verkar tro att sverige har ett försvar som klarar av att försvara sverige osv, slakten av FM verkar ha dålts ganska bra genom "omställningnen från invasionsförsvar till insatsförsvar".

 

Dock så tycker iaf jag mig märka att folk nu faktiskt börjar inse att vi i princip inte har så mycket kvar och att och den dumsnålhet som regeringen utövar verkar inte var särskildt uppskattad. Läser man kommentarer om den senaste tidens FM-relaterade nyheter så verkar ju många vara emot och inte alls många tycker att det är bra att försvaret "läggs ner".

 

 

Det skulle vara mycket intressant att se resultatet av en stor undersökning där man dels frågar folk vad dom vet om försvaret, men också vad dom tycker om den utveckling som finns och hur dom skulle vilka att det var.

Link to comment
Share on other sites

Vad skulle det exakta syftet med detta nya bondetåg vara? Ökande anslag, ökad debatt om försvarets roll, eller vad? Det är nog rätt vikigt att komma fram till först.

 

Jag ser två huvudresonemang i en syftes-bild:

1) Ökad kunskap och förståelse för försvaret och dess uppgifter. För att nå dit är debatten en metod. Men även ren information.

2) Jag skulle personligen se ökade anslag till försvaret.

 

Men just nu, i detta läge, är det mycket intressant att lyssna av er medlemmar för att höra reaktioner.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser två huvudresonemang i en syftes-bild:

1) Ökad kunskap och förståelse för försvaret och dess uppgifter. För att nå dit är debatten en metod. Men även ren information.

2) Jag skulle personligen se ökade anslag till försvaret.

 

Men just nu, i detta läge, är det mycket intressant att lyssna av er medlemmar för att höra reaktioner.

 

Ok, information om försvarets roll i samhället, och även en debatt om vilken roll försvaret ska ha. Viktiga frågor, men kräver de verkligen ett nytt "bondetåg"? :baskerHV:

 

Dock, för att man ska kunna se till att försvarsanslagen gör maximal nytta så kräver det ju också att man är klart med vilka krav man ställer på försvarsmakten. Just det skulle jag vilja se en debatt kring.

Link to comment
Share on other sites

Dock, för att man ska kunna se till att försvarsanslagen gör maximal nytta så kräver det ju också att man är klart med vilka krav man ställer på försvarsmakten. Just det skulle jag vilja se en debatt kring.

 

En fråga som har tagits upp mycket och som jag tycker är basal är förhållandet Omvärld/Analys-Krav-Uppgifter-Resurser.

Som det är idag har man, under pågående analysarbete, utgått ifrån resurserna (pengar) och därefter anpassat kostym och uppgifter.

 

Allmänt om en kampanj:

Om man ska ha framgång med en kampanj krävs uppmärksamhet (media).

För att få uppmärksamhet behövs tydliga krav i kampanjen (ofta spetsiga sådana).

Link to comment
Share on other sites

Jaha, och för att stämma i bäcken så ska det INTE pratas biståndspolitik eller annan politik annat än möjligen försvarspolitik i det här forumet!

Det märks tydligt var det bär hän om inte vi inte håller oss i skinnet.

Det som avhandlas är uppsättandet av ett nytt "bondetåg" inte något budgetsnack där verksamheter vägs mot varandra.

 

/Krook

Blågul

 

...och AndTryggve, jag tog bort ditt inlägg. Ni får prata biståndspolitik på annat forum.

Link to comment
Share on other sites

Problemet,tror jag, är att folk i allmänhet tror att det går att spara mycket pengar inom försvaret. Detta gör att politikerna blir "populära" om de annonserar sänkningar av försvarsbudgeten. Samtidigt är politikerna väldigt måna om att skicka soldater utomlands för att visa upp sig inför andra länder. Det krävs ju inget geni för att inse att det blir svårt att kombinera de båda :navy: Jag får nog säga att något måste göras annars är risken att det sparas så mycket pengar att det kan skada soldater genom bristfällig utrustning eller utbildning

Link to comment
Share on other sites

Problemet,tror jag, är att folk i allmänhet tror att det går att spara mycket pengar inom försvaret. Detta gör att politikerna blir "populära" om de annonserar sänkningar av försvarsbudgeten. Samtidigt är politikerna väldigt måna om att skicka soldater utomlands för att visa upp sig inför andra länder. Det krävs ju inget geni för att inse att det blir svårt att kombinera de båda ;-) Jag får nog säga att något måste göras annars är risken att det sparas så mycket pengar att det kan skada soldater genom bristfällig utrustning eller utbildning

 

Det är ju alltid lättare att spara på verksamhet "som inte används". Eller på verksamhet som många inte vet riktigt varför vi har.

 

Några paralleller:

Att förklara för folk varför man ska ha säkerhetsbälte vid bilfärd, d v s få förståelse för riskerna, gör att det ö h t finns bilbälten.

 

När tsunamin drog in över sydostasien och ryckte bort många, många människor från jordelivet; då blev det ett hiskeligt liv (med all rätt - är väl bäst att tillägga) för att vi hade en dålig krisberedskap.

 

Vad säger ni? Är det sådan kris i försvarsfrågan att det motiverar en större organiserad kampanj?

Vad ska den i sådana fall innehålla/omfatta/ha för mål?

 

(Det känns som att slå in öppna dörrar här på forumet, men i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

Problemet,tror jag, är att folk i allmänhet tror att det går att spara mycket pengar inom försvaret. Detta gör att politikerna blir "populära" om de annonserar sänkningar av försvarsbudgeten. Samtidigt är politikerna väldigt måna om att skicka soldater utomlands för att visa upp sig inför andra länder. Det krävs ju inget geni för att inse att det blir svårt att kombinera de båda ;-) Jag får nog säga att något måste göras annars är risken att det sparas så mycket pengar att det kan skada soldater genom bristfällig utrustning eller utbildning

 

Det är ju alltid lättare att spara på verksamhet "som inte används". Eller på verksamhet som många inte vet riktigt varför vi har.

 

Några paralleller:

Att förklara för folk varför man ska ha säkerhetsbälte vid bilfärd, d v s få förståelse för riskerna, gör att det ö h t finns bilbälten.

 

När tsunamin drog in över sydostasien och ryckte bort många, många människor från jordelivet; då blev det ett hiskeligt liv (med all rätt - är väl bäst att tillägga) för att vi hade en dålig krisberedskap.

 

Vad säger ni? Är det sådan kris i försvarsfrågan att det motiverar en större organiserad kampanj?

Vad ska den i sådana fall innehålla/omfatta/ha för mål?

 

(Det känns som att slå in öppna dörrar här på forumet, men i alla fall)

 

Jag tror nästan att något större olycka måste inträffa inom försvarsmakten för att få folk uppmärksamma på att försvaret behöver rätt resurser för de uppgifter de har. Men jag tycker nog att det börjar närma sig en sådan pass kris i försvarsfrågan att något måste göras. Jag tror nog att bäst resultat skulle nås om folk som varit med i US gick ut och påtalade de problem som de stött på under sin tid där. Exempelvis att det inte funnits pengar till den uppföljning efteråt som man hade önskat, eller vad det nu kan vara. Skulle ju kunna vara något för alla granskande program på tv att ta upp, hur det kommer sig att försvaret har så svårt att själva bestämma när hur och var de ska genomföra utlandsmissioner och att de inte får tillräckliga anslag för detta. Kan ju även visa de risker som soldater i US utsätts för, tror att väldigt många människor lever under intrycket att svenska soldater utomlands lever helt riskfritt.

Link to comment
Share on other sites

Först är det nog läge att svara på exakt vad FM ska syssla med, över tiden. Efter man bestämt det så får man anpassa resurser för detta - och sedan kan vi se om pengarna räcker eller inte - beroende på hur man spenderar dem, och på vad.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Det som jag upplever att folk är kritiska mot är att pengarna används på ett allt annat än optimalt sätt. Och tyvärr måste jag ju hålla med dom.

 

Jag kommer inte att delta i något bondetåg. Funderar däremot på att engagera mig inom partipolitiken på lite längre sikt.

Link to comment
Share on other sites

Ja måste fråga...

... På den "goda" tiden under kalla krigets glada dagar, då det fanns ett försvar.

Var kom alla pengar ifrån? Då var ju fm något större också.

Nu helt plötsligt finns det inge slantar!?

Edited by Agentorange67
Link to comment
Share on other sites

Ja måste fråga...

... På den "goda" tiden under kalla krigets glada dagar, då det fanns ett försvar.

Var kom alla pengar ifrån? Då var ju fm något större också.

Nu helt plötsligt finns det inge slantar!?

Kronans värde har minskat sedan dess.

FortV har tagit över FMs lokaler och tar hyra för dessa (som FM redan betalat av).

Anställda gör nuförtiden det vpl gjorde förr (sopa banor, gravera namnbrickor, mm).

Lönerna har ökat i antalet kronor.

Dyrare mtrl köps in.

 

Det finns många anledningar och det finns många trådar som behandlar det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Ja måste fråga...

... På den "goda" tiden under kalla krigets glada dagar, då det fanns ett försvar.

Var kom alla pengar ifrån? Då var ju fm något större också.

Nu helt plötsligt finns det inge slantar!?

Kronans värde har minskat sedan dess.

FortV har tagit över FMs lokaler och tar hyra för dessa (som FM redan betalat av).

Anställda gör nuförtiden det vpl gjorde förr (sopa banor, gravera namnbrickor, mm).

Lönerna har ökat i antalet kronor.

Dyrare mtrl köps in.

 

Det finns många anledningar och det finns många trådar som behandlar det.

 

/K

 

Hakar på lite kort: Försvarsanlaget har dock varit hyfsat konstant i SEK räknat, dock ej i del av BNP.

Link to comment
Share on other sites

Enligt TT är bara 14% av svenskarna intresserade av att behålla försvaret i nuvarande utformning...

 

Ligger dåligt till med någon "man-ur-stuga" kampanj

Inte förvånande alls. FM har tappat nästan helt den folkliga förankringen.

Och dom är med språngmarsh påväg ännu längre bort.

Detta beror inte helt på VPL utbildningen utan även hur FM profilerar sig.

Ett uppenbart exempel är när hemvärnet har en stor övning i Göteborg där syns inte ens övningen till på mil.se's sidor..

 

Det är väl i mars det ska komma ett förslag på framtida försvar? Blir intressant vad dom kommer lämna för förslag speciellt

som väljarna har nästan noll koll på vad FM gör och vad FM är till för...

Link to comment
Share on other sites

Enligt TT är bara 14% av svenskarna intresserade av att behålla försvaret i nuvarande utformning...

 

Ligger dåligt till med någon "man-ur-stuga" kampanj

 

Då kan man ju fråga sig om den inställningen är ett naturligt resultat av att kunskapen om försvaret är dålig?

 

Betyder "[inte] behålla försvaret i nuvarande utformning..." att man vill banta försvaret eller förändra försvaret?

Om det är liktydigt med alternativet "banta" kan det ju ha att göra med att gemene man tror att försvaret är något som inte används till något vettigt, eller i vart fall inte kommer att göra det under överskådlig framtid (eftersom alla vet att det inte blir krig...).

 

Innebär en förändring med automatik att man gör en neddragning/bantning/besparing?

 

Kan en förändring leda till förbättring och ökning?

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara ett sätt att ta reda på saken. Vi ställer frågan!

 

På www.namninsamling.se ligger det sedan tre minuter en namninsamling med rubriken:

"För ett försvar värt namnet".

 

Det kan väl bli en värdemätare, om än helt ovetenskaplig.

 

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1286

Edited by Krigar'n
Link to comment
Share on other sites

...och idag (071022) kan vi i media läsa om att Visbykorvetterna är rena dödsfällor eftersom ett robotsystem har stoppats av finansdepartementet. ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_514719.svd )

 

Fler än jag som är trötta på att se, höra och läsa om hur regering och riksdag ser på och behandlar vårt försvar?

Fler än jag som känner ilskan färga ansiktet då försvaret bara ses som en budgetpost?

Fler än jag som tänkt tanken att "nä nu dj**lar måste vi göra något"?

 

Well, det är kanske dags att bygga en folklig opinion för en tydlig försvarspolitik där uppgifterna baseras på verklighet och styr storleken på anslagen. Det är kanske dags att bygga en folklig opinion för en bättre försvarsupplysning så att vi lär oss varför vi har en försvarsmakt.

 

Det är kanske dags för ett "Bondetåg v2.0"? (Se längre ner; en kort historik av det första Bondetåget)

 

Hur skulle ett sådant genomföras? Elektroniskt? (Domänen www.bondetaget.se är ledig...)

Namninsamlingar?

Samarbete med andra organisationer (AFF?)?

Dokumenteras för framtiden (SMB?)?

Politiskt redan aktiva arbetar i sina respektive partier för att lyfta försvarsfrågan?

 

...eller är jag helt fel på det? Det kanske inte behövs något initiativ?

 

Vad säger du?

 

 

För den som inte kan sin historia i detta avseende, kan nämnas att det 1914 tågade över 30000 personer (de flesta bönder och allmoge, därav namnet) mot Stockholm i protest mot den då förda försvarpolitiken. Tåget fick stöd av dåvarande Konungen och resulterade senare i att dåvarande ministären avgick. Parallellt pågick en insamling av pengar för att man skulle kunna bygga ett nytt pansarskepp.

"Det är en i Sveriges historia enastående opinionsyttring, som framkallades av den allmänna oron över det utrikespolitiska läget, särskilt över Rysslands förmodade fientliga avsikter mot Sverige, av missnöjet över, att byggandet av örlogsfartyg inställdes, och av farhågor för, att försvarsfrågan inte skulle lösas så snabbt, som situationen ansågs fordra. Man ansåg att den sittande liberala regeringen dröjt med frågans behandling och lämnat den militära sakkunskapen å sido." (Citatet är från Nordisk Familjebok/Wikipedia)

 

Bumpar upp denna tråd. Det finns dessutom en namninsamling ("För ett försvar värt namnet") man kan skriva på:

Länk: http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1286

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...